Gå til innhold

Test: Fujifilm FinePix X100


Anbefalte innlegg

fly business class til Tokyo eller New York og få turen dekket OG ta kameraet momsfritt hjem (under 6000). Det var en tanke.

Det var en tanke, men et raskt søk sier at det ikke blir riktig så lekkert. Men man en rimelig tur, og kameraet momsfritt hjem. Er 17 timer og to mellomlandinger med Aeroflot slitsomt?

Tror faktisk jeg heller hadde reist til køben og handlet da. Litt enklere hvis det skulle bli problemer med kameraet. Billettene koster ikke mer enn en 1000-lapp tur/retur, så det er fortsatt penger å spare.

 

Når det er sagt så hadde jeg glatt reist med Aeroflot, så lenge det et uten barn, og uten å ha noen viktige avtaler å rekke. Ofte spennende situasjoner som oppstår ved mellomlanding i moskva.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mm. Men København er 2000 over momsfrigrensa, så det er ikke så gunstig når man tvangsmessig prøver å gjøre det lovlig så ofte som mulig. :ermm:

 

Man får se det an litt, foreløpig har dem ikke noe kamera til meg verken her eller der, unntatt i Tokyo. Og selvom en tur dit hadde vært noe, så måtte det vært for et lenger opphold og ikke noe jeg gjør for en helg og et kamerakjøp.

Lenke til kommentar

Mm. Men København er 2000 over momsfrigrensa, så det er ikke så gunstig når man tvangsmessig prøver å gjøre det lovlig så ofte som mulig. :ermm:

Det er fullt mulig å kjøpe dyre ting i Danmark, Sverige og sånt på reiser. Du betaler den norske momsen og får samtidig refundert den danske. Tricket innen Skandinavia ut og inn av Norge er at du ikke får Tax Free som sådan i vanlige butikker, men du kan får refundert momsen - hvis du samtidig betaler momsen i "ditt" land.

 

Det blir det "omvendte" av det som skjer her for skandinaver som kjøper ting i Norge:

Salg til personer bosatt i Sverige, Danmark og Finland

For at du skal få tilbakebetalt merverdiavgiften må den enkelte varens salgspris være minst 1000 NOK, eksklusive merverdiavgift. Du må først betale merverdiavgift for varen til selgeren i Norge. Deretter fortoller du varen ved å betale merverdiavgiften ved innreisen til hjemlandet ditt. Kvitteringen for fortollingen sendes til selgeren i Norge, som deretter tilbakebetaler merverdiavgiften til deg.

 

Hør med Tollvesenet om hvordan du skal gjøre det - har ikke funnet noen enkel "oppskrift" på nettet.

 

 

Edit: Hah! Jeg fant, jeg fant!! :)

 

 

 

Sådan får du momsen tilbage – hvis du bor i Norge eller på Ålandsøerne

Du kan få den danske moms tilbage, hvis salgsprisen for den enkelte vare overstiger 1.200 kr. inklusive moms. Det er en betingelse, at der er betalt moms i Norge/på Ålandsøerne.

En gruppe af ting, der normalt udgør en enhed, anses for én vare. Som eksempler kan nævnes spisebestik og kaffe- og spisestel.

Vær opmærksom på, at du skal have varen udført inden udgangen af den tredje måned efter måneden for købet.

Få en faktura i forretningen

Når du køber varen, skal forretningen skrive en faktura, hvor der skal stå:

• udstedelsesdato

• sælgerens navn og adresse

• køberens navn og adresse i udlandet

• varernes antal, art og værdi (salgspris inklusive moms og momsbeløbet)

• at varerne skal udføres til Norge eller Ålandsøerne.

 

Du skal dokumentere din bopæl i Norge/Ålandsøerne ved at vise pas, identitetskort eller anden legitimation til forretningen.

Før du kan få momsen tilbage, skal du have en kvittering eller en attest for, at der er opkrævet moms i Norge/på Ålandsøerne.

Hvordan, du gør, afhænger af, om du selv tager varen med, eller om du sender varen. Læs mere om det nedenfor.

 

Når du er rejst tilbage til Norge/Ålandsøerne, sender du faktura og myndighedernes kvittering (evt. kopi) for, at du har betalt moms til den forretning, hvor du har købt varen. Derefter sender forretningen momsbeløbet til dig.

 

Hvis du selv tager varen med

Du skal ikke kontakte toldmyndigheden her i landet eller i et andet EU-land, hvis du selv tager varen med i din personlige bagage, når du rejser ud af EU.

Du skal derimod kontakte toldmyndigheden i Norge/på Ålandsøerne, som kan opkræve moms ved indrejsen. Myndighederne skriver en kvittering for, at der er opkrævet moms og kan eventuelt underskrive fakturaen.

