Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klemme inn annlegg i min bil!


Anbefalte innlegg

Heisann!

Fant ut at søsteren min hadde satt igjen en selvlagd kasse med et bass-element som jeg fant ut at jeg skal sette inn i bilen min.

Problemet er bare det at jeg har ingen peiling på noe som helst som har med bilstereo å gjøre, har sett på koblingskjemaet men det sa meg ikke så mye.

Kassen er cirka 63 liter, bygd a 22mm sponplater med silikon i alle skøyter.

Elementet er Rockford Fosgate Punch 15" RFP-1415.

Forsterker har jeg ikke, og ikke har jeg peiling på det heller. Noen tips til hvilken forsterker jeg burde kjøpe?

 

Jeg har også kun lyd i høyttalerene framme i bilen, jeg vet faktisk ikke om de i baksetene er koblet til, men jeg er rimelig sikker på det.

Her en en ledning som jeg ikke får koblet til bak spillerem så jeg tenkte at den kunne ha noe med saken å gjøre. Jeg må også ha en overgang fra den antennen og inn på spilleren men det finner jeg selv, antagelig :p

post-108048-0-75350300-1304442696_thumb.jpg

 

Jeg fant også en annen ledning flytende bak spilleren min og lurte på om den ser kjent ut?

post-108048-0-15908900-1304442833_thumb.jpg

 

Bilen er en Audi S6 om det har noe å si.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ihvertfall ut til at de bakre høyttalerene dine er koblet til på det øverste bildet ditt. Hvis du ser på bildet under så kan du se hva de forskjellige fargekodene på ISO-kontakten din (den store svarte) har å si, hvor bla. lilla er høyre bak.

 

ISOWiringEd.JPG

 

Om spilleren din støtter det kan du prøve å fade lyd mellom front/rear, da finner du fort ut om det er lyd i de bakre høyttalerene eller ikke.

 

For å koble til suben din trenger du som du sier en forsterker, og da må du først se om spilleren din har linjeutgang. Dette bildet viser en spiller med tre utganger, du trenger dog bare 1x rød/hvit på spilleren din.

 

deh-7300bt-back_gallery.jpg

 

Når det kommer til anbefaling av monoforsterker skal jeg være litt forsiktig, siden jeg ikke har så mye peiling på det enda. Men, et godt råd er at du som regel får det du betaler for :)

 

Utover det så trenger du en gode RCA-ledning som du trekker bak til subben, se til at du får en RCA-ledning med en remote-ledning i mellom RCA-ledningene slik at du slipper å trekke mer enn en kabel. Dette er en tynn ledning som vel, det ligger i navnet, fjernstyrer når forsterkeren skal skrus på og av.

Lenke til kommentar

Jeg ser jeg må bryte inn med litt fornuft her...

 

Tenkte å bestille denne forsterkeren og dette kabelsettet.

Den forsterkeren burde klare å dra subben helt fint. Kabelsettet er litt overdimensjonert i forhold til effekt, men det er bedre å overdimensjonere enn underdimensjonere.

Se side 6(9) for data på subben. Den har 200w på 4 ohm, noe som forsterkeren klarer å levere. Du kunne gått opp kanskje 50-100W på forsterkeren for å være sikker på at det ikke blir noe klipping (støy), men jeg tviler på at du noen sinne blir til å spille på grensen av hva ørene dine kan tåle.

 

Den forsterkeren kan bare glemme med en gang, for den blir alt for svak til det elementet. Skal du ha noe billig og greit, så kjøp denne: http://www.ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/zachry-r1500d-p333165/

Du må da også ha et mye kraftigere kabelsett, og det har feks biltema ;)

Hvordan i huleste resonerte du deg frem til dette? Å kjøre 1500W gjennom en høyttaler som takler 200W@4ohm er som å be om svidd høyttaler. Du burde ta en liten reality check, og la vær å komme med anbefalinger når du egentlig ikke har peiling!

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar

Min stemme går til cossiemk1, som i motsetning til visse andre her, vet hva han snakker om.

Hvordan vet du at han vet hva han snakker om?

 

Jeg savner fremdeles et godt resonnement, gjerne basert på fakta og ikke magefølelse.

 

Å kjøre 1500W gjennom en spole som tåler 200W er som å putte en 500 hesters V8 i en fiesta. Den går fremover så lenge du tråkker lett på gassen, men tråkker du for hardt vil drivverket og understellet revne.

Lenke til kommentar

Min stemme går til cossiemk1, som i motsetning til visse andre her, vet hva han snakker om.

Hvordan vet du at han vet hva han snakker om?

 

Jeg savner fremdeles et godt resonnement, gjerne basert på fakta og ikke magefølelse.

 

Å kjøre 1500W gjennom en spole som tåler 200W er som å putte en 500 hesters V8 i en fiesta. Den går fremover så lenge du tråkker lett på gassen, men tråkker du for hardt vil drivverket og understellet revne.

Å koble en for svak forsterker på en kraftig spole vil føre til at forsterkeren mister kontrollen, sender likespenning over lenger tid gjennom spolen, og brenne den opp. Den dynamiske effekten som finnes i musikk vil inneholde topper som på maks volum langt vil overskride 200watt, og en forsterker som leverer et rent signal vil ha problemer med å ødelegge en høytaler - høytalere tåler noe voldsomt med effekt så lenge signalet er rent - så lenge gjennomsnittseffekten over tid ikke overstiger 200watt da spolen antageligvis vil overopphete.

 

Har du noen erfaring med annlegg i det hele tatt? Eller er dette synsing og gjetning? Hvis det er det siste så kan du la oss andre som har erfaring med det gjøre vår ting, og så kan du spre villedende informasjon et annet sted.

