Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

 

Jeg hadde en PC ved siden av SNESen. PC var dyrt på begynnelsen av 90-tallet og jeg hadde ikke sjans til å kjøpe en sterk PC bare for å game på rommet (en Intel Pentium som jeg husker min morfar kjøpte på rundt samme tid kostet over 30 lapper), men jeg fikk kjøpt en brukt Packard Bell 486 til 5000 fra en nabo. Det gikk da mye i RTS og FPS, som ikke fantes på SNES (ok da, så var det en ganske god Sim City-port og en veldig dårlig Doom-port).

Skulle ønske jeg var født et par år tidligere. Mine første spill ble spilt på en Windows 98 maskin, med N64 som første konsoll

 

 

Det er alltid sånn. Jeg har ikke noe forhold til Atari, Commodore 64 eller Amiga, selv om jeg vet at mange holdt på med disse konsollene lenge før jeg ble født og betaler store summer for å samle på dem i dag. Dette handler mye om nostalgi og alt som er før NES er jeg egentlig likegyldig til, for jeg vokste ikke opp med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NES og C64 har en nesten lik CPU, men NES bruker en eldre modell selv om den kom senre. NES har samme prosessor som Commodore Vic-20.

 

C64 ble solgt til utpå 90-tallet, Amiga ble populært etter NES og Atari ST-tiden var også på slutten av80- og begynnelsen av 90-tallet. Det meste av det du nevner eksisterete samtidig med NES så det er vanskelig å tyde hva du egentlig vil frem til. Med unntak av Atari 5200 og forgjengere ble alt det du nevner solgt omtrent like lenge som NES, altså noen år ut på nittitallet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen tidslinje på dette i hodet, men jeg husker bestemt at flere tenåringer hadde C64 mens de på min alder kun var interesserte i NES. Det hadde nok noe å gjøre med at C64-spillene var et salig knot å starte. Hver gang jeg fikk prøve C64 var jeg mest spent på om faenskapet i det hele tatt ville starte og ofte måtte man hente noen eldre barn for å hjelpe. Det problemet hadde jeg aldri med NES.

Lenke til kommentar

Antar han mener at han ikke hadde det og ei heller venner med det. Jeg hadde NES. Alle venner og bekjente hadde det. Senere SNES. Ingen hadde c64, amiga eller Sega. Ingen. Ulike deler av landet er ulikt.

Du må ha bodd en ganske kjedelig plass. På slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet og utover så hadde folk i min omgangskrets atari 2600, atari st, c64, Amiga 500, 600, 1200, Nes, master system 1 og 2, mega drive, pc, en eller annet merkelig boks med kassettspiller som ikke var c64 osv. Jeg bodde i ei bygd med si ca 2500 innbyggere og jeg snakker kun om hva som fantes blant mine venner som alle er født på 80 tallet. Vil nesten si det er merkelig at folk kun hadde Nes.

 

Men du kan jo være noen år yngre enn meg og da hadde mange barn Nes.

Endret av Eddie_Peddie
Lenke til kommentar

 

Antar han mener at han ikke hadde det og ei heller venner med det. Jeg hadde NES. Alle venner og bekjente hadde det. Senere SNES. Ingen hadde c64, amiga eller Sega. Ingen. Ulike deler av landet er ulikt.

Du må ha bodd en ganske kjedelig plass. På slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet og utover så hadde folk i min omgangskrets atari 2600, atari st, c64, Amiga 500, 600, 1200, Nes, master system 1 og 2, mega drive, pc, en eller annet merkelig boks med kassettspiller som ikke var c64 osv. Jeg bodde i ei bygd med si ca 2500 innbyggere og jeg snakker kun om hva som fantes blant mine venner som alle er født på 80 tallet. Vil nesten si det er merkelig at folk kun hadde Nes.

 

Men du kan jo være noen år yngre enn meg og da hadde mange barn Nes.

Bodde på Lillehammer. Er født i 1986. Vi snakker ca 1990 og utover.
Lenke til kommentar

Jeg synes alltid det er litt morsomt at de som bare hadde konsoller på 80-90 tallet syns de med datamaskiner var bortskjemte unger pappa betaler alt osv. Mens vi som hadde datamaskin (c64/amiga) så på konsollungene som bortskjemte pappaunger siden spillene var svindyre. Og vi bare kunne piratkopiere bokser med disketter et par ganger i måneden, eller kopiere turbotapes med et par dusin spill hos kompiser med dobbeldekker kassettspiller.

