Gå til innhold

Test: Fujifilm FinePix X100


Anbefalte innlegg

Testet dere de funksjonene som øker det dynamiske omfanget? DR200% og DR400&. Hvor godt virker de egentlig? Er ikke det bare en manipulering av tonekurven?

 

Nei, desverre fikk vi bare ha X100 en relativt kort periode, så noe måtte sløyfes. Dette var en av funksjonene som måtte økses, og det stort sett fordi det bare er bildeprosessoren i kameraet som er av EXR-type i X100, og ikke selve bildebrikken, slik vi ser på de fleste andre Fujifilm-kameraeer.

 

Det har for øvrig vært mange spekulasjoner og forsøk på tolkning etter denne testen, og det kan jeg til dels forstå. Som mange andre tester også har kommet frem til, er X100 et høyst bipolart kamera. Jeg var i London i forrige uke, og fant det der til £999. Jeg sleit med å bestemme meg om jeg skulle kjøpe det eller ikke. På den ene siden er kameraet på mange måter fantastisk, men på den annen side virker det ikke som Fujifilm har brydd seg med å gjøre en halvgod jobb med det engang. Jeg er veldig i tvil om jeg skal skaffe meg et eksemplar, eller heller spare pengene til noe annet.

 

Løsningen for min egen del er nok å vente og se hva som dukker opp av firmware-oppdateringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis har jeg tilgang til mer dynamisk omfang enn jeg helt kan håndtere, håper bibble kommer med en oppdatering med god støtte for X100 snart.

 

Men, det er jo alltid en råd med den pølsa som er for lang, så foreløpig har jeg kommet fram til et standardoppsett som starter med iso 400, DR200 raw + jpeg astia, farge medium-lav, skarphet medium-soft, høylys medium-hard, skygge medium hard og lav støyreduksjon. Og så sjekker jeg innimellom hva som skjer om jeg strekker det mer. Ikke særlig vitenskapelig dessverre :nei:

 

Men DR er bare bonus hvis man først kan like typen kamera. Jeg er i ferd med å få kameraet til å begynne å forsvinne under bruk, og det er mye viktigere for meg. Jeg lærer ikke så fort, men det går riktig retning. Og menysystemet er bedre enn fryktet, men dårligere enn det burde være. Til og med manuell fokus er bedre enn fryktet, -det er faktisk brukbart (for langsomme fotografer med langsomme eller forventede motiver).

 

Nå må jeg bli flinkere/tøffere til å gå nærmere.

Lenke til kommentar

Testet dere de funksjonene som øker det dynamiske omfanget? DR200% og DR400&. Hvor godt virker de egentlig? Er ikke det bare en manipulering av tonekurven?

 

Nei, desverre fikk vi bare ha X100 en relativt kort periode, så noe måtte sløyfes. Dette var en av funksjonene som måtte økses, og det stort sett fordi det bare er bildeprosessoren i kameraet som er av EXR-type i X100, og ikke selve bildebrikken,

 

Skjønner. Synd, men da får man bare slå seg til ro og vente til det dukker opp mer informasjon. Det blir også interessant å se om ny firmware blir tilgjengelig og hva det eventuelt fikser.

Lenke til kommentar

I praksis har jeg tilgang til mer dynamisk omfang enn jeg helt kan håndtere

 

Kan man få for mye? :new_woot: Jeg som er så glad i sort/hvit blir aldri fornøyd. Mer DR=mindre dodge&burn i Photoshop.

 

standardoppsett som starter med iso 400, DR200 raw + jpeg astia, farge medium-lav, skarphet medium-soft, høylys medium-hard, skygge medium hard og lav støyreduksjon

 

Du snakker til en Canon bruker. Vi forstår oss ikke på slike avanserte oppsett. :) Astia oppfattet jeg... Seriøst, slike muligheter hadde vært fine også for oss Canon brukere. Jo mer arbeid man legger i innstillinger jo mindre etter-arbeid. Canon har alltid vært litt konservative når det gjelder å legge til slike funksjoner.

 

 

Jeg er i ferd med å få kameraet til å begynne å forsvinne under bruk

 

Godt råd. Klarer man det har man nådd langt. Å bli oppslukt av motiv/komposisjon og bearbeide det er noe man må arbeide mot.

Lenke til kommentar

Ifølge Dxomark har 60D et dynamisk omfang på 11.5EV og X100 12.4EV. En forskjell på så og si 1EV. Jeg vet ikke noe om X100 men Canon´s sensorer har hatt et dynamisk omfang på ca 11EV i flere år. En forskjell på 1EV er egentlig ikke mye. Hvis man løfter skyggene litt så ser man kanskje forskjell hvis man har et trent øye. Det som imidlertid er rart er at råfilene fra X100 tåler så mye større justeringer i LR i forhold til råfiler fra Canon-kameraet mitt? Are nevnte at X100 har en EXR prosessor. Kanskje den masserer råfilene og tyner ut maksimalt med data? Jeg vet ikke.

Endret av J_R
Lenke til kommentar

Det som imidlertid er rart er at råfilene fra X100 tåler så mye større justeringer i LR i forhold til råfiler fra Canon-kameraet mitt? Are nevnte at X100 har en EXR prosessor. Kanskje den masserer råfilene og tyner ut maksimalt med data? Jeg vet ikke.

