Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Fest" til de i klassen som er stille - overreagerer eg?


Anbefalte innlegg

Geniene bak ideen vil nok påstå noe annet, men man kan ikke belønne en form for atferd på denne måten uten at det samtidig blir en straff for det motsatte. Jeg forventer ikke at seksåringer flest er modne nok til å forholde seg til en slik ordning, og hvis de skal læres opp til noe må det vel være at de skal oppføre seg fint i klasserommet fordi det er riktig, ikke fordi det utløser en eller annen teit belønning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når jeg gikk i 2-4 klasse fikk de som rydda bort bøkene sine fint og rydda opp etter seg og satte seg fint på stolen sin gå ut til friminutt først. å friste med en belønning over et helt år for de som er flinke blir merkelig synes jeg, og et år i den alderen er en lang stund!

Lenke til kommentar

Og bare for å gjenta det, vi snakker om førsteklasse her. Mulig straff har noe for seg for en 13 åring som er urolig i klassen, men ikke en 6-7 åring.

 

Det spørs. Nå mener jeg at en del førsteklassinger gjerne kunne hatt godt av mer disiplin, selv om de aller fleste selvsagt ikke trenger det på skolen siden det er så moro som regel i den alderen.

 

Det er liten vits i å begynne med disiplinering når barnet når puberteten, og kanskje det kan hindre at de utvikler ett mønster hvor de blir klassens bråkmaker?

Lenke til kommentar

Eg er enig i at disiplin er bra, og at å lære dette tidlig er bra. Men første året skal også være åpen for lek og morro. Det eg er langt på vei skeptisk til her er at bråkmakerene nå faktisk blir så synlige at de får eget opplegg.

 

Eg tror at det finnes langt bedre verktøy for å få ro i en førsteklasse enn dette.

 

Men det er godt å se at folk er uenige. Det betyr i det minste at læreren ikke var så blåst som først antatt(satt på spissen, litt ironisk det siste der) :)

Lenke til kommentar

Kollektiv avstraffelse/belønning er etter min mening en veldig dårlig ordning rettferdighetsmessig sett, men det skal vel fungere på den måten at man bygger opp en indrejustis-kultur vil jeg tro, nesten litt som man gjør i militæret. Det er nok mulig det blir mindre bråkete totalt sett om man ikke gjør forskjell på de stille og bråkete elevene.

 

Så er spørsmålet om man vil være rettferdig eller pragmatisk... :)

Lenke til kommentar

Syns det er helt greit at de som oppfører seg får ett eller annet positivt utav det. Det er helt opp til hver enkelt å oppføre seg, så får de jo være med. De velger altså selv - medbestemmelse.

 

De som ikke hører etter/oppfører seg bør dog ikke bli skrevet opp på tavlen og/eller få noen oppmerksomhet på dette - foruten eventuelt å bli fjernet fra situasjon hvis de ødelegger. Det skal ikke være "se her - disse er ***" - gapestokk er ikke en løsning.

 

6-7 åringer er egentlig perfekt å gjennomføre 'godene' man får med hvis man oppfører seg - det er mange foreldre som ikke har noe kustus, grenser eller oppdragelse overhodet på sine barn og da er det flott at skolen setter grenser fra starten av.

Lenke til kommentar

Unger er kanskje unger, men de er ikke tapt bak en vogn. De legger godt merke til hvem som får tilsnakk og hvem som får skryt. Det vil alltid lønne seg å være flink, noe jeg er sikker på de flinke elevene allerede skjønner, siden de trives med det. De bråkete elevene, derimot, opplever det som at de blir straffet for å være seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må nok både belønning og straff til. Man skal ikke sy puter under armene til ungene sånn at de ikke får konsekvenser for ting de har gjort. SELV om de er 6-7 år gamle. Mange små unger holder på med faenskap ganske bevisst, selv om de vet at det er galt. Og selv om det er naturlig å være 'nysgjerrig' på hva som skjer om man bare slår hun der i huet, tuller med læreren, løper rundt i rommet selv om man skal sitte stille, så betyr det ikke at det er riktig.

 

Det kan jo diskuteres hvilken straff som er best, men de blir nok ekskludert fra noe uansett. De kan sitte igjen, sitte på gangen, i et skammehjørne osv... Kjeft får de uansett, og det rister de av seg. Får de 'virkelig' kjenne på kosnekvensene så får de jo neste gang belønning for å faktisk oppføre seg fint! Da kan de ha det som et mål å oppføre seg, så de kan være med på videre fester.

