Gå til innhold

Jenter er bedre i spill


Anbefalte innlegg

Tetris teller ikke. Blir som rus for noen, ofte damer, grunnet simplisiteten. De går inn i en slags zombiemodus som er ukjent for folk flest, hvor de kan sitte 25 timer i døgnet, helt til spillet spilles av seg selv. Det finnes ikke variasjon i Tetris. Det er de samme få bevegelsene som skal til, og etter et 100 timer sitter disse automatisk, noe som beviser at Tetris krever INGEN ferdigheter i det hele tatt.

 

I et spill som er gøyt, kan du som jente spille 6 timer hver dag i 1337 dager, hvor jeg kan bare komme inn å pracce i en uke, for så å være deg overlegen. Dog om jeg skal være helt ærlig, så vil dette sannsynligvis være tilfelle også om du har penis.

 

Jenter bedre til å spille? Narr meg ikke til og le. HAHAHAHAHA, ops, du klarte det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som er genetisk forskjellig mellom gutter og jenter når det kommer til spillprestasjon er evnen til å oppdage bevegende objekter. Så jenter kan være dårligere i f.eks skytespill.

 

Men jenter er ofte mer tålmodige og gavmilde, så de gjør det veldig godt i spill der samarbeid er kritisk. Så jeg er enig, men de er ikke bedre spillere generelt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Andre har vært inne på det tidligere, men den skjeve kjønnsfordelingen blant core-spillere gjør det vanskelig å "bevise" noe som helst om dette. I forhold til Facebook-annonsen i førsteposten, tja. Har ingen beviser å lene meg på, så det blir synsing basert på personlig erfaring, men i MMO-er graviterer ofte jenter ("jenter" i hermetegn når vi snakker om folk på 30-40) mot healerroller, så om de ikke nødvendigvis er bedre, så er de iallefall flere. Folk har jo foreslått alskens forklaringer ("nurturing instinct", valget av supportroller reflekterer at de synes det sosiale er viktigere enn det kompetitive, osv.), men jeg tør ikke gjette på hva som egentlig ligger bak. Det ser iallefall ut til å være en nokså aksepterert kjensgjerning blant MMO-spillere; jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har antatt jeg var jente fordi jeg a) var healer og b) var høflig og kunne stave.

 

Lederskapsroller (Guildmaster) har det kanskje mer for seg å diskutere - kan gjerne se for meg at jenter har lettere for å kombinere autoritative og empatiske lederstiler.

Lenke til kommentar

Hehe, det kommer litt an på hvordan en definerer det. For å bli litt geek: De to du linker til er blant de beste i henholdsvis klassisk-tetris og arkade-tetris. Mens i mer moderne varianter (bb, toj eller tf), er hun antakelig den raskeste.

 

Men for å svare direkte på topic (og litt vel overseriøst..). Det er mulig jenter har potensiale til å få like mange gode gamere i toppsjiktet som gutta. Men slik det ser ut i dag så er det to ting (om ikke flere) som setter en stopper for dette. For det første har vi den åpenbare grunnen; det er ganske enkelt flere gutter som gamer enn jenter. Og for det andre har gutter jevnt over en større tendens (enn jenter) til å satse på noe med både kropp, og sjel, og litt til.

 

Edit1. Et lite tillegg. Om en ser på idretter som ikke går på fysiske prestasjoner, kan ihvertfall ikke jeg komme opp med eksempler hvor jenter/damer er bedre enn gutter/menn. (Sprangridning, golf, biljard, snooker, sjakk, bridge, dart, bueskyting, curling, og som vi diskuterer her, e-sport).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Det må tas i betraktning at det er langt flere gutter enn jenter som spiller spill.

I alle spill vil en kunne finne gutter som spiller fordi det er kjekt, og ikke fordi de vil dedikere seg så veldig til selve spillet. For gutter generelt har en interesse for spill, og de fleste gutter har enten noen spill til PC eller konsoll. Og da er det snakk om spill som CS, BF, WoW etc.

 

Jenter derimot har ett litt annet syn på spilling. De av jentene som spiller WoW, CS, BF etc. er av den sjeldnere typen, og dedikerer seg nok litt mer enn den "gjennomsnittlige" gutt som spiller de spillene. Jenter som spiller spill fordi det er greit å drive tida med av og til spiller spill som; The Sims, Facebookspill, 123spill osv.

 

Derfor, når en spiller et spill som WoW og møter en jente er det nok 90% sjanse for at denne dama er dedikert til spillet, og siden det sikkert bare er 100 jenter pr 1000 spillere i WoW, så virker det totale bildet av dedikerte kvinnelige spillere langt større enn det faktisk er. For 400 av 1000 gutter i WoW har ikke peiling, 200 vet någenlunde hva de driver med, 100 av dem har "lagt opp", og spiller mest fordi de har mange online venner i spillet, og resten er hardcore dedikerte dudes som ikke gjør annet enn WoW.

 

Så etter en dag med spillet WoW vil ditt totalinntrykk av spillet helt sikkert være; Satan, jeg er lei av alle de idiotiske drittungene som ikke vet hvordan man skal spille, og de karene jeg var i gruppe med var noen selvopptatte drittsekker som nekta meg å bli med fordi jeg ikke var god nok. Men hun dama jeg snakka med var dritgod (masse bedre enn meg) og snill mot meg.

