Gå til innhold

Fotostativ på utenlandsreise


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket kamera har du? Hvor skal du? Og tror du at du gidder å drasse med deg stativ rundt omkring? Kanskje det holder med en gorillapod?

 

(En større versjon her)

 

Har hatt med stativ et par steder, og det blir nesten uten unntak liggende på hotellrommet siden jeg ikke gidder å drasse med det rundt.

 

Edit; Har ingen erfaringer med Gorillapod selv.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Hva slags prisklasse ?

 

Jeg har ett Benro karbon stativ som ble kjøpt inn før Italia tur ifjor, og har siden ikke reist en meter unna.

 

Benro C169 er en utgått modell etter hva jeg kan se, veier drøyt 1kg. Har festet den med karabinkroker til reimfeste på Think Tank Retrospective 30.

 

post-46959-0-73959600-1306258212_thumb.jpg

 

Benro sin nyeste Travel Angel serie har mulighet til å ta av ene beinet og bruke som monopod, er ikke gratis dessverre men ifølge min religion lever man bare en gang så kjøp kvalitet !

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Har en gorilla, som jeg har med ofte på reiser. Praktisk og lett nok.

Anbefaler dog å sette på et fornuftig kule hode med hurtigplate.

Mest sannsynlig blir du stoppet av og til, hvis du tar det med i håndbagasjen.

 

Hadde som en over, også et Hama stativ.

Hvis du skal fotografere med mer en entry DSLR og kit - glem det.

De jeg har prøvd, vell, det er en grunn til at de er billigere en de andere stativene.

 

Gå for et Benro, Velbon eller Manfrotto stativ.

(eller Gitzo, etc ;) )

 

I tillegg, anbefales virkelig å kjøpe fjernutløser.

 

ellers, les

http://bythom.com/support.htm

Lenke til kommentar

Hei, har et Pentax K5. Har et manfrotto stativ fra før, men det er for stort og tungt å drasse på i utlandet og m.h.t flybagasje. Kunne ha tenkt meg et litt lettere et, og som dessuten ikke er så stort sammenslått. Ser ut som om Hama er ute, regnet egentlig med det. Men hva med en monopod, for eksempel 680B med dertil egnet kulehode?

Lenke til kommentar

Her er en video på Benro Travel Angel som viser størrelse og mulighetene.

 

Jeg har ett Manfrotto som med mindre noen bærer det for meg kommer aldri til å bli tatt med ut ever.

 

http://www.benrousa.com/products_catalog_CarbonTravelAngelTripodKits.html#video

 

Hopper du tilbake til startsiden finner du de nye modellene enten i aluminium, karbon med eller uten monopod funksjon.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Bare for å illustrere kvalitetsforskjellene: Mitt første stativ var noe plastjalla fra Velbon. Det klarte SAS å konvertere til tre monopoder på en tur fra Molde til Bergen med en Fokker 50.

 

Da kjøpte jeg et Manfrotto 190B-stativ med et #222 joystick-head. Stativet har jeg den dag i dag, og stativhodet måtte det KLM til for å ødelegge.

Lenke til kommentar

Bare for å illustrere kvalitetsforskjellene: Mitt første stativ var noe plastjalla fra Velbon. Det klarte SAS å konvertere til tre monopoder på en tur fra Molde til Bergen med en Fokker 50.

 

Da kjøpte jeg et Manfrotto 190B-stativ med et #222 joystick-head. Stativet har jeg den dag i dag, og stativhodet måtte det KLM til for å ødelegge.

 

Jeg hekter av Benro n og hiver den i kofferten for spare plass og lettere å få ting på plass inne i flyet.

 

DigitalRev har en fin test av stativer på youtube av billig stativ ræl vs Gitzo som alle burde se.

Lenke til kommentar

Hva med to stativer? En liten og stødig tripod for de virkelig lange eksponeringene og en "wirepod" for ultra-letthet i de mindre krevende situasjonene?

 

1. Tripoder har en tendens til å bli større, tyngre og mer vinglete jo høyere de er. Prøv derfor å hold deg til minimal høyde med færrest mulig trinn i teleskopbena. Pris, vekt og materialvalg henger gjerne også sammen. Prøv å finn en med karbonfiber hvis du har råd. Det gir lav vekt og høy stabilitet, men også høy pris.

 

2. "Wirepod" er et alternativ til monopod som du får plass til i bukselomma. Dette lager du selv ved å bruke en stålwire a la det man bruker som bremsewire på sykler og fester en M8-skrue i ene enden og noe man kan stå på i andre enden. F.eks en stemmegaffel eller lignende størrelse. Skruen skrur man inn i kamerafestet og stemmegaffelen legger man på bakken. Hvis man har riktig lengde på wiren så skal det være enkelt å løfte kameraet sånn at wiren strammer og du samtidig kan se i søkeren. Stram wire gir litt av samme stabiliserende effekt som en monopod. Med tanke på kompakthet er det genialt. Kompakte monopoder med f.eks 5 trinn i teleskopstanga er veldig ustabilt så en wirepod kan gjøre omtrent samme jobb, bare at den koster langt mindre, veier langt mindre og er lett å ha i kamerabagen.

Lenke til kommentar

Ingen som har foreslått Joby Gorillapod SLR Zoom med Joby Ballhead? Virkelig?

Dette er et utrolig kompakt og meget fleksibelt stativ. Passer PERFEKT til ferien.

 

Gorillapod kan absolutt være nyttig i en del sammenhenger, men det er jo ingen erstatning for et vanlig stativ. Jeg tror Benro C-168 er et av de beste alternativene når sammenslått lengde og vekt er viktige parametre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...