Lenke til kommentar

Det som kan være "skummelt" med denne situasjonen er at læreren skiller klassen når elevene er så unge som de er. Jeg har opplevd at de som blir stemplet som noe (kan være hvasomhelst) av lærere ofte lever opp til sitt rykte, både på godt og vondt. Gjerne fordi lærerne har dratt med eleven(e) inn i et mønster av forventninger, eller mangel av forventninger. Dette må begynne en gang, og det kan virke som at læreren allerede har begynt med sin "utvelgelse".

 

Dette er riktignok erfaringer fra min side; jeg aner ikke hvordan læreren, klassen eller skolen er i ditt tilfelle.

 

Videre kan det være ødeleggende for klassemiljøet at de flinke/stille får alt, mens de som bråker får ingenting. Unger generelt er mestere på å skille rettferdighet fra urettferdighet. Selvfølgelig er det urettferdig for de stille at de som bråker bruker mer tid og ressurser fra lærerens side, men det er små hendelser som skjer hver dag. De flinke blir kanskje bedre på å bli ansvarlig for egen læring.

Det å skille de ut i en så relativt stor (og langvarig, med tanke på at det er en fest i forbindelse med sommeren dette gjelder) hendelse kan, merk kan, føre til "krig" senere hvis dette får lov til å utvikle seg.

 

Vel, dette var mine tanker og erfaringer. Dette er en interessant sak som bør ses fra to sider. Du kan gå til læreren om du vil, men samtidig er det førsteklassinger det er snakk om, alt dette kan være glemt innen juli. Det ble veldig mye "kan" nå, men man vet ikke hva som kommer til å skje i fremtiden. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener att lærer gjør rett.

 

Om man bråker så bør man få straff på en måte. Det att man får navnet sitt på tavlen tror jeg er en god løsning i den alderen der. Sitter man stille får man ikke navnet sitt på tavlen.

Ser på en slags elevkveld for de som faktisk sitter i ro som en god løsning også, siden det også oppfordrer til å sitte på plassen sin og gjøre det man skal.

 

Gjør man det man skal, fortjener man belønning for insatsen. Gjør man ikke det man skal, men heller plager på de andre, så fortjener man straff. Enkelt og greit. Det er jo bedre å ta ting i starten enn å vente til 3-4. klasse før man gjør noe med det, for da har det slått rot!

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at du overreagerer.

 

Er dette en straff for dem som har bråket generelt gjennom hele skoleåret, eller en kort tid før slutten av året? Førsteklassinger er svært dynamiske gjennom et år.

 

Å utestenge en elev fra avslutningsfesten fordi han er urolig, og si at "du er en bråkmaker", vil på sikt gjøre at han innretter seg den rollen han er blitt tildelt i skolen. Hvis dette gjelder en liten gruppe i klassen, så kan det også være sosialt ødeleggende. Førsteklassinger er urolige av natur. For mange av dem er det en utfordring å sitte rolig en hel skoletime. Det er ikke å forvente at en hel klasse skal klare dette, og de få som blir stemplet som bråkmakere fra den alderen av, vil føle seg urettferdig behandlet. En førsteklassing bør få tilsnakk, men å utestenge ham fra en så stor begivenhet er urimelig. Det er ikke alltid lett for en førsteklassing å forstå at ting han gjør er galt. Han bør få tilsnakk og eventuell straff rett etter han begår handlingen. Utestengning fra avslutningsfesten på grunn av noe han har gjort dager eller uker før, oppfordrer ikke til forbedring.

 

Kollektiv avstraffelse er ikke rettferdig, men førsteklassinger har ikke sterke meninger i forhold til det. De har heller godt av å lære å samarbeide for å nå et felles mål.

Lenke til kommentar

Unger er kanskje unger, men de er ikke tapt bak en vogn. De legger godt merke til hvem som får tilsnakk og hvem som får skryt. Det vil alltid lønne seg å være flink, noe jeg er sikker på de flinke elevene allerede skjønner, siden de trives med det. De bråkete elevene, derimot, opplever det som at de blir straffet for å være seg selv.

 

Synest du sa det veldig bra her!

 

Problemet er ikke mangel på straff, men mangel på straff som gir de rette resultatene (at så mange som mulig har en god og lærerik skolehverdag)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...