Gå til innhold

[Løst] Er fiberkabelen garantert defekt?


Anbefalte innlegg

Hei kjøpte:

http://www.dealextreme.com/p/3-0mm-sc-pc-sc-pc-multimode-fiber-optic-patchcord-3-meter-20357

 

Men det viste seg når jeg fikk fiberkablen ble den dyttet inn et brevpakke slik at kabelen ble litt bøyd omtrent:

 

WEB_Image%20ALVA%20Optical%20Cable%20%20Professional%20%201m%20Opt1358356387.Jpeg

 

Altså mere som en halvsirkel en CD plate.

 

Er det garantert at fiber kablen er defekt eller er det liten mulighet for fiberkablen funger om jeg prøver den? Kan det skade nettverkutstyr f.eks fiberendepunket hvis laseren ikke sendes over?

 

Finnes det enkelt måte å finne ut om fiberkaben virker?

f.eks hvis kabelen føles hakkete ut?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok jeg trodde det var tynne fibertråder som gjør at kablen ikke bør bøyes mere en CD plate.

 

Men er det altså slik at hvis man bøyer fiberkabelen så betyr det bare at man mister signal over den, altså kablen brekker ikke innvendig?

 

Vet noen hva fordelen med Multimode vs singlemode bortsett fra signalene går flere veier?

 

Desverre har jeg ikke utstyr å teste fiberen med, men fikk lyst å kjøpe noe for å prøve.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du skal bøye godt før fibrene knekker inni der ja.

Du kan se det om du setter lys på kabelen og bøyer den. Til mer du bøyer, til mer lys vil slippe ut i svingen (kanskje litt feit kappe på vist bilde til å se noe, men) - idet du slipper blir den 'tett' igjen. Du merker stort sett at strukturen endrer seg og kabelen blir litt slapp om du har bøyd for mye - men igjen, det er feit kappe på den du viser til så det er ikke sikkert du kjenner det.

 

Signalene kan gå begge veier i begge system - du blander med Simplex (en kabel) og Duplex (to kabler). Har man duplex, bruker man en tx(transmit) og rx(receive) kabel. Både sm og mm blir levert i begge utgaver.

Singelmodus er tynnere og brukes til lange avstander pga mindre signaltap, mens mm er tykkere og blir brukt til korte avstander.

Lenke til kommentar

Du skal bøye godt før fibrene knekker inni der ja.

Du kan se det om du setter lys på kabelen og bøyer den. Til mer du bøyer, til mer lys vil slippe ut i svingen (kanskje litt feit kappe på vist bilde til å se noe, men) - idet du slipper blir den 'tett' igjen. Du merker stort sett at strukturen endrer seg og kabelen blir litt slapp om du har bøyd for mye - men igjen, det er feit kappe på den du viser til så det er ikke sikkert du kjenner det.

 

Nå er ikke den på bilde som jeg har, den viser bare hvordan kabelen ble presset i den gule kinapakken fordi pakken var veldig liten.

 

Det er den dealextreme verianten jeg har, men uansett, høres det ut som fiberkabelene tåler litt mere en antatt så da velger jeg å tro den vil fungere.

 

Kan man bruke laser å sjekke tapet?

 

19978-sick-green-laser-mod-green-laser_001.gif

 

Hvis kabelen er rett strekket og man lyser gjennom kabelen, uten at noe av lyset blir redusert vet man da at fibereren er 100% god? Eller er det ikke så enkelt å måle slik som det?

Lenke til kommentar

Hvor stor bøy en fiberkabel tåler før den knekker(innvendig) kommer ann på fra kabel til kabel. Noen er laget for å tåle veldig krass bøy, mens andre tåler ikke så mye. Billige kabler fra DealExtreme tipper eg ikke akkurat tåler mye, men postgangen har den nok overlevd.

 

Det bildet du har lagt inn er forøvrig av en TOSLINK fiberkabel for audio, og ikke en fiberkabel for nettverk, bare til info.

 

Det enkleste er å koble den til der hvor du skal ha den, for å se om den fungerer eller ikke. Er det nettverk så følg også med på pakketap over tid.

Lenke til kommentar

Kan man bruke laser å sjekke tapet?

Bruk lommelykt, ikke laser, og se ALDRI inn i en fiberkabel uten å ha kontroll på hva slags lys som sendes gjennom den, av samme grunn som man ikke skal peke verken på folk eller fly med laserpeker.

 

For å måle nøyaktig signaltap/demping må du ha spesialinstrument, lommelyktmetoden forteller bare om kabelen er brutt eller ikke.

Lenke til kommentar

Desverre. Men jeg vil tro at enten tallet 62.5 eller 125 er tallene som beskriver forholdet:

chart?cht=tx&chl=\frac{kabeltypens minste tillatte bøyeradius}{kabelens diameter}

 

[edit]

Hele setninger og særnorske bokstaver funker visst ikke så bra i latex.

 

Slik skulle det være:

kabeltypens minste tillatte bøyeradius/kabelens diameter

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

62,5/125 er størelsen på kjernen og cladingen på kabelen.

 

Bøyeradiusen står somregel i egen dokumentasjon. Men skal ikke si jeg har sett noe slikt følge med patchekabeler. Men vil si av erfaring at fiber og særlig patchekabel tåler mye mere enn man skulle tro.

 

En ødelagt fiberkabel vil heller ikke ødelegge utstyret du kobler til. (Med mindre du snakker om utstyr med prislapp med 5-6 siffer. Og jeg da snakker vi ikke multimodus fiber lengere heller.)

Lenke til kommentar

En ødelagt fiberkabel vil heller ikke ødelegge utstyret du kobler til. (Med mindre du snakker om utstyr med prislapp med 5-6 siffer. Og jeg da snakker vi ikke multimodus fiber lengere heller.)

 

 

Hva sier du her? At dyrt utstyr blir lettere ødelagt av defekte kabler? Forstod ikke hva du mente her.

Hvorfor ikke mm på dyrt utstyr - er vel det eneste som f.eks. blir brukt ute i nordsjøen.

Jeg er bare delvis oppegående på fiber, så dette vil man finne utav.

Lenke til kommentar

En skadet fiber kan gi refleksjoner tilbake i kabelen. Dytter man da inn et par hundre watt som kommer tilbake kan man skade senderen.

 

Som sagt kun et problem som kan opptre på kraftigt utstyr. Type fiberringene til banetele og telenor.

 

Multimodus har større probmer med at lyssignalet flyter ut en singelmode. Derfor brukes MM stort sett på avstander under noen hundre meter, mens singelmodus brukes på alt som skal lengere. Hovedregelen er også at MM er billigt, mens SM er dyrt. (Finnes selvsagt dyr MM og billig SM også. Som sagt aldri en regel uten untak.)

Lenke til kommentar

Hm. har jeg aldri tenkt over var en mulighet engang. Er dette noe som hører til gruppen 'usannsynlig sjelden', eller er dette et reelt problem?

 

Ang mm og sm; Da er jeg med på forklaringen. Man snakker lengde - ikke pris.

Nordsjøen blir vel akkurat unntaket her for at regelen ikke skal stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...