Gå til innhold

Disse sjangerne liker vi ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er en av de sjeldne spillentusiaster som ikke er så begeistret for actionspill. Jeg liker å stole på hjernen når jeg skal overvinne hindringer, og pleier ikke være fan av frenetisk knappetrykking. Derfor legger jeg som oftest min største elsk på rollespill, strategispill og massive onlinespill, hvor valgene du har tatt på forhånd veier tyngst når du skal overvinne utfordringer.

Virker for meg som du ikke liker å stole på hjernen i det hele tatt. Frenetisk knappetrykking krever faktisk enorm hjernekapasitet.

Lenke til kommentar
Jeg er en av de sjeldne spillentusiaster som ikke er så begeistret for actionspill. Jeg liker å stole på hjernen når jeg skal overvinne hindringer, og pleier ikke være fan av frenetisk knappetrykking. Derfor legger jeg som oftest min største elsk på rollespill, strategispill og massive onlinespill, hvor valgene du har tatt på forhånd veier tyngst når du skal overvinne utfordringer.

Virker for meg som du ikke liker å stole på hjernen i det hele tatt. Frenetisk knappetrykking krever faktisk enorm hjernekapasitet.

 

Med den definisjonen kan man si at alle ting som krever motoriske egenskaper krever enorm hjernekapasitet. Du kan ha rett i at man stoler mer på hjernen med frenetisk knappetrykking fordi man da velger å legge mer lit til det underbevisste. Det han mener er vel mer at han vil ta veloverveide valg (kan man se ut ifra sjangerne han foretrekker) og bruke god tid på disse valgene i stedet for å ta de kjapt i en situasjon som i et actionspill.

Lenke til kommentar

Jeg simpelthen hater japanske rollespill. Jeg hadde så lyst til å elske Final fantasy, og langt senere, Dragon quest. Storslåtte, vakre omgivelser som simpelthen ber om å bli utforsket, men du kommer aldri frem på grunn av såkalte "random battles" - turbaserte, eviglange kamper med de tåpeligste "monstrene" som tenkes kan. Begriper ikke hva som er så vanskelig med å vise fienden på avstand i et så godt laget terreng, slik at en kan unngå skiten totalt. Designet virker også til tider farlig nær noe som må være tenkt ut av pedofile moteskapere... Sorry, vet at mange digger jrpgs- jeg tåler dem bare ikke, og har heller ikke funnet noe unntak ennå.

Lenke til kommentar

Jeg simpelthen hater japanske rollespill. Jeg hadde så lyst til å elske Final fantasy, og langt senere, Dragon quest. Storslåtte, vakre omgivelser som simpelthen ber om å bli utforsket, men du kommer aldri frem på grunn av såkalte "random battles" - turbaserte, eviglange kamper med de tåpeligste "monstrene" som tenkes kan. Begriper ikke hva som er så vanskelig med å vise fienden på avstand i et så godt laget terreng, slik at en kan unngå skiten totalt. Designet virker også til tider farlig nær noe som må være tenkt ut av pedofile moteskapere... Sorry, vet at mange digger jrpgs- jeg tåler dem bare ikke, og har heller ikke funnet noe unntak ennå.

 

Du kan ikkje ha sett på så mange JRPG-spel dei siste åra. Det er mykje snål design frå Japan, men det er det jaggu frå vesten og. Ta ein kikk på Mileena sitt bandasjekostyme i Mortal Kombat til dømes. I Japan skal det gjerne vere pent (sjølv om smaken sjølvsagt er subjektiv akkurat her), medan i vesten skal det ofte vere så macho of dudebro som du får det. Det er motsetningar, ikkje stort anna.

 

Skulle du ha lyst til å sjekke nokre nyare JRPG som verken har kampar på tilfeldige tidspunkt eller "pedofilt" design kan du sjekke ut Resonance of Fate, Nier og White Knight Chronicles, for å nemne noko.

