Gå til innhold

Anmeldelse: Civilization V (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elsker spillet hittil, men må støtte opp om Buddha ovenfor her som er skeptisk til AI'en. Har sett en del veldig merkelig oppførsel fra AI'en. De klarer seg som regel greit i vanlig terreng, men hvis de prøver ta en by omgitt av mye vann går det veldig galt. I ett spill jeg var i ble jeg og angrepet av Japan på en "Earth" bane og trodde jeg skulle få en kamp for livet da de kontrollerte hele nordamerika og jeg hadde mesteparten av søramerika. Jeg klarte omsider dytte de tilbake men da jeg også klarte ta en liten by av de var de veldig raske til å tilby fred.. Ikke bare fred, men ALLE byene sine med unntak av hovedstaden sin. Jeg tok over hele nordamerika på 1 turn i stedet for en kamp jeg regnet med ville ta bortimot resten av spillet.

 

Har du lastet ned patchen? Den "fikser" at Ai'en gir bort gud og hvermann når den vil ha fred. Virker som det er helt andre veien nå da. Jeg tok 20 av 22 byer til Aztekerne, og han ville ikke gi meg en dritt, bortsett fra å under tvil godta fred.

 

AI'en i krig er litt bob-bob. Noen ganger er den ganske smart, andre ganger helt fraværende. I diplomati virker det ikke som den legger seg på noen linje i det hele tatt, men det kan virke som at den går mot deg uansett hvis du nesten er i ferd med å vinne.

 

Spillet er allikevel fantastisk, så om de får fikset noen AI-problemer og litt smårusk her og der, er dette så nærme en tier som det kan få blitt. Fortjent 9'er. Årets beste spill med nesten to karakterer spør du meg.

Lenke til kommentar

Elsker spillet hittil, men må støtte opp om Buddha ovenfor her som er skeptisk til AI'en. Har sett en del veldig merkelig oppførsel fra AI'en. De klarer seg som regel greit i vanlig terreng, men hvis de prøver ta en by omgitt av mye vann går det veldig galt. I ett spill jeg var i ble jeg og angrepet av Japan på en "Earth" bane og trodde jeg skulle få en kamp for livet da de kontrollerte hele nordamerika og jeg hadde mesteparten av søramerika. Jeg klarte omsider dytte de tilbake men da jeg også klarte ta en liten by av de var de veldig raske til å tilby fred.. Ikke bare fred, men ALLE byene sine med unntak av hovedstaden sin. Jeg tok over hele nordamerika på 1 turn i stedet for en kamp jeg regnet med ville ta bortimot resten av spillet.

 

Har du lastet ned patchen? Den "fikser" at Ai'en gir bort gud og hvermann når den vil ha fred. Virker som det er helt andre veien nå da. Jeg tok 20 av 22 byer til Aztekerne, og han ville ikke gi meg en dritt, bortsett fra å under tvil godta fred.

 

AI'en i krig er litt bob-bob. Noen ganger er den ganske smart, andre ganger helt fraværende. I diplomati virker det ikke som den legger seg på noen linje i det hele tatt, men det kan virke som at den går mot deg uansett hvis du nesten er i ferd med å vinne.

 

Spillet er allikevel fantastisk, så om de får fikset noen AI-problemer og litt smårusk her og der, er dette så nærme en tier som det kan få blitt. Fortjent 9'er. Årets beste spill med nesten to karakterer spør du meg.

 

Har ikke lasta ned noen patch med mindre det er noe som går automatisk over Steam, hvor går jeg i så fall for å skaffe denne patchen ?

Lenke til kommentar

Må si meg enig i at AIen er en smule enkel i forhold til tidligere spill. Ser ut som den har problemer med taktikkene det nye systemet med kun 1 unit i hver hex tillater.

 

Er også utrolig skuffet over at man ikke lenger kan lagre flerspiller spill. Håper dette bare er en forglemmelse og noe som kommer i en patch.

Lenke til kommentar

Enig i anmeldelsen, spesielt ankepunktene. Må også skrive under på kommentarene om svak AI. Fordelen i Civ V skal visstnok være at AI har blitt "smartere", og ikke bare får masse ekstra stash å jobbe med. Problemet er at den ikke alltid føles så smart.

 

Skuffende at også diplomati-delen er såpass svak. Det er også en del irriterende bugs (en del kræsjing som er løst ved å spille i windowed mode), så vi får håpe på en patch. Forhåpentligvis kan vi også få mods etterhvert som kan gi oss noe mer spennende enn social policies, hvor enn random religion var i Civ IV så føltes det mer episk og historisk korrekt. Ikke for det, ser fram til å spille flerfoldige timer mer, men jeg kommer nok ikke til å gå helt bort fra Civ IV enda.

Lenke til kommentar

Jeg må først påpeke at jeg selv ikke har testet Civ V, men mitt intrykk ut ifra forskjellige reviews og civ-dedikerte forum er at det er et veldig sprik mellom hva profesjonelle anmeldere mener om spillet og hva dedikerte civilizationfans mener om det. Anmelderne er ubetinget i sin hyllest til spillet, forumene som for det meste består av civilization-veteraner er derimot svært delt i sitt syn på spillet, og det som går igjen er klaging på mange bugs, elendig UI, enda dårligere AI og ikke minst en følelse av at spillet er "dummet ned" for å nå ut til nye kundegrupper. Konklusjonen blir slik at dette spillet kanskje heller burde vært kalt Civ: Rev 2 enn faktisk Civ5. At man i tillegg må betale ekstra for flere sivilisasjoner gjør bare at den lojale kundegruppen er enda mer irritert, og at mange, meg med dem, har foreløpig valgt å boikotte spillet til det kommer en "complete"-edition eller noe i den dur.

