Gå til innhold

Hvor langt kan en potetkanon skyte?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en finfin kanon som vi bruker til å skyte potet, klinkekuler, gulrot osv.

Den skyter uhyre hardt/langt og vil derfor regne ut hvor langt den kan skyte.

Vi bruker forresten egenprodusert HHO (knallgass: hydrogen og oksygen) som drivstoff til dette monsteret.

 

 

Vi skaut en 9 grams gulrotbit. Vi målte opp 1 m og filmet med høyhastighetskamera.

Høyhastighetskameraet viste at gulrota brukte 9/1000 sekund på å bevege seg 1m ved utgangshastighet

 

Dvs. 111,11 m/s (?)

Etter våre utregninger tilsvarte det 55,5 joule som høres extremt kraftig ut i forhold til f.eks. softgun.

 

Våre fakta:

9 gram

111,11m/s

55,5 joule

 

Hvor langt kan denne gulrotbiten fly før den treffer bakken dersom vi skyter rett fram eller med noen graders vinkel?

Noen som har en formel der vi kan sette inn diverse info og få et svar i meter?

 

takker for svar :=)

Endret av kvarbarg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett lite ekstraspørsmål: Er det trygt å fylle en ca. 2Liters potetkanon med hydrogen (knallgass) og bruke dette til drivstoff eller kommer hele sulamitten til å gå i lufta?

 

kommer jo helt an på hva kanonen er laget av, og hvor hardt det er å sende prosjektilet gjennom løpet. hvis du må bruke 70 kilo med trykk for å dytte ned prosjektilet krever det mer trykk for å sende det ut igjen enn hva det krever å sende ut noe som krevde 2 kilo trykk for å dytte den ned.

og så kommer det an på hvor tykt løpet er i forhold til hvor stort kammeret er, desto tynnere løpet er, desto mer trykk må til for at gassen skal komme ut fort.

hehe, ikke gjør prosjektilet for hardt å skyte ut igjen, da kan det hende at kula suges inn igjen, og hvis prosjektilet da er av nye mykt, som feks gullerot, potet, eple eller noe sånt, så har du en ekkel jobb med å skylle ut mos fra kammeret ditt. ( dette skjer siden hho bare utvider seg en kort tid, før gassen avkjøles og "krymper".)

Husk at hydrogen ikke er det samme som knallgass. Knallgass er et blandingsforhold mellom hydrogen og oksygen, der forholdet er 2:1

:)

 

Mvh Lasse, din klassekompis :p

Lenke til kommentar

Her skal det brukes et pvc rør med ganske stor diameter som tank. Tykkelsen på røret er jeg usikker på, men mener den er rundt 3 mm.

Får vel ta et par testskudd først, og hvis den sprenges til helvetet så er det underholdning det og.

 

edit: vet btw at hydrogen ikke er knallgass, men skrev det bare slik at uvitende folk skjønner hva jeg mener.

Endret av kvarbarg
Lenke til kommentar

har hørt om potetkanoner som skyter flere 100meter!

 

det enkleste er vell og skyte ut en gjenstand å måle opp hvor langt den går.

 

Tror ikke det blir så lett med den kanonen vi har. Da må vi isåfall leie en eller annen lang, lineær motorvei og feste en "key finder" (gps lignende dings) til kula :p

Lenke til kommentar

har hørt om potetkanoner som skyter flere 100meter!

 

det enkleste er vell og skyte ut en gjenstand å måle opp hvor langt den går.

 

hehe, vel den jeg har skyter mer enn 100 meter :p

hadde bare vært kult å kunne regne det ut så man kunne testet andre typer vinkler osv :)

 

måle opp er som å lese bruksanvisninger, man har lyst til å klare det uten den.

 

Her skal det brukes et pvc rør med ganske stor diameter som tank. Tykkelsen på røret er jeg usikker på, men mener den er rundt 3 mm.

Får vel ta et par testskudd først, og hvis den sprenges til helvetet så er det underholdning det og.

 

edit: vet btw at hydrogen ikke er knallgass, men skrev det bare slik at uvitende folk skjønner hva jeg mener.

 

har du kjøpt inn deler selv? :D

Lenke til kommentar

 

har du kjøpt inn deler selv? :D

 

Nei, men har deler til en ubygd potetkanon liggende. Den store utfordringen tror jeg kommer til å bli lokket bak og overgangen fra tank til løp.

Tanken mener jeg skal holde trykken fordi den virker veldig solid.

Også har jeg et monster liggende i din garasje om jeg skulle trenge den x)

Endret av kvarbarg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...