Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor gidder ikke dama å rydde?


Anbefalte innlegg

For 2 år siden traff jeg mitt livs kjærlighet og vi flyttet sammen etter 2 mnd.

 

Problemet er at hun er ekstremt lat, hun eier absolutt ingen motivasjon til å rydde.

 

Det skal sies at hun har blitt en del bedre siden jeg traff henne (leiligheten hennes så ut som et bombenedslag), men hun har fortsatt en lang vei å gå i mine øyne.

 

Jeg må mase og mase opp igjen og opp igjen for at ting skal bli gjort.

 

 

 

For å ta noen eksempler: Jeg legger betalte regninger i permer, hun legger de på gulvet og plukker de ikke opp igjen.

 

Jeg vasker gulvet annenhver uke, hun gjør det knapt i det hele tatt.

 

Tørke støv har hun aldri gjort på de snart 2 årene vi har bodd i lag, gulvene har hun kostet kanskje 5-6 ganger i løpet av to år.

 

Koste gulv er noe jeg gjør nesten hver eneste dag.

 

Klær legger jeg i skapet eller på stumtjener, hun slenger de på gulvet eller lar de ligge strødd utover senga, sofaen, komoder osv.

 

 

 

Jeg har sagt det til henne hvor frustrerende det er å gå å mase, men hun sier at det er jeg som er for pirkete. Og at det er jeg som må endre meg.

 

En ting jeg merker svært godt er at hun er ekstremt bortskjemt hjemmefra,hun har aldri måtte gjøre noe hjemme og ting har hun fått kastet etter seg. Moren har dullet med henne noe voldsomt og skjermet henne fra alt ansvar og arbeid virker det som.

 

Når vi krangler om rydding, ringer hun hjem og får bekreftelse derfra om at det er hun som har rett. Noe som bidrar til å gjør ting verre.

 

 

Jeg føler at jeg har prøvd det meste, men at jeg ikke når frem.

 

De siste gangene vi har kranglet om dette har jeg truet med å flytte (noe jeg også vurderer å gjøre), men ikke nådd frem.

 

 

Hvorfor gir hun sånn blaffen i å rydde? hva kan jeg gjøre for at hun skal gidde å gjøre ting uten at jeg må mase?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si det som det er, rett ut. At du ikke orker å gå rundt å mase på henne, for at hun skal hjelpe til hjemme. Så sier du det også at du syns det er trist om forholdet deres skal ende på den måten bare fordi hun ikke orka å løfte på en finger oftere enn 2 ganger i året. Dere er to der, og dobbelt så mye rot. Prøv å forklar det så dirkete som du får til. At det ikke er noe du orker å leve med, og at det er slitsomt for deg :)

Lenke til kommentar

For det første er det ikke alle som er like gode på alt.

 

Ergo må man av og til være den som fikser det som trengs å bli gjort.

 

For det andre tror jeg du overkompenserer.

"Koste gulv er noe jeg gjør nesten hver eneste dag."

Det der hadde jeg opplevd som at jeg nærmest ble satt på plass, og det hadde stresset meg at du la lista for hva-som-trengs-å-bli-gjort SÅ høyt.

Flott at du er ryddig, men hallo, røyter dere begge to?

Kunne det vært en tanke å bare forsøkt å nå hverandre på halvveien, og tatt det derifra?

Du roer støvekosten litt og lar deg ikke bli like stressa av at det er _uryddig_, hun plukker opp støvekosten litt og lar det ikke bare bli like _skittent_.

To forskjellige ting, det der.

 

Men til sist: Dette blir nok ikke så _veldig_ mye bedre, og da må du før eller siden ta beslutningen om du gidder å leve med en leilighet som du kanskje føler deg ukomfortabel av å bo i.

Og skulle dere få barn, kommer dette bare til å bli ti ganger verre.

 

Så en annen ide kan være å jobbe parallellt med å skifte ut dama.

 

Forøvrig en grei bloggpost om emnet, her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hahahha, for en jenteunge.

 

Når du truer med å flytte, hva type respons får du egentlig?

