Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

En mer treffende kommentar ville da vært: "I det tilfellet der burde de virkelig ikke ligge to i bredden"

 

I stede for en veldig generaliserende kommentar som: "men det kan da ikke fortsette å være lov å sykle fler i bredden! Livsfarlig."

 

Jeg mener ikke at det var noe galt med kommentaren min. Du har ikke sagt meg imot, du har kommentert formuleringen min. Da er du hvertfall ikke uenig.

 

Jeg mener at det ikke skal være lov å ligge to syklister i bredden, fordi farten deres krever forbikjøringer, noe som på smale veier kan være utfordrene for bilister. Dette kan i verste tilfelle ende med dytt og dødsfall. Syklister som ikke gir vei, vil også provosere.

 

Det er vel akkurat det som er så skremmende, at så mange lar sseg provosere av syklister, endel folk har jo nærmest psykopat-tendenser i trafikken om de virkelig klarer å la seg provosere til å ta livsfarlige manøvre på grunnlag av noe sånt. Ellers er jeg enig med nomore, uttalelsen sin er alt for generelle, det er ikke nødvendigvis noen god ide å kjøre to i bredden, men det er ikke nødvendigvis noen dårlig ide heller. Ellers er det påfallende hvor ofte syklister skal få stemplet på seg at de kjører livsfarlig, på det grunnlaget at deres kjøring irriterer billister som ikke makter å kjøre trygt i trafikken.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det siste har det blitt lagt stor fokus på syklistenes sikkerhet. Og det er bra, men det kan da ikke fortsette å være lov å sykle fler i bredden! Livsfarlig.

 

Det er da en god måte å forhindre bilister i å lage livsfarlige situasjoner.

Er med god grunn at en enkelt syklist noen ganger sykler midt i veibanen.

 

Vel, hvis jeg legger viljen til så kan jeg forstå det argumentet. Men faktum er at vi vet at VELDIG mange bilister lar seg provosere av syklister som hindrer trafikken. Så kan man syte og klage så mye man vil, men slik er det faktisk.

Signalet syklister sender til bilistene ved å bevisst "sabotere" forbikjøringer bidrar ihvertfall ikke til å skape mer harmoni mellom bilist og syklist.

Lenke til kommentar

I det siste har det blitt lagt stor fokus på syklistenes sikkerhet. Og det er bra, men det kan da ikke fortsette å være lov å sykle fler i bredden! Livsfarlig.

 

Det er da en god måte å forhindre bilister i å lage livsfarlige situasjoner.

Er med god grunn at en enkelt syklist noen ganger sykler midt i veibanen.

 

Vel, hvis jeg legger viljen til så kan jeg forstå det argumentet. Men faktum er at vi vet at VELDIG mange bilister lar seg provosere av syklister som hindrer trafikken. Så kan man syte og klage så mye man vil, men slik er det faktisk.

Signalet syklister sender til bilistene ved å bevisst "sabotere" forbikjøringer bidrar ihvertfall ikke til å skape mer harmoni mellom bilist og syklist.

 

I hvor stor grad skal man la seg styre av rabiate billister med slike tendenser? Man vet aldri hva folk med så store sinneproblemer klarer å hisse seg opp over, og på en eller annen måte må man jo sykle. Presumtivt en som er noenlunde trygg.

 

AtW

Lenke til kommentar

I den grad at bilisten befinner seg inni en 1,5 tonn tanks mens syklisten ikke har andre beskyttelsesmidler enn hjelmen...?

 

Jeg fatter ikke at syklistene i det hele tatt tør provosere slik de gjør. For det er nettopp det det er.

 

 

Personlig har jeg gitt opp å irritere meg, blir snarere fascinert. Jeg venter heller til jeg kan kjøre forbi med avstand, men dte er kun fordi jeg ikke vet om syklisten skal ripe opp bilen eller ikke, for det har vært nære på en gang. Hadde en som slo i siden på bilen da jeg ikke så han (det var veldig uoversiktlig og jeg regnet ikke med at noen idioter syklet på hovedveien med 70 som fartsgrense når det ligger en gang/sykkelsti som ikke brukes rett ved siden av uten hindringer som kryss osv. dessuten hadde de ikke klær som skilte dem ut.)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

I den grad at bilisten befinner seg inni en 1,5 tonn tanks mens syklisten ikke har andre beskyttelsesmidler enn hjelmen...?

