Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] NRK - lisens: er dette nok til å unngå lisensen?


Anbefalte innlegg

Relativt enkelt dette..

 

har du en TV med innebygd Dekoder eller en ekstern dekoder / mottager for digital bakkenett så er regelene klare, du SKAL betale lisens enten du vil eller ei.

 

Er reglene klare? Sånn jeg ser det så er de langt fra så klare som du gir inntryk av, hva om du har en dekoder, men den ikke er i bruk? Sånn jeg tolker det skal man da ikke betale lisens.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Relativt enkelt dette..

 

har du en TV med innebygd Dekoder eller en ekstern dekoder / mottager for digital bakkenett så er regelene klare, du SKAL betale lisens enten du vil eller ei.

 

Er reglene klare? Sånn jeg ser det så er de langt fra så klare som du gir inntryk av, hva om du har en dekoder, men den ikke er i bruk? Sånn jeg tolker det skal man da ikke betale lisens.

 

AtW

 

Jeg er enig med ATWindsor på dette punktet. I følge forskrift om fjernsynsmottakere er man ikke pliktig å betale lisens for en fjernsynsmottaker som ikke er i bruk. Mener å ha lest om en her på forumet som har benyttet seg av denne muligheten da TVen ble satt på loft eller lignende, samt de som har skrevet tidligere i denne tråden at de har fått mottakeren plombert.

 

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Lenke til kommentar

Relativt enkelt dette..

 

har du en TV med innebygd Dekoder eller en ekstern dekoder / mottager for digital bakkenett så er regelene klare, du SKAL betale lisens enten du vil eller ei.

 

Er reglene klare? Sånn jeg ser det så er de langt fra så klare som du gir inntryk av, hva om du har en dekoder, men den ikke er i bruk? Sånn jeg tolker det skal man da ikke betale lisens.

 

AtW

ser jeg var litt lynkjapp der...men den paragrafen, NRK vil sannsynligvis kreve en form for dokumentasjon på den ikke er i bruk lengre, hvordan dokumenterer du at den er lagt på loftet? Tviler sterkt at NRK tar deg på ditt gode ord...

 

eneste muligheten er nok dokumentasjon på at den er levert inn, eller at den er plombert

 

så lenge du IKKE har kabelTV, parabol og kun har analog mottager så er det pr definisjon ikke noe problem, men har du en analog TV og bor F.eks i et område hvor canal digital har kabel TV så skal du betale lisens selv om du kun har analog dekoder (da GET og CD også sender analogt i nettene sine)

 

har du en digital mottager av noe slag (som støtter det norske systemet) så skal du pr definisjon betale lisens.

 

forresten så lurer jeg litt på følgende setning i avsnittet

 

"Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak"

 

vil NRK bekoste dette?

Lenke til kommentar

Relativt enkelt dette..

 

har du en TV med innebygd Dekoder eller en ekstern dekoder / mottager for digital bakkenett så er regelene klare, du SKAL betale lisens enten du vil eller ei.

 

Er reglene klare? Sånn jeg ser det så er de langt fra så klare som du gir inntryk av, hva om du har en dekoder, men den ikke er i bruk? Sånn jeg tolker det skal man da ikke betale lisens.

 

AtW

ser jeg var litt lynkjapp der...men den paragrafen, NRK vil sannsynligvis kreve en form for dokumentasjon på den ikke er i bruk lengre, hvordan dokumenterer du at den er lagt på loftet? Tviler sterkt at NRK tar deg på ditt gode ord...

 

eneste muligheten er nok dokumentasjon på at den er levert inn, eller at den er plombert

 

så lenge du IKKE har kabelTV, parabol og kun har analog mottager så er det pr definisjon ikke noe problem, men har du en analog TV og bor F.eks i et område hvor canal digital har kabel TV så skal du betale lisens selv om du kun har analog dekoder (da GET og CD også sender analogt i nettene sine)

 

har du en digital mottager av noe slag (som støtter det norske systemet) så skal du pr definisjon betale lisens.

 

forresten så lurer jeg litt på følgende setning i avsnittet

 

"Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak"

 

vil NRK bekoste dette?