Tror hun ikke deg og bare gir faen i hva du sier?

 

Jeg hadde ikke tolerert det.

 

 

Hun tror meg ikke.

For det første er det ikke alle som er like gode på alt.

 

Ergo må man av og til være den som fikser det som trengs å bli gjort.

 

For det andre tror jeg du overkompenserer.

"Koste gulv er noe jeg gjør nesten hver eneste dag."

Det der hadde jeg opplevd som at jeg nærmest ble satt på plass, og det hadde stresset meg at du la lista for hva-som-trengs-å-bli-gjort SÅ høyt.

Flott at du er ryddig, men hallo, røyter dere begge to?

Kunne det vært en tanke å bare forsøkt å nå hverandre på halvveien, og tatt det derifra?

Du roer støvekosten litt og lar deg ikke bli like stressa av at det er _uryddig_, hun plukker opp støvekosten litt og lar det ikke bare bli like _skittent_.

To forskjellige ting, det der.

 

Men til sist: Dette blir nok ikke så _veldig_ mye bedre, og da må du før eller siden ta beslutningen om du gidder å leve med en leilighet som du kanskje føler deg ukomfortabel av å bo i.

Og skulle dere få barn, kommer dette bare til å bli ti ganger verre.

 

Så en annen ide kan være å jobbe parallellt med å skifte ut dama.

 

Forøvrig en grei bloggpost om emnet, her.

 

 

 

Jeg legger nok lista høyt, men det er slik det må være for at jeg skal trives og da synes jeg at hun kan ta hensyn til det. Det er jo ikke så mye mer arbeid å rydde etter seg.

 

 

Som du sier, tror jeg at hun har følelsen av å bli "satt på plass", men det er ikke lett å få noen til å gjør ting når de aldri har måtte lette på fingern på over tjue år. Litt kjeft må kunne tåles.

 

Edit: dobbelpost

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

Hahahha, for en jenteunge.

 

Når du truer med å flytte, hva type respons får du egentlig?

Tror hun ikke deg og bare gir faen i hva du sier?

Hun tror meg ikke.

Og så langt har hun faktisk hatt rett ...

 

Sannsynligheten for at noen av dere vil forandre seg er bortimot null - dette er en del av personligheten - så enten får du lære deg å leve med den dama du har, eller så får du finne en annen. (De fleste jenter/kvinner er langt fra så rotete som "din".)

Lenke til kommentar

Jeg legger nok lista høyt, men det er slik det må være for at jeg skal trives og da synes jeg at hun kan ta hensyn til det.

...

Litt kjeft må kunne tåles.

 

My way or the highway?

Men hvis du vil ha det slik, så hva er problemet? Kan du ikke bare glede deg litt over at du er vaskegal og flink, og så ser du heller om det er noe annet hun også er god på?

Lenke til kommentar

Får her inntrykket av at ho er mindre opptatt av ryddigheit en du, og ikkje at det nødvendigvis er skittent i leiligheita.

 

Dere er nok rett og slett berre to forskjellige typer personlegheiter, der du krever at ting er sortert og satt i system medan ho bruker er eit heilt anna system.

 

Utan å uttale meg så mykje om kvar enkelt sin motivasjon når det gjeld rydding så kan det være greit å spørre seg; Føler ho seg like utilpass når det er for ryddig som du gjer når det er for rotete?

 

På samme måte som at enkelte ikkje klarer å leve i rot så er det ikkje alle som føler at leiligheita er ein heim utan at det vises at nokon bur der.

 

 

Det beste er vel strengt tatt å berre fordele oppgåvene i husholdninga slik at du vasker og rydder medan ho tar seg av andre oppgåver i heimen. Poenget må vel være at begge bidrar omtrent like mykje ikkje at begge skal gjere det samme arbeidet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

På samme måte som at enkelte ikkje klarer å leve i rot så er det ikkje alle som føler at leiligheita er ein heim utan at det vises at nokon bur der.