Det kan ha noe med forskjell i kurven(e) å gjøre, altså hvor ulineær forsterkning av signalet kameraet gir med DR-funksjonene :hmm:

 

 

I dag frustrerte jeg litt over manglende låsing av lett-trykte knapper: To ganger hadde jeg trykt over fra RAW til JPEG uten å legge merke til det, og en gang var blitsen plutselig på uten at det var nødvendig. Kan være lurt å ha en liten rull elektrikerteip for bruk på steder det ikke er lov å bruke blits... :hmm:

 

Ellers er det litt skuffende hvordan de gode motivene ikke blir imponert og stiller seg opp foran en når man vifter med så kult kamera :roll:

Lenke til kommentar

Kennyboy fornekter seg ikke. 9 februar skrev han:

 

"Forget the Fuji Finepix X100.

I just looked at this sample gallery, and the images are soft,

low-contrast, lower resolution, and boring compared to my D7000"

 

I dag:

 

"I just got my own Fuji X100.

Initial impressions are that it rules.

Images are super-sharp, and look great even at ISO 800 and f/2"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fujifilm varsler at det kommer en firmwareoppdatering "in the near future", basert på feilene som ble avdekket i dpreview sin test av X100. Dpreview følger opp med å si at de vurderer kameraet på nytt når firmwaren er på plass. Andy Westlake skrev i en forumtråd at kameraet hadde fått en soleklar "gold award" hvis det ikke var for de mange quirks med firmwaren.

 

Mitt bruksmønster gjør at jeg sjelden eller aldri er borti disse problemene, men det skader ikke å få rydda bort de største blemmene ihvertfall.

Lenke til kommentar

Fujifilm varsler at det kommer en firmwareoppdatering "in the near future", basert på feilene som ble avdekket i dpreview sin test av X100. Dpreview følger opp med å si at de vurderer kameraet på nytt når firmwaren er på plass. Andy Westlake skrev i en forumtråd at kameraet hadde fått en soleklar "gold award" hvis det ikke var for de mange quirks med firmwaren.

 

Mitt bruksmønster gjør at jeg sjelden eller aldri er borti disse problemene, men det skader ikke å få rydda bort de største blemmene ihvertfall.

 

Blir overrasket om det er noe endringer utover kun fiksing av feil.

Lenke til kommentar

Etter et par ukers bruk, vil jeg si at jeg synes ordvalget om menysystemet nok er litt overdrevet negativt. Det er riktig nok at endel betjeningsmessige forhold rundt knappene på baksiden og menysystemet er påfallende lite intuitivt og noen ganger rimelig klønete. For praktisk bruk når man blir kjent med det har det svært lite å si. Likevel håper jeg at noen av forslagene til forbedringer kommer.

 

Men, ta auot-iso. Mange påpeker at man burde kunne sette auto-iso i iso-valg-menyen, og jeg er litt enig. Men samtidig så setter man på X100 både et område for auto-iso, en lukkertidspreferanse og av/på i ett menyvalg og så setter man foretrukket iso-verdi i iso-menyen. Disse valgene henger og sammen med menyvalget for dynamisk-omfang (DR%), og dermed kan ikke funksjonaliteten helt ivaretas med ett menyvalg.

 

Nå har jeg egentlig bare to ting jeg gjerne skulle ha fått fikset på:

1) Det hadde vært fint med et ND-auto-valg i ND-menyen (3 blendertrinn gråfilter) som slår seg av og på for å sikre rett eksponering ved stor blender (som har relativt lang korteste blendertid, 1/1000). Nå blir eksponeringen rett uansett, men blenderen blir effektivt mindre enn valgt dersom man passerer 1/500 sekund på f/2

 

2) en måte å låse omtrent alt av knapper og jul på baksiden

Lenke til kommentar

Nå har Geir Brekke fått lekt med X100.

 

Skråblikk - Fuji X100

 

Selv om han, som han selv skriver, nok har hatt kameraet litt kort tid, så synes jeg han som vanlig leverer en rimelig sterk og klar omtale. Sammen med Akams og dpreviews omtaler er dette et av de aller beste jeg har lest. Thomas Tveit har et godt svar til noen av punktene, ting jeg tenkte på mens jeg leste. Selv om det altså er modifikasjoner til noen av innvendingene, endrer det ikke det grunnleggende faktum at X100 er unødvendig og irriterende sært innimellom.

 

Jeg har sakt det før, og siden jeg liker å høre stemmen min så kan jeg gjerne si det igjen: Det kommer til å være en god tilgang på X100 på bruktmarkedet, for det passer ikke på langt nær alle som det appelerer til. Så det kan lønne seg å vente til utover høsten når nypris synker og antall på bruktmarkedet øker, før man kjøper for å prøve selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten fieldtest fra den danske pro-butikken Goecker. Han rapporterer noe jeg ikke har lest om andre steder - flare fra lysstoffrør.

Generelet er flare lett å framprovosere. Jeg har ikke tenkt spesielt på lysstoffrør, men jeg skal prøve å ta en testserie. Jeg misstenker at medisinen er som andre flare, reduser eksponeringen et trinn så forsvinner det meste, vurder evt å endre vinkel ørlite grann. Skal se om jeg får testet litt på lysstoffrør i dag.

 

 

(Prisen der ny er 6495 DKK + moms ~= 8120 NOK.)

Hyggelig utvikling for de som venter på en bedre pris, enten det er nytt eller på bruktmarkedet. Synes den går raskere ned enn forventet. :)

Lenke til kommentar

Hyggelig utvikling for de som venter på en bedre pris, enten det er nytt eller på bruktmarkedet. Synes den går raskere ned enn forventet. :)

Photografica selger den =430&tx_ttnews[backPid]=18&cHash=47e3095206"]for 7995 DKK, mens kamerahuset sier 6995 DKK. Enda billigere enn Goeckers 8120 DKK. Og Trondster glemte å oversette til NOK - 8120 DKK er ca 8545 NOK. Eller 7360 NOK for Kamerahusets pris.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...