Gå til innhold

Hva spiller du nå?


Anbefalte innlegg

Spiller en del Final Fantasy XII: Zodiac Age på PS4 og Final Fantasy XIV og Final Fantasy IV på PC. Irriterende nok har jeg også plukket frem Disgaea 5 på Switch igjen. "Irriterende" fordi hver gang jeg setter i gang blir jeg sittende. Skal bare gjøre én ting til... og én ting til... og én ting til... :p En karaktere er nært å gå opp i level. En skill er nært med å bli bedre. Trenger bare litt mer penger til litt mer utstyr. Kanskje ta en liten, kjapp quest til. Hm... snart klar til å forbedre en evility. Kanskje teste en annen karakter. Eller kanskje... gå og legge med. Solen stod jo opp. :p Akkurat som i f.eks Civilization starter det tregt, men etterhvert blir det nesten for mye å gjøre.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Momodora: Reverie Under The Moonlight (PC). Solid plattformer/metroidvania som byr på god utfordring.

 

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past (3DS). Er ca. 8 timer inn, men så langt er jeg ikke kjempeimponert. Det er altfor mye løping frem og tilbake og uten en form for fast-travel blir det fort slitsomt. Man havner også i kamp for ofte da fiendene blokkerer veien, spesielt i grottene. Det er også et tungvint system for å lagre spillet da man må inn i kapellet og snakke med presten. Han liker å mase om alt mulig før jeg blir spurt om jeg vil lagre. Og hva er greien med at det kommer en melodi på fem minutter hver gang en person joiner laget ditt?

Lenke til kommentar

Det høres ut som Dragon Grind, ja. Jeg har egentlig alltid villet like Dragon Quest og det nærmeste jeg kom til å faktisk gjøre det var DQ8, men det er så mange irritasjonsmomenter i de spillene at jeg aldri klarer å fullføre et. Veldig skuffende å høre at de fortsatt ikke har gjort noe med dette systemet hvor du må tilbake til en by og finne en kirke hver gang du skal save. Ser egentlig ingen grunn til at man i dag ikke kan droppe alt som heter save points og bare ha muligheten til å save nesten hvor som helst, slik at man kan avslutte spillet akkurat når det passer en selv. Mange spill har allerede denne muligheten.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Enig, og selv om DQ VII er et gammelt spill så er det pusset opp og portet til 3DS og da synes jeg de burde modernisert lagringsystemet også. Når det gjelder fast-travel som jeg klagde på over så fant jeg ut nå at det er noe som heter Chimera Wing som lar deg gjøre nettopp det. Jeg hadde to i inventorien, men hvor jeg fikk de fra vet jeg ikke. Har sjekket diverse butikker, men det er ingen som selger det.

Lenke til kommentar

Du kan også bruke magi for å komme deg fort frem. Evac får det ut av en dungeon i en fei, og Zoom sender deg til byer du har besøkt (og noen andre viktige steder.) :) Chimera Wing får du i hovesak fra kister og, ikke uventet, Chimera-fiender. Dvs en type fugler.

 

Har spilt alt av Dragon Quest unntatt nr 2 og 3 (men har dem på iPad), og jeg likte DQVII veldig mye. Er enig i at det er alt for mye backtracking, men bortsett fra det storkoste jeg meg. Men en ting å huske på her er at introen i 3DS-versjonen er sykt lang, så det tar lang tid før spillet virelig kommer i gang - til tross for at den er kuttet ned drastisk fra originalen. Videre må du komme deg til Alltrade Abbey før du får skiftet klasser. Det er først da spillet virkelig starter.

 

At det er mye grinding er ikke uventet. Det er ren standard i JRPG-sjangeren. Liker man ikke grinding bør man derfor vurdere om man liker sjangeren generelt, eller om man bør spille noe annet i stedet. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Har blitt avhengig av Playerunknown's Battlegrounds, det er et Battle Royale-aktig spill der 100 stk blir sluppet i fallskjerm over ei øy full av våpen og forskjellig utstyr, er lenge siden jeg har hatt så mye moro med et spill. Er så mange rare situasjoner man havner i, bra underholdning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan også bruke magi for å komme deg fort frem. Evac får det ut av en dungeon i en fei, og Zoom sender deg til byer du har besøkt (og noen andre viktige steder.) :) Chimera Wing får du i hovesak fra kister og, ikke uventet, Chimera-fiender. Dvs en type fugler.

 

Har spilt alt av Dragon Quest unntatt nr 2 og 3 (men har dem på iPad), og jeg likte DQVII veldig mye. Er enig i at det er alt for mye backtracking, men bortsett fra det storkoste jeg meg. Men en ting å huske på her er at introen i 3DS-versjonen er sykt lang, så det tar lang tid før spillet virelig kommer i gang - til tross for at den er kuttet ned drastisk fra originalen. Videre må du komme deg til Alltrade Abbey før du får skiftet klasser. Det er først da spillet virkelig starter.

 

At det er mye grinding er ikke uventet. Det er ren standard i JRPG-sjangeren. Liker man ikke grinding bør man derfor vurdere om man liker sjangeren generelt, eller om man bør spille noe annet i stedet. :)

 

Det er bra å se at man får andre muligheter enn Chimera Wing til å forflytte seg. Tror dog ikke at jeg har låst opp de spellsene enda. Har akkurat ankommet en by med noen roboter, så jeg er enda tidlig i spillet.