 

Det beste er vel strengt tatt å berre fordele oppgåvene i husholdninga slik at du vasker og rydder medan ho tar seg av andre oppgåver i heimen. Poenget må vel være at begge bidrar omtrent like mykje ikkje at begge skal gjere det samme arbeidet.

 

Veldig bra sagt.

 

En måte å gå frem på, kan jo være å sette seg opp en liten liste, og bare loggføre hvor mye tid du og dama bruker på å gjøre forskjellige ting.

 

Matlaging har jeg for eksempel ikke hørt noe om her, kan det være noe hun får til mens du eventuelt fyker over gulvet som en rabiat schnauzer med veldig korte bein?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du høres ut som han slitsomme fyren i kollektivet som henger passiv- agressive lapper på kjøleskapet og forlanger at de andre vasker kjelene sine før de setter seg ned og spiser middag. Eller som blir sinna på den som skulle finne på å legge fra seg en bok eller et klesplagg i sofaen i mer enn to timer.

 

Skulle likt å høre versjonen til dama di her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dama mi er helt lik,men hun har en 3åring i tillegg og venter enda en liten nå,

Jeg gjør ALT av husarbeid uten å klage til og med bleiene hadde blitt liggende på gulvet vist det ikke var for meg.

Har prøvd å hintet til at hun bør rydde litt i det minste men da ble hun bare sur.

Så du er nok ikke den eneste som sliter med lat samboer:/

Endret av Elanee
Lenke til kommentar

En ting jeg merker svært godt er at hun er ekstremt bortskjemt hjemmefra,hun har aldri måtte gjøre noe hjemme og ting har hun fått kastet etter seg. Moren har dullet med henne noe voldsomt og skjermet henne fra alt ansvar og arbeid virker det som.

Det er nok mye der problemet ligger.

 

Bodde sammen med en tilsvarende jente et års tid til jeg rett og slett ikke orket mer - det lå ting (hennes ting) over alt i hele kåken, og motivasjonen for å prøve å holde det litt ryddig og rent synker jo etterhvert når den andre parten gir jevnt f i hvordan det ser ut.

 

Et (av mange) eksempel: Når hun skulle 'rydde i papirene sine' så fylte hun opp hele stuebordet for å sortere dem. Og der ble de liggende og støve ned i flere uker så det knapt var plass til et glass på bordet. Det matchet jo i og for seg fint med sofaen som var full av klær så man måtte skyve dem til side bare for å sette seg ned. Når jeg så ble lei og pakket sammen papirene i en eske ble hun selvfølgelig fly forbannet for 'hun skulle jo ordne de i morgen...' Yeah right.

 

Mennesker som dette endrer seg ikke - flytt ut før du blir sprø!

 

(kjenner at jeg blir både sint og oppgitt når jeg skriver dette - ser i ettertid at jeg kastet bort altfor mye tid på et udugelig nek av en dame som ikke har evne til å bry seg om noe annet enn seg selv).

Endret av satchman
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sikkert ikke noen god løsning for dere, men jeg vet om folk som har hver sin husholdning enda de er sammen. Men dette er stort sett vært folk som har hatt hver sin bolig fra før og ikke føler at det er nødvendig å flytte sammen i en selv om en er sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg legger nok lista høyt, men det er slik det må være for at jeg skal trives og da synes jeg at hun kan ta hensyn til det.

...

Litt kjeft må kunne tåles.

 

My way or the highway?

Men hvis du vil ha det slik, så hva er problemet? Kan du ikke bare glede deg litt over at du er vaskegal og flink, og så ser du heller om det er noe annet hun også er god på?

 

Problemet er at jeg må rydde og vaske for 2.

Lenke til kommentar

Sikkert ikke noen god løsning for dere, men jeg vet om folk som har hver sin husholdning enda de er sammen. Men dette er stort sett vært folk som har hatt hver sin bolig fra før og ikke føler at det er nødvendig å flytte sammen i en selv om en er sammen.

 

 

Har tenkt på dette, savner den tiden vi bodde hver for oss.

 

Er jo jævli glad i dama, så er trist om det skulle bli slutt pga et sånt problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...