 

Civ 5 er nok definitivt et bra spill, men når store deler av fansen mener det er et betydelig dårligere spill enn Civ 4, så virker 9 av 10 ganske enkelt alt for generøst.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

det som i annmeldelsen blir kalt en svakhet (ihvertfall virker det sånn på meg :D), nemlig at du strafes for å bygge flere byer, syns jeg egentlig er en fordel. når jeg spiller mot broren min, bygger han ALTID nye setlere, og bygde mange (svake) byer, så mens jeg hadde hangarskip og atomvåpen, hadde han seilskuter og riflemenn. hvem tror dere vant?

Lenke til kommentar

Synes ikke dette spillet fortjener 9/10, AI er jo helt på tur. Jeg for min egen del synes iallefall dette er VELDIG ødeleggende for spillet. Og anmelder burde trekke ned mye mer for dette.

 

Vet ikke om AI er noe de klarer å patche bedre, eller om det vil forsette slik som dette.

 

- AI er utrolig dårlig i krig, kjører helt åpent rundt med artilleri, kaster vekk units, klarer ikke å koordinere angrepene sine.

 

- Ellers så fungerer jo ikke tradingen med andre nasjoner, selv om begge nasjonene har god egen interesse av en byttehandel så motstår AI.

 

- Den er ellers utrolig vanskelig å få med seg inn i krig mot en nasjon, selv om den nasjonen du prøver å få med allerede er i krig med denne nasjonen.

 

Nei, det nytter ikke bare med flashy DX11 grafikk. Men for all del. Det er mye godt i spillet, men de har tydeligvis ikke jobbet mye med AI.

 

Ellers savner jeg å kunne bytte teknologier med nasjoner. Og kunne ødelegge bygg i egen by.

Lenke til kommentar

Er også utrolig skuffet over at man ikke lenger kan lagre flerspiller spill. Håper dette bare er en forglemmelse og noe som kommer i en patch.

Flerspillerspill autolagres hver tur, i alle fall har de gjort det her. Har hatt et flerspillerspill som har gått over flere sessions.

 

Det var jeg ikke klar over, la bare merke til at det ikke var mulig og manuellt lagre spillet. HVis det autolagres er det jo litt merkelig at man ikke kan large manuelt.

Dette var uansett gode nyheter =)

Lenke til kommentar

 

Civilization V til 49 kroner? Nei, det er priser på Civilization IV. Det hadde vært bedre å oppgi prisene til spillet man anmelder, ellers blir det litt forvirrende å blande to artikler.

Hei.

 

Dette var nok ikke helt riktige priser nei.

Vi har nå forbedret systemet slik at det skal vises riktig.

Lenke til kommentar

Synes ikke dette spillet fortjener 9/10, AI er jo helt på tur. Jeg for min egen del synes iallefall dette er VELDIG ødeleggende for spillet. Og anmelder burde trekke ned mye mer for dette.

 

Vet ikke om AI er noe de klarer å patche bedre, eller om det vil forsette slik som dette.

 

- AI er utrolig dårlig i krig, kjører helt åpent rundt med artilleri, kaster vekk units, klarer ikke å koordinere angrepene sine.

 

- Ellers så fungerer jo ikke tradingen med andre nasjoner, selv om begge nasjonene har god egen interesse av en byttehandel så motstår AI.

 

- Den er ellers utrolig vanskelig å få med seg inn i krig mot en nasjon, selv om den nasjonen du prøver å få med allerede er i krig med denne nasjonen.

 

Nei, det nytter ikke bare med flashy DX11 grafikk. Men for all del. Det er mye godt i spillet, men de har tydeligvis ikke jobbet mye med AI.

 

Ellers savner jeg å kunne bytte teknologier med nasjoner. Og kunne ødelegge bygg i egen by.

 

Leste at det bare var to - 2 - personer som jobbet med AI-en, men vi kan jo tenke oss hvor mange som har jobbet med grafikken? En meget trist måte å prioritere på om jeg må si det selv :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Enig med andre angående AI'en. Spillet er altfor lett mye grunnet serøst tåpelig AI som ikke blir noe smartere selv om vanskelighetsgraden økes.

Ellers er det foreløpig en god del bugs som sikkert blir patch føde nokså snart (spillet har allerede fått 2 patcher etter 9 dager).

Lenke til kommentar

Noen som har en formening om systemkrav her?

 

Har nettopp kjøpt en ny laptop (HP G72-A20SO) http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/HPG72A20SO/hp-g72-a20so

 

Spørsmålet er selvsagt om jeg kan kjøre det (om enn på lave instillinger).

 

Gleder meg som en unge til dette, men min stasjonære er ikke operativ om dagen så det hadde vært fint om jeg kan bruke laptopen enn så lenge.

Lenke til kommentar

Drit bra spill!

men må være enig at AI'en er litt dårlig til tider.

samtidig vist man skrur opp vanskelighets graden blir man knust av barbariens i starten, ble ialfall jeg :S

jeg har jo lastet ned spillet (A) så kan nok ikke patche det osv. men håper for andres skyld at de kan fikse AI'en. både diplomatisk og i "krig"

ellers er dette er spill jeg tenker jeg kan gnome med i mange flere timer! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...