 

Jeg fatter ikke at syklistene i det hele tatt tør provosere slik de gjør. For det er nettopp det det er.

 

Er ikke så lett å unngå når folk har såpasss psykopatiske tendenser i trafikken at de lar seg provosere så ekstremt av bagateller. Slike folk burde ikke ha lov til å føre en bil, de er ikke modne nok for det ansvaret.

 

AtW

Lenke til kommentar

Personlig har jeg gitt opp å irritere meg, blir snarere fascinert. Jeg venter heller til jeg kan kjøre forbi med avstand, men dte er kun fordi jeg ikke vet om syklisten skal ripe opp bilen eller ikke, for det har vært nære på en gang. Hadde en som slo i siden på bilen da jeg ikke så han (det var veldig uoversiktlig og jeg regnet ikke med at noen idioter syklet på hovedveien med 70 som fartsgrense når det ligger en gang/sykkelsti som ikke brukes rett ved siden av uten hindringer som kryss osv. dessuten hadde de ikke klær som skilte dem ut.)

 

Det er vel en ganske forståelig reaksjon? Folk har en tendens til å bli hissige når de blir utsatt for livsfare (eller smerte), det er en framevolusjonert reaksjon. Og det er jo tilsynelatende helt og holdent din egen skyld. (noen idiotier syklet på veien, og du regnet ikke med at det var noen der?, newsflash, du må regne med at det er traffikanter på veien)

 

AtW

Lenke til kommentar

For et par uker siden ble jeg liggende bak 2 syklister på denne strekningen: http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=Rv705&daddr=Rv705&hl=en&geocode=FT4UxgMdRRepAA%3BFdi-xQMdUPioAA&mra=me&mrsp=1,0&sz=14&sll=63.297066,11.07439&sspn=0.030277,0.13072&ie=UTF8&ll=63.301116,11.07336&spn=0.060545,0.26144&z=13 , en strekning på 2,5 km.

Syklistene lå side om side og syklet akkurat slik de skal gjøre.

 

Hva gjorde jeg? Jeg la meg i behørig avstand fra de, og avventet situasjonen til veien ble oversiktelig nok til at en forsvarlig forbikjøring kunne foretas. Ikke lot jeg meg stresse av at det kom andre biler bak heller.

Er dette virkelig så vanskelig å gjennomføre at kun et fåtall av oss bilister vet hvordan vi skal forholde oss til tregere/mykere trafikanter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg skrevet at det ikke var min feil? Selvfølgelig var det min feil. Det er jeg fullstendig klar over.

Saken er at det stedet er ganske uoversiktlig så jeg hadde nok med å se etter biler, og ja jeg synes de to syklistene var idioter når de ikke hadde gjort noe for å bli lettere sett i trafikken. Det er ren leking med livet, særlig når det er en gang/sykkelsti rett ved siden av - med bedre asfalt enn selve hovedveien og ingen kryss på mange kilometer.

Lenke til kommentar
Hadde en som slo i siden på bilen da jeg ikke så han (det var veldig uoversiktlig og jeg regnet ikke med at noen idioter syklet på hovedveien med 70 som fartsgrense når det ligger en gang/sykkelsti som ikke brukes rett ved siden av uten hindringer som kryss osv. dessuten hadde de ikke klær som skilte dem ut.)

Det at du passerte syklisten såpass nærme at vedkommende faktisk kunne strekke ut armen sin og ta på bilen din, på en så uoversiktlig vei som du beskriver, viser en manglende dømmekraft som uten tvil kan komme til å skade noen en dag.

 

Eg er klar over at enkelte syklister skulle vært fratatt pedalene på livstid, men enkelte bilister skulle også vært fratatt sertifikatet sitt på samme måte. Idioter finnes i begge leirer.

 

Forskjellen er at om vi kolliderer med en syklist så må vi rette ut en bulk og to, vaske bort blod og bytte frontrute. Syklisten må som regel bøte med livet. Det ansvaret der bør det ikke tas for lett på. Noe du gjør.