Lenke til kommentar

Vi hadde ikke så mye penger på den tiden. Arvet en NES med noen få spill. Resten leide vi på Heiki's video. :p SNES fikk jeg aldri, var vel for dyrt. I 1993 fikk jeg dog en GameBoy. Den hadde jeg til sammen fire spill til. Jeg hadde en venninne med PC og Commander Keen og en kompis med PC og Wolfenstein 3D. Ønsket meg veldig PC. Så pappa fikk en deal fra jobben. Stakkaren ble lurt vil jeg si. 1995, 2000 kr, en 286er uten Windows. Eneste spillet i salg som virket var World Cup 94. :p Og jeg som ikke liker fotball noe særlig engang. ;)

Lenke til kommentar

Datamaskiner var utrolig dyre på 90-talllet. Jeg husker at da min bestefar kjøpte Pentium II da den var ny så kostet den over 30 lapper. Jeg tenker de færreste ville fått en sånn maskin kun for å spille på. Jeg fikk imidlertid kjøpt meg en brukt 486 til 5000 som jeg fikk kjørt en del spill på, men ikke de mest krevende.

 

Konsoller var også dyre, men det var langt unna prisen på en PC. For prisen av en ny PC ville man fått en konsoll med et lass av spill. Selve eide jeg aldri mer enn 4-5 spill til NESen, resten ble leid og byttelånt, men det fungerte faktisk ganske bra og det var på den måten jeg fikk spilt spill som Mega Man, Turtles, Chip'n Dale, Duck Tales, Ufouria, Punch Out... Jeg kjente strengt tatt ingen som eide spesielt mange spill heller, så alle var avhengige av å byttelåne. Heldigvis eide vi forskjellige spill; jeg hadde f.eks. Super Mario Bros 3, en annen hadde Super Mario Bros 2 men ikke 3, en annen hadde Mega Man-spillene men verken SMB2 eller 3 osv.

 

Jeg fikk mange flere spill på SNES, men også der er mange av de beste minnene mine spill jeg bare lånte. Jeg eide f.eks. aldri A Link to the Past, Super Castlevania, Mega Man X eller Turtles in Time. Hadde jeg vært voksen med egen inntekt på den tiden ville nok samlingen vært betraktelig større.  ;)

Lenke til kommentar

Største problemet med Amiga var at spilla ofte sluttet å fungere da disketten ikke alltid var like god kvalitet, sammenlignet med cartridger. På Commodore 64 hadde jeg 2 spill på cartridge om jeg husker rett. Rick Dangerous og Pole Position de holdt evig og hadde jeg funnet dem igjen så hadde de nok fortsatt fungert om jeg bare hadde blåst et par ganger i dem.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen tidslinje på dette i hodet, men jeg husker bestemt at flere tenåringer hadde C64 mens de på min alder kun var interesserte i NES. Det hadde nok noe å gjøre med at C64-spillene var et salig knot å starte. Hver gang jeg fikk prøve C64 var jeg mest spent på om faenskapet i det hele tatt ville starte og ofte måtte man hente noen eldre barn for å hjelpe. Det problemet hadde jeg aldri med NES.

Da jeg ser Commodore 64 vekker det mange gode  minner exe favoritt spill fra den tiden mr robot, slinky, gostbusters, blue max, bomb jack, blagger, boulder dash, + mange flere må ikke glemme 3 veldig bra commodore 64 spill summer games, winter games, california games. :green:  :green:  :green:  :green:

Endret av Jokingnutria
Lenke til kommentar

Du må ha bodd en ganske kjedelig plass. På slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet og utover så hadde folk i min omgangskrets atari 2600, atari st, c64, Amiga 500, 600, 1200, Nes, master system 1 og 2, mega drive, pc, en eller annet merkelig boks med kassettspiller som ikke var c64 osv. Jeg bodde i ei bygd med si ca 2500 innbyggere og jeg snakker kun om hva som fantes blant mine venner som alle er født på 80 tallet. Vil nesten si det er merkelig at folk kun hadde Nes.

 

Men du kan jo være noen år yngre enn meg og da hadde mange barn Nes.

Antakelig Amstrad CPC eller andre modeller, eventuelt Sinclair ZX Spectrum. Mest sannsynlig førstnevnte.

Lenke til kommentar

Men amiga kosta bare 6-7000 og var uendelig bedre enn DOS/windows-PC'ene før windows 95 kom. Og alle spillene var "gratis" fordi det alltid var noe som trada disketter og man fikk kopiere.

Prisen var at spillene ble mindre påkostet og at diverse spåillhus styrte unna platformen.

 

De fleste spillene på Amiga har elendig spillbarhert og minimalt med fintuning/betatesting. I beste fall er det testet av venner og familie ei lita helg for å ta bort de verste bugs. I de fleste tilfellene burde det ha vært laget ferdig étt brett og så kansellert pga hvor elendig det er, men når spill produseres på kontrakt så må det gjøres ferdig til deadline uansett om det er en god idé eller ikke. Hvis ikke spillet er ferdig til deadline så blir det sluppet et sammenkok av hva som er ferdig.

 

Her er verstingen. :cry:

 

2678285-usgoldlogo.png

 

Det eneste som er verre fra U.S Gold enn Street Fighter 2 på Amiga er deres versjon av Street Fighter 2 til Atari ST. Makan til dunge av avføring skal man lete lenge til.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...