Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PCen nekter å starte windows (tror jeg)


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en gammel laptop. (Fujitsu Simens Amilo PI2530)

Da jeg satt den i hvilemodus om kvelden og startet den dagen etter funket ingen ting. Men da jeg restartet den nektet windows å åpne seg. Alt er som før helt til det kommer: "Feilgjennoppretting for windows" da ken jeg velge mellom: "Start oppstartsreperasjonsverktøyet (anbefales" og "Start windows på vanlig måte"

Uansett hva jeg velger kommer det: "Windows laster filer..." så kommer det vanlige med at den starter windows (windows fargegreiene, den firkenten). Så blir skjermen helt svart, deretter kommer det opp en musepeker på skjermen men INGENTING annet, ikke noe å trykke på eller noe...

Jeg finner heller ikke ut hvordan jeg starter den i "safe-mode" da det ikke står noe. en jeg kjenner sa jeg skulle trykke f8 men det hjalp ikke.

 

PCen har win7

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette, takker utrolig masse for awesome svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har en gammel laptop. (Fujitsu Simens Amilo PI2530)

Da jeg satt den i hvilemodus om kvelden og startet den dagen etter funket ingen ting. Men da jeg restartet den nektet windows å åpne seg. Alt er som før helt til det kommer: "Feilgjennoppretting for windows" da ken jeg velge mellom: "Start oppstartsreperasjonsverktøyet (anbefales" og "Start windows på vanlig måte"

Uansett hva jeg velger kommer det: "Windows laster filer..." så kommer det vanlige med at den starter windows (windows fargegreiene, den firkenten). Så blir skjermen helt svart, deretter kommer det opp en musepeker på skjermen men INGENTING annet, ikke noe å trykke på eller noe...

Jeg finner heller ikke ut hvordan jeg starter den i "safe-mode" da det ikke står noe. en jeg kjenner sa jeg skulle trykke f8 men det hjalp ikke.

 

PCen har win7

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette, takker utrolig masse for awesome svar :thumbup:

Du kan jo i verstefall formatere pcen.

For å starte pcen opp i safe mode må du trykke enten F8 eller F12 noe slik. Det varierer på maskinen.

Om du får det til, se om du kan ta en "system restore" Det skal du ha mulighet til om du får den i safe mode :)

Lenke til kommentar

Skaff en DVD med windows

 

Gå inn i BIOS og endre bootrekkefølgen - DVD før HD

 

Boot fra DVD - windows filer lastes inn

 

Velg språk, fortsett

 

Nå skal du kunne finne noen hjelpemiddel, reparer windows, søk etter oppstartsproblemer e.l.

 

Hvis det ikke fungerer kan du gjenopprette til et tidligere punkt fra samme meny

 

 

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en gammel laptop. (Fujitsu Simens Amilo PI2530)

Gammel laptop = gammel harddisk?

Symptomene du beskriver er det som skjer når harddisken begynner å svikte eller allerede har sviktet såpass at Windows ikke lenger får lest ut de filene den trenger for å starte opp systemet.

 

Hvis du kan kjøre (f.ex.) Linux LiveCD'er på maskinen, så peker alt på disken som den skyldige.

Alle forsøk på "Safe Mode", reinstallere osv. som her er foreslått vil ikke være til noen praktisk nytte i en slik situasjon.

 

Det går an å forsøke å få disken brukbar ved å kjøre SpinRite ($89) på den, mem dette kan ta dagesvis og det er ingen garanti for at det vil virke, dessuten kan du få en splitter ny disk for den prisen. Har du ikke de helt store plassbehov, så kan kanskje en "billig" 60GB SSD være noe å vurdere?

 

Hvis du har "viktige" filer på den gamle disken, så er det enklere å få ut disse dersom du kobler disken til en annen PC og bruker et eller annet recovery-program for å lese ut filer.

edit: Men du har selvsagt backup av alt viktig, ikke sant? Right?

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jeg slet lenge med å komme meg inn i safe modus. Folk sa jeg måtte trykke F7 eller F8 når pcen startet opp. Men ingenting skjedde, kom bare inn i vanlig modus viss du skjønner.

 

Men helt til jeg prøvde meg fram så kom jeg inn ved å holde inne F7 eller F8. Hold knappen inne helt til valgene kommer opp ;) kanskje det er sånt hos deg og ;)

Lenke til kommentar

Jeg slet lenge med å komme meg inn i safe modus. Folk sa jeg måtte trykke F7 eller F8 når pcen startet opp. Men ingenting skjedde, kom bare inn i vanlig modus viss du skjønner.

 

Men helt til jeg prøvde meg fram så kom jeg inn ved å holde inne F7 eller F8. Hold knappen inne helt til valgene kommer opp ;) kanskje det er sånt hos deg og ;)

Det er stor variasjon fra PC til PC på dette området:

A) Når skal man trykke inn tasten

B) Hvor lenge skal man holde den inne

 

Egentlig burde man finne ut av dette når PC'en er ny og fungerer 100%, men hvem tenker vel på sånt da ....

(Og hvis man mot formodning skulle teste det ut - hvor lang tid tar det før det er glemt?)

 

Det er F8 som skal brukes for å starte Windows i Safe Mode, men det kan også hende at PC'en reagerer på F8 i den aller første oppstartsfasen (før Windows lastes). Det kan føre til at f.ex. PC'ens Boot Menu kommer opp. Da er det bare å restarte maskinen og trykke F8 litt senere enn forrige gang.

Lenke til kommentar

dæven steike da har jeg koblet ut men første hdd :dribble:

men er det noe som passer i alle maskiner eller?

Det er en disk med et helt vanlig SATA-interface som brukes i alle moderne maskiner.

 

Av bildene kan det se ut som om det er en slags ramme som er skrudd på disken, men det er ikke sikkert du trenger å ta den av for å koble den til en annen maskin. Hvis du skal putte den i et eksternt kabinett eller sette den i en dockingstasjon, så tipper jeg at rammen må av. (Ikke mist skruene.)

 

Hvis du skal koble disken direkte til hovedkortet i en annen PC, så ville jeg for det første sørget for at alle filer var backet opp på den maskinen. Du eksperimenterer med en disk som kanskje ikke er helt frisk, og det siste du ønsker er å ødelegge enda mer på en annen PC. Du bør også være klar over problemet med statisk elektrisitet når du fikler rundt inni en PC. (Men det er slett ikke umulig å gjøre slike ting selv.)

 

Jeg tror jeg ville anbefale deg å bruke en dockingstasjon til et par hundre kroner, som kobles til PC'en med USB. Dette er den greieste måten, men hvis disken er veldig "gåen" er det ikke sikkert at PC'en vil se disken på denne måten. Da er det direkte tilkobling som gjelder. (På samme måte som de andre diskene er koblet til PC'ens hovedkort.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...