 

I tillegg, vi, bilister, har gjennomgått obligatorisk opplæring for å få sertifikatet vårt. Syklistene har ikke det. Syklistene kan derfor ikke gjøre som de vil, men vi har faktisk opplæring som burde vise at vi klarer å ta bedre risikovurderinger enn hva som vises her.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg gitt opp å irritere meg, blir snarere fascinert. Jeg venter heller til jeg kan kjøre forbi med avstand, men dte er kun fordi jeg ikke vet om syklisten skal ripe opp bilen eller ikke, for det har vært nære på en gang. Hadde en som slo i siden på bilen da jeg ikke så han (det var veldig uoversiktlig og jeg regnet ikke med at noen idioter syklet på hovedveien med 70 som fartsgrense når det ligger en gang/sykkelsti som ikke brukes rett ved siden av uten hindringer som kryss osv. dessuten hadde de ikke klær som skilte dem ut.)

Vil det si at du nå kun kjører forbi med avstand bare med hensyn til lakken på bilen din, og ikke med hensyn til de du kjører forbi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For et par uker siden ble jeg liggende bak 2 syklister på denne strekningen: http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=Rv705&daddr=Rv705&hl=en&geocode=FT4UxgMdRRepAA%3BFdi-xQMdUPioAA&mra=me&mrsp=1,0&sz=14&sll=63.297066,11.07439&sspn=0.030277,0.13072&ie=UTF8&ll=63.301116,11.07336&spn=0.060545,0.26144&z=13 , en strekning på 2,5 km.

Syklistene lå side om side og syklet akkurat slik de skal gjøre.

 

Hva gjorde jeg? Jeg la meg i behørig avstand fra de, og avventet situasjonen til veien ble oversiktelig nok til at en forsvarlig forbikjøring kunne foretas. Ikke lot jeg meg stresse av at det kom andre biler bak heller.

Er dette virkelig så vanskelig å gjennomføre at kun et fåtall av oss bilister vet hvordan vi skal forholde oss til tregere/mykere trafikanter?

 

Kjempebra :w00t:

 

Selv har jeg ikke syklet stort på 7-8 år, men syklistene har da fortsatt all min medfølelse med så mange dumme bilister ute på veiene!

Har selv sett en som spyla ned 2 syklister med spylevæske etter en heller drøy forbikjøring på en laaang, tom slette med god oversikt..

 

Kjørte forbi han rett etterpå for å spørre hva som var vitsen, og enden på visa var at han fikk en tørkerull av meg og beskjed om å stå der til sykistene tok oss igjen for å gi de litt papis så de kunne få tørka seg og ikke minst en unnskyldning :)

 

Edit: Denne siste linja kunne vel sikkert av noen oppfattes som en trussel, så jeg strøyk den før det blei et tema i det hele tatt :)

 

Ellers kan jeg si at det er skammelig hva slags holdning jeg ser hos en del folk her!

 

Lakken din er viktigere enn andre menneskers liv? Ja, der satt du deg selv i et godt lys må jeg si!

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Det at du passerte syklisten såpass nærme at vedkommende faktisk kunne strekke ut armen sin og ta på bilen din, på en så uoversiktlig vei som du beskriver, viser en manglende dømmekraft som uten tvil kan komme til å skade noen en dag.

 

Eg er klar over at enkelte syklister skulle vært fratatt pedalene på livstid, men enkelte bilister skulle også vært fratatt sertifikatet sitt på samme måte. Idioter finnes i begge leirer.

 

Forskjellen er at om vi kolliderer med en syklist så må vi rette ut en bulk og to, vaske bort blod og bytte frontrute. Syklisten må som regel bøte med livet. Det ansvaret der bør det ikke tas for lett på. Noe du gjør.

 

I tillegg, vi, bilister, har gjennomgått obligatorisk opplæring for å få sertifikatet vårt. Syklistene har ikke det. Syklistene kan derfor ikke gjøre som de vil, men vi har faktisk opplæring som burde vise at vi klarer å ta bedre risikovurderinger enn hva som vises her.

 

Saken her var at jeg ikke kjørte forbi han, idet jeg kjørte ut så dukket plutselig syklisten opp ca. ved tanklokket på bilen da jeg oppdaget han. Jeg skulle til venstre og krysset veien og tittet til venstre akkurat da. Ja det var min feil, men likevel synes jeg ikke synd på syklisten når han sykler slik han gjorde.

Jeg er på ingen måte en perfekt mester i trafikken, det har jeg aldri påstått, (jeg skulle kanskje vært fratatt lappen for lenge siden etter deres meninger) men mange syklister bør tenke seg litt mer om når de sykler i veibanen og hjelper litt til i trafikken. Det er det eneste jeg ber om.

