Gå til innhold

Rase, evolusjon og oppførsel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ethnicity [eth-nis-i-tee]  

 

eth·nic·i·ty   [eth-nis-i-tee]

noun, plural -ties.

1.

ethnic traits, background, allegiance, or association.

2.

an ethnic group: Representatives of several ethnicities were present.

 

Noun

 

ethnicity (plural ethnicities)

The common characteristics of a group of people.

One's ethnic group.

 

etnisitet, i sosialantropologi og sosiologi om det som angår den identitet en person eller gruppe gis ved å tilhøre en folkegruppe. Se etnisk gruppe.

 

Etnisitet er en kollektiv identitet knyttet til forestillinger om kulturelt fellesskap som følge av (oftest) et antatt felles opphav. Etnisitet er forhold mellom grupper som oppfatter seg selv, eller blir oppfattet av andre grupper, som kulturelt særpregede. Gruppens felles identitet kan skyldes felles kulturelle, språklige, økonomiske, historiske, religiøse eller politiske kriterier, gjerne en kombinasjon av disse. Ordet ble først introdusert i språket på 1960-70 tallet. Det erstattet eller kom i tillegg til eldre begreper som var belastet med essensialistisk kultursyn som nasjon, folk, folkegruppe og rase.

 

An ethnic group (or ethnicity) is a group of people whose members identify with each other, through a common heritage, often consisting of a common language, a common culture (often including a shared religion) and an ideology that stresses common ancestry or endogamy.[1][2][3] Another definition is "...a highly biologically self-perpetuating group sharing an interest in a homeland connected with a specific geographical area, a common language and traditions, including food preferences, and a common religious faith".[4]

 

Members of an ethnic group are conscious of belonging to an ethnic group; moreover ethnic identity is further marked by the recognition from others of a group's distinctiveness. Processes that result in the emergence of such identification are called ethnogenesis.

 

The terms ethnicity and ethnic group are derived from the Greek word ἔθνος ethnos, normally translated as "nation".[5] The terms refer currently to people thought to have common ancestry who share a distinctive culture.

 

Personlig heller jeg mot at rase og etnisitet ikke er synonymer.

Lenke til kommentar

Det den sier er at jo nærmere slekt man er jo større er sjangsen for at man finner en passende donor. Det sier jo seg selv, jeg har litt mer genetisk matriale som passe med nordmen og svensker, jeg har enda mer genetisk matriale som passe folk i nær familie.

 

 

Siterer en kar som mottok benmarg:

 

I'm a bone marrow recipient. Doctors told me outright that chances of finding a donor depended on race, and more specifically ethnicity. The consultant asked me if I had any foreign ancestry, I replied just a bit of Irish, and he said that should be OK, but something like Polish heritage would complicate things and lessen my chances. After an initial tissue test, the same doctor told me my tissue type 'looked local', and in the end I ended up with over 100 potential matches on the British database. That's considered a good result. People of mixed race, or even mixed ethnicity often have to make their search for matches global because they don't even find basic matches in Britain, much less perfect ones (I had three perfect matches). One woman I know had a donator from France. I doubt she had French ancestry, so probably NW Europeans can be matches for one another. I'm not exactly sure where the borders of compatability are drawn, but they're specific enough to exclude even partial Polish ancestry (if you're of British Isles blood, that is).
Lenke til kommentar

En skal huske på at begrepet rase omfatter en populasjon hvor folk ligner på hverandre, de kan forekomme avik i populasjonen ved at kostholdet er forskjellig. La oss se på forholdet nordmenn og svensker, de har litt forskjellig kosthold, slik at en person med litt øvelse kan se forskjell mellom en nordmann og svenske. Men de tilhører samme rase men med ulik etnisitet.

Men i våre dager så er det kommet inn til landet vårt innvandrere med forskjellig rase og etnisk bakgrunn, som også har fått barn med hverandre, slik at å bruke rasebegrepet ikke lengre bør brukes i vårt land. Da er det bedre å kalle folket i Norge for nordmenn som etter min mening er det mest passende.

Lenke til kommentar

Ikke-vestlige innvandrere blir ikke nordmenn, uansett hvor my liberale måtte ønske det. Å viske ut vår identitet er en skam.

 

Ikke prøv å kombiner "vår" identitet med din hobbyrasisme. Jeg vil heller ha 100 moderate pakistanere i mitt nabolag enn 1 rasistisk likesinnede som deg.

 

Og jeg kaller de nordmenn med glede.

Endret av Myagos
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så søtt da. Da regner jeg med at du lever i harmoni med disse nye nordmennene på Oslo-øst? Ikke? Så overraskende! Slå opp utrykket white flight, folk rømmer ikke i hopetall fordi de har lyst.

 

Ja det bor flere utenlandske familier rundt meg, og heldigvis ingen rasister så langt jeg vet. Et veldig rolig og fredelig nabolag.

Lenke til kommentar

Ikke-vestlige innvandrere blir ikke nordmenn, uansett hvor my liberale måtte ønske det. Å viske ut vår identitet er en skam.

 

Ikke prøv å kombiner "vår" identitet med din hobbyrasisme. Jeg vil heller ha 100 moderate pakistanere i mitt nabolag enn 1 rasistisk likesinnede som deg.

 

Og jeg kaller de nordmenn med glede.

 

Virkelig svakt av deg å måtte ty til rasiststempelet.

Endret av Northern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke-vestlige innvandrere blir ikke nordmenn, uansett hvor my liberale måtte ønske det. Å viske ut vår identitet er en skam.

 

Ikke prøv å kombiner "vår" identitet med din hobbyrasisme. Jeg vil heller ha 100 moderate pakistanere i mitt nabolag enn 1 rasistisk likesinnede som deg.

 

Og jeg kaller de nordmenn med glede.

 

Virkelig svakt av deg å måtte ty til rasiststempelet.

 

Virkelig svakt av deg å gå i offerrollen.

Hvis "rasismestempelet" er så tungt for deg kan du kanskje slutte å si rasistiske ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er rasistisk med å si at man ikke ønsker sin egen identitet visket ut?

 

Det er rasistisk å si at alle negre er noe helvetes pakk, men det er det da ingen som har sagt?

 

Er det første gang du har lest northren sine innlegg?

 

"Ikke-vestlige innvandrere blir ikke nordmenn" er for eksempel et rasistisk utsagn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...