Gå til innhold

LulzSec og Anonymous erklærer krig


Anbefalte innlegg

Du kan snakke så mye om revolusjon du bare vil, du kan legge ut om at de som sitter på makten alltid vil påstå at de som kjemper mot de er lovbrytere, men faktum er at det er et fåtall som er enige med deg. Jeg vet ikke hvor godt orientert du er i det politiske bilde, men Høyre og Arbeiderpartiet representerer store deler av Norges befolkning. De få som mener at DLD er verdens ende har ingen rett til å gå til angrip på resten av verden.

 

Vel, det er ikke fullt så enkelt som du fremstiller det. Demokratiet er ikke ubegrenset.

 

Hva mener jeg med dette? Vel, still deg selv dette spørsmålet:

 

Hvis flertallet av tyskere mente at det var OK å drepe jøder under 2.verdenskrig. Er dette da noe man skal akseptere? Har den demokratisk valgte regjering med folket i ryggen noen rett til å undertrykke en minoritet?

 

Svaret er selvfølgelig NEI. Det er ikke slik at et flertall av befolkningen har rett til å bestemme noe som skader en minoritet i sitt eget land, selv om det er "demokratisk". Det finnes faktisk en objektiv vurdering som er helt uavhengig av hvor mange som støtter det.

 

I Norges og dagens verdens tilfelle er det altså massene (villedet av politikere og lobbyister) som tyranniserer en minoritet (de som faktisk forstår hva som er i ferd med å skje). Det holder ikke da å komme med tull som at "dette er demokratisk". Er man overbevist om at dette er et overtramp mot både grunnlov og menneskerettigheter, har man faktisk en PLIKT til å kjempe mot det. Akkurat slik som "svikerne" blandt nazistene følte en plikt til å hjelpe jødene under 2. verdenskrig.

 

PS: Jeg sammenlikner ikke DLD med holocaust, det er to helt forskjellige typer overtramp. Den ene (holocaust) gikk hardt utover en folkegruppe og var mye mer brutal i sitt vesen. Den andre er mer en pågående kamp om hvordan vi vil forme fremtiden vår og unngå en dystopisk tilværelse. Jeg sammenlikner støtten i befolkningen og poengterer at "demokratisk støtte" ikke er noen garanti for legitimitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og The A-team er så mye bedre? Det er crackere som er langt mindre offisielle med hva de driver med og de driver stort i forhold til nystartede LulzSec. Cracker-grupper er ikke interessert i konkurranse/kompromittering fra andre de mener er amatører. Offisielle grupper er de vi skal frykte aller minst.

 

Stiller meg forøvrig helt bak Ascubal's post #136. Staten vår bryter vår egen lov for å innføre DLD. Der har dere "demokratiet" deres. Det er faktisk "oss" mot "dem" fordi de tar seg friheter som er langt utenom hva som ville blitt akseptert andre veien. Folket er makta, det er bare så synd at mange ikke tenker på det. Valg og stemmer har lite å si så lenge systemet, og folkene som styrer det, går i samme tralten uansett. Se på utviklinga de siste åra så skjønner dere at det spiller veldig liten rolle hvem som sitter i regjering. Det er bare småpoteter i korte perioder uansett.

Lenke til kommentar

 

vet ikke hvor mange partier det er, men de kan ta med alle de store partiene som frp, ap osv. da det er disse partiene flest folk stemmer på, så det er det som gjør en forskjell?

Det vil jo bli unøytralt uansett. Hvorfor skal store partier favoriseres? Det kan fort bli en test som siler ut folk som tenker veldig annerledes enn dagens politisk korrekte tankegang og favoriserer det sittende systemet. Men prinsipiellt er jeg enig i at folk som ikke er interessert i politikk eller som bare ikke bryr seg, egentlig ikke burde stemme.

hva med en test som er om hva det partiet du stemmer på mener om forskjellige saker, og hvorfor? da kan det være en test for hvert eneste parti. en finner ikke ut om folk vet særlig om alle partiers politikk, men vet ihvertfall at folk vet hvilke saker de stemmer for?

Lenke til kommentar

Det finnes ikke detaljrike nok, ei heller tilstrekkelig antall spørsmål som vil kunne gi noe 100% fornuftig ut av en slik "valgomat". Da måtte det i så fall være 300 spørsmål, og flere alternativer - og når det blir så mange spørsmål så gidder ikke folk å bruke tid på det.

 

Valg og stemmer har lite å si så lenge systemet, og folkene som styrer det, går i samme tralten uansett. Se på utviklinga de siste åra så skjønner dere at det spiller veldig liten rolle hvem som sitter i regjering. Det er bare småpoteter i korte perioder uansett.

Her er vi dog helt enige.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

hva med en test som er om hva det partiet du stemmer på mener om forskjellige saker, og hvorfor? da kan det være en test for hvert eneste parti. en finner ikke ut om folk vet særlig om alle partiers politikk, men vet ihvertfall at folk vet hvilke saker de stemmer for?

Det er absolutt et skritt i riktig retning ja. Men jeg er fortsatt usikker på om det er gjennomførbart. Se for deg et debattprogram på NRK. Programlederen spør Siv Jensen hva partiet hennes mener om forskjellige saker. Deretter spør programlederen Kristin Halvorsen om hva FRP mener. Tror du de vil presentere FRP-politikk på samme måte?

 

For å sette det på spissen. Se for deg et tilsvarende debattprogram på TV2. Der spør de Kristin Halvorsen først og deretter Siv Jensen. Antakelig vil man her få "svar" og "fakta" som arter seg helt annerledes enn programmet i NRK...

 

Hvis det hadde gått an å "faktorisere" politikk ned til harde tall og fakta ville det være rett frem å lage en slik test. Realiteten er nok at politikk handler om så mye mer: tanker, visjoner, følelser, retorikk. Jeg vil til og med ikke utelukke at man kan finne en person man stoler på og støtter i politikken, uten å vite så mye om partiets valgløfter. Allikevel kan det være en god måte å stemme på.

 

Hvis jeg virker litt pessimistisk innstilt til en slik test er det egentlig fordi jeg er redd den kunne blitt misbrukt med tendensiøse spørsmål og/eller målrettede angrep mot enkeltgrupper av velgere. Når det kommer til å velge hvem som skal få lov til å stemme burde man nok gå frem ytterst forsiktig hvis man i det hele tatt skal gå den veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...