Gå til innhold

Sniktitt: The Elder Scrolls V: Skyrim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om det bare er jeg som ikke har blitt bitt av The Elder Scrolls.. Mulig jeg er for ung eller at jeg ikke ble gamer før på mine "eldre" dager :p

 

Har kun spilt Oblivion, og synes det var ett møkkaspill ut av milde helvete. Prøvde først en gang, kom meg ut av fengselet, så grafikken på stedet der du ender opp, så hvordan 1ste person funka og hvor sinnsykt dårlig 3dje person funka, og slo det deretter av.

Kjedet meg en dag, tok det opp igjen og pressa meg igjennom storyen, ikke noe fengene, levling systemet var på trynet og syntes det var for mye tull som skulle ødelegge for main storyen, hvorfor i hel***e skulle jeg bli biti av en vampyr, å prøve å finne en kur, som nesten bare var mulig om dagen, der du bare brant ihjel -_- Trur jeg hadde min største nerdrage under vampyr-delen, når jeg skulle levere siste questen så hadde han jarl/grev-duden bugga seg, og satt å så på kona hans og nekta å gjøre noe, selv med kuren hans stående rett ved siden av og stabbe kona hans selv om hu nekta å våkne av litt småpirking med sverd eller magi. Drakk dermed kuren hennes rett foran trynet hans og drepte både han og hu gamle heksa, selv om de bare "besvimte" og ble snille igjen når de våkna opp. Det fiksa ikke buggen da.. Så jeg ble værende vampyr gjennom hele skiten. Synes også de dumme tårna man måtte opp i var tåpelig. :p

 

Som sagt, ikke bitt av The Elder Scrolls i det hele tatt. Vet ikke om jeg skal gidde å prøve dette i det hele tatt. De MÅ fikse en bra story, de MÅ også ha en bra 3dje personstyring, De MÅ ha ett ordentlig levelingsystem. Og så hadde jeg ønsket å fjerne "jungelen" av forskjellige dyr og menneskeraser man kan være, men det er jo litt av loren til The Elder Scrolls da :)

 

Trur jeg akkuratt banna i kjerka! :p

Lenke til kommentar

Med cross-over i denne sammenhengen mener jeg historisk baserte/inspirerte miljøer og kulturer som blandes sammen i "ikke-historisk" fiksjon.

 

Jeg forstår fremdeles ikke helt hva du mener? :| Universet i Skyrim (spillet) er det samme som i alle foregående TES-spill, men på et senere punkt i historien.

 

Skal ikke tvære for mye, men jeg mener fremdeles tittelen helten i Skyrim evt ender opp med er viktig, fordi det - i mine øyne - er usannsynlig at han ender opp med å legge under seg særlig mer enn Skyrim. Fantasy-litteraturen har, tradisjonelt sett, sjelden endt opp med "barbariske enevelder" over særlig tid, bl.a. av den enkle grunn at slike samfunn sjelden har nok utviklet "høykultur" å utforske som en rød tråd i videre historiefortelling. På den annen side, jeg kan ta feil, og da vinner du "veddemålet..."

 

Plenty med presedens i TES-universet for at "barbariske" folk tar styringen. Menneskene som i den eraen av TES-universet vi får oppleve befolker Cyrodiil, og hvis kultur gjennomsyrer hele imperiet, ble i forna dar oppfattet som barbarer og gjort til slaver av alvene som befolket Cyrodiil før dem. Så snart de samlet seg rundt en sterk leder klarte de både å bli fri fra slaveriet og kaste ut alvene fullstendig, og vedkommende leder (Alessia) grunnla det første imperiet. På et tidspunkt da en person styrte hele Skyrim erobret nordene Morrowind og mesteparten av Hammerfell, og det riket falt ikke sammen igjen før et betydelig antall generasjoner hadde passert, og man ikke kunne enes om en felles konge. "Barbariske" folk som nords og redguards ble også assimilert så fredelig som mulig inn i Tiber-imperiet, siden begge ville utgjort en alvorlig militær trussel om man prøvde seg med hardball.

 

Alt det til side, kjernen i poenget mitt er fremdeles at protagonisten i Skyrim har, potensielt, nøyaktig de samme forutsetningene som Tiber Septim i sin tid hadde: Dragonborn (bekreftet for begge), nøkkeløyeblikk i livet hans fant sted i Skyrim (bekreftet for begge) og han begynte som en lederskikkelse på lokalt plan, før han gradvis forente hele Tamriel til et rike (bekreftet for Tiber Septim, min gjetning for karakteren din i Skyrim). Sammen med Bethesdas hint om at ikke alle dragene er fiendtlige og/eller skal drepes - ie. mulighet for en pakt med dragene slik Tiber Septim ordnet - gjør det at jeg har en viss tro på krystallkulen min denne gangen. :)

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Jeg fikk etterhvert Oblivion til å være nogenlunde ok med en mod som var over en gig, som blant annet fjernet hele level scaling systemet. Men det fenget liksom aldri. Synes spillene i Elder Scrolls serien har blitt mer og mer fordummet for hvert nye spill, så jeg håper Skyrim virkelig blir bra. Daggerfall var dødsbra, Morrowind var bra. Oblivion not så much. Når rottene blir byttet ut med varulver fordi jeg går opp i level... Ja, da skjønner jeg ikke lenger helt poenget med å gå opp i lvl i det hele tatt. Og hva er vitsen med et RPG da?

