Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Fest" til de i klassen som er stille - overreagerer eg?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg har ei datter som går i første klasse på barneskolen. Der har eg nettopp fått vite at de har en ordning hvor de som er stille og rolige i klassen får ha en egen "fest" rett før skolen slutter, mens de som ikke får være med må være i klasserommet og gjøre vanlige skoleoppgaver.

 

I praksis mener eg at dette skaper et sosialt skille i klassemiljøet og har en negativ effekt på begge sider. Eg har sendt en klage til læreren hvor eg ber om at ordningen revurderes og ikke gjennomføres som planlagt.

 

Overreagerer eg? Eg har pratet med flere foreldre, og alle er uenige i ordningen, men varierende i hvor engasjert de er. Eg vurderte å slenge rektor med på klagen, men i første omgang valgte eg å holde det mellom oss(meg og mor til dattera mi) og lærer. Eg vet dog at noen av foreldrene har pratet med rektor om dette som ikke var klar over ordningen.

 

Ingen av foreldrene har vært informert om ordningen, og ingen av de foreldrene som har "bråkmakere" er informert om at de må gjøre skolearbeid mens andre i klassen får ha det morro.

 

I tillegg har eg hørt, ubekreftet dog, at elevene som bråker blir ført opp på ei liste på tavla. Og dermed hengt ut. Eg har spurt læreren om dette er tilfelle, så dette er ubekreftet pr i dag.

 

Eg mener det er flere negative ting her:

- Foreldrene er ikke informert om dette i forkant.

- Rektor kjente ikke til ordningen.

- Eg mener klassen blir splittet sosialt.

- De som bråker blir hengt ut og en negativ oppførsel kan bli forventet.

 

Hva mener dere? Overreagerer eg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at rett skal være rett. Dette skaper et negativt skille i klassen. Alle burde få lov til å ha en fest før sommerferien, det er tross alt snakk om barneskolen...

 

Det er eg enig i. Vi er heller ikke blitt informert hva som betraktes som bråk. Vi snakker om første klasse, 6-7 åringer. At det av og til kan være lenge å sitte stille i timene har eg full forståelse for.

 

Vi har byttet skole midt i skoleåret og fikk derfor litt erfaring fra den gamle skolen med oss også. Her hadde de en felles ordning hvor de tente et stearinlys så lenge alle var rolige og oppførte seg i timene. Jo fortere lyset var brent opp jo fortere fikk alle en belønning.

 

Resultatet var at om noen ikke oppførte seg så ble de hysjet på der og da av elevene som satt rundt. Alle visste at uro i klassen var et felles problem og at alle hadde noe å vinne på at alle var rolige.

Endret av nomore
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes du overdriver. Det er grenser for hvor stor påvirkning dette vil ha på klassemiljøet, og jeg tror du gjør dumt i å ville ta bort all makten til læreren. Spanskrørets dager er dessverre talte, så den eneste makten læreren måtte ha er jo å kunne belønne de som er snille med noe som en fest eventuelt å "straffe" de som bråker ved å skrive dem opp på tavlen. Hvis du tar bort all mulighet til å forskjellsbehandle er det ikke lett å holde kontroll på 20+ drittunger, du må jo se det positive i det også at det kanskje blir et bedre læringsmiljø?

 

Vi hadde selv en "bråk og du blir skrevet opp"-regel som jeg tror også dikterte hvem som måtte hente melk eller noe i den duren, og jeg føler ikke at jeg har noen store arr etter det.

 

edit: Nå visste ikke jeg at det var snakk om 6-7 åringer når jeg skrev dette, så det er kanskje litt tidlig å begynne med tavleskriving og sosiale fordeler for de 'snille'. Uansett har det nok flere positive effekter enn negative.

Endret av Gebby
Lenke til kommentar
Alle visste at uro i klassen var et felles problem og at alle hadde noe å vinne på at alle var rolige.

 

Men uro i klassen er jo IKKE et felles problem. Hvorfor skal man la bråkmakerne dra ned de andre. Kollektiv avstraffelse (felles utsetting av belønning) er i hvert fall tull.

Lenke til kommentar
Alle visste at uro i klassen var et felles problem og at alle hadde noe å vinne på at alle var rolige.

 

Men uro i klassen er jo IKKE et felles problem. Hvorfor skal man la bråkmakerne dra ned de andre. Kollektiv avstraffelse (felles utsetting av belønning) er i hvert fall tull.

 

Enig. Er det noe som skaper et sosialt skille er det at noen barn blir stemplet som bråkmakerne som ødelegger for resten av klassen.

Lenke til kommentar

Tror uansett det finnes bedre måter på å forhindre bråk, ala det lys-eksempelet som ble nevnt ovenfor meg eller med god, gammeldags kjeft. :) Det skal ikke være nødvendig å dele opp klassen. Et barn bryr seg kanskje ikke om dette til neste år, da det (kanskje) kun vil gi en fysisk forskjell den siste dagen på skolen.

 

En sommeravslutning burde være for alle.