 

Hvis du sender varen

Hvis du selv sender varen, skal du sørge for at få et bevis eller en attest for indførslen. Du kan få beviset fra toldmyndigheden eller fra en anden myndighed i Norge/på Ålandsøerne, der opkræver moms.

 

Beviset eller attesten skal dokumentere, at varen er indført, og at momsen bliver opkrævet i Norge eller på Ålandsøerne.

 

 

 

Og hva er fordelen med dette? Er ikke den norske momsen den samme som den danske?

Joda - men på denne måten kan du få med deg noe som koster mer enn 6000 kr uten å betale dobbel moms. :)

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva har jeg glemt i dette regnestykket?

 

Pris på X100 på amazon.com x dollarkurs + moms = totalsum?

 

1200 x 5,3 x 1,25 = 7950 kroner. Frakt tilkommer vel på noen hundrelapper.

 

X100 er jo ikke helt feilfritt enda, og som alltid er det jo en viss fare for at man får trøbbel med et nytt kamera. Jeg må sikkert kjøpe en "norsk" lader?

 

Jeg hadde kjøpt det på i Norge på flekken, men så var det leveringstiden da. Jeg innbiller meg at ventetiden er kortere i USA? Spekulasjoner.

 

-A

Lenke til kommentar

Får håpe det kommer en firmware-oppdatering - mange som har klaget på de samme tingene.. :)

 

Jeg tviler sterkt. Jeg tror det kommer til å komme firmware for å fikse feil, ikke funksjonaliteten. Menysystemet til fujifilm er noe de har på de fleste kameraene, så en stor endring kommer nok med x200 e.l.

Lenke til kommentar

Som Kenta F1.8 påpekte i annen tråd - nå er Fuji X100 også på dpreview - de liker bildekvaliteten og kontrollene så godt at den får en silver award. Tross alle de ulogiske designvalgene og den lite gjennomtenkte menyen - dpreview har laget en egen side i anmeldelsen hvor de lister opp alle de underlige tingene.

 

Det er mange underlige ting.

 

 

Ellers har Fujiguys laget en lang 38-minutters X100-FAQ, som er anbefalt å se for samtlige som eier eller har tenkt å kjøpe en X100:

http://www.youtube.com/watch?v=iDXRoKNDYiM

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo nevne at hvis man går inn i en norsk fotobutikk nå og ber om en X100 kan man oppleve at de har en som ikke allerede er lovet bort til noen. Har sjekka. :yes:

Problemet er at de samtidig også skal ha ganske mange kronasjer - eller skulle jeg gjerne forsynt meg med en.. ;)

 

Sikkert ikke dumt å vente til jul eller neste sommer. Tror nok x100 også vil falle i pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Are,

 

Testet dere de funksjonene som øker det dynamiske omfanget? DR200% og DR400&. Hvor godt virker de egentlig? Er ikke det bare en manipulering av tonekurven? Dpreview skrev at ved å bruke DR400% innstillingen så fikk de betydelig bedre høylys. De skrev også litt om funksjonen for utvidelse av skygge og høylys men det var ikke så godt å tyde grafene. Canon har jo HTP funksjonen som gir ca 1EV bedre høylys og en anelse mer støy i skyggepartiene men det virker som Fujifilm har noe mer avanserte funksjoner.

 

Hva synes dere om råfilene fra dette kameraet sammenlignet med feks nye 60D? Jeg har ikke Fujifilm selv men jeg har lastet ned de råfilene som er tilgjengelige på nettet og sett nærmere på de i LR3. Jeg er forbauset over hvor store justeringer man kan gjøre selv på høy iso. Det er svært imponerende. Hvis jeg sammenligner med mitt Canon så blir det nesten litt skuffende å se forskjellen. Det betyr ikke at Canon er dårlig, men det er litt påfallende å se hvor ekstreme justeringer som kan gjøres med Fujifilm i forhold til Canon.

Lenke til kommentar

Mens vi venter på svar fra Are, så kan jeg bare kort nevne at X100 gir meg bakoversveis når det gjelder hva som finnes i raw-filene, selv om jeg er begrenset til å bruke kameraet for ulike fremkallinger foreløpig.

 

Det er litt vanskelig å bedømme hva som ser "naturlig" ut, når man er vant til vesentlig mindre DR...

 

Edit: bruker du forklaringen av DR200 / DR400 i dpreview's omtale bør du kunne gjøre noe lignende med D60 (eller hvilket som helst kamera), og burde få samme effekten så vidt jeg forstår :hmm:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Hvis jeg sammenligner med mitt Canon så blir det nesten litt skuffende å se forskjellen. Det betyr ikke at Canon er dårlig, men det er litt påfallende å se hvor ekstreme justeringer som kan gjøres med Fujifilm i forhold til Canon.