 

Så dere må ta med i beregningen at det er svært få jenter som spiller slike spill, så når man endelig møter på en så er sjansen for at hun er dritgod og snill svært stor.

 

(Og det kommer nok av at de fleste gutter ikke vil ha med jenter i grupper fordi "Dere kan ikke spille! Kom deg på kjøkkenet!". Og derfor har de jentene som spiller dedikert seg til å gruse oss mannfolk, samt behandle sine medspillere med respekt slik at de totaltsett eier oss. Men de er sykt få, og dermed ikke store % av den "pro" populasjonen i spillet.

 

Dette ble en lang post, men jeg håper dere ser hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar

Jeg syns nå den posten der var litt på trynet. Du presterer å henge deg opp i tall, når du egentlig burde konsentrere deg om budskapet i posten. Nå skrev jeg aldri at jeg hadde gjort en nøyaktig utregning av spillerbasen i WoW, for å styrke mine påstander. De tallene der er mer for å sette et bilde på hva jeg mener slik at folk ser omfanget/det totale bildet. Så du får ha meg unnskyldt for at jeg ikke orker å bruke tid på å regne ut det totalte prosent antallet spillere som suger eller ikke.

 

- Cocho

Lenke til kommentar

Om jeg sier at 99/100 jenter jeg har møtt er grinete megger, så vil du såklart plukke på tallet og ikke budskapet om at noen/majoriteten av jenter i spill er megger.

 

Av de spillene jeg har spilt med tilfeldige, så vet jeg om kjønnet deres på kun et fåtall. I MMO så er det snakk om en gruppe på 15-20 jeg er sikker på kjønnet. Resten kan jeg bare anta. I tillegg, når en er i en klan/guild/whatever så kreves det et visst minumum av høflighet og er derfor ikke representativt for en tilfeldig gruppe folk siden de som går sammen har mest sannsynlig samme forventninger av et spill, pvp/pve/griefing etc.

Og av tilfeldige folk jeg møter, vet jeg ihvertfall ikke kjønnet på, uavhengig av oppførsel.

 

Og det er en trend, ihvertfall i MMO og spill hvor en kan få utbytte av å være jente og høflig. Det tenner alle disse hormonbefengte tullingene som skal blidgjøre jenta i håp om et-eller-annet.

 

Hvorvidt jenter er bedre eller dårligere i spill er jeg usikker på. Enkelt å se at majoriteten av de som legger inn mye tid til å bli god er av det av det mannlige kjønn. Ta en titt på oppmøte på IEM, MLG, DH osv. Såklart finnes det en og annen virkelig god jente.

 

 

Nå er heller ikke WoW spillet hvor skill belønnes i særlig stor grad. En trenger kun å ha over 90 i IQ, så klarer en seg strålende.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Av erfaring er ikke jenter noe flinkere i RPG i alle fall. Selvfølgelig en hel haug med faktorer som spiller inn, men etter å ha spilt forskjellige MMOs i mange år så føler jeg at å i det hele tatt diskutere det her blir helt på jordet. Er ingen merkbar forskjell.

Lenke til kommentar

En rapport fikk noen morsomme resultater en gang.

 

Forskerne delte kjønnene i hver sine grupper og gav ut ett ark med 20 spørsmål.

 

I det første forsøket var det ingen belønning å få og resultatet var at jentene scoret ca. 60% riktig, mens guttene scoret 50% riktig.

 

Når forskerne gjorde forsøket om igjen, gav de ut 2 dollar i belønning for hvert riktige svar. Resultatet var forbløffende.

 

Jentene svarte fremdeles 60% riktig, men guttene dro ifra og knuste jentene med 70% riktig.

 

Dette stemmer meget godt overrens med det kapitalistiske verdisettet: "Belønning for innsats", og man kan dermed se hvordan menn yter bedre når de får direkte belønning for innsatsen. Kvinner derimot, er godt tilpasset sosialistiske styreformer. De yter jevnt og trutt uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulike spill krever ulike evner. Diskusjonen er med andre ord idiotisk så lenge den ikke avgrenses.

 

På generell basis er uansett svaret nei fordi kvinner er dårligere problemløsere enn menn. Om dette er biologisk eller sosialt betinget spille ingen rolle. Å løse problemer er(var?) en viktig evne i mange spill og de fleste menn er gode problemløsere.

 

Når det gjelder lederskap er det bare å trekke paraleller til næringslivet. Det eksisterer så vidt jeg vet ikke noe forskning som sier at kvinner er bedre ledere enn menn. Eksisterer derimot en del forskning som sier at kjønn ikke spiller noen rolle når det kommer til lederskap og det eksisterer forskning som sier at menn er bedre ledere. Eksisterer ingen konsensus på området med andre ord.

Lenke til kommentar

Ulike spill krever ulike evner. Diskusjonen er med andre ord idiotisk så lenge den ikke avgrenses.

 

 

Er den nødvendigvis det? FOrskjellige idretter der det dysiske ikke er det sentrale krever også ulike evner, menn er best i nesten samtlige. Det virker ganske tydlige at menn som gruppe i større grad er villig til å ofre enormt mye tid for å bli veldig god i en liten ting, selv om det ikke er så veldig viktig. Jeg tror det er det sentrale i denne trenden. Menn som grupe har også større standaravvik i ytelse på de fleste fronter, flere menn er ekstremt gode, og flere er ekstremt inkompetente.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...