Gå til innhold

varmt og bråkete 4870. reklamasjon eller andre tips?


Anbefalte innlegg

Hepp hei

 

Jeg sitter med et HIS Radeon HD 4870 512mb på 750/900mhz som skaper litt trøbbel for meg. Jeg har hatt det i to og et halvt år nå og det har stort sett fungert bra. Det har alltid bråkt litt, men det har jeg ikke tenkt noe særlig over. I det siste forekommer det mer og mer at jeg får problemer i ressurskrevende spill i form av at spill henger seg og av og til slår dataen seg helt av. Jeg er overbevist om at temperaturen er et problem.

 

Nå har jeg ryddet opp i dataen og støvsugd det jeg fikk til. Luftflyten går for øyeblikket godt og det er ca 25 grader i hele kabinettet. Likevel ligger kortet idle på 82grader og gpu-vifta går på 45%. I load går temperaturene godt over 90. Før jeg rydda i kabinettet så jeg temperaturer nærmere 110.

 

Jeg synes dette virker som høye tall. Viftehastigheten står fortsatt på automatisk, men for meg er det uaktuelt å stille den noe høyere iogmed at den bråker nok som det er. Er dette noe jeg kan reklamere på tror dere? Eller er det noen som har et annet godt tips til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD 4870 er et varmt kort som har et høyt strømforbruk ved idle.

 

Støvsuging i kabinetter er generelt en dårlig idé, det blir ofte statiske utladninger med en støvsuger og det dreper maskinvare mer effektivt enn noe annet.

 

90C for load er ikke alarmerende høyt for et HD 4870, men det er litt over gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Jeg skrudde av kjøleribben på mitt skjermkort nettopp og fikk fjernet en god del støv. Måtte demontere hele viften for å komme til der det hadde tettet seg. Idle temp sank med 6 grader, men vi har da ikke samme skjermkort.

 

E: leif

Endret av Lumpness
Lenke til kommentar

Arni: det er mer statiske utladninger fra en støvsuger enn med en blåsedings? er det fordi støvsugeren er jorda ellerno?

 

Lumpness: mulig jeg skal vurdere å åpne kortet, men akkurat nå har jeg ikke lyst...

 

Kim: ah jeg håpte det var sånn 5 år :)

Lenke til kommentar

Reklamere tror jeg du bare kan glemme ettersom kortet er 2,5 år. Vanlig garanti ligger rundt 2 år.

 

Reklamesjon og garanti er to forskjellige ting.

 

Garantitid er gitt fra produsenten som er 2 år.

 

Reklamesjontid er gitt av kjøpsloven som er 5 år på varer som er beregnet til å vare over lengre tid.

 

Om TS har gyldig grunn til å reklamere skal jeg ikke gå mer innpå. Om TS har bestilt skjermkortet hos komplett så kan jo han prøve seg, siden komplett er ganske behjelpelig med slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...