Lenke til kommentar

Jeg simpelthen hater japanske rollespill. Jeg hadde så lyst til å elske Final fantasy, og langt senere, Dragon quest. Storslåtte, vakre omgivelser som simpelthen ber om å bli utforsket, men du kommer aldri frem på grunn av såkalte "random battles" - turbaserte, eviglange kamper med de tåpeligste "monstrene" som tenkes kan. Begriper ikke hva som er så vanskelig med å vise fienden på avstand i et så godt laget terreng, slik at en kan unngå skiten totalt. Designet virker også til tider farlig nær noe som må være tenkt ut av pedofile moteskapere... Sorry, vet at mange digger jrpgs- jeg tåler dem bare ikke, og har heller ikke funnet noe unntak ennå.

 

Hva mener du med "tåpelige" monstre? Er jo tross alt fantasy preget! Trist at du lar småting som dette gå utover ellers fantastiske spillopplevelser. I nyere japanske rollespill kan du se fiender på avstand.

Lenke til kommentar

Jeg simpelthen hater japanske rollespill. Jeg hadde så lyst til å elske Final fantasy, og langt senere, Dragon quest. Storslåtte, vakre omgivelser som simpelthen ber om å bli utforsket, men du kommer aldri frem på grunn av såkalte "random battles" - turbaserte, eviglange kamper med de tåpeligste "monstrene" som tenkes kan. Begriper ikke hva som er så vanskelig med å vise fienden på avstand i et så godt laget terreng, slik at en kan unngå skiten totalt. Designet virker også til tider farlig nær noe som må være tenkt ut av pedofile moteskapere... Sorry, vet at mange digger jrpgs- jeg tåler dem bare ikke, og har heller ikke funnet noe unntak ennå.

 

Hva mener du med "tåpelige" monstre? Er jo tross alt fantasy preget! Trist at du lar småting som dette gå utover ellers fantastiske spillopplevelser. I nyere japanske rollespill kan du se fiender på avstand.

 

Når du slåss mot en stor rød tomat da er det litt tåpelig. Men jeg må nok dessverre stille meg i hatehjørnet mot Jrpg også, spesifikt Japansk turn based combat. Har ikke noe imot turn based fra vesten som might and magic, Kings bounty. Jeg liker rett og slett ikke hvordan kampene fungerer, det hører bare ikke hjemme. Det jeg også misliker i Japanske spill er metrofile mannfolk og de pedofile tendensene som ble nevnt før i denne tråden og til tider super sære dialoger og kroppspråk.

 

Det er ikke vanskelig å skjønne at jeg også hater anime :!:

Lenke til kommentar

Jeg simpelthen hater japanske rollespill. Jeg hadde så lyst til å elske Final fantasy, og langt senere, Dragon quest. Storslåtte, vakre omgivelser som simpelthen ber om å bli utforsket, men du kommer aldri frem på grunn av såkalte "random battles" - turbaserte, eviglange kamper med de tåpeligste "monstrene" som tenkes kan. Begriper ikke hva som er så vanskelig med å vise fienden på avstand i et så godt laget terreng, slik at en kan unngå skiten totalt. Designet virker også til tider farlig nær noe som må være tenkt ut av pedofile moteskapere... Sorry, vet at mange digger jrpgs- jeg tåler dem bare ikke, og har heller ikke funnet noe unntak ennå.

 

Du kan ikkje ha sett på så mange JRPG-spel dei siste åra. Det er mykje snål design frå Japan, men det er det jaggu frå vesten og. Ta ein kikk på Mileena sitt bandasjekostyme i Mortal Kombat til dømes. I Japan skal det gjerne vere pent (sjølv om smaken sjølvsagt er subjektiv akkurat her), medan i vesten skal det ofte vere så macho of dudebro som du får det. Det er motsetningar, ikkje stort anna.

 

Skulle du ha lyst til å sjekke nokre nyare JRPG som verken har kampar på tilfeldige tidspunkt eller "pedofilt" design kan du sjekke ut Resonance of Fate, Nier og White Knight Chronicles, for å nemne noko.