 

I tillegg var det jo slik i Oblivion at vanskelighetsgraden i praksis ble satt utifra hvordan poeng ble distribuert ved level up. Gjorde man dette med regneark ble man allmektig, ble poengene satt feil ble man i praksis dårligere for hver lvl på grunn av det latterlige scaling systemet. Har jo også hørt Oblivion kan spilles gjennom på første level uten at jeg skal bekrefte det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt det til side, kjernen i poenget mitt er fremdeles at protagonisten i Skyrim har, potensielt, nøyaktig de samme forutsetningene som Tiber Septim i sin tid hadde: Dragonborn (bekreftet for begge), nøkkeløyeblikk i livet hans fant sted i Skyrim (bekreftet for begge) og han begynte som en lederskikkelse på lokalt plan, før han gradvis forente hele Tamriel til et rike (bekreftet for Tiber Septim, min gjetning for karakteren din i Skyrim). Sammen med Bethesdas hint om at ikke alle dragene er fiendtlige og/eller skal drepes - ie. mulighet for en pakt med dragene slik Tiber Septim ordnet - gjør det at jeg har en viss tro på krystallkulen min denne gangen. :)

 

Det du sier der at man egentlig bare spiller noe som har skjedd i historien om igjen?

Lenke til kommentar

Har jo også hørt Oblivion kan spilles gjennom på første level uten at jeg skal bekrefte det.

 

Er vel hvertfall nesten sant, jeg var vel level 3 når jeg fullførte det... Orka ikke ta side-quests, ble for tåpelig og skulle kjøre igjennom det.

Har man begynt på ett spill skal det rundes, man gir ikke opp :p

Lenke til kommentar

Det du sier der at man egentlig bare spiller noe som har skjedd i historien om igjen?

 

Det er en observasjon jeg neppe er den eneste som har gjort, det jeg sier er at jeg tolker denne gjentakelsen av historien dithen at karakteren vil fortsette å følge i Tiber Septims fotspor og samle riket igjen.

 

Det avhenger selvfølgelig av om Bethesda ønsker å bevare den turbulente politiske situasjonen de legger opp til i Skyrim (jeg tror ikke de vil det), men det er en morsom tanke likevel.

Lenke til kommentar

Skyrim foregår rundt 200 år etter The Infernal City, og Bethesda legger til grunn at imperiet er nokså impotent og holdes i live av tradisjoner snarere enn reell makt på det tidspunktet. Om Medes-dynastiet består eller har blir erstattet tror jeg er nokså uviktig i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Ah, trudde Skyrim og The Infernal City var ganske nært i tidslinja, har ikkje fått med meg at det er så stor tidsforskjell. Beklager, men i så fall kan eg nok vere einig i teorien din om at protagonisten i Skyrim er den som skapar det neste imperiet. Men eg trur ikkje at vi får vere keisaren sjølv, men at vi heller skapar grunnlaget til det.

Lenke til kommentar

Har man begynt på ett spill skal det rundes, man gir ikke opp :p

Ga ikke opp. Bare gadd ikke mer. Kjedet meg når jeg spilte det, og skjønte aldri "den fantastiske stemningen" som liksom var i spillet. Men meg om det. :) Det er altfor mange bra spill til å bruke tiden på et man ikke koser seg med.

 

Jeg begynte å høre å på siste album til Britney Spears tidligere idag. Hørte ikke gjennom hele det heller. :D

Lenke til kommentar

Med cross-over i denne sammenhengen mener jeg historisk baserte/inspirerte miljøer og kulturer som blandes sammen i "ikke-historisk" fiksjon.

 

Jeg forstår fremdeles ikke helt hva du mener? :| Universet i Skyrim (spillet) er det samme som i alle foregående TES-spill, men på et senere punkt i historien.

 

Joda, er absolutt med på den - men jeg tok utgangspunkt irl og dro en tankestrek derfra - altså fra de ekte vikingene til Nords.

 

Skal ikke tvære for mye, men jeg mener fremdeles tittelen helten i Skyrim evt ender opp med er viktig, fordi det - i mine øyne - er usannsynlig at han ender opp med å legge under seg særlig mer enn Skyrim. Fantasy-litteraturen har, tradisjonelt sett, sjelden endt opp med "barbariske enevelder" over særlig tid, bl.a. av den enkle grunn at slike samfunn sjelden har nok utviklet "høykultur" å utforske som en rød tråd i videre historiefortelling. På den annen side, jeg kan ta feil, og da vinner du "veddemålet..."

 

Plenty med presedens i TES-universet for at "barbariske" folk tar styringen. Menneskene som i den eraen av TES-universet vi får oppleve befolker Cyrodiil, og hvis kultur gjennomsyrer hele imperiet, ble i forna dar oppfattet som barbarer og gjort til slaver av alvene som befolket Cyrodiil før dem. Så snart de samlet seg rundt en sterk leder klarte de både å bli fri fra slaveriet og kaste ut alvene fullstendig, og vedkommende leder (Alessia) grunnla det første imperiet. På et tidspunkt da en person styrte hele Skyrim erobret nordene Morrowind og mesteparten av Hammerfell, og det riket falt ikke sammen igjen før et betydelig antall generasjoner hadde passert, og man ikke kunne enes om en felles konge. "Barbariske" folk som nords og redguards ble også assimilert så fredelig som mulig inn i Tiber-imperiet, siden begge ville utgjort en alvorlig militær trussel om man prøvde seg med hardball.

 

Bøyer meg ærbødig i støvet - du har åpenbart full kontroll på Elder scrolls historien. Jeg begynte egentlig bare som nevnt med et lite tankeeksperiment m utgangspunkt i våre virkelige vikinger, uten å referere til faktisk "TES-lore..." Slutt på møteplaging fra meg! :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...