Gå til innhold

Regjeringen forseslår 25% MVA på all digitaldistribusjon fra nettet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, ironisk er mer morsomme tilfeldigheter. F.eks. en som dedikerer sitt liv for å bevare og hjelpe bjørner blir drept av en bjørn er ironisk. Å si det motsatte av hva man mener, gjerne med en spydig undertone, er sarkasme :p

 

Syns derimot at det er helt naturlig at det blir satt en toll, men da gjerne etter en universell formel. Nå har EU at man betaler VAT til landet man handler fra, er selskapet basert i flere land blir andelen delt, men norge vil nå at landet kjøperen er fra skal få pengene. Da er det noe som ikke går opp...

Lenke til kommentar

Feil. "VAT" er en del av prisen i de landene som krever det pr nå - det er likevel lokaliserte forskjeller på prisene i Norge, Tyskland, Spania, England +++ - bare å ta seg en runde på de forskjellige steam-språkene og sjekke det.

 

Dette betyr at de 50 euroene vi betaler i dag ikke inkluderer mva, da jeg tviler på at Valve / Steam er registrert i mva-registeret i Norge. Disse ekstra pengene går rett i lomma til eierne. Spørsmålet er når vi innfører mva, om de da øker prisene for å kompensere for dette, eller om de da rett og slett behandler oss likere i forhold til en del andre land.

 

Sier ikke at det kommer til å skje - men jeg frykter det mtp hvordan de har kjørt butikken sin de siste årene.

Vi betaler ikke moms i Steam per i dag, men da Norge gikk over til å betale i euro ble vel prisnivået i Norge lagt på omtrent det samme som i EU (minus Storbritannia)? Så vidt jeg husker har Valve dermed priset inn moms i prisen de krever. Forskjellen for forbrukeren blir at pengene nå går til den norske stat i stedet for til Valve.

 

Generelt har jeg forståelse for at det skal være moms på "elektroniske tjenester" kjøpt utenfor Norges grenser, men jeg synes dagens momsfritak for bøker burde videreføres til elektroniske bøker fra både Norge og andre land.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Ironi er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier én ting, men mener noe annet, ofte det motsatte.

Sarkasme er håning, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting.

Who cares? :p

 

Utsagnet mitt var ment som ironi/sarkasme (stryk det som ikke passer). Ferdig med den saken :)

Lenke til kommentar

Feil. "VAT" er en del av prisen i de landene som krever det pr nå - det er likevel lokaliserte forskjeller på prisene i Norge, Tyskland, Spania, England +++ - bare å ta seg en runde på de forskjellige steam-språkene og sjekke det.

 

Dette betyr at de 50 euroene vi betaler i dag ikke inkluderer mva, da jeg tviler på at Valve / Steam er registrert i mva-registeret i Norge. Disse ekstra pengene går rett i lomma til eierne. Spørsmålet er når vi innfører mva, om de da øker prisene for å kompensere for dette, eller om de da rett og slett behandler oss likere i forhold til en del andre land.

 

Sier ikke at det kommer til å skje - men jeg frykter det mtp hvordan de har kjørt butikken sin de siste årene.

Vi betaler ikke moms i Steam per i dag, men da Norge gikk over til å betale i euro ble vel prisnivået i Norge lagt på omtrent det samme som i EU (minus Storbritannia)? Så vidt jeg husker har Valve dermed priset inn moms i prisen de krever. Forskjellen for forbrukeren blir at pengene nå går til den norske stat i stedet for til Valve.

 

Generelt har jeg forståelse for at det skal være moms på "elektroniske tjenester" kjøpt utenfor Norges grenser, men jeg synes dagens momsfritak for bøker burde videreføres til elektroniske bøker fra både Norge og andre land.

 

"The European Union VAT ( “VAT ”) tax amounts collected by Valve reflect VAT due on the value of any Software or Subscription as well as import VAT collected which is to be paid to the tax authorities for the importation of Merchandise."

 

Merkelig at det står i EULA da :p Vi betaler skatt til landet selskapet er basert i såvidt jeg forstod det, ikke til landet vi kjøper fra.

 

Kan heller ikke se hvordan den norske stat sin momslovgivning skal ta høyde for piratkopiering, det er ikke det som skal tas hensyn til her.

Lenke til kommentar

"The European Union VAT ( “VAT ”) tax amounts collected by Valve reflect VAT due on the value of any Software or Subscription as well as import VAT collected which is to be paid to the tax authorities for the importation of Merchandise."