 

Nå er det jo litt ekstremt å sammenlikne en RPG mot et såpass useriøst spill som mortal kombat dog?

 

Personlig liker jeg heller ikke JRPG-sjangeren, ikke så mye pga den visuelle historien, men pga 1. Kjedelig mekanikk når det kommer til slossing, veldig mye grinding og mas. 2. Historier som liksom skal være bra, men som i beste fall er middelmådige. 3. Linearitet i spillet, som ikke passer så bra for RPGs sånn jeg ser det.

 

Men det skal sies det er mye usaklig i slike spill, hele måten slossingen er lagt opp på er ganske dust, med meningsløse våpen, og animasjoner som ikke gir noen mening. (alle står på hver sin side og venter, angriper, og hopper tilbake igjen..., det går ann å lage turnbased litt mer saklig)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg simpelthen hater japanske rollespill. Jeg hadde så lyst til å elske Final fantasy, og langt senere, Dragon quest. Storslåtte, vakre omgivelser som simpelthen ber om å bli utforsket, men du kommer aldri frem på grunn av såkalte "random battles" - turbaserte, eviglange kamper med de tåpeligste "monstrene" som tenkes kan. Begriper ikke hva som er så vanskelig med å vise fienden på avstand i et så godt laget terreng, slik at en kan unngå skiten totalt. Designet virker også til tider farlig nær noe som må være tenkt ut av pedofile moteskapere... Sorry, vet at mange digger jrpgs- jeg tåler dem bare ikke, og har heller ikke funnet noe unntak ennå.

 

Hva mener du med "tåpelige" monstre? Er jo tross alt fantasy preget! Trist at du lar småting som dette gå utover ellers fantastiske spillopplevelser. I nyere japanske rollespill kan du se fiender på avstand.

 

Når du slåss mot en stor rød tomat da er det litt tåpelig. Men jeg må nok dessverre stille meg i hatehjørnet mot Jrpg også, spesifikt Japansk turn based combat. Har ikke noe imot turn based fra vesten som might and magic, Kings bounty. Jeg liker rett og slett ikke hvordan kampene fungerer, det hører bare ikke hjemme. Det jeg også misliker i Japanske spill er metrofile mannfolk og de pedofile tendensene som ble nevnt før i denne tråden og til tider super sære dialoger og kroppspråk.

 

Det er ikke vanskelig å skjønne at jeg også hater anime :!:

Dette er ikke bare japanske rollespill, men japanske spill generelt. Noen som husker padde-bossen fra DMC4?

Lenke til kommentar

"Nå er det jo litt ekstremt å sammenlikne en RPG mot et såpass useriøst spill som mortal kombat dog?"

 

Hvem sier at et rollespill trenger å være seriøst? Japanske rollespill er ofte fulle av humor og useriøse situasjoner, og det er også i disse spillene en finner de mest ekstreme kostymene. Mer seriøse(som du ville sagt) spill som Final Fantasy, Dragon quest m.fl. er som oftest langt mer moderate i sitt design...selv om jeg er klar over at det er veldig mange som er så trangsynte når det gjelder figurdesign at alt som ikke ser ut som en star wars eller ringenes herre lookalike blir for spesielt.

 

"Det jeg også misliker i Japanske spill er metrofile mannfolk og de pedofile tendensene som ble nevnt før i denne tråden og til tider super sære dialoger og kroppspråk."

 

Ja er det ikke fint at vi heller kan spille som bolemonstere å ha kunstige "kjærlighetsforhold" til plastikkdukker i lærbikinier eller med tettsittende trikoter(bare fordi ekte nakenhet blir stoppet i tollen i USA), mens vi tar påtatte dialog "valg".

 

Og pedofile tendenser? Hvilke spill er det du egentlig spiller?

Lenke til kommentar

"Nå er det jo litt ekstremt å sammenlikne en RPG mot et såpass useriøst spill som mortal kombat dog?"

