Gå til innhold

Trikken i fare! Burde brukerne ha stemmerett i Ruter?


Anbefalte innlegg

Sperr alt innenfor Ring 3 for biltrafikk. Bytt ut alt med buss og trikk. Plutselig er det et mye bedre bymiljø i Oslo.

 

Bare å sende faktura på PM, mine idéer er billige å benytte seg av.

Tror alenemoren blir veldig glad i deg når hun må ta 3-4 trikker/busser for å lever barn diverse steder og komme seg på jobb.

Og antagelig får det like ikke på vei hjem igjen.

 

Alt er lett tilgjelig når du skal fra A til B, ikke når du skal fra A, til B, C, D og så til E.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*

Grunnen til at de vil kalle t-banen for Metro, er at tunnelbanen har lange strekk over bakken, slik at den ikke alltid går i tunneler. Men å kalle det Metro blir feil, ettersom en Metro skal dekke hele metropolområdet. Per i dag har vi bare t-bane i Oslo kommune. For at det skal kunne kalles Metro, må den langt ut i Bærum, kanskje til Asker, og ut til Ski, Drøbak, Lørenskog etc. En Metro er mer som et lokalt tognettverk rundt en metropol. Dette har ikke Oslo i dag, hvertfall ikke i stor skala, så derfor bør ikke t-banen kalles Metro før et slikt nettverk finnes.

*

Syntes ikke metro blir så feil.. er vel for enkelthetens skyld.

 

Metro er jo et intnajsonalt ord brukt generelt for sporvei trafikk i veldig mange land.

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg hvem disse 7 personene i Ruter sitt styre er.

Men vi kan alltids håpe de ikke er alt for mye i lomma til Ruter sine eiere, og at de selv er brukere av Ruter sine tjenester og ser nytten av at selskapet styres i retning av hva kundene ønsker og trenger.

 

Ruters styre

- Ragnar Søegaard, Styreleder

- Tone Skogen, Styrets nestleder

- Svein Horrisland, Styremedlem

- Torbjørn Lothe, Styremedlem

- Eva Hagen, Styremedlem

- Jeannette Abell., Styremedlem

- Carl Sandstad, Styremedlem

 

Uansett, jeg ser for meg at vi må kjempe for å beholde trikkene. For det første er det en del av bybildet og historien, og for det andre finnes det ingen helgode alternativer.

- T-bane (Metro som de så fint kaller det) er forsåvidt ett godt alternativ, hvis de bygger ett par indre ringlinjer, en over Bislett/Grünerløkka og en over Sagene/Torshov. Gjerne da også diagonale linjer rett inn mot sentrum. Uansett, dette blir en svært kostbar affære, mange ganger så dyrt som nye trikker og opprusting av eksisterende skinnegang.

- Buss er ingen god erstatning. For det første har selv en leddbuss betydelig lavere kapasitet enn en trikk, for det andre er det en annen mindre behagelig reisemåte, og for det tredje betyr det lengre reisetid (bussen har f.ks. ikke forskjørsrett slik trikken har).

 

Nei, la oss beholde trikken.

 

I den anledning gleder det meg at de i disse dager skifter ut skinnegangen i Vogts gate på Torshov. Der har det vært mildt sagt grusom vei i flere år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*

Grunnen til at de vil kalle t-banen for Metro, er at tunnelbanen har lange strekk over bakken, slik at den ikke alltid går i tunneler. Men å kalle det Metro blir feil, ettersom en Metro skal dekke hele metropolområdet. Per i dag har vi bare t-bane i Oslo kommune. For at det skal kunne kalles Metro, må den langt ut i Bærum, kanskje til Asker, og ut til Ski, Drøbak, Lørenskog etc. En Metro er mer som et lokalt tognettverk rundt en metropol. Dette har ikke Oslo i dag, hvertfall ikke i stor skala, så derfor bør ikke t-banen kalles Metro før et slikt nettverk finnes.

*

Syntes ikke metro blir så feil.. er vel for enkelthetens skyld.

 

Metro er jo et intnajsonalt ord brukt generelt for sporvei trafikk i veldig mange land.

 

Du har helt rett, men i de landene går Metroen et godt stykke ut av byen. Det gjør ikke t-banen. Det kan også være at ordet blir brukt feil i noen land.

 

Ja, jeg er veldig klar over det. Det er derfor jeg skrev privatbiler i neste innlegg, for å presisere hva det var jeg mente med biltrafikk. Varebiler har allerede tilgang til flere "avsperrede" områder i Oslo utenom arbeidstid.

 

Det finnes privateide varebiler. Disse er da privatbiler.

 

Jeg vil ha trikk i Oslo, de er mye bedre enn de overfulle røde bussene :(

 

Bussene i Oslo er grønne.

Lenke til kommentar

Ruters styre

- Ragnar Søegaard, Styreleder

- Tone Skogen, Styrets nestleder

- Svein Horrisland, Styremedlem

- Torbjørn Lothe, Styremedlem

- Eva Hagen, Styremedlem

- Jeannette Abell., Styremedlem

- Carl Sandstad, Styremedlem

Scary... Bare 30 sekunder før jeg leste denne posten var det en person på kontoret mitt med nøyaktig samme navn som en av disse styremedlemmene.

 

 

edit:

Bussene i Oslo er grønne.

Nei, de er røde. De bussene som også kjører til Bærum og andre steder, de er grønne.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Ingen partier er imot trikk, det er kun snakk om utredning for slik situasjonen er nå kan man ikke holde på stort lenger.

 

Her er noen argumenter imot:

Trikk støyer mye mer.

Trikk ødelegger asfalt, slik at det går utover bilister og busser som kjører i byen. Asfalt må fikses på hele tiden og det blir veldig dyrt i lengden. Dagens "moderne" italienske trikker SL95, er fryktelig dyr i drift. De gamle fungerer og ødelegger ikke asfalt eller bråker så mye som de nye men de er ikke helt lovlige med tanke på universiell utforming, slik at det er de som er planlagt å byttes.

Trikk koster mer, jeg har ikke tall her men trikk koster rundt 3 ganger så mye som buss pr km, pr passasjer.

Når det blir ulykker med trikk, blir det som regel ganske alvorlige hendelser.

Trikk bruker veldig mye strøm, jeg ser heller at Oslo fortsetter med utrullingen av hydrogenbusser.

 

Ja, det er koselig med trikk, men vi er ikke nødt til å ha trikk overalt, behovet for kollektivtransport kan godt dekkes med større satsing på miljøvennlige busser, samt t-bane med flere linjer.

 

Jeg ser at du har flere gode poeng mot trikk. Men alternativene du lister opp er ganske urealistiske. For eksempel "samt T-bane med flere linjer" blir mange milliarder dyrere enn å kjøpe inn nye trikker til å gå på eksisterende infrastruktur.

Busser kan erstatte trikk i mange tilfeller, men det er en annen måte å reise på.

Ruter har fjernet bildene på deres hjemmesider, men det planlegges aktivt en ny linje.

 

Google har en halvveis lagret bildet som du kan se her. Så en ny tunnel er ikke realistisk, jeg vil heller bruke pengene på mer buss og tbane fremfor trikk.

Lenke til kommentar

Bussene i Oslo er grønne.

Nei, de er røde. De bussene som også kjører til Bærum og andre steder, de er grønne.

 

Det er mulig de ikke har endret alle ennå, men før kjørt OS røde busser, og SL mørkegrønne. Etter fusjonen skal alle busser være lysegrønne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...