Lenke til kommentar

Eg er enig i at bråk i klassen er en uting. Poenget mitt er at det er snakk om 7 åringer her som går sitt første skoleår. Noen er også 6 år fortsatt. Og det er ikke en gjeng med "drittunger" vi prater om, men en gjeng med energiske barn som fortsatt synes det er kjempestas å få lov til å gå på skolen.

Lenke til kommentar

Hvis en unge ikke syns det er noe kjekt å bli skrevet opp på tavlen er det jo ikke vanskeligere enn å ikke bråke...

 

Samtlige klasser jeg har vært i har vært veldig bråkete, og det er helt utrolig slitsomt for dem som har lyst til å følge med. Ja, ungene er små, men det er vel bare sunt å få gode rutiner tidlig? :new_woot:

 

EDIT: Men, jeg skjønner hva du vil fram til. Det bør være ett visst slingringsmonn før man blir skrevet opp/utelatt fra fest. For eksempel at man først blir skrevet opp etter andre advarsel, eller noe lignende, slik at ungene forstår at de ikke oppfører seg helt 100%, og får en fair sjanse til å roe seg.

Endret av Constanse
Lenke til kommentar

Eg tror nok ikke at denne saken i seg selv kommer til å lage arr i sjelen til noen av elevene, men eg frykter at det kan skape en negativ trend i klassen.

 

Eg vil heller ikke undervurdere 6-7 åringene, men det er ikke så enkelt at om de ikke vil på tavlen så får de være stille.

 

Bare de to forskjellige ordningene mellom de to skolene viser at det finnes bedre løsninger. Mener eg.

Lenke til kommentar
Alle visste at uro i klassen var et felles problem og at alle hadde noe å vinne på at alle var rolige.

 

Men uro i klassen er jo IKKE et felles problem. Hvorfor skal man la bråkmakerne dra ned de andre. Kollektiv avstraffelse (felles utsetting av belønning) er i hvert fall tull.

 

Enig. Er det noe som skaper et sosialt skille er det at noen barn blir stemplet som bråkmakerne som ødelegger for resten av klassen.

 

Nettopp. Læreren vil (i tilfellet med lyset) pushe ansvaret for sanksjonshåndhevelse over på medelevene til bråkmakerne. Noe som jeg tror ganske sikkert vil gjøre forholdet mellom elevene dårligere (skape sosialt skille) enn hvis læreren selv hadde stått for sanksjonshåndhevelsen direkte, i forhold til bråkmakerne.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Min erfaring som vikarlærer på forskjellige skoler med forskjellige ordninger, dog med eldre barn, er at felles normer blant elevene for hvordan man skal oppføre seg virker bedre og gir mindre negative utslag på lengre sikt enn alternativer hvor man benytter seg av straff til den enkelte.

 

Altså i situasjonen med tavleskriving og festnekt så vil de som blir rammet, selv om de er skyld i det selv, føle seg urettferdig behandlet, de er antagelig ikke de beste på skolen i utgangspunktet, ser mer negativt på læreren som medfører mindre hemninger mot å gjøre noe som fører til mer oppskrivning og så videre. En klart nedadgående spiral.

 

I tilfelle med lyset så vil antagelig elevene etterhvert skjønne hva som skal til og dermed hjelpe hverandre å være stille og å hjelpe hverandre til å gjøre det de skal fordi de forstår at gjennom å inkludere alle klarer de fortere å oppnå hva de vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nettopp. Læreren vil (i tilfellet med lyset) pushe ansvaret for sanksjonshåndhevelse over på medelevene til bråkmakerne. Noe som jeg tror ganske sikkert vil gjøre forholdet mellom elevene dårligere (skape sosialt skille) enn hvis læreren selv hadde stått for sanksjonshåndhevelsen direkte, i forhold til bråkmakerne.

Interessant vinkling eg ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt forskjellen på denne typen ''uthengig'' og det å noen måtte sitte igjen som straff når skolen var slutt.

 

Husker at stemningen var ganske amper på skolen når de få bråkmakerne ødela for resten av klassen, og det gjorde så det ble dårlig stemning i hele klassen. Turer ble avlyst og vi fikk ikke ''fordeler'' på grunn av en håndfull med gutter ikke kan holde kjeft eller sitte stille. Hvor er rettferdigheten i det?

Og er ikke det å vite at de har ødelagt for alle sammen være mer ødeleggende for deres utvikling enn hvis de egenhendig skulle ta konsekvensene for sine egne handlinger??

Lenke til kommentar

Hvorfor må man straffe? Eg prøver å fokusere på kollektiv belønning når målet er oppnådd, i stede for å dele klassen i to og premiere de som var stille og straffe de som var urolige.

 

"Straffen" de urolige får kan være nok til å stemple de i klassen som bråkmakere, og dermed forsterke en negativ utvikling ingen er tjent med. Mener eg.

 

Og bare for å gjenta det, vi snakker om førsteklasse her. Mulig straff har noe for seg for en 13 åring som er urolig i klassen, men ikke en 6-7 åring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...