 

Hvem sier at et rollespill trenger å være seriøst? Japanske rollespill er ofte fulle av humor og useriøse situasjoner, og det er også i disse spillene en finner de mest ekstreme kostymene. Mer seriøse(som du ville sagt) spill som Final Fantasy, Dragon quest m.fl. er som oftest langt mer moderate i sitt design...selv om jeg er klar over at det er veldig mange som er så trangsynte når det gjelder figurdesign at alt som ikke ser ut som en star wars eller ringenes herre lookalike blir for spesielt.

 

"Det jeg også misliker i Japanske spill er metrofile mannfolk og de pedofile tendensene som ble nevnt før i denne tråden og til tider super sære dialoger og kroppspråk."

 

Ja er det ikke fint at vi heller kan spille som bolemonstere å ha kunstige "kjærlighetsforhold" til plastikkdukker i lærbikinier eller med tettsittende trikoter(bare fordi ekte nakenhet blir stoppet i tollen i USA), mens vi tar påtatte dialog "valg".

 

Og pedofile tendenser? Hvilke spill er det du egentlig spiller?

 

Javel? Jeg synes ikke final fantasy er moderate i design i det hele tatt, de har tøvete kostymer, og ikke minst ekstremt tøvete våpen og fiender. Greit nok når det er et "useriøst" spill, men mange av disse skal jo liksom ha en episk og god historie, og en verden man skal kunne leve seg inn i.

 

AtW

Lenke til kommentar
Javel? Jeg synes ikke final fantasy er moderate i design i det hele tatt, de har tøvete kostymer, og ikke minst ekstremt tøvete våpen og fiender. Greit nok når det er et "useriøst" spill, men mange av disse skal jo liksom ha en episk og god historie, og en verden man skal kunne leve seg inn i.

 

AtW

 

"jeg er klar over at det er veldig mange som er så trangsynte når det gjelder figurdesign at alt som ikke ser ut som en star wars eller ringenes herre lookalike blir for spesielt."

 

Men hvordan f.eks. Cloud eller Squall fra henholdvis FF7 og 8 ikke er relativt normale i sitt figurdesign virker for meg veldig merkelig, men nå er kanskje du en av de som synes alle som har litt stil i klesveien er "tøvete" mennesker?

 

Har forøvrig aldri hatt noe problem med å leve meg inn i hverken FF eller andre JRPG spill sin verden, og synes mange av historiene holder et gjevnt over høyt nivå sammenlignet med mange andre spill. Jeg vil faktisk påstå at JRPG spill i mange tilfeller har en langt mer tilgjengelig og universell historie enn de fleste WRPG spill som ofte faller igjennom på en underutviklet hovedhistorie og korte overfladiske side-historier.

 

Ikke dermed sagt at WRPG spill har direkte dårlige historier, og det er helt klart mye av en smakssak, men jeh ser ihvertfall ikke dette overtaket mange mener WRPG har over JRPG spillene når det gjelder historiefortelling.

 

For meg er og blir hatet mot JRPG spill en trangsynt tankegang fremmet av fordommet mot ting som er anderledes.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar
Javel? Jeg synes ikke final fantasy er moderate i design i det hele tatt, de har tøvete kostymer, og ikke minst ekstremt tøvete våpen og fiender. Greit nok når det er et "useriøst" spill, men mange av disse skal jo liksom ha en episk og god historie, og en verden man skal kunne leve seg inn i.

 

AtW

 

"jeg er klar over at det er veldig mange som er så trangsynte når det gjelder figurdesign at alt som ikke ser ut som en star wars eller ringenes herre lookalike blir for spesielt."

 

Men hvordan f.eks. Cloud eller Squall fra henholdvis FF7 og 8 ikke er relativt normale i sitt figurdesign virker for meg veldig merkelig, men nå er kanskje du en av de som synes alle som har litt stil i klesveien er "tøvete" mennesker?

