Gå til innhold

Fractal Design R3 - vifter, viftekontrollere og PSU


Anbefalte innlegg

Jeg er i prosessen av å bygge ny maskin, men grunnet restriktiv økonomi må jeg handle del for del inntil Lotto-tallene går inn. Foreløpig har jeg byttet strømforsyning (til en Chieftec 550W) og skjermkort (til XfX Radeon 5850). Nå er det kabinett som står for tur, og jeg har bestemt meg for å kjøpe inn Fractal Design R3 med en ekstra Fractal Design 120mm vifte.

 

Så begynner spørsmålene å melde seg sakte men sikkert, da dette er første gang jeg bytter kabinett. Øvrige deler i maskinen er 1x optisk drev, 2x HD (roterende), 3gb RAM, en AMD Phenom x3 @2.1Ghz, og et Asus M3N78-CM hovedkort.

 

Først og fremst, jeg har forstått at overtykk (eller positivt trykk) i kabinettet er fornuftig, ergo tenker jeg at det smarteste vil være å sette inn den ekstra viften i front. Er det andre steder det vil lønne seg å sette inn denne tredje viften?

 

PSU-en har jo en gigavifte for luftinntak, skal denne hente lufte fra kabinettet (den vil jo da trekke den kaldeste luften ettersom PSU står nede) eller fra gulvet?

 

På hovedkortet mitt (som er gammelt og kjipt, jeg vet det :p), har jeg CPU_FAN (4pins), CHA_FAN (3pins) og PWR_FAN (3 pins). Prosessorviften (AMD stock) er koblet til CPU_FAN by default. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal koble de tre viftene i kabinettet til hovedkortet? Det står spesifikt i manualen at "Only CPU fan supports Q-fan". Betyr dette at jeg ikke kan softwarestyre de tre viftene hvis jeg bruker CHA- eller PWR-fan kontaktene? Etter litt mer lesing i user guiden til hovedkortet får jeg i det minste opp RPM på både CHA- og PWR-fan, men spørsmålet om softwarestyring er fortsatt gjeldende. Det er vel kanskje lurt å koble inntaksviftene (2) på den ene (for eksempel CHA-fan) og uttaksviften (1) på PWR-fan? Går da ut i fra at det er viktigere å ha høy luft inn kontra ut for å beholde overtrykket?

 

Og dette leder meg inn på enda en sak. Jeg kunne godt tenke med en viftekontroller i front, hvor det er en ledig 5 1/4-slot. MEN - siden FDR3 ikke leveres med USB 3.0 lett tilgjengelig, ønsker jeg en viftekontroller med en eller to USB 3.0. Gjerne også med minnekortleser, men skjønner jo at jeg ber om mye nå. Hvis jeg kan koble to vifter på (inn) og en vifte på en annen (ut), holder det i utganspunktet med to knapper for viftekontroll. Egentlig hadde jeg tenkt til å kjøpe med en Zalman MFC1, men så slo det meg at kanskje disse knappene står i veien for frontdekselet? Noen som har erfaringer med dette?

 

Og til slutt - jeg vet jo at jeg trenger en ny CPU-vifte, men vet ikke om jeg skal kjøpe meg en Cooler Master 212+ nå og så flytte den senere, eller om dette blir veldig klønete? Har skjønt at hvis jeg skal flytte den, trenger jeg også mer kjølepasta, og trenger å vite hvilken jeg skal kjøpe.

 

Ok - tror det var det for nå - håper på masse gode svar! Alle anbefalninger angående varer for de tingene jeg er på jakt etter tas i mot med stor takk!

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

kan svare på noen av spørsmåla dine.

 

kabinettet du har valgt, følger det med en viftestyring som du kan koble opp til 3 vifter på. Du kan sikkert koble 4 stk også(har sitt noen gjøre dette med hell)

Ovetrykk er bra. Men du trenger ikke å tenke så mye på akkurat dette da kabinettet har filter forran vifteinngangene som du gjør rene etter behov.

 

PSU skal trekkke kald luft fra bunn av.

 

 

CPU viften som du linker til er en av dem beste i sin prisklasse, å blir anbefalt av MANGE.

å den er billigere her: http://www.dustinhome.no/pd_5010471048.aspx

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Problemet med viftestyringen som følger med er at den sitter bak kabinettet, og ikke foran. Ettersom jeg har vanskeligheter med å komme til bak maskinen "at will" ønsker jeg en viftestyring foran. Da oppstår igjen problemet med USB 3.0 ettersom det kun er to 5 1/4-slotter, ergo ønsker jeg en kombinasjon av viftestyring (2 eller 3 knapper) og USB 3.0. Mulig at dette ikke finnes pr dags dato, men håper jo i det lengste.

 

Kommer til å kjøpe cooler master 212+, men vet ikke helt når enda. Hvis det byr på mye problemer å flytte den til en annen prosessor/hovedkort senere, venter jeg heller. Hva med kjølepasta?

