Gå til innhold

Hvor mye ram er nok?


joro

Anbefalte innlegg

Bruker du XP? den krever ihvertfall minst 250.

Jeg har XP og 512mb ram. Akkurat nå har jeg irc og internet leseren oppe og jeg har 270mb ram ledig, så xp tar litt. Spiller du mye eller driver en del med bilde redigering etc? Hvis du gjør vil du nok merke litt forskjell...

 

nei, det er feil. min gamle PC (450 Mhz, 128ram) kjørte XP heilt greit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1024MB er showoff og ikke vits i å ha.

 

Så langt vil jeg _IKKE_ gå. Har desverre ikke 1gig ram lenger :( Sendte brikke i posten til en annen forumbruker idag ,men så langt vil jeg ikke gå og si at det er showoff. Når jeg hadde 1gig med ram så skjedde det ikke en eneste gang at Windows måtte skrive til Pagefilen. Med 512 så må windows skrive til Pagefilen rett så det er. Og hva medfører dette? Et treger system. Så 1gig er fint og ha og gjør systemet raskere i spill (men ikke allverden. Men et par hundre poeng i 3dmark01 er ikke og forakte) og andre programmer.

 

Gikk ifra 2x512 Twinmoswinbond til 2x256 Twinmoswinbond hvis du lurte. Kjører på samme hastighet og timings. (256 brikene klarer muligens mer ,men med en Sn41G2 så hjelper det ikke noe med bedere ram)

Lenke til kommentar
nødvendig eller nok ram !

kan hende at 512 ram er nok for og spille,men hvis man merker mindre hakking med detaljer på max og ultra er jo det bra..

tenker på ut 2003,postal 2,bf 1942.spill som krever mye ram for og kjøre med flyt.

men du har rett der,største forskjell var vel fra 256 til 512 ram.kansje ikke så stor med ca 768 ram.

 

men mener fremdeles at det er litt forskjell fra 512 til 768 ram. :wink:

 

 

PC 3200 RAM sammen med PC 2100 ?!? :o

 

ja,det er jo ingen pro hvis du ikke overklokker..

kjører med 333mhz på begge rambrikkene.2100 ram"en blir jo overklokket og 3200 blir faktisk underklokket(tror jeg,siden den har 400mhz))bruker begge ram-brikkene.

Lenke til kommentar

En PC vil uansett jobbe tregere når Windows må bruke harddisken som minne (swap). 1GB med RAM er derfor ikke bortkastet penger! Men om du ha det er en annen sak.

 

Man kan bruke TaskManager i Win2000 og XP til å finne ut hvor mye RAM man trenger til sitt bruk. For meg holder det med 1GB i dag... Når Windows Longhorn kommer, har jeg nok 2GB RAM :D

Lenke til kommentar
nødvendig eller nok ram !

kan hende at 512 ram er nok for og spille,men hvis man merker mindre hakking med detaljer på max og ultra er jo det bra..

tenker på ut 2003,postal 2,bf 1942.spill som krever mye ram for og kjøre med flyt.

men du har rett der,største forskjell var vel fra 256 til 512 ram.kansje ikke så stor med ca 768 ram.

 

men mener fremdeles at det er litt forskjell fra 512 til 768 ram. :wink:

 

UT2003 er svært avhengig av skjermkort samt CPU, postal 2 kjørte i alle fall jeg helt glatt med 512 MB RAM. BF 1942 er vel først og fremst CPU-intensivt hvis jeg ikke husker feil.

 

Flyten på spill er ikke først og fremst avhengig av menge RAM, men av CPU og skjermkort. Derimot kan minnebåndbredden ha noe å si for spillene.

 

Hvis du kan vise til benchmarks som sier at bruk av 768 MB RAM gir bedre ytelse enn 512 MB i spill (uten å ha en haug med programmer som spiser opp minnet i bakgrunnen) vil jeg gjerne se dem.

 

 

 

sier ikke at du tar feil,dette kan du sikker mye bedre enn meg.

men da jeg hadde bare 256ram og spilte generals,ut 2003 og andre spill måtte jeg sette detaljene på medium etter low på noen spill p.g.a rammen(har ikke byttet noe annet hardware)kunne jo sette dette opp til max detalj,men da hakket det litt.

så kjøpte jeg meg 512ram brikke(brukte begge brikkene)...alle spill ble mye mere flyt i..og detaljen på max var ingen pro..

 

Flyten på spill er ikke først og fremst avhengig av menge RAM, men av CPU og skjermkort:skriver desertglow

 

hvorfor får man bedre flyt med dataljene på max da..med 512..eller mere ram da ?og hvorfor fikk jeg så stor forskjell med flyten i spill da?

 

 

ut 2003 er det annbefal 380 ram eller mere for at alt skal gå med flyt.

med 256 ram fikk jeg litt pro med spillet.på 512 gikk alt bra og kunne sette opp detaljene i spillet.og på 768 kunne jeg ha alt på max og silkemyk flyt.så tror ikke når du sier at det bare er cpu og skjermkort som bestemmer flyten i ut 2003.

dette er ikke for og si deg i mot(og tro at jeg vet bedre)men dette er jo bygd på egen erfaring.

Lenke til kommentar
ut 2003 er det annbefal 380 ram eller mere for at alt skal gå med flyt.

med 256 ram fikk jeg litt pro med spillet.på 512 gikk alt bra og kunne sette opp detaljene i spillet.og på 768 kunne jeg ha alt på max og silkemyk flyt.så tror ikke når du sier at det bare er cpu og skjermkort som bestemmer flyten i ut 2003.

dette er ikke for og si deg i mot(og tro at jeg vet bedre)men dette er jo bygd på egen erfaring.

 

Hvis du leser hva jeg skriver over så sier jeg ikke at RAM ikke betyr noe, men at CPU og skjermkort er det som er det primære.

 

Ellers synes jeg det er spennende å se at du sier at du satt inn mer minne. Betyr dette en minnebrikke ekstra? I så fall, var dette på et nForce2-chipsett? I så fall kan en ekstra minnebrikke betyr dual-channel minne, noe som vil gi en ytelsesforbedring.

 

Ellers kan minne ha noe å si fordi skjermkortet kan bruk RAM på hovedkort som et sekundært lager hvis skjermkort-minnet blir fullt. Dette høres ikke umulig ut siden du nevner detaljer i spillet. Mer detaljer betyr tyngere texturer, som igjen betyr at det tar mer plass i minnet.

Lenke til kommentar

Skal vi tro Toms Hardwareguide begynner ikke maskiner med Win Xp å virkelig vise hva de er gode for før du har 1 GB ram.

Vil nok tro at de fleste brukere klarer seg med 512MB foreløpig, men altså kan du gjerne unngå noe diskswap (pagefile osv) med mer ram.

 

Det var denne lommeboken da... :shrug:

 

 

-P-

Lenke til kommentar

Maskinen min (P4 2gHz, Win2000Pro) er vesentlig raskere med 1024 enn 512. Harddisken går langt sjeldnere pga. mindre eller ingen swapping. Har også en egen partisjon til swap, vet ikke om dette er lurt men.

 

Ville heller lagt mer penger i minne enn i den siste og raskeste prosessoren. Harddisken er fremdeles en enorm flaskehals i moderne pcer og med nok minne slipper den å jobbe så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...