Gå til innhold

Test: Fujifilm FinePix X100


Anbefalte innlegg

Dessverre har vi aldri testet verken Leica M8, M8.2, M9 eller X1, ellers hadde alle disse vært potensielle sammenligninger. Slik det var måtte Samsung NX100 og Olympus E-PL2 testes samtidig som X100, noe som tredoblet jobben bare der.

Om ikke annet nevnt, nevt specs opp mot og tatt med i prisbarometeret, da. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

b) utskiftbar optikk

Never gonna happen - det vil stride mot noe av grunnkonseptet her som er at fast optikk gir muligheter for optimalisering av kameraet for å fungere perfekt med dette ene objektivet. Det gir også fotografen noen utfordringer der man ikke "bare" kan bytte optikk, men faktisk trenger å forflytte seg selv.

 

For kameraer med utskiftbar optikk er det da mer en nok alternativer? Noen er jo nevnt for sammenligning i testen også...

Lenke til kommentar

Tror nok det senere kommer enda mer spennende løsninger på søkere - hva med speil med tre innstillinger - åpent inn til sensor, halvåpent med gjennomsiktig speil og lukket - med plate bak speilet så det reflekterer alt lyset. Lager man så en gjennomsiktig LCD på mattskiven eller en annen funky løsning med mulighet for å se refleksjon fra speil, LCD eller en kombinasjon, så har mac en vinner - samme søker til alt, og alt TTL, så man kan se både optisk og elektronisk søker med eksakt samme utsnitt uansett optikk.

 

Tror vi får se en del spennende løsninger utover... :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt kameraet en måned allerede (fikk det 18 mars). og er stort sett enig i det som står i testen her. I praksis er kameraet raskt å bruke og leverer virkelig god bildekvalitet. Men med en gang man må inn i menyene er det bare tull. Noen få endringer i firmwaren ville gjøre dette kamereaet enda raskere og bedre etter min mening. Øverst på ønskelisten er å få auto iso inn i isomenyen, samt å få en "my-menu" som man kan populere selv og som må være den første man kommer inn i når man trykker på menyknappen. Hvis man i tillegg kan få lov til å definere rå-filknappen til andre funksjoner vil ihvertfall jeg være fornøyd.

 

Jeg har kjørt DCRAW - patch fra David Coffin på råfilene, og kan bare fortelle at det er et helt annet detaljnivå i filene derfra enn fra Silkypix. En liten og ikke helt vitenskaplig sammenligning her (samt kildekoden til patchet DCRAW som leser råfiler fra x100):

http://www.pvv.ntnu.no/~ttr/download/x100/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt DCRAW - patch fra David Coffin på råfilene, og kan bare fortelle at det er et helt annet detaljnivå i filene derfra enn fra Silkypix. En liten og ikke helt vitenskaplig sammenligning her (samt kildekoden til patchet DCRAW som leser råfiler fra x100):

http://www.pvv.ntnu.no/~ttr/download/x100/

Glimrende sammenligning - "litt" fler detaljer i de andre bildene, ja. Silkypix - nå med obligatorisk overoppskarpet overmettet "artsy filter"-look i konverteringen!

 

DCRAW har litt sagtanner i overganger med høy kontrast (se kvister i bildet på høykant), men magnituder bedre enn Silkypix-bildene.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Sløve og små knapper på baksiden kan vel ikke fikses med en firmwareoppgradering? Ei heller fokus de manuella? Osv....

 

Ettersom MF styres helt elektronisk og en allerede kan bytte retning på fokus ser jeg ikke helt bort ifra at dette er noe som potensielt kan rettes/endres med en firmware-oppdatering. Fysiske knapper blir nok vanskelig å endre, men det antydet vel ikke testen heller.

Lenke til kommentar

Fysiske knapper blir nok vanskelig å endre, men det antydet vel ikke testen heller.

 

Det som derimot KAN gjøres med knappene i en firmware, er en del ting som vil gjøre at man kan leve med dem:

 

1) Lag en tastelås, av typen som låser alle knappene på baksiden med mindre Fn-knappen trykkes ned samtidig.

 

2) Gjør det mulig å benytte Fn + en knapp selv når tastelåsen er på, for å aktivere ett av de tre egendefinerte innstillings-settene (custom 1, 2 og 3)

 

3) La custom-innstillingene også omfatte flere muligheter og ikke bare JPG-relatert pjatt.

 

4) Gi brukeren mulighet til å definere sin egen meny, av typen My Menu som mange andre produsenter har, og aksessere denne med valgfri tastekombinasjon selv når tastelåsen er på. Fn+Menu, f.eks.

 

5) Lag et eget modus hvor hjulet på baksiden ikke brukes til noe som helst. OK/Meny-knappen bør heller ikke være aktiv.

 

Sånn bare for å nevne noen muligheter.

Lenke til kommentar

På min D3s så er jeg kanskje i menyen 1 gang i uken og det på en dag da jeg kjeder meg stort.

Nå er da også D3s designet i mye større grad for å betjenes uten å måtte være innom menyene, så det blir en litt søkt sammenligning.

