Gå til innhold

– Dette er en avgjørende brikke for Google


Anbefalte innlegg

Herregud, dette blir jo bare latterlig upraktisk! Skal jeg måtte legge til/følge de flere hundre vennene mine på nytt igjen nå da, om Google+ slår til?

 

Det som er så fantastisk med Facebook er jo nettop at man nærmest har alle man kjenner samlet på ett sted, og en tjenste som så og si er integrert i alt. Nå som Google skal på banen er det jo bare et spørsmål om tid før vi får "Microsoft Live People", "iSocial", "Sony FaceStation" osv, og da forsvinner jo hele poenget.

 

Sikkert kult for entusiastene med nye tjenster å leke med, men for min del fungerer Facebook mer enn godt nok til det som er formålet. Tenk så krunglete og tidkrevende det blir når man må være registrert på (og oppdatere) ti forskjellige sosiale nettverk for å nå ut til alle vennene sine!

 

Det samme sa vel folk når facebook kom? Alle var jo opptatte med biip, nettby, myspace og gudene vet hva. Jeg er enig i at det er litt teit at det kommer nå som "alle" er på facebook, men vi har bare sett starten av sosiale medier så vi får bare vente å se. For at google+ skal bli en suksess så må det times riktig (Vil si at timingen er ganske bra nå. Facebook har nådd toppen og begynner smått å dale ned igjen, i alle fall i norge), det må gjøres med en sterk kampanje i ryggen og folk må bite på kroken tidlig. Det må være ganske stor aktivitet fra dag en og ikke en treg med jevn strøm med folk som starter å bruke det.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes dette ser veldig bra ut jeg! Men noen andre som har lagt merke til at demosiden er lagt opp som et kart. Dvs at man kan zoome inn/ styre siden som man gjør i google maps (med samme layout på knappene). Er det et hint?

Tipper tett integrasjon med Google Maps er det som vil gjøre Plus attraktivt. F. eks kan man lett finne nye venner ved å søke nærområdet for personer med felles interesse, eller invitere alle som bor innen et spesielt området til å spille fotball osv...

Endret av And.rs
Lenke til kommentar

Synest dette prosjektet ser svært spennande ut. I tillegg til muligheita for å betre gruppere vennene sine (og då antageligvis også muligheita for å på ein enkel måte legge ut statusmeldinger som kun blir sett av utvalgte gruppe).

 

Eg liker også muligheita for å snakke direkte med vennene dine gjennom video/tale chat i staden for denne dårlige messenger tjenesten som facebook har.

 

Dette vil også være ein ny sjangse for folk å starte på nytt med å bygge opp sitt sosiale nettsamfunn. I dag er jo alle inkludert barna og kjæledyra på facebook, så det å starte på nytt med systematisk sortering er ein god idé.

 

 

Det som kanskje er mest avgjerande for om denne tjenesta kan utkonkurere facebook er:

 

1) Personsikkerheita, facebook har fått ein del kritikk for sine brukervilkår og skjulte endringer som gjer profilen din meir tilgjengelig for andre. Desse endringane må du ofte sjølv oppdage og deretter manuelt deaktivere. For å få eit fungerande nettsamfunn som folk bruker så er det viktig at aktøren som lagrer opplysningane er til å stole på.

 

2) Google sin økonomiske modell, facebook er i stor grad finansiert av spel og reklame bannere som tjuvlåner navn frå vennelista di for å lure deg til å tru at dine venner bruker tjenesta som det blir reklamert for. Dersom google klarer å finansiere dette gjennom dei vanlige googleannonsene så trur eg at denne tjenesta blir meir attraktiv for vanlige brukere sidan sida i mindre grad blir forurensa av reklame.

 

3) Brukervennligheita, Google+ må være enkelt å bruke dersom det skal slå ann blandt det store fleirtallet. Så eg håper at det blir enkelt å melde seg inn og at dei meir avanserte funksjonane blir presentert for brukeren litt etter litt.

Lenke til kommentar

1) please ikke "spam" etter invite i en slik tråd som dette. Det finnes antagelig shitloads av tråder som omhandler invites allerede

 

Jeg føler at Facebook satt en STOR spiker i kisten sin, når de tillot at spill baserte utviklingen sin på venner fra facebook, noe som har ført til at folk som spiller spill har 1000+ venner, hvorav kanskje bare 2-300 av dem er folk de kjenner personlig, og resten er globale randoms. Fint og flott for de som KUN er gamers, men skal man prøve å kombinere gaming og vanlig socializing, så blir det hazzle med tuning av facebook for å få news feeden til enhver tid ryddet for all spam fra gaming og random global guys.

Jeg har vært i denne situasjonen selv, så vet hva jeg prater om. Satt i timesvis etter at jeg gikk drittlei av spillene og slettet ned random global friends :)

 

En annen ting, som flere og flere jeg prater med sier, er at de begynner å bli fed up, lei, av å lese status meldinger om hva folk driver med. "Er på dritern", "Skal ut å klippe gresset", "hunden så en frosk idag", osv osv. Snitt-tiden folk bruker på facern, (og da snakker jeg ikke om de som er hekta, men resten), er nok betraktelig redusert nå, i forhold til hva den var tidligere.

Putter selv ut spesielle events, og tagger via places om jeg gjør noe spesiellt så det er jo fremdeles formålstjenlig. Men om Google klarer å finpusse det som faktisk er viktig i +'en sin, istedet for å fokuserer på det som folk er begynt å bli drittlei av på facern, så kan dette bli riktig bra.

 

newsfeed, live feed og chat, er noe man MÅ ha, men dette bør ikke være det store fokusområde mener nå jeg hvertfall. Det som er viktig for meg personlig, er faktisk de andre funksjonene. Har WP7, og kompletteringen av kontakter på mobben er superviktig. Places er også viktig, jeg liker å vite hvor folk er, slik at jeg kan sjekke opp en person jeg har planer om å kontakte, sånn at jeg kanskje kan spare meg den forespørselen om det viser seg at han sjekket inn i KualaLumpur 2 timer tidligere :)

 

Leste en plass at Google hadde satt betydelige mengder personell inn på +, og regner med at de gjør jobben sin og at + blir ett kanonbra produkt. De har feilet nok ganger nå til at de bør komme med noe skikkelig. Men time will show, som de sier i Flåklypa :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...