Gå til innhold

– Dette vil vi ha mer av


Anbefalte innlegg

Men når det først varmes opp så blir det varmt nedi der, så havvann høres lurt ut men hvordan?

Gigantiske nett av vannkjølinger som da har "radiatoren" litt bortenfor så havvannet strømmer igjennom.

Kommer til å bli full av alger.

 

Det er ikke sikkert det blir nødvendig med vannkjøling.

Alle gruver har ventilasjon på ene eller andre viset. Sprøsmålet blir om disse serverne generer mer varme enn det femti 70- tonns trucker, et utall personbiler og bøttloads med lastebiler gjør. Skulle egentlig ikke tro det, men samtidig så beveger jo disse kjøretøyene seg litt mer opp og ned...

 

LocalHost AS har allerede en serverhall som benytter sjøvann til kjøling. Denne ligger i Måløy.

LocalHost AS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkerheten her blir vel ikke mer omfattende enn feks. en bank eller BBS? Private vaktselskaper ordner allerede godt med sikkerheten i offentlige og private bedrifter (oljesektoren spesielt)i norge. Politiet og forsvaret derimot lekker som siler til pressen og politiske interesser. Securitas vokter jo faktisk politihuset og alle annen byggmasse tilhørende politiet i Oslo.

Endret av doofus
Lenke til kommentar

Men når det først varmes opp så blir det varmt nedi der, så havvann høres lurt ut men hvordan?

Gigantiske nett av vannkjølinger som da har "radiatoren" litt bortenfor så havvannet strømmer igjennom.

Kommer til å bli full av alger.

 

Alger og andre urenheter har man allerede fått bukt med i varmevekslere som benytter sjøvann. Det veldig utbredt i industri i dag. Samt kreves det minimalt med tilpassinger for å kunne bruke en sjøvannsbasert varmeveksler sammen med eksisterende vannkjølingssystemer for servere.

Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert det blir nødvendig med vannkjøling.

Alle gruver har ventilasjon på ene eller andre viset. Sprøsmålet blir om disse serverne generer mer varme enn det femti 70- tonns trucker, et utall personbiler og bøttloads med lastebiler gjør. Skulle egentlig ikke tro det, men samtidig så beveger jo disse kjøretøyene seg litt mer opp og ned...

 

IBMs datasenter krever sikkert en megawatt eller mer. Jeg regner med det er ganske mye mer enn det kjøretøyene avgir. Ennå større forskjell blir det om kjøretøyene står stille deler av døgnet/året.

 

20MW er det som sto en av artikklene jeg leste.

Uansett så vil jo denne datahallen, eller andre i fremtiden ha tilgang på strøm som er nokså rimleligere enn i dag. Og må jo si att arbeidsplasser ikke er å kimse av ettersom vi har behov for dette.

 

Når man snakker om kjøretøy vs datasenter energibruk er dette litt interresant. En bil med 100hk motor utvikler ca 74KW ved full last. Man trenger da ca 14 biler med 100hk motor med full belastning for å utvikle 1MW. 20MW tilsvarer da 280 biler med 100hk motor med full belastning. Dette er også med en effektivitetsgrad i område 20-25%, som betyr at om man snakker om KW varmeutvikling er den 4-5 ganger høyere.

Om vi antar et 70-tonns gruvekjøretøy i snitt bruker 100kw vil 50stk bruke 5MW (ca 20MW termisk).

 

Uansett, jeg vil tro de bruker vannkjøling.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Calm

"Hva tror du EDB har lagret på Sandsli, eller Ergo på Gjøvik, eller Steria her i Oslo?"

 

Haha, EDB er vell de med mest server problemer i Norge?

Sitter på support, og våre kunder bruker EDB hver dag. Så ja, ikke så mye bra å si om de.

 

 

Siter knappen var borte :S

Lenke til kommentar

Få på plass det her og CERN nå så har Norge noe virkelig på gang! Sjeldent jeg har blitt så frustrert over norske politikere som behandlingen av CERNs søknad og DLD. Uvitenhet og arroganse ruler på løvebakken.

+1

Dette er noe vi burde få mer av. Norge har masse fine fjorder det er lett å dra fiber inn i og hente kjølevann fra, og mye gruver og fjell som gir solide lokaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor god kommunikasjonsinfrastruktur har egentlig Sogn & Fjordane sammenlignet med f.eks Sverige? Har ikke det nettbanksikkerhetsfirmaet flagget ut til Romania eller Ukraina?

 

Får dessuten legge til at jeg håper det ikke drypper like mye vann fra gruvetaket som gjør det gjør fra norske tunneltak.. xD

 

I store dela av S&F er det ganske dårli nett, men somme plassar er det begynt å komme fibernett f.eks. et lite stykke innafor gruvene på Nordfjordeid jobba dei med å utvide fibernettet!

Lenke til kommentar

Theo: Kjepegreier, da kan vi sitte der og spille tetris, konkurrere i f@h, snoke i nettskyen og sånt hvis det blir krig. :p

Etter ordinær arbeidstid, fyres det opp F@H på kommunens terminalservere, og temperaturen bak racket øker med ca 2 grader. :p

 

Dette er noe vi burde få mer av. Norge har masse fine fjorder det er lett å dra fiber inn i og hente kjølevann fra, og mye gruver og fjell som gir solide lokaler.

Iom. at glasskablene ikke leder særlig mye strøm, er det mulig å henge de opp i de pene monstermastene som skal pynte opp de pene fjordene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Calm

"Hva tror du EDB har lagret på Sandsli, eller Ergo på Gjøvik, eller Steria her i Oslo?"

 

Haha, EDB er vell de med mest server problemer i Norge?

Sitter på support, og våre kunder bruker EDB hver dag. Så ja, ikke så mye bra å si om de.

 

 

Siter knappen var borte :S

 

Har hatt alle tre jeg nevner som leverandør, to av de for øyeblikket, og har jobbet for en av de. Alle driftsleverandører opplever problemer med driften, det er ikke til å unngå. Jeg opplever ikke den ene som verre enn den andre. Det går i perioder, og den siste tiden har EDB kanskje slitt mer enn de andre.

 

Men hvis du leser en gang til vil du se at det ikke var driften jeg kommenterte, det var en kommentar vedr. sikkerheten.

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...