Gå til innhold

Test: Fujifilm FinePix X100


Anbefalte innlegg

Hyggelig utvikling for de som venter på en bedre pris, enten det er nytt eller på bruktmarkedet. Synes den går raskere ned enn forventet. :)

 

Uhyggelig utvikling for oss som allerede har kjøpt da...

 

Kan jo nevne noe om mine egne erfaringer også etter noen ukers bruk:

Jeg er faktisk ikke så misfornøyd med menysystemet som alle anmeldere. Jeg syntes faktisk at det er helt greit. På ingen måte genialt, men helt greit. Ting som at man må inn i menyen for å velge auto ISO syntes jeg også er helt greit siden det er en funksjon jeg aldri bruker.

 

Endringer jeg virkelig kunne tenkt meg er:

-Fjerne eller hvertfall muligheten til å disable RAW knapp

-Wake up funksjon på utløser

-Huske ISO mellom forskjellige modus

-Raskere MF

-Litt mer tid til å tenke seg om når man velger macromodus

 

Ellers har søkeren og AF vært det som har skaffet meg mest hodebry, men det begynner jeg å venne meg til og syntes nå det er genialt med all infoen i søkeren.

Endret av BarneyGumble
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyggelig utvikling for de som venter på en bedre pris, enten det er nytt eller på bruktmarkedet. Synes den går raskere ned enn forventet. :)

Uhyggelig utvikling for oss som allerede har kjøpt da...

I hvertfall for dem som angrer kjøpet. For min del spiller det liten rolle, jeg forventer å ha dette som eneste kamera i lang tid, og jeg kunne ikke vente - regnet med at det betød ekstra kroner, det er bare sånn det er...

 

 

Endringer jeg virkelig kunne tenkt meg er:

-Fjerne eller hvertfall muligheten til å disable RAW knapp

Jeg har funnet ut at hvis jeg velger Raw+Jpeg i menyen, så uskadeligjøres raw-knappens verste effekt: et trykk på raw-knappen vil nå velge bort raw, men kun for første påfølgende bilde, deretter er kameraet tilbake i raw+jpeg! Hvis man ikke bryr seg om jpeg-filene er det jo bare å ignorere dem, og eventuelt sette jpeg til minste størrelse og kvalitet for minimal effekt på lagringskapasiteten på kortet. Jeg liker jpegfilene så godt at jeg hovedsakelig bruker dem, men skyter i raw+jpeg for å ha muligheten til å ta ut alternative jpeg's fra rawfila dersom det er problemer med eksponeringen.

 

Men det ville vært veldig fint å kunne sette en annen funksjon på knappen, og et av valgene bør være "disabled". :yes:

 

-Wake up funksjon på utløser

Den er der, men burde bli mye raskere. Jeg har slått av både strømsparing og raskere oppstart siden jeg skaffet to ekstrabatterier. Mye enklere. Men disse funksjonene bør bli mer hensiktsmessige.

 

-Huske ISO mellom forskjellige modus

Enig, global iso er viktig, selv om jeg nesten utelukkende skyter i blenderprioritet. Men siden jeg har funnet ut at jeg liker auto-iso 200-3200 har jeg satt det i alle modusene, og unngår dermed problemet.

 

-Raskere MF

-Litt mer tid til å tenke seg om når man velger macromodus

Jeg bruker fokusringen nesten utelukkende til å forhåndsinnstille fokusavstand, sammen med fokusskalaen. Men enig, en mer responsiv fokusring ville vært strålende. Jeg bruker vanligvis bare AFL/AEL-knappen til å sette fokus i MF, og det fungerer i hvertfall raskt og greit.

 

 

Ellers har søkeren og AF vært det som har skaffet meg mest hodebry, men det begynner jeg å venne meg til og syntes nå det er genialt med all infoen i søkeren.

-og ikke minst at det er så fort gjort å bytte mellom masse info / minimalt med info :)
Lenke til kommentar

Liten fieldtest fra den danske pro-butikken Goecker. Han rapporterer noe jeg ikke har lest om andre steder - flare fra lysstoffrør.

Generelet er flare lett å framprovosere. Jeg har ikke tenkt spesielt på lysstoffrør, men jeg skal prøve å ta en testserie. Jeg misstenker at medisinen er som andre flare, reduser eksponeringen et trinn så forsvinner det meste, vurder evt å endre vinkel ørlite grann. Skal se om jeg får testet litt på lysstoffrør i dag.

