Gå til innhold

De 5 beste rollespillene akkurat nå


Anbefalte innlegg

Har aldri skjønt poenget med å skape sin egen figur, rent kosmetisk sett. Fallout 3 hadde jo en gylden mulighet til å droppe hele greia, siden spillet er FP. Likevel måtte de inkludere en elendig tredjepersonsmodus og character creation. Det ville vært langt mer "immersive" om man så hele spillet fra FP og aldri så sin egen karakter.

 

Når det gjelder spill i TP foretrekker jeg helst å spille en forhåndsdefinert rollefigur. Ikke forhåndsdefinert i egenskaper, men i utseende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper de "nye" RPG'ene er mer en lett mix av FPS/RPG, er fordi de klassiske er ganske sært og ville ikke solgt like mye, personlig liker jeg ikke de gamle, kanskje mest fordi jeg spiller på konsoll og det funker ikke imo.

 

Har kjøpt Divinity 2 nå, og prøver å få tak i Sacred 2 som også skal være ganske bra, noen erfaringer? eller andre spill jeg burde skaffe, har spilt de aller fleste kjente RPG'ene

Lenke til kommentar

Av den definisjonen dere gir kan alle spill være rollespill. Synes du et spill har en dårlig historie så synes sikkert en annen det totalt motsatte. Gjør det da spillet et rpg? I fps er du i kontrollen av en person og utfører oppgaver som den personen må, er det da et rollespill?

 

Enten er folk for unge til å vite hva et skikkelig rollespill er eller så er de av de nye utgiverne har lukket til gaming via streamlining og all den slags neddumming som må til for at mannen i gata skal fatte hva som skal gjøres i et helt normalt spill.

Lenke til kommentar

Av den definisjonen dere gir kan alle spill være rollespill. Synes du et spill har en dårlig historie så synes sikkert en annen det totalt motsatte. Gjør det da spillet et rpg? I fps er du i kontrollen av en person og utfører oppgaver som den personen må, er det da et rollespill?

 

Enten er folk for unge til å vite hva et skikkelig rollespill er eller så er de av de nye utgiverne har lukket til gaming via streamlining og all den slags neddumming som må til for at mannen i gata skal fatte hva som skal gjøres i et helt normalt spill.

Virker som at rollespill har mange forskjellige definisjoner. Noen sier åpen verden og åpen historie, noen sier tilpassing av egenskaper, andre mener det handler om at spillet kaster terninger bak ryggen på deg.

 

Selv liker jeg de "nye" rollespillene, som egentlig har mer til felles med action- og skytespill enn de originale rollespillene.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke "komplett irrelevant" å utvikle karakteren man spiller. Du sier det som å påvirke spillets gang er det eneste som definerer et rollespill. Det er feil.

Du har klasser, skillsystem, utstyrsalternativer, kosmetiske valgmuligheter, paragon/renegade poeng i Mass Effect. I tillegg vil reaksjonsalternativene dine variere etter spillestilen din. Dersom det ikke er karakterutvikling vet ikke jeg. Et spill må ikke ligne Dungeons & Dragons for å være et rollespill.

Lenke til kommentar

Jeg har da virkelig ikke sagt noe om at ME manglet noe av dette. Konstanterte bare at "At man faktisk kan påvirke spillets gang er det som definerer et rollespill" ikke er riktig, eller fullstendig - for å være mer nøyaktig.

 

Personlig syns jeg ME2 ikke var det helt store og at det var for action drevet. Men det har ingen ting med det jeg skrev over å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke "komplett irrelevant" å utvikle karakteren man spiller. Du sier det som å påvirke spillets gang er det eneste som definerer et rollespill. Det er feil.

Det er utvilsomt det desidert viktigste aspektet ved et rollespill. Skillpoints, level-ups og side på side med utstyrsalternativer har spill i alle sjangre, det være seg fotball-, racing- eller førstepersonskytespill.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Jeg står ved at det er irrelevant. Det er riktignok trekk svært mange rollespill har til felles, men det er ikke det som definerer dem som så.

 

De fleste bilspill har ting til felles, som at man får erfaringspoeng av å vinne løp, kan kjøpe nye biler og deler, velge sponsor og dekorere bilen sin, men det definerende er at man kjører bil.

Endret av Lord Britishface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...