 

Gjør som du sier og lar PSU trekke luft fra gulvet, og setter den tredje viften i front slik at det blir overtrykk uansett.

Lenke til kommentar

Trenger ikke flere USB2.0 enn det jeg allerede har, synd det ikke fantes noe med 3.0. Takk for at du lette :) Er ikke så sjuukt happy for glitter og stas osv på viftekontrolleren, så tror heller jeg lander på noe såpass anonymt som denne fra Revoltec. Gjør jobben og ser greit ut. Spørsmålet er om knappene vil ødelegge for døren, hvis noen har et FDR3, kanskje de kan måle ca hvor mye plass det er i mellom?

 

Følger det med ekstra kjølepasta på CM 212+?

Lenke til kommentar

Du kan jo eventuelt gjøre som denne karen.

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=203533

 

Jeg tror ikke du får lukket døren men 'noen' av de fan controller alternativene som er linket til hittil.

 

Eneste jeg tror kan funke er en slik som har trykk knapper for + og - speed (ikke knobs).

Noe ala denne , men i 1x 5.25 størrelse :

http://www.microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/St%C3%B8ydemping/Viftestyring/5-25-/Aerocool-V12XT-viftestyring-2x525-39054.aspx

 

 

Edit:

Aerocool Touch 1000

normal_touch1000_18.jpg

 

.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vil bare nevne at viftestyringen som følger med i fractal design R3 også er tilpasset montering i front. Du har en 3,5" slot rett under det ene optiske drevet der denne kan plasseres. Må skjøte litt på ledningene, men det skal gå fint i det kabinettet her og fortsatt beholde et "rent" indre.

 

Ved behov for ekstra deler kan jeg kontaktes på PM da jeg ikke har brukt min viftestyring, så den kan du få gratis. Da har du 2 stk og kan mekke en løsning du blir fornøyd med.

Lenke til kommentar

Var redd for at det ikke var spesielt mye plass til knotter ja... Men hvis man kan montere viftestyringen som følger med i front er jo problemet i og for seg løst :) Det eneste er at jeg har (fordi hovedkortet er gammelt inntil videre) CPU-fan, CHA-fan og PWR-fan - og jeg vet ikke hvilke(n) jeg skal velge. CPU-fan kan godt være kun for CPU, og så lurer jeg på hvilken av de to jeg skal bruke til de tre viftene.

 

Hvis de i praksis er identiske, lurer jeg på om det er en god ide å koble de to innviftene på (for eksempel) CHA-fan, og utviften på PWR-fan?

 

Og til branick - tusen takk :)

Lenke til kommentar

Jeg trodde Viftekontrolleren deretter måtte kobles til hovedkortet slik at det kunne gjøre readings? Uansett, dette kortet som skal stå i en PCI-slot, bruker det faktisk selve PCI-delen eller bare selve slotten?

Kun slotten. Er ikke tilkoblet hovedkortet med noe annet enn strømkabel.

Lenke til kommentar

Fra mitt R3 og den leverte fan controller (ikke tatt ibruk)

Ikke mulig å avlese RPM fra hovedkort eller kople til hovedkort ut i fra det jeg kan se.

(da må man isåfall droppe fan styrings kortet helt og bruke tre splitt kabelen rett på HK)

 

Strøm tas fra PSU vha Molex. Fan kontrolleren har 3.stk 3-pins vifte tilkoplinger som du ser til venstre.

 

Edit:

(da må man isåfall droppe fan styrings kortet helt og bruke tre splitt kabelen rett på HK)

Dette kan man bare glemme da kablene kun har + og - (rød sort)

post-35394-0-16314000-1310395056_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Fra mitt R3 og den leverte fan controller (ikke tatt ibruk)

Ikke mulig å avlese RPM fra hovedkort eller kople til hovedkort ut i fra det jeg kan se.

(da må man isåfall droppe fan styrings kortet helt og bruke tre splitt kabelen rett på HK)

 

Strøm tas fra PSU vha Molex. Fan kontrolleren har 3.stk 3-pins vifte tilkoplinger som du ser til venstre.

 

Edit:

(da må man isåfall droppe fan styrings kortet helt og bruke tre splitt kabelen rett på HK)

Dette kan man bare glemme da kablene kun har + og - (rød sort)

Jøss, finnes det flere løsninger til denne da? Min mener jeg bestemt ser annerledes ut med tilkoblingene. Skal grave den frem fra kottet nå bare for å dobbeltsjekke dette. Begge løsningene fungerer jo forsåvidt

Lenke til kommentar

Ut ifar bildet til syar2003 ser det ikke ut som om det er spesielt mange muligheter for andre varianter. Tusen takk for bildet, har lurt en stund på hvordan denne egentlig ser ut. å koble viftene direkte til CHA_FAN lar seg sannsynligvis gjøre ettersom man sikkert kan få tak i en ledning til dette, men blir fristet av den lekre løsningen det ble linket til tidligere (med knappen foran sånn som dette).

 

Vi får se hvordan dette blir til slutt!

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...