 

Har du prøvd DPP til råfilene fra ditt Canonkamera? Min erfaring er at man kan dra mye mer ut av RAW-filene fra f.eks 7D ved å bruke DPP kontra LR og andre 3.parts konvertere. Siste utgave av DPP har i tillegg en sterkt forbedret detaljskarpingsmulighet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvis jeg sammenligner med mitt Canon så blir det nesten litt skuffende å se forskjellen. Det betyr ikke at Canon er dårlig, men det er litt påfallende å se hvor ekstreme justeringer som kan gjøres med Fujifilm i forhold til Canon.

 

Har du prøvd DPP til råfilene fra ditt Canonkamera? Min erfaring er at man kan dra mye mer ut av RAW-filene fra f.eks 7D ved å bruke DPP kontra LR og andre 3.parts konvertere. Siste utgave av DPP har i tillegg en sterkt forbedret detaljskarpingsmulighet.

 

Tor

 

Joda, jeg bruker både DPP og LR3. Har siste versjon av programmene. Etter at Adobe kom med nye algoritmer i fjor i LR og ACR ser jeg ikke lenger noen forskjell på konverteringen. Jeg har i mange år brukt DPP fordi jeg syntes resultatene, spesielt på høy iso, har vært betydelig bedre enn det jeg fikk til i LR og ACR. Men nå har det endret seg. Selv om jeg fortsatt synes DPP har fordeler, som feks å lese kamera innstillinger, så har LR mange og gode funksjoner som jeg savner i DPP.

 

Den nye USM funksjonen som er bakt inn i DPP liker jeg ikke. Jeg har prøvd å venne meg til den men den er for unøyaktig etter min mening. Den burde hatt flere trinn slik at masken kan finjusteres. Denne muligheten finnes forresten i ZoomBrowser. Det minner litt om tidligere versjoner av DPP hvor de hadde kun noen få trinn på støyreduksjonen. Alle syntes funksjonen var bra men når de for ca 1.5 år siden kom med en utvidet støyreduksjon som kunne justeres i 20 trinn på både lys- og fargestøy så man at dette var jo en stor forbedring i forhold til den gamle versjonen. Forhåpentligvis blir USM oppgradert i neste versjon med flere trinn så man får bedre mulighet for finjustering.

 

En digresjon: Som nevnt har jeg brukt DPP i flere år og sett på det som betydelig bedre enn LR og ACR spesielt for bilder tatt med høye iso verdier. Etter min mening har Canon sakket akterut med utviklingen av DPP. Støyfjerningfunksjonen i LR/ACR er etter min mening både bedre og mer fleksibel enn den du finner i DPP. Hvis du feks ser på reduksjon av fargestøy i DPP så har du nå en justering fra 0-20 på glidebryteren. Den var tidligere 0-10. Til tross for større spennvidde i justeringen kan man i praksis bare bruke 0-10. Bare prøv. Stiller du inn høyere verdier får du så kraftig fargeblødning at resultatet ikke blir bra. Dermed er man tilbake til utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens vi venter på svar fra Are, så kan jeg bare kort nevne at X100 gir meg bakoversveis når det gjelder hva som finnes i raw-filene, selv om jeg er begrenset til å bruke kameraet for ulike fremkallinger foreløpig.

 

Bakoversveis er ordet. Det kan rett og slett ikke sammenlignes med Canon´s rå-filer. Man kan jo strekke og tøye i det uendelige uten posterisering. Det kan man ikke gjøre med filer fra Canon. Noen må gjerne protestere men jeg protesterer tilbake :-)

 

 

Det er litt vanskelig å bedømme hva som ser "naturlig" ut, når man er vant til vesentlig mindre DR...

 

Med naturlig tenkte jeg på at manipuleringen av tonekurven i høylysene kan gi et unaturlig bilde. :D Misforstå meg rett....Både Canon, Nikon og andre bruker slike manipuleringer men det jeg reagerte på var at Dpreview sa at skalaen for høylysene ble sprengt. På grafen så det ut som målingene gikk helt opp til nærmere 6EV i høylysene. Det er jo ekstremt mye hvis det er tilfelle.

 

 

Edit: bruker du forklaringen av DR200 / DR400 i dpreview's omtale bør du kunne gjøre noe lignende med D60 (eller hvilket som helst kamera), og burde få samme effekten så vidt jeg forstår :hmm:

 

Det var jo det da...jeg har brukt både Canon og Nikon og kjenner godt til deres funksjoner for utvidet dynamisk omfang. I prinsippet kan man jo undereksponere eller eksponere for høylysene og så presse litt i etterbehandlingen men det introduserer jo støy. Etter å ha lest dette hos DPR så hørtes det imponerende ut men det hadde vært interessant å høre fra de som har brukt kameraet hva det betyr i praksis.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...