Lenke til kommentar

Jeg vil jo hevde at jeg har peiling når jeg til sammen har 15 års utdanning og erfaring innenfor elektronikkfaget, hvorav halvparten er utdanning...

 

Jeg er enig i argumentasjonen med at man må ta høyde for litt ekstra forsterkning i forhold til last for å nettopp begrense klipping. Men jeg synes 7,5 ganger mer er litt tatt ut av luften, og henger ikke på greip i det hele tatt. Jeg sier ikke at man ikke skal gjøre det, bare at det er unødvendig mye. Jeg anbefaler 1,5-2 ganger mer.

 

Jeg har selv en infinity 5350A, med sub-trinnet koblet til en JBL P1222, som har spolene seriekoblet for å gi 4 ohm. Da leverer forsterkeren 150W RMS til subben, som på sin side kan takle opp til 400W RMS, og opp til 1200W peak. Dette oppsettet er ikke perfekt, men i mitt resonnement holder det i massevis til mitt bruk. Jeg holder musikknivået like under smerteterskelen - og prøver å unngå unødvendig mye øresus - og har pr dags dato ikke merket noen form for forvregning på subben.

 

Men selvfølgelig, det er jo utrolig fett å si til sine medrånere at man har en 3000W forsterker. Det er jo mye kulere enn å si at man "bare" har 150W, men det har bare så lite å si for bruken.

Lenke til kommentar

Sorry, glemte å nevnte at jeg har fiklet med bilanlegg siden jeg fikk lappen i '98. Og at jeg har fiklet med hjemmeanlegg siden '96. Og at jeg har bygd min egen HiFi forsterker. Og min egen mp3-spiller. Og at jeg nå for tiden jobber med et prosjekt hvor jeg skal konstruere en Switch mode strømforsyning (slik som man finner i bilforsterkere)...

 

Så du mener fysikkens lover ikke gjelder for bilforsterkere? Neivel, beklager da for alt bryet. Jeg skjønner at du har full kontroll på forbrukerelektronikk, og sikkert mye erfaring med kobling av dette, men ser at er realistisk forhold til strøm og effekt er mangelvare.

Lenke til kommentar

Fysikkens lover gjelder selvsagt for bilforsterkere. Men alle tall som kan markedsføres vil alltid bli kraftig overdrevet. Å produsere en 1500 watt forsterker, som faktisk kan levere dette vil koste langt mer enn denne gjør. I virkelige watt kan du nok forvente at den gir ut en tiendel rent :)

 

Selv kjører jeg på 2*60 watt (ekte klasse A watt) og det er i virkeligheten langt mer enn nødvendig. (for oss som fortsatt vil ha hørsel etter at vi er 30). For å sammenligne så begynner spilleren jeg har i bilen å vrenge ganske mye før den passerer 2 watt per kanal, og den er oppgitt til 4*40 watt.

 

Det er ikke så mye kunnskap som trengs, som erfaring med hvordan produsentene og markedsføringen her faktisk fungerer. En 200 watt forsterker (markedsført) vil antageligvis bare klare å levere 200 watt i korte dynamiske topper, der en 1500 watt kanskje klarer sin verdi i veldig korte dynamiske topper. Dog gjennomsnittlig så vil ingen av dem (for det meste) klare å gi ut noe særlig over 200 watt, og i hvert fall ikke mer om man setter krav til rent uforvrengt og uklippet signal.

 

En spole derimot kan fint håndtere 1500 watt dynamisk, og om en spole er oppgitt til å klare 200 watt, så "skal" den klare det. Det ligger selvsagt mye overdrivelser her også, men en 200 watt spole klarer gjerne dynamiske topper på 5-600 watt uten problemer, så lenge signalet er rent. Om man da kombinerer det med en forsterker som ikke klarer å gi ut topper over 200 watt vil det føre til klipping når man dytter på grensene, og sjansene for at både forsterker og elementer ryker øker.

 

Man kan i prinsippet aldri få en for kraftig forsterker, bare man bruker øra - det er mye lettere å høre et høytalerelement som bånner, enn en forsterker som klipper, spesielt når det begynner å bli volum på det og andre lyder i nærheten. Spolene overlever så lenge elementet ikke bånner på de fleste høyttalere av ok kvalitet som spiller innenfor sitt optimale frekvensområde.

Lenke til kommentar

Og hvordan i all verden skal du klare å få den forsterkeren til å levere 1500w ved 4ohm??

 

Erfaring har ganske mye å si det også, ikke bare teori... Jeg har 20års erfaring innen bilstereo, og har testet den suben med flere forskjellige forsterkere, i flere forskjellige kassetyper, og i flere forskjellige biler, det samme gjelder den zachry forsterkeren.

 

Jeg har også testet den cadence forsterkeren, og den er i svakeste laget til den suben, fordi om de i teorien burde passe bra sammen. Av erfaring så kan jeg si at men gjerne burde ha minst 400w rms til den suben. Den zachry forsterkeren juger litt på effekten, men den leverer nok ca 400/800/1200w rms, og det er veldig bra til den prisen.

Lenke til kommentar

For å svare på ditt problem med bakhøyttalere, så er det en egen forsterker i bilen til disse, som tar styrestrøm og signal fra den orginale radioen i bilen. Det finnes vel overganger å få kjøpt for å koble på dette på en ettermarkeds-radio/cd-spiller.

Det er også mulig å få til dette om du/noen du kjenner har erfaring og ustyr for å bygge om og omplassere de orginale stikkerne i kontaktene.

 

//Stian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...