 

X100 byr på mulighet for å sette lukketid og blender samt eks.komps. uten å gå i meny. Knapp for WB og RAW - hva mer trenger man?.. Synes det er ganske fair sammenligning.

 

Det at det vil ta ett par sekund ekstra å bla seg gjennom meny betyr ingenting for meg - jeg vil sette opp kamera slik jeg vil ha det - og etter det vil 95% av innstillinger vil forbli uendret.

Lenke til kommentar

Fysiske knapper blir nok vanskelig å endre, men det antydet vel ikke testen heller.

 

Det som derimot KAN gjøres med knappene i en firmware, er en del ting som vil gjøre at man kan leve med dem:

 

Jepp, helt klart. Jeg tenkte mer på selve utformingen, og at den blir værre å endre på nå i ettertid. Funksjonene knappene utfører betviler jeg ikke at kan endres/optimaliseres.

Lenke til kommentar

X100 byr på mulighet for å sette lukketid og blender samt eks.komps. uten å gå i meny. Knapp for WB og RAW - hva mer trenger man?.. Synes det er ganske fair sammenligning.

Knapp for ISO er vel det første jeg kunne ønsket meg. WB og RAW er rimelig ubrukelig i forhold.

 

(Eller sagt på en annen måte, hvis du føler du trenger egne WB og RAW-knapper, så tar du antagelig bilder i jpeg og trenger mest sannsynlig mange av de andre jpeg-relaterte funksjonene i menyene også).

 

Og nå er det ikke alle som stiller inn kameraet og så ikke gjør nevneverdige endringer, så det blir litt grov generalisering fra egen erfaring her.

Lenke til kommentar

Knapp for ISO er vel det første jeg kunne ønsket meg.

 

Man kan velge å definere Fn-knappen til å være ISO-knapp, men det hadde vært fint å kunne samtidig betjene Auto-ISO med den samme knappen, men det går ikke.

 

Det vil si, dersom du har kameraet på Auto-ISO og velger en ISO-verdi på menyen, vil kameraet forsøke å bruke ISO-verdien du har satt som maksimal ISO. Hva som skjer dersom du da setter ISO til minimum, fikk jeg ikke tid til å sjekke før jeg måtte sende kameraet fra meg.

Lenke til kommentar

X100 byr på mulighet for å sette lukketid og blender samt eks.komps. uten å gå i meny. Knapp for WB og RAW - hva mer trenger man?.. Synes det er ganske fair sammenligning.

Knapp for ISO er vel det første jeg kunne ønsket meg. WB og RAW er rimelig ubrukelig i forhold.

 

(Eller sagt på en annen måte, hvis du føler du trenger egne WB og RAW-knapper, så tar du antagelig bilder i jpeg og trenger mest sannsynlig mange av de andre jpeg-relaterte funksjonene i menyene også).

 

Og nå er det ikke alle som stiller inn kameraet og så ikke gjør nevneverdige endringer, så det blir litt grov generalisering fra egen erfaring her.

 

Som sagt så har man Fn knapp til det.

 

Jeg skriver alltid om min personlig erfaring / syn på saken. Er ikke det som er heile poenge med forumet? Dele synspunkter?..

 

Når det gjelder JPEG, så hender at jeg endrer på "Picture controll" men også de er forhånds-justert så de passer smaken min.

JPEG/RAW på X100 er kanskje mest aktuell med tanke på Eye-fi kort og andre løsninger der JPEG er veien å gå. Da er det handy å ha RAW knappen.

Lenke til kommentar

Låter som den eksakt samme funksjonaliteten som på Nikon.

På Nikon/Fuji er det krøkkete å slå av og på auto ISO (man skal inn i dyp meny), men lett å velge maks ISO for auto ISO når du først er inne på auto ISO.

På Canon er det krøkkete å velge maks/min ISO på auto ISO, men lett å skru auto ISO av og på (at noen Canon-modeller ikke lar deg velge grenser for maks/min ISO på auto ISO er borti natta og et annet issue).

 

Foretrekker selv at det skal være lett å skru auto ISO av og på.

Lenke til kommentar

Låter som den eksakt samme funksjonaliteten som på Nikon.

På Nikon/Fuji er det krøkkete å slå av og på auto ISO (man skal inn i dyp meny), men lett å velge maks ISO for auto ISO når du først er inne på auto ISO.

På Canon er det krøkkete å velge maks/min ISO på auto ISO, men lett å skru auto ISO av og på (at noen Canon-modeller ikke lar deg velge grenser for maks/min ISO på auto ISO er borti natta og et annet issue).

 

Foretrekker selv at det skal være lett å skru auto ISO av og på.

 

Jupp, man kan gå litt rundt det ved å:

f Controls -> Assign Fn button -> Access top item in MY MENU"

 

Da vil menu om Auto-ISO dukke opp på skjermen ved enn trykk på Fn knappen. Ikke helt optimalt - men nærmeste man kommer.

 

Ellers spennede tanke å leke med: historisk har Fujifilm og Nikon vært veldig nære. bla ved at Fujifilm bruke F-mount.

Tror dere Nikon har hatt noe som helst å gjøre med X100?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...