 

Merkelig at det står i EULA da :p Vi betaler skatt til landet selskapet er basert i såvidt jeg forstod det, ikke til landet vi kjøper fra.

 

Kan heller ikke se hvordan den norske stat sin momslovgivning skal ta høyde for piratkopiering, det er ikke det som skal tas hensyn til her.

Det er ganske interessant å merke seg at Norge ikke er en del av EU, og EUs momsreglement kommer heller ikke inn gjennom EØS-avtalen.

Lenke til kommentar

Ok, nå har ikke jeg lest noen av synspunktene i postene her, men vil bare tilføye et spørsmål: Hva f har staten gjort for spillindustrien her i Norge enn å gi Funcom penger så de kan lage spill for barn? Virker som de vil oppfordre nordmenn til piratvirksomhet :huh:

 

Du behøver vel ikke lange tenkepausen for å svakheten i det resonnementet der. Fordi staten ikke skyter nok penger inn i en bransje, så er det greit å stjele varene den bransjen produserer? Dette er månelogikk.

 

Men for all del; last ned så mye du vil, det er ingen som klarer å straffe deg. Å rettferdiggjøre det er ikke nødvendig slik situasjonen er nå; kan man så kan man.

 

Jeg mener at hvis staten skal begynne å ta penger fra en bransje de knapt har gjort noe for, så ja, så burde de begynne å støtte det litt mer enn det de har gjort hittil. Jeg er vel ikke den eneste som føler at spillindustrien blir lagt lite merke til her i Norge?

Vil gjerne at du/noen forklarer ordet månelogikk for meg, grunnet forsvunnen synonymordbok, beklager det altså.

Lenke til kommentar

Jeg mener at hvis staten skal begynne å ta penger fra en bransje de knapt har gjort noe for, så ja, så burde de begynne å støtte det litt mer enn det de har gjort hittil. Jeg er vel ikke den eneste som føler at spillindustrien blir lagt lite merke til her i Norge?

Vil gjerne at du/noen forklarer ordet månelogikk for meg, grunnet forsvunnen synonymordbok, beklager det altså.

Vil gjerne legge til at spillutviklere får penger gjennom Norsk filmfond. Er ikke enorme pengebeløp, men det gis støtte i alle fall.

 

http://www.filmfondet.no/icm.aspx?PageId=2642

Lenke til kommentar
Jeg mener at hvis staten skal begynne å ta penger fra en bransje de knapt har gjort noe for, så ja, så burde de begynne å støtte det litt mer enn det de har gjort hittil. Jeg er vel ikke den eneste som føler at spillindustrien blir lagt lite merke til her i Norge?

Vil gjerne at du/noen forklarer ordet månelogikk for meg, grunnet forsvunnen synonymordbok, beklager det altså.

 

Månelogikk er logikk som fungerer på månen.

 

Men nå er jeg forvirret. Du sier først at piratnedlasting er greit hvis staten ikke hjelper spillbransjen mer og du synes staten har gitt spillbransjen for lite oppmerksomhet, men det er jo spillbransjen og ikke staten som blir straffet av nedlasting.

 

Hvis staten ønsker å hjelpe spillbransjen kan de ganske enkelt senke skatte- og avgiftsnivået og generelt regulere næringslivet mindre. Det gir ikke mening å si at staten støtter spillbransjen hvis den støtten er mindre enn hva firmaene betaler i skatter og avgifter til nettopp staten. Det blir som å si at jeg er snill hvis jeg stjeler 100 kroner fra en person og gir tilbake 50. La spillbransjen beholde pengene de har tjent så blir det flere stillinger til spillutvikling og dermed flere spill. Det vil også bli lettere å starte egne spillfirma. Det er en grunn til at vi stort sett spiller spill fra Nord-Amerika og Japan.

Endret av Spartakus
Lenke til kommentar
Jeg mener at hvis staten skal begynne å ta penger fra en bransje de knapt har gjort noe for, så ja, så burde de begynne å støtte det litt mer enn det de har gjort hittil. Jeg er vel ikke den eneste som føler at spillindustrien blir lagt lite merke til her i Norge?

Vil gjerne at du/noen forklarer ordet månelogikk for meg, grunnet forsvunnen synonymordbok, beklager det altså.

 

Månelogikk er logikk som fungerer på månen.