 

Når det gjelder grinding så har jeg ikke noe i mot det sånn generelt. Det er ofte helt nødvendig i JRPGs. Det er heller det at det er så mye mer av det i DQ VII enn andre JRPGs jeg har spilt.

Lenke til kommentar

Et annet problem jeg har med Dragon Quest er at historiene er for enkle og barnevennlige til at det virkelig fenger for min del. De får jobben gjort, men jeg har ennå ikke spilt et DQ der jeg måtte vite hva som ville skje videre.

 

 

At det er mye grinding er ikke uventet. Det er ren standard i JRPG-sjangeren. Liker man ikke grinding bør man derfor vurdere om man liker sjangeren generelt, eller om man bør spille noe annet i stedet. :)

 

Jeg vil si at nesten alle de beste JRPGene kan rundes uten grinding, men det spørs litt hva du mener med grinding. Jeg regner det ikke som grinding å utkjempe alle kampene man støter på når man går gjennom en dungeon, men når man bevisst stopper en plass i en halvtime/time eller mer for å slåss mot de samme fiendene om og om igjen og få mest mulig experience. Et JRPG som har en godt balansert vanskelighetsgrad skal det være mulig å runde bare ved at man går fra A til B og ikke løper fra kamper - men man vil kanskje ikke bli sterk nok til å ta valgfrie bosser.

Lenke til kommentar

Ja, blir litt "feil" å måtte stoppe opp i en halvtime og denge de samme fiendene om og om igjen for å komme seg videre. Det jeg mener med "grinding" er vel heller å ta seg litt tid til å utforske, uten å hoppe over kampene underveis. Men har ingenting i ro å banke de samme fiendene en stund hvis jeg føler jeg får belønning for det. Hvis jeg bare har én karakter som har én klasse blir grinding fort kjedelig. Men med flere folk som kan velge blandt mange klasser (straks du kommer til Alltrade Abbey) blir det noe annet. Da er det alltids noen som er nært ved å gå opp i level, eller bli bedre i jobben sin. Da har jeg ingenting imot å bruke noen minutter ekstra for å få en til å gå opp i level osv. Eller jeg kan grinde litt for å få litt penger til bedre utstyr osv. Kort sagt kan jeg grinde så lenge jeg føler det er verdt det. Å grinde i en halvtime uten grunn blir litt feil.

 

Som et eksempel har vi Dragon Quest IX. Jeg elsket det spillet da det kom, og spilte det i godt over 100 timer. Og det på vanlig DS, ikke DS XL engang. :) Jeg kunne lage mitt eget lag og hadde mye å gjøre, så å grinde litt var aldri noe stort problem. Men mot slutten fikk jeg en seriøs "difficulty spike" som de kaller det, og jeg tapte noe suverent mot en boss. Hadde ikke sjanse mot ham. Dermed måtte jeg grinde på samme sted i lang tid før jeg ble sterk nok til å ta ham, så jeg sa meg heller ferdig med spilet. Straks grindingen føltes meningsløs var det ikke lengre noen vits. :)

 

Håper det forklarer litt bedre hva jeg mener med "nødvendig grinding". :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser det ikke som grinding å bare utkjempe de kampene man støter på når man går fra A til Å gjennom spillet. Det er jo dette som er gameplayet og utfordringen i spillet.

 

Noen få spill har såpass interessant karakterbygging at det blir gøy å grinde. Det er typisk spill der du har stor frihet og mange muligheter til å bygge karakterene dine som du vil, og der man virkelig føler at man blir belønnet når man har tenkt riktig. Da tenker jeg på noe som job-systemet i Final Fantasy 5 eller Final Fantasy Tactics, systemet i Bloodborne/Dark Souls, eller i Final Fantasy 12: The Zodiac Age som jeg holder på med nå.

Lenke til kommentar

Satte i gang med Sniper Elite 4 igjen. Ble bare ferdig med første oppdrag forrige gang, fordi jeg hadde så mye annet å gjøre og spille. Men faen så morsomt dette er til tider. :D Plaffet løs ut i luften for å være sikker på at tyskerne hørte meg, og ganske riktig kom en fjott og lette etter meg. Idioten satt bak et gjerde på den andre siden av veien en god stund, før han fikk panikk og sprang dit han trodde jeg var, mens han plaffet løs med maskingeværet som en tulling. Bare synd jeg for lengst hadde sneket meg et godt stykke unna, og lagt en mine der han trodde jeg var... :p

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjekt å se andre som liker Sniper elite^^

 

Måtte prøve meg igjen på Sniper Elite lll, etter å ha falt pladask for 2ern. Oppdaget med en gang at 3ern er mye mer vanskelig og avansert enn forgjengeren. Må konstant løpe hit og dit for ikke å ha blitt oppdaga etter å ha knerta en kis. Ble veldig gøy når man har vendt seg til det :)

Lenke til kommentar

Endelig fått somlet meg til å kjøpe en 3DS og begynne på Fire Emblem: Awakening. Siden Fire Emblem-spillene tradisjonelt har vært ganske vanskelige så startet jeg på vanskelighetsgraden normal, men etter 3-4 slag har jeg ennå ikke fått noe motstand. Satser på at dette er en myk start og at spillet vil kreve mer tankearbeid etterhvert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...