 

Prinsipielle vurderinger: NRK kan kreve så mye dokumentasjon de bare vil, det er ikke mitt problem om de krever dokumentasjon som er umulig å få tak i, det er loven som teller, ikke NRKs bisarre vurderinger. NRK har tilgang til kundelistene til leverandørene, si at de får sjekke opp i de, og bekrefte at du ikke har noe abonnement ett sted. Jeg mener også at NRK skal bekoste plombering. Å gi de anledning til å plombere oppfatter jeg som oppfyllt om man sier at de kan plombere om de ønsker, og at de isåfall må avtale det nærmere med deg.

 

Praktisk erfaring: NRK deler ikke mitt syn på det med plombering, og man må nok ofte regne med en durabelig krangel. De gir seg ikke så lett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Relativt enkelt dette..

 

har du en TV med innebygd Dekoder eller en ekstern dekoder / mottager for digital bakkenett så er regelene klare, du SKAL betale lisens enten du vil eller ei.

 

Er reglene klare? Sånn jeg ser det så er de langt fra så klare som du gir inntryk av, hva om du har en dekoder, men den ikke er i bruk? Sånn jeg tolker det skal man da ikke betale lisens.

 

AtW

ser jeg var litt lynkjapp der...men den paragrafen, NRK vil sannsynligvis kreve en form for dokumentasjon på den ikke er i bruk lengre, hvordan dokumenterer du at den er lagt på loftet? Tviler sterkt at NRK tar deg på ditt gode ord...

 

eneste muligheten er nok dokumentasjon på at den er levert inn, eller at den er plombert

 

så lenge du IKKE har kabelTV, parabol og kun har analog mottager så er det pr definisjon ikke noe problem, men har du en analog TV og bor F.eks i et område hvor canal digital har kabel TV så skal du betale lisens selv om du kun har analog dekoder (da GET og CD også sender analogt i nettene sine)

 

har du en digital mottager av noe slag (som støtter det norske systemet) så skal du pr definisjon betale lisens.

 

forresten så lurer jeg litt på følgende setning i avsnittet

 

"Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak"

 

vil NRK bekoste dette?

 

Prinsipielle vurderinger: NRK kan kreve så mye dokumentasjon de bare vil, det er ikke mitt problem om de krever dokumentasjon som er umulig å få tak i, det er loven som teller, ikke NRKs bisarre vurderinger. NRK har tilgang til kundelistene til leverandørene, si at de får sjekke opp i de, og bekrefte at du ikke har noe abonnement ett sted. Jeg mener også at NRK skal bekoste plombering. Å gi de anledning til å plombere oppfatter jeg som oppfyllt om man sier at de kan plombere om de ønsker, og at de isåfall må avtale det nærmere med deg.

 

Praktisk erfaring: NRK deler ikke mitt syn på det med plombering, og man må nok ofte regne med en durabelig krangel. De gir seg ikke så lett.

 

AtW

Når det gjelder kundelister så er jeg ganske sikker du tar feil, har vært CD kunde siste 10 år uten at det har vært et problem.....

 

mener også jeg leste en artikkel en eller annen plass om at NRK drev å presset på at de skulle ha kundelistene til CD, GET, viasat osv..

 

vet det er loven som gjelder, men NRK oppfører seg som om de ER loven og med svært mange i AP regjeringen er særdeles NRK vennlig så de er omtrent loven....(ihvertfall veldig enkelt å få NRK vennlige lover)

 

jeg tipper du skal krangle en god stund for å få gjennomslag for dine meninger uavhengig av hva som står i loven...

 

ps..betaler ingen lisens og har hatt de flere ganger på døren og pr telefon, har avvist de og nektet de inngang i mitt hjem. neste gang blir de avvist også, uten uniformert politi og ransakningsordre så kommer de absolutt INGEN vei... og skulle det gå så langt...versågod ta TV`en....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger ikke å betale NRK-lisens. Punktum. De må ha fullmakt for å komme inn i huset ditt, og uten det, kan de ikke bevise noe som helst(for du har vel ikke TV-en og dekoderen synlig fra vinduet, vel?