 

Jeg rakk ikke å gjøre noen dyp analyse av dette, men jeg tok en serie bilder der jeg forsøkte å få fram flare i forbindelse med lysstoffrør, men uten å gjøre noe spesielt med eksponering for å få det fram eller vekk. Men gjennom flere eksponeringer med ulike vinkler og plasseringer av lysstoffrørene i / nær bildesirkelen lyktes jeg ikke å få fram flare. Her er bare ett eksempel, og siden motivet er så kjedelig og siden ingen andre av bildene viser noe mer flare enn dette, så nøyer jeg meg med det ene. Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke noe mer energi på å forsøke å provosere fram flare, men jeg skal forsøke å huske å poste dersom jeg snubler over det. Og hvis andre X100-brukere har noen eksempler og forklaring på når flare opptrer (og hva de gjorde for å unngå det) så er det fint med oppfølging av dette :yes:

 

post-116334-0-83630600-1308385926_thumb.jpg

 

Kort: jeg vet at X100 er litt utsatt for flare, men jeg tror ikke det er noe spesielt med lysstoffrør. Jeg skjønner forsåvidt ikke hvilke egenskaper lys fra lysstoffrør har som skulle gjøre dem spesielle med tanke på flare heller :hmm:

 

 

edit: et par sirkveflei

Endret av kaian
Lenke til kommentar

I hvertfall for dem som angrer kjøpet. For min del spiller det liten rolle, jeg forventer å ha dette som eneste kamera i lang tid, og jeg kunne ikke vente - regnet med at det betød ekstra kroner, det er bare sånn det er...

 

Jepp, sant nok. Jeg angrer på ingen måte på kjøpet og kommer ikke til å vurdere å selge kameraet. Jeg har fått akkurat det jeg var ute etter, et kamera med stor bildebrikke og lyssterkt objektiv som er med når ikke speilrefleksen er med. Jeg har også fått meg en "fast 35 mm" som supplement til A850 med fast 135 mm på tur. Syntes de to er en genial kombinasjon.

 

Takk for tips om wake-up funksjon! Fikk meg til å lete litt i menyen og da fant jeg den.

 

Har egentlig bare ett stort ønske til fremtdig FW og det er muligheten til å velge ND-filter med RAW knappen. Da kan jeg lett glemme alle andre småting.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tips til fokusering med X100:

(..) to control the size of the area of focus: hold down the AF button on the left rear of the camera and by swinging the "Command Control" button on the upper right of the rear of the camera to the right or left, one can enlarge the focus area or make it smaller.

 

Så - med dette kan man gjøre autofokusområdet større eller mindre - og kontrollere hvor fokus skal være.

 

:)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Veldig praktisk, og etter firmwareoppdateringen så glemmer ikke kameraet dette valget hver gang du ser på resultatet... -dermed ble muligheten mer brukt. :yes:

 

edit: før firmwareoppdateringen så glemte kameraet denne innstillingen også hvis man byttet fra evf til ovf og tilbake igjen. :roll:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg har et ikon med en fisk og noen bobler på X100 min, hva er egentlig det? Og hvordan skrur jeg det ev av/på?

Fant det i hvitbalansemenyen, altså er det ett av mange valg for forhåndsdefinert hvitbalanse, og skal sikkert brukes når du dykker. Hvis du har hjulet aktivert, trykk ned, velg fisk med bobler, stup utti! Anbefaler at du trer en brødpose eller noe rundt kameraet først :D

 

Jeg har aldri brukt annet enn auto-hvitbalanse på X100, den treffer hver gang! :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har et ikon med en fisk og noen bobler på X100 min, hva er egentlig det? Og hvordan skrur jeg det ev av/på?

Fant det i hvitbalansemenyen, altså er det ett av mange valg for forhåndsdefinert hvitbalanse, og skal sikkert brukes når du dykker. Hvis du har hjulet aktivert, trykk ned, velg fisk med bobler, stup utti! Anbefaler at du trer en brødpose eller noe rundt kameraet først :D

 

Jeg har aldri brukt annet enn auto-hvitbalanse på X100, den treffer hver gang! :yes:

Takk! Jeg kan bare ane hvor lenge jeg har hatt den fiskegreia der. :blink: Men skyter i raw, så jeg antar at jeg har fikset på bildene i Lightroom uten å vite om hvitbalansebommen.

 

Hvordan klarer du deg forresten med X100 som eneste kamera for tiden? Jeg må si at jeg finner kameraet overraskende allsidig. Jeg skulle gjerne heller hatt 50mm enn 35mm, men det er jo personlig smak.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer du deg forresten med X100 som eneste kamera for tiden? Jeg må si at jeg finner kameraet overraskende allsidig. Jeg skulle gjerne heller hatt 50mm enn 35mm, men det er jo personlig smak.

Jeg har jo nesten ikke orket å gjøre noe som helst siden fotomaraton, og jeg har jo E-P1 og 50mm/1.2 på lur, men jeg har hatt enorm glede av X100 som stort sett eneste kamera jeg har hatt med meg siden mai. Som du sier er det veldig anvendelig. 35mm i stedet for 50mm gjør det mer påkrevet å gå nærmere, og det er en utfordring. :yes:

 

Men nå håper jeg snart jeg får litt mer energi...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...