Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemaskin rister på tregulv


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Nå har jeg lest og lest etter litt googling rundt forbi etter tips til ristende vaskemaskin på tregulv.

 

Det hele startet med at jeg flyttet fra en leilighet hvor vaskemaskin har stått på murgulv i 6 år til å nå bo i leilighet med vaskerom i 2 etasje og da tregulv. Maskinen driver ikke direkte å hopper rundt men den vibrerer utrolig mye sideveis slik at det kommer mye høy lyd fra den. Merker også en kraftig vibrasjon fra hele gulvet inne på vaskerommet og i taket på badet som ligger direkte under. Fryseboksen som står ved siden av vaskemaskinen rister også pga vaskemaskinen.

 

Det er ingen transportskruer på maskinen, forskjellige omdreininger er testet, maskinen er vatret opp og til slutt har jeg prøvd disse gummiknottene som bare gjorde saken værre.

 

Etter å ha hatt besøk av montør fra serviceverkstedet fant jeg ut at min Bosch vaskemaskin hadde en spesiell svakhet for akkurat dette.

 

Nå har jeg altså kjøpt ny maskin, en AEG maskin. Problemet er jo at det er omtrent helt det samme som med min gamle Bosch! *Rive seg i håret*

 

Eneste jeg har testet til nå som har virket en liten smule er å dra maskinen midt ut på gulvet så vibrasonen fordeler seg utover flere gulvplater men det er jo ganske upraktisk å ha en vaskemaskin midt på gulvet!

 

Noen som har tips her? Helt fortvilet over dette vaksemaskin problemet!

Endret av enurweb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste forslag er å bygge vaskerom i kjelleren, ellers så kan man bruke tipsene som Miele skriver i sine bruksanvisninger:

Underlaget

Et betonggulv egner seg best som underlag. Det vibrerer sjelden under sentrifugering - i motsetning til tregulv eller gulv med "myke" egenskaper.

Viktig:

- Still maskinen loddrett og støtt.

- Ikke still maskinen på myke gulvbelegg, så unngås at maskinen vibrerer under sentrifugering.

Ved oppstilling på tregulv:

- Sett maskinen på en plate av kryssfiner (minst 59x52x3 cm). Platen bør skrus fast til flest mulig gulvbjelker, ikke bare til gulvplankene.

Sett helst maskinen i et hjørne av rommet. Der er gulvet mest stabilt.

Eller så er det viktigere at maskinen står støtt med jevn vekt på alle fire ben enn at den er 100% i vater.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Det er kun under sentrifugeringene det er problemer ja. Både midt i vaskeprosessen når den tapper ut vann og sentrifugerer for å så tappe inn nytt vann og selvsagt på slutten når tøyet til syvende og sist skal bli så tørt som mulig.

 

Jeg kjører på 1600 omdreininger ja, det stemmer. Men merker at den faktisk oppfører seg best på 1600 omdreininger, eller det vil si når den til slutt klarer å komme seg opp dit. Det virker som om den blir mer stille når den kommer skikkelig opp i fart.

 

Problemet er jo at det bare en veldig liten del av vaskeprosessen vaskemaskiner kjører på maks omdreininger, det er i grunnen kun helt på slutten.

Så i mellomtiden på alle disse små sentrifugeringene den holder på med underveis kjører den sikkert på rundt 1000 omdreininger vil jeg anta. Det er DER det virkelige problemet ligger, når den prøver å sentrifugere på en slags mellomhastighet rundt 1000 omdreininger.

 

Dere skjønner sikkert hva jeg mener?

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem selv. Hos meg så ristet den ikke bare, den vandret også litt rundt på gulvet. Løste det ved å legge en tykk sponplate under maskinen, skrudde den ikke fast eller noe, bare la den under. Funket i mitt tilfelle.Kanskje greit å prøve før du skrur fast finerplater i gulvet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Testet med belegningsstein under alle fire føtter på maskinen og dette hjalp kanskje ørlite grann men ikke stort.

 

Jeg tror litt av problemet mitt er at jeg ikke treffer begge bærebjelkene i gulvet. Altså maskinen hviler på den ene som er inntill veggen men når ikke helt ut til bjelke nummer 2 som er i midten av rommet.

 

Ser noe anbefaler kryssfiner plater på 80x80 cm. Nå har jo jeg testet plate fra før i ett eller annet treslag som var ganske massivt men problemet med denne platen var at den var mer 60x60 tror jeg samt at den var ikke helt rett på flaten som lå ned mot gulvet. Den hadde en liten "sving" i seg som gjorde at den kunne riggles litt på når den lå på gulvet.

 

Spørsmålet blir da kanskje om det finnes bedre materialer å teste enn nettopp kryssfiner og har jeg rett i at det er ekstremt viktig at platen er bortimot helt rett på flaten ned mot gulv?

 

Hva kan eventuelt legges under platen mot gulv for at det ligger støtt?

Lenke til kommentar

Problemet her er vell at maskinen treffer ei frekvens som harmonerer med svingningane til tregolvet.

 

Har du prøvd å sette tunge ting (eller gå sjølv) rundt om på golvet. Det kan være så enkelt som at det er ein planke i govlet som ikkje er 100% i kontakt med bjelken som den er festa på. Dersom denne planken står og slår mot bjelken lager dette mykje lyd. Det å plassere noke tungt på akkurat dette punktet, eventuellt skru planken skikkelig fast burde då hjelpe.

 

Det samme vil alternative plasseringer av vaskemaskinen. Har du prøvd å f.eks snu maskinen 90 grader?

Lenke til kommentar

Har opplevd at maskinen ved andre plasseringer i rommet bråker mye mer når jeg har tråkket ned med vekten min på ett av hjørnene hvor den står. Med en gang jeg flytter foten og vekten min igjen bråker den litt mindre igjen. Dog var dette et annet sted i rommet enn hvor den står nå.

 

Jeg har på en måte prøvd å snu maskinen 90 grader da den er flyttet rundt flere steder i rommet men har ikke testet det akkurat der den står nå rett og slett pga det ikke er særlig praktisk.

 

Gulvet mitt har våtromsbelegg så jeg vil jo helst slippe å skru/spikre noe som helst gjennom belegget da gulvet ikke lengre er tett om jeg gjør det.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Sorry for flere års "bump", men sliter med vaskemaskin som rister på tregulv, har en samsung 12kg's kapasitet maskin, funka fint de 2-3 første ukene, så begynte ristinga/vibreringa, hadde tekniker på besøk og han mente gulvet var for dårlig, merkelig det funka fint de 2-3 første ukene..

 

lefdal sier de må forholde seg til servicefolka, har prøvd masse forskjellige løsninger, og ikke no hjelper, noen som har ett lurt triks til hvordan jeg kan heve kjøpet? de påstår servicefolk må ha prøvd å bytte ut deler 3 ganger, ikke bare vært og sett på maskina 3 ganger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...