 

NRK kom på døra hos meg. Jeg ba dem pent og høflig om å dra til helvete, og så aldri noe mer til dem igjen

Lenke til kommentar

vet du hva den lovendringen sier og når den ble effektiv??

 

Ifølge denne artikkelen ble reglene endret sommeren 2009:

 

http://e24.no/media/datatilsynet-kritisk-til-nrks-lisensjakt/4007017

 

AtW

reglene ble endret ja, men ikke tilstrekkelig ser det ut som...

 

men med AP ved roret så tar det ikke lang tid før NRK får viljen sin.

 

"Politisk rådgiver i Kulturdepartementet, Roger Solheim, mener forslaget til endring i kringkastingsloven er innenfor rammene av personopplysningsloven.

 

- Vi mener dagens lov og forslaget til endring er innefor de kravene som settes i personopplysningsloven. Så vi mener altså at Datatilsynet tar feil, sier Solheim"

 

slikt som politikere klarer å lire utav seg, de vet alltid best tror de...

 

T.

Lenke til kommentar

Men hvordan funger NRK lisens?

 

Er det slik NRK må ha en mistanke ved personen å enten man kjøper TV gjennom riksTV, GET, Canal digital?

 

Eller er det slik at i hovedprinsippet sendes NRK avgift til alle adresser til hele norge, og så de som ikke har TV må klage på at det er urimlig å betale dette når man ikke har TV.

 

Nå er dette ikke noe problem hvis man leier en bolig, men eier man en bolig mistenker jeg man er i faresonen her.

 

Vet noen når folk går ut å sjekke NRK avgiften?

Er det som regel på dagtid? Eller kvelden? Best å ha alarm og gardiner i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De sender ikke ut automatisk. De sender ut til alle som har kjøpt en tv og som har blitt registrert som kjøpere av TV. De prøver å få lov til/har fått lov til å samkjøre sine kundelister med kundelistene til TV-operatørene.

 

Og man kjøper ikke TV gjennom de tilbyderne du sa, man kjøper TV-abonnementer gjennom de...

Lenke til kommentar

Min erfaring er at NRK antar at alle som bor for seg selv og ikke betaler lisens sniker seg unna, mao får man lisenskontrolløren på døra innen et halvår hver gang man som voksen bytter folkeregistrert adresse, og ikke allerede betaler lisens. De sender ikke regning uten videre, men lisensmennene har en tendens til å være relativt fantasirike, fikk feks regning på lisens da en lisensmann skrev at jeg hadde bekreftet at vi hadde en TV, noe vi ikke hadde, og han snakket ikke med meg engang, kun min kone.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har i dag en simpel Norgespakke fra Canal Digital som blir sjelden brukt, så jeg vurderer å kutte den ut for å spare noen kroner. En betingelse for at det skal være verdt å kansellere abonnementet må også være at NRK - lisensen faller bort.

 

Jeg har lest litt rundt for å prøve å sjekke hva som er kravene for å "få" lisens, men er ikke helt opplyst. Er det noen som har peiling / erfaring nok til å si om følgende oppsett kvalifiserer til fravær av NRK-lisensen?

 

- TV: En Samsung som tar i mot analogt bakkenett, samt digitalt bakkenett via mpeg 2 (ergo: ikke norsk digitalt bakkenett)

- Et mediasenter, uten tv-kort

- En dvd spiller

- En PS3

- En forsterker

 

Jeg har funnet ut at jeg klarer meg med de web-baserte tjenestene man kan få fra eksempelvis NRK nett-tv og TV2 sumo.

 

Takker for innspill!

Loven forteller oss:

8-3. Kringkastings- og tilleggsavgifter

Stortinget fastsetter kringkastingsavgift for den som har kringkastingsmottaker og tilleggsavgift ved forsinket betaling og når melding ikke blir gitt etter reglene i § 8-1 andre ledd.

Kongen gir forskrift om innkreving av avgifter og renter.

Kongen kan ved forskrift eller enkeltvedtak frita helt eller delvis for avgifter og renter når særlige grunner tilsier det.