 

Men nå er jeg forvirret. Du sier først at piratnedlasting er greit hvis staten ikke hjelper spillbransjen mer og du synes staten har gitt spillbransjen for lite oppmerksomhet, men det er jo spillbransjen og ikke staten som blir straffet av nedlasting.

 

Hvis staten ønsker å hjelpe spillbransjen kan de ganske enkelt senke skatte- og avgiftsnivået og generelt regulere næringslivet mindre. Det gir ikke mening å si at staten støtter spillbransjen hvis den støtten er mindre enn hva firmaene betaler i skatter og avgifter til nettopp staten. Det blir som å si at jeg er snill hvis jeg stjeler 100 kroner fra en person og gir tilbake 50. La spillbransjen beholde pengene de har tjent så blir det flere stillinger til spillutvikling og dermed flere spill. Det vil også bli lettere å starte egne spillfirma. Det er en grunn til at vi stort sett spiller spill fra Nord-Amerika og Japan.

 

For det første så har jeg aldri sagt at piratnedlasting er greit. Jeg gjør det ikke selv og vil ei heller begynne med det etter denne endringen.

 

Jeg mener at staten ikke gjør nok for spillindustrien generelt til å kunne begynne å ta betalt for en tjeneste de knapt har sett på før nå. De ser at dette er en voksende trend og at dette er det penger å hente i, derfor vil de begynne å ta moms for det, på lik linje med at det blir moms på E-bøker lastet ned fra utlandet så er dette forholdsvis bak mål spør du meg. Ja, dette vil nok gagne de nordmenn/utviklerne som har lyst til å kaste seg på den digitale distribusjons bølgen, men først og fremst må staten starte å støtte norske spillutviklere mer enn det de har gjort sålangt. Som du selv sier så er det en grunn til at de spillene vi laster ned er fra utlandet, pga at majoriteten av de som utdanner seg innen spillindustrien ser at det ikke er så mye karriere å ha i Norge grunnet den labre støtten.

Men i bunn og grunn så er det jeg selv som forbruker som føler meg mest snytt av staten når de kommer med urettferdige endringer som dette, egoistisk som jeg er.

Hvis det er noe disse pengene som staten får av dette skal bli brukt på, så er det å støtte den norske spillindustrien.

Endret av Leaf
Lenke til kommentar

Det er ikke støtten som er problemet. Støtten uansett hvor stor eller liten er finansiert med penger staten har fått inn ved å skattlegge den private økonomien, dvs spillbransjen, og å gi "støtte" som er en brøkdel av hva den private økonomien har betalt i skatter og avgifter er ikke støtte i det hele tatt., det er å lure folk til å tro at staten støtter spillbransjen når de egentlig undergraver den i likhet med mange andre bransjer. Vil man dyrke frem en spillindustri i Norge er det eneste som hjelper å ha en friere privatøkonomi og fjerne sosialistordninger som koster spillbransjen mer enn hva den får igjen.

Lenke til kommentar

Tror muligens dere trekker forhastede slutninger her folkens.

 

Husk at Elkjøp helt fint klarer å konkurrere med Steam på pris i dag. Og Elkjøp har vel moms på spillene de selger eller hur?

 

Ergo så går differansen mellom disse prisene per i dag rett ned på bunnlinja til Steam. Dvs de tjener mye mer per solgte enhet enn det Elkjop gjør. Ihvertfall burde de gjøre det da jeg ikke helt klarer å forstå hva som skulle gjøre digital distribusjon dyrere enn vanlig distribusjon.

 

Jeg kan godt se for meg at Steam bare slenger på 25% MVA på sine nåværende priser men vil markedet akseptere dette? Det vil ihvertfall ikke jeg. Enkelte ganger har jeg mot bedrevitende betalt noen kroner ekstra for et produkt fra Steam fordi jeg enten er for lat til å dra til Elkjøp eller fordi det er søndag men hvis prisen går opp 25% så vil Elkjøp komme inn i varmen igjen for min del.

 

Det jeg prøver å si er at det er meget mulig at dette i all hovedsak kun vil redusere Steam sin profitt og at inngrepet i våre lommebøker blir lite eller null. Vi får se.

 

PS: Vi vet jo at Steam er overpriset. Bare den der 1 USD = 1 Euro saken utgjør jo omtrent like mye som evt mva vil gjøre. De har nok marginer så det holder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...