Gå til innhold

Får ikke ekstern harddisk til å fungere


Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte meg en ny ekstern harddisk for ikke så lenge siden og prøvde å kjøre ukentlig sikkerhetskopiering gjennom windows 7. Men plutselig fikk jeg ingen kontakt med harddisken i det hele tatt. Etter hvert ble den oppdaget men det står RAW som filsystem og ikke NTFS eller FAT32. Og noen ganger når jeg prøver å formatere får jeg bekjeden CRC eller overflødighetskontroll..disken dukker opp under min datamaskin men jeg får beskjed om å formatere før jeg kan bruke den, men det går som sagt ikke. Noen som har peiling og kan hjelpe? :hmm:

post-236593-0-73770300-1303458620_thumb.png

post-236593-0-66912400-1303458630_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den har blitt "raw" er det partisjonstabellen som ikke kan leses av operativsystemet eller er korrupt. OS kan da ikke identifisere datatype i denne og viser den som RAW (default).

Sjekk at signalkabel er skikkelig tilkoplet og slett eksisterende partisjon(er) på den , opprett den/de pånytt med ny mappet stasjonsbokstav enn M og formatter partisjonen(e) på den.

 

Edit:

noen ganger når jeg prøver å formatere får jeg bekjeden CRC eller overflødighetskontroll

CRC error er ikke noe godt utgangspunkt og er nok årsaken til korrupsjonen fra start av.

Ting som kan forårsake dette:

Connection cable for boksen er dårlig.

Din USB root hub / kontroller i din PC .

USB->SATA Kontrolleren som sitter i selve boksen er dårlig.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvis den har blitt "raw" er det partisjonstabellen som ikke kan leses av operativsystemet eller er korrupt. OS kan da ikke identifisere datatype i denne og viser den som RAW (default).

Sjekk at signalkabel er skikkelig tilkoplet og slett eksisterende partisjon(er) på den , opprett den/de pånytt med ny mappet stasjonsbokstav enn M og formatter partisjonen(e) på den.

 

Edit:

noen ganger når jeg prøver å formatere får jeg bekjeden CRC eller overflødighetskontroll

CRC error er ikke noe godt utgangspunkt og er nok årsaken til korrupsjonen fra start av.

Ting som kan forårsake dette:

Connection cable for boksen er dårlig.

Din USB root hub / kontroller i din PC .

USB->SATA Kontrolleren som sitter i selve boksen er dårlig.

 

takk for svar! Prøvde å formatere i DoS men det fungerte heller ikke, bare låste seg etter 16%. Det går heller ikke an å slette partisjoner for da får jeg bare CRC beskjeden. Mener du dermed at disken antageligvis er ødelagt?

Lenke til kommentar

Kan være en av de tre tingene (i tillegg til selve disken i eksternboksen)

 

Prøv den på en annen PC først.

Du må eliminere din egen PC som feilkilde.

 

 

Får du samme feil da kan man trygt anta et selve eksterne disken m/ tilbehør har en defekt.

Det kan da være som sagt tidligere:

1) Kontrolleren (eletronikk) som er i selve boksen.SATA<->USB/Firewire

2) Dårlig tilkopling - enten selve kabelen eller kontakten på boksen

3) HDD som sitter i boksen

 

Kvalifiserer selfølgelig til garanti/retur om du har CRC feil på den tilkoplet flere testede PCer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å ta ut harddisken og koble den internt gjennom SATA. Satt den som 3. boot device og selv da låste pcen seg, og når jeg disabled den skjedde akkurat det samme. Kan vel konkludere med at den er ødelagt. Men mistenker kanskje at backupsystemet i windows 7 har forårsaket feilen. bestemte meg for å ta automatisk backup hver søndag, og den skapte bare en fil som etterhvert het 1=1, og etter det begynte den å fuske. Har du hørt om noen sånne problemer relatert til backup i 7 ern?

Lenke til kommentar

Tror du ikke det er en mulighet for at det kan være problemer med disken som har fått Windows backup til å feile?

 

Jeg ser på det som lite sannsynlig siden det var en splitter ny disk..pluss at windows backupen på disken plutselig begynte å endre filnavn og filtype, og etterhvert ble jeg nekta tilgang til noe som helst.

Endret av adventure
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...