Endret ved lover 15 mai 1998 nr. 28 (ikr. 1 juli 1998 iflg. res. 15 mai 1998 nr. 479), 31 jan 2003 nr. 8.

 

Så enkelt og greit eier du en TV, eller annet utstyr som kan motta TV-signaler MÅ du betale.

 

Dette inkluderer om du har en analog TV som ikke kan brukes lengre.

 

det er INGEN vei utenom, tro meg jeg har prøvd, så jeg betaler avgift for min 48-tommers PC-skjerm :(

 

-frank

Lenke til kommentar

Min erfaring er at NRK antar at alle som bor for seg selv og ikke betaler lisens sniker seg unna, mao får man lisenskontrolløren på døra innen et halvår hver gang man som voksen bytter folkeregistrert adresse, og ikke allerede betaler lisens. De sender ikke regning uten videre, men lisensmennene har en tendens til å være relativt fantasirike, fikk feks regning på lisens da en lisensmann skrev at jeg hadde bekreftet at vi hadde en TV, noe vi ikke hadde, og han snakket ikke med meg engang, kun min kone.

 

AtW

Jeg har bare fått besøk av dem 2 ganger i mitt liv og jeg bytter som regel folkeregistrert adresse 1 gang i året, det siste året har jeg byttet 4 ganger...

 

Så enkelt og greit eier du en TV, eller annet utstyr som kan motta TV-signaler MÅ du betale.

 

Dette inkluderer om du har en analog TV som ikke kan brukes lengre.

 

det er INGEN vei utenom, tro meg jeg har prøvd, så jeg betaler avgift for min 48-tommers PC-skjerm :(

 

-frank

Hvis ikke du har kabel-tv, parabol eller har digitalmottaker på/til tven din så slipper du... http://www.dagbladet.no/2009/03/05/kultur/tv_og_medier/nrk/lisensavgift/5150249/

Lenke til kommentar

De sender ikke regning uten videre, men lisensmennene har en tendens til å være relativt fantasirike, fikk feks regning på lisens da en lisensmann skrev at jeg hadde bekreftet at vi hadde en TV, noe vi ikke hadde, og han snakket ikke med meg engang, kun min kone.

 

Fordel å ikke ha kone i så fall.

Blir litt vanskelig å ringe på hvis man har hund utenfor døren?

 

Er de så ille at hvis man har papirsekker utenfor så tømmer de hele posen for å se om man kan ha kjøpt enten TV eller tvmottaker?

 

Eller tar med seg stige for å sjekke om man har tv på loftet?

Lenke til kommentar

Standardformular for utmelding av lisensregisteret

 

Til: [email protected]

Tittel: Fjersnynsmottaker ikke i bruk

 

Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottagere §9 og melder herved skriftlig til NRK om at fjernsynsmottageren min ikke er i bruk fra og med neste termin (fra og med 1.1.2012) og erklærer at den ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6. Dersom NRK ønsker det kan dere etter nærmere avtale sende en autorisert person til å utføre plombering i henhold til §9.

 

Inneværende termin er betalt som normalt.

 

Med dette betrakter jeg mitt kundeforhold til dere som avsluttet fra og med 1.1.2012 og forventer ingen framtidige krav fra dere.

 

Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 1. september 2011.

 

mvh. Navn

Adresse

 

Fyll ut navn og adresse. Endre datoen om nødvendig, men den må være innen neste termin begynner 1.1.2012. Gi de gjerne litt god tid, f.eks 1 måned. Hvis du har flere mottagere, endre fra entall til flertall i teksten.

 

Dersom dere ikke mottar bekreftelsen innen fristen så bør dere begynne å purre både på epost og telefon.

 

Dersom de begynner å kverulere, bare post svaret her i tråden så skal vi se om det er noe vi kan hjelpe med videre. Det er forsåvidt ikke vår jobb å lære de på lisenskontoret å gjøre jobben sin. Bare be om en saksbehandler som kan jobben sin dersom de sier noe som strider mot forskrifter om fjernsynsmottagere, og be om litt fortgang i saken. Sett alltid daterte frister.