 

Vil det si at du nå kun kjører forbi med avstand bare med hensyn til lakken på bilen din, og ikke med hensyn til de du kjører forbi?

 

Kommer an på situasjonen. Jeg sneier ikke en syklist i 100 km/t akkurat, selvfølgelig ikke det ville vært helt jævlig for stakkaren. Men i byen hvor man kanskje ligger i rundt 5-10 km/t i bakkene og jeg sniker meg forbi så gidder jeg sjelden legge meg helt over i andre feltet.

Lenke til kommentar

Gidder ikke?

Lurer på hvor mange som dør årlig netopp pga. sånn holdning..?

 

Det var din feil, men du syns ikke synd på han pga. måten han syklet på?

Du sa jo akkurat at du ikke så han før han plutselig dukket opp ved tanklokket ditt..

Hvordan så du hvordan han syklet da?

Lenke til kommentar

Gidder ikke?

Lurer på hvor mange som dør årlig netopp pga. sånn holdning..?

 

 

 

Prøv å les hva andre skriver i stedet for å bare komme med flåsete kommentarer.

 

CFM påpeker ganske korrekt at jo større farten er desto større avstand bør det være når forbikjøring foretas.

Lenke til kommentar

Syklister som sykler i veien når det er gangfelt 1 meter til høyre for de, fortjener å bli påkjørt

 

EDIT: Uten at jeg leste de forrige inleggene her :p

Du vet hva et gangfelt er? Tror du har bommet kraftig på noe elementært her.

 

Eg tolker det dit hen at du egentlig mener sykkel- og gangsti.

 

Først og fremst. Ingen syklister er ukjent med den økte risikoen det medfører for egen helse å bruke veibanen kontra sykkel- og gangstien. De som ikke er klar over det, om de overlever, får en hurtigintro etter relativt kort tid. Med det i tankene så velger eg å tro at etter en helhetsvurdering, både i forhold til egen og andres helse, samt effektivitet og fremkommelighet, så er det en god grunn til at veien blir valgt. Man kan alltid stille spørsmålstegn med vurderingen, men til syvende og sist har syklisten tatt vurderingen og det bør ikke gi frikort for å sette syklistens helse og liv i fare.

 

Sykkel- og gangstien skal deles med andre, den har lavere vedlikeholdsprioritet, inneholder ofte søppel fra bilister og har ofte en ueffektiv oppbygging i forhold til trafikkflyt. Som syklist så har man ikke lov til å holde høyere fart enn gangfart dersom det befinner seg personer på gangstien. Dette alene bør jo vise at det dermed vil være særdeles ueffektivt og lite hensiktsmessig å bruke gangstien når man skal på jobb. I tillegg så er det langt i fra fritt for steiner, hull, søppel, glassskår osv, og dette er også reelle farer som en syklist som fort sykler i 20-30km/t må ta hensyn til, og unngå. Når sykkelstien så plutselig ender opp et annet sted enn der man skal, og man må stoppe, gå av sykkelen, løfte sykkelen over skillet mellom vei og sykkelstien, for så å begynne å sykle igjen, så ser man fort hvor lite hensiktsmessig det er.

 

Ideelt sett skulle naturligvis sykkelstiene vært i bedre stand, fritt for gående og barnevogner samt lagt opp på en slik måte at man kommer dit man skal, eller kan velge å sykle dit man skal uten å krysse en farlig vei som en hybrid mellom gående og syklende. Men slik er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syklister som sykler i veien når det er gangfelt 1 meter til høyre for de, fortjener å bli påkjørt

 

EDIT: Uten at jeg leste de forrige inleggene her :p

Jeg håper du ikke har førerkort, for du er åpenbart ikek moden nok trafikkmessig til å være sjåfør. Desverre tror jeg ikke så mye på mitt håp.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syklister som sykler i veien når det er gangfelt 1 meter til høyre for de, fortjener å bli påkjørt

 

EDIT: Uten at jeg leste de forrige inleggene her :p

Jeg håper du ikke har førerkort, for du er åpenbart ikek moden nok trafikkmessig til å være sjåfør. Desverre tror jeg ikke så mye på mitt håp.

 

AtW

 

Han er grunnen til at slike forslag kommer: http://www.varden.no/nyheter/ferskinger-kan-miste-lappen-pa-et-blunk-1.6246166

 

Håper han blir rammet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...