 

Har forøvrig aldri hatt noe problem med å leve meg inn i hverken FF eller andre JRPG spill sin verden, og synes mange av historiene holder et gjevnt over høyt nivå sammenlignet med mange andre spill. Jeg vil faktisk påstå at JRPG spill i mange tilfeller har en langt mer tilgjengelig og universell historie enn de fleste WRPG spill som ofte faller igjennom på en underutviklet hovedhistorie og korte overfladiske side-historier.

 

Ikke dermed sagt at WRPG spill har direkte dårlige historier, og det er helt klart mye av en smakssak, men jeh ser ihvertfall ikke dette overtaket mange mener WRPG har over JRPG spillene når det gjelder historiefortelling.

 

For meg er og blir hatet mot JRPG spill en trangsynt tankegang fremmet av fordommet mot ting som er anderledes.

 

Ta ff8 da, som jeg har spilt mest av disse to du nevner, gunbladen til vår venn hovedpersonen, hva slags meningsløst våpen er det? Størrelsen er hinsides, og den har et dustete påmontert våpen som aldri benyttes(?). Eller hva med å fyre av en hund på fiendene, er ikke det et tåpelig våpen kanskje?

Forøvrig er det ikke ett hat, jeg synes bare mange av de er oppskrytt. Og er det ikke mulig å mene noe om ting uten å være "trangsynt" og ha fordommer? Hva med å innse at folk har forskjellige meninger om ting, og det ikke nødvendigvis har noe med "trangsynthet" å gjøre. Man må ikke akseptere alt som like bra for å ikke være trangsynt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er et sverd, men også en pistol. Meningsløst? Nei. Råkult? Ja!

 

På hvilken måte er de oppskrytt? Om du virkelig lar et fåtalls merkelig kostymer og "tøvete" våpen få deg til og hate en hel sjanger. Ja, da kalles det trangsynt het.

 

På alle stadier har de fleste japanske rollespill bedre karakterer, historie og univers enn vestlige rollespill.

Lenke til kommentar

Det er et sverd, men også en pistol. Meningsløst? Nei. Råkult? Ja!

 

På hvilken måte er de oppskrytt? Om du virkelig lar et fåtalls merkelig kostymer og "tøvete" våpen få deg til og hate en hel sjanger. Ja, da kalles det trangsynt het.

 

På alle stadier har de fleste japanske rollespill bedre karakterer, historie og univers enn vestlige rollespill.

 

Hva får deg til å si at det er kostymene og våpnene alene som får meg til å "hate" en sjanger? (jeg har allerede sagt jeg ikke hater sjangeren).

 

Det er noe av det som er hovedproblemet i JRPG, dustete karakterer, en i beste fall middelmådig historiet, og univers som også i liten grad engasjerer (dog er ikke sistnevnte punkt så veldig ille). I tillegg er måten å slåss på kjedelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Baklager, men kunne ikke dy meg. Søkte forresten på Elysium Alps på google .. :whistle:

 

http://www.youtube.com/watch?v=rNXE1A0uFtk

 

Som eg skreiv i artikkelen, det er SSX, ikkje SSX Tricky. Du kan samle inn mykje høgre poengsummar i Tricky, mykje lettare.

 

@Hen0neX: Og du er sikker på at det var SSX og ikkje SSX Tricky? I så fall er eg mektig imponert.

 

@ATWindsor: Kvifor er det ei ekstrem samanlikning, det er char design, setting har meir å seie for korleis den kan/bør vere enn kva sjanger spelet ligg i. Når alt kjem til alt er dette berre høgst subjektive meiningar og det blir litt meiningslaust å diskutere det i slike store ord sidan ingen kjem til å bli einige uansett. Eg synest WRPG til dømes har keisame og fullstendig uinteressante historier som berre køyrer atter ei kvasipolitisk historie.

 

Men så lengje dei gløymer å byggje opp sterke band mellom hovudpersonane, og personlege historier eg kan henge med på klarar eg ikkje bry meg. Men det er mi meining og det har ikkje noko føre seg om eg skulle prakke den på alle dei som elskar desse historiene.

 

Smak og behag ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...