Gå til innhold

[Løst] Fungerer bankkort ved bankstreik?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste er nok å sjekke med banken din hvilke konsekvenser det kan få for deg, men sannsynligvis så innebærer det at du ikke kan betale med kort(kreditt eller vanlig) så lenge streiken pågår. Om det blir streik.

 

Så blir det streik er det kun kontanter som gjelder.

Lenke til kommentar

Det beste er nok å sjekke med banken din hvilke konsekvenser det kan få for deg, men sannsynligvis så innebærer det at du ikke kan betale med kort(kreditt eller vanlig) så lenge streiken pågår. Om det blir streik.

 

Så blir det streik er det kun kontanter som gjelder.

Tomme minibanker og blokkering for bruk av kort betyr at tvungen lønnsnevnd vil slå inn omtrent umiddelbart ...

Lenke til kommentar

Bankene har på sine hjemmesider skissert opp hvilke konsekvenser en evnt. bankstreik vil medføre for kundene sine.

Sjekk med din bank!

 

Vel, min bank (SR-bank) har ikke lagt det lett tilgjengelig for folk, kan ikke finne noe informasjon noe sted. Eneste var at dersom det ville bli streik, da skulle de legge ut informasjon.

Lenke til kommentar

Vel, min bank (SR-bank) har ikke lagt det lett tilgjengelig for folk, kan ikke finne noe informasjon noe sted. Eneste var at dersom det ville bli streik, da skulle de legge ut informasjon.

 

Joda, det har de!

 

Slik kan du forberede deg på mulig streik

 

  • Sørg for å legge inn alle regninger på forfall i nettbanken før streiken starter – og sørg for at du har dekning på kontoen. Regningene vil da betales som normalt.
  • Sørg for å ha kontanter til nødvendige innkjøp som for eksempel matvarer og lignende.
  • Har du oppbevart pass eller lignende i bankboks, må dette hentes ut før streiken eventuelt starter.

Tjenester som ikke er tilgjengelige under streiken

 

  • Bankens ekspedisjonslokaler og kundesenter vil være stengt.
  • Betalingskort vil ikke kunne benyttes, verken i betalingsterminaler eller minibanker i Norge.
  • Nattsafer, servicebokser og innskuddsautomater vil være stengt.
  • Betalinger og overførsler i nettbanken vil ikke være mulig, med unntak for tjenester som handel med finansielle instrumenter som for eksempel kjøp og salg av aksjer.
  • Gjenstander og dokumenter som er oppbevart i bankbokser må hentes før konflikten inntrer.
  • Vi har ikke mulighet til å behandle post så lenge konflikten varer. Vi kan heller ikke behandle henvendelser per e-post eller svare på telefon.

Tilgjengelige tjenester under streiken

 

  • Er du i utlandet, vil internasjonale betalingskort kunne benyttes.
  • Melding om tap av betalingskort, passord, koder, kodekort, BankID o.l. skjer på vanlig måte.
  • Betalingsoppdrag som er lagt inn i nettbanken før konflikten, vil bli utført, selv om oppdragsdato/forfallsdato er på en dag konflikten pågår.
  • Betalingsoppdrag innlevert til oss på annen måte (for eksempel BrevGiro) og som ikke er registrert av banken før konflikten begynner, vil ikke bli gjennomført før konflikten er over.

Våre lånekunder med fastrentelån der dato for rentebindingsperiode utløper under arbeidskonflikten, vil normalt bli overført til flytende rente så lenge arbeidskonflikten pågår. Vi vil sende disse kundene nytt tilbud om fastrente så snart konflikten er over.

 

https://www2.sparebank1.no/portal/3229/3_privat?_nfpb=true&_pageLabel=page_privat_innhold&aId=1268409745057

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig greier jeg ikke helt og se hvorfor disse serverne som kjører mot kortautomatene plutselig ikke skal virke lengre. Skulle tro disse kjørte helt til det ble problemer, noe som burde ta flere måneder. Er det slik at de bankansatte napper ut kontakten? Det er mer sabotasje enn streik...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og dersom ikke serverne fungerer så har de reservereløsningen med signatur på kvitteringen. Det virker som de bankansatte drar med seg langt mer enn hva de egentlig har grunnlag til. Hadde de bare streiket og gått hjem ville selvfølgelig bankautomatene gått tomme, men betalingsløsninger via nett og terminal ville gått som normalt _lenge_. Problemet ville da kanskje vært at vi hadde sett hvor lite bruk vi faktisk har for denne gruppen, mesteparten er automatisert...

Lenke til kommentar

Skal eg spekulere, og det blir kun spekulasjon, så er det nok knyttet en del rutinebasert arbeid for å holde et såpass stort system i drift. Og når folkene som skal gjøre disse rutinene ikke er på jobb så kan dette få konsekvenser ellers i systemet og føre til feil og/eller problemer. Derfor har de besluttet at det er bedre å slå av systemet når ingen kan arbeide med det, enn konsekvensene av å ha systemet i drift uten at noen foretar rutinearbeid/vedlikehold.

Lenke til kommentar

Tja, uten inngående kjennskap til systemene så er det vanskelig å si hvor velbegrunnet det er eller ikke er. Man kan kritisere mye. Problemet er at mange som kritiserer ikke har nok kjennskap til systemet til å vite hva de prater om :)

 

For alt eg vet kan det være et helautomatisk system, eller så må man fysisk flytte mynter i Norges Bank hver gang noen foretar en større transaksjon. Eg vet ikke :)

Lenke til kommentar

Med tanke på antall transaksjoner det er snakk om, så er dette et helautomatisk system. De kan kanskje ha noen kontroll-funksjoner, men jeg tror sammenligningen min med et vannverk i streik som skrur av vannet vil stemme rimelig bra.

 

Mao, de bankansatte som streiker her har svært lite sympati fra min side.

 

Jeg har forresten en jobb hvor det er et svært kritisk datasystem som går. Hvis jeg skulle streike så kunne dette gått i måndesvis uten at jeg rørte det.

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mao, de bankansatte som streiker her har svært lite sympati fra min side.

 

Årsaken til streiken ihht til E24:

De er uenige om retningslinjer for kompensasjon for kompetansehevende tiltak og om størrelsen på det generelle tillegget.

 

Får en fornemmelse av at folk streiker for andre ting i dag enn den gang da streik ble "oppfunnet".

Samme som med fotballskostreiken.

Lenke til kommentar

http://www.dn.no/privatokonomi/article2156790.ece

 

Slik jeg forstår det er grunnen en "spesialavtale" kommet grunnet reaksjoner fra ILO ved varsel om streik i 2006.

 

Spesialavtalen sikrer på ene siden "at konflikten ikke får et unødvendig skadelig omfang. Samtidig avtales tilsvarende tiltak som opprettholder konfliktens effektivitet".

 

For å sikre en effektiv streik, er bankene forpliktet til å sprerre all tilgang til midler fra transaksjoner i Norge for både bedrifts- og privatkunder. Avtalen innebærer også at uorganiserte blir forhindret fra å arbeide.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...