 

Redigert: Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

Slik skal kontrolløren oppføre seg når han/hun skal kontrollere:

 

INSTRUKS FOR KONTROLLØR FRA NRK OM TYVSEERKONTROLL:

 

1. Kontrollør fra NRK har som oppgave å:

 

- kontrollere husstander som ifølge liste fra NRK, ikke er registrert med lisens.

 

- etter oppdrag fra NRK kontrollere spesielt angitt person/adresse.

 

2. Kontroll kan foretas i tidsrommet mandag – torsdag mellom kl 1100 – 2130, fredag mellom kl 1100 – 2000 og lørdag mellom kl 1100 – 1700.

 

Det er ikke tillatt med kontroll søndag

 

3. Kontrollen skal foregå med oppsøkende virksomhet.

 

Hvis vedkommende ikke er å treffe hjemme, og kontrolløren har foretatt 1-2 gjenbesøk uten å treffe noen hjemme, kan telefon benyttes til etterkontroll.

 

4. Kontrollør skal foruten skrivemateriell ha med seg:

 

- identitetskort fra NRK

 

- forskrifter om fjernsynsmottakere

 

5. Kontrollør skal uoppfordret vise frem identitetskortet.

 

6. Kontrollør kan ikke gå inn i leiligheten/boligen uten at beboeren gir han adgang til den.

 

- Barn, og andre enn beboeren selv, må ikke utspørres vedrørende fjernsynsmottakere eller lisensforholdet.

 

- Kontrolløren skal opptre høflig.

 

7. Vær oppmerksom på at den som kontrolleres ikke plikter å gi opplysninger om fødselsdato og fødselsnummer. Den kontrollerte skal gjøres oppmerksom på at det er frivillig å oppgi disse data.

 

Ved kontroll pr telefon, skal kontrollør presentere seg med navn, og hvem han/hun ringer på vegne av. Det er kun tillatt å be om fødselsdato ved telefonkontroll, og den kontrollerte skal gjøres oppmerksom på at det er frivillig å oppgi dette.

 

Det er ikke tillatt å spørre om fødselsdata på 3. person

 

8. Kontrolløren skal utøve sine kontroller, og rapportere i henhold til en hver tid gjeldende kontrollveileder.

 

9. Dersom rapport blir utfylt, skal den kontrollerte gjøres oppmerksom på at innbetalingskort vil bli sendt fra NRK.

 

10. Når kontrollområdet er ferdig kontrollert, skal kontrollisten makuleres. Har kontrolløren ikke mulighet til dette, skal kontrollisten sendes NRK-Lisensavdelingen for makulering.

 

11. Når kontrolløren har mottatt oppgjør for utførte kontroller, skal kontrollseddelen som kontrollør har oppbevart som sikkerhetskopi makuleres. Har kontrolløren ikke mulighet til dette, skal disse sendes NRK-lisensavdelingen for makulering.

 

Alt av kontrollmateriell som inneholder personopplysninger og som brukes i kontrollsammenheng, skal oppbevares på en slik måte at ingen andre har/får tilgang til dette.

 

12. Rapporter med faktura sendes NRK ukentlig.

 

13. Opplysninger som oppdragstaker får kjennskap til under sitt oppdrag er underlagt taushetsplikt. Egenerklæring om taushetsplikt må undertegnes

 

14. Brudd på instruks for lisenskontrolloppdrag kan medføre umiddelbar opphør av oppdraget

 

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå hadde man sikkert sluppet unna NRK avgiften hvis man hadde kjøpt seg.

 

DVB-S Digital TV HDTV USB 2.0 Box/Tuner with Remote Controller

 

Det står sikkert bare hardware device på pakken.

Men blir kanskje ikke helt lovlig? Men jeg syns slike dekodere ofte er søppel.

Så jeg kommer ikke å handle dette. Men jeg forstår ikke helt hvorfor folk kjøper TV også sier opp NRK avgiften og betaler plombering, det er både dyrt og tungvint.

 

Det finnes bedre pcskjermer fra 20-32" med bedre oppløsning og HDMI så jeg ser eneste grunnen til å handle TV er å kunne få nettverkkontakt på skjermen og høytaller. Som også finnes i dyre pc skjermer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...