Gå til innhold

Assassin's Creed II med streng beskyttelse (PC)


Anbefalte innlegg

Men har dere noen konstruktive forslag hva utviklere skal gjøre mot piratkopiering ?

 

Det som ikke fungerer er iallfall at de som piratkopierer får et bedre produkt enn de som er lovlydige.

 

EA har f.eks. forsøkt seg med å ha egne ting man kan låse opp på nett via koder som følger med spillet.

 

Jeg tror uansett at den beste løsningen på problemet er at ting er lett tilgjengelig, til en fornuftig pris og hvor du hele tiden får det beste produktet dersom du er lovlydig.

 

Det er ingen magisk løsning på dette problemet - og det kommer det heller aldri til å bli. Jeg tror ikke det kommer til å gå veldig lang tid før noen enten fjerner dette helt fra en versjon av spillet, eller lager en enkel implementasjon av Ubisoft sin serverimplementasjon (slik at den bare prater lokalt med maskina i stedet og får beskjed om at alt er OK), og det er selvsagt synd at Ubisoft mener at det gir mer businessmening å overkjøre forbrukerene sine slik.

 

Men det er deres valg, og den beste måten å markere avsky på er å droppe å kjøpe spillet helt og selvsagt heller ikke piratkopiere det. Kjøp det heller på en annen plattform om du har lyst til å spille det (og der bør det jo snart komme på billigsalg) - for det er et meget godt spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DRM og utsetting av lansering viser bare at PC fortsetter å være kraftig nedprioritert etter lanseringen av 360/PS3 hos de store utviklerne/distributørene. Vi har sett det lenge nå. PC markedet avspises med en dårlig port, gjerne lansert nesten ett år etter at det slippes på konsoll.

 

Mange skriver at dette er pga "ledelsen ikke vet hva de driver med". Min analyse er at det er stikk motsatt - ledelsen vet meget godt hva de driver med. Det handler om ROI (return on investment) - å få mest mulig igjen for hver investerte krone. Det handler ikke om det er lønnsomt å gi ut spill til PC eller ikke. Det handler om at du får mer igjen for hver eneste krone investert ved å bruke disse på konsoll istedet. Feks, jeg har 10 mill kroner, bør jeg bruke disse på en skikkelig port til PC eller får jeg mer igjen for pengene om jeg bruker disse på markedsføring av konsollversjonene av spillet? Ut fra hva som er gitt ut på PC siste 3 årene er det helt klart at man ikke bruker mer penger på PC-versjonen enn ytterst nødvendig.

Lenke til kommentar

Ketle, de har brukt ett halvt år på å modifisere spillet til å kjøre på PC, noe som involverer betydelige utgifter, lønninger er tross alt en av de største utgiftene til slike bedrifter. Så, først er det ett halvt år med lønninger til hele utvikler teamet. Så er det lisensen til DRM systemet. Nøyaktig hvor kommer ekstra inntektene på konsoll versjonen inn? De tjener ikke mer på ett eksemplar solgt til 360/PS3 enn PC, ekstra kostnaden på konsoll spill går til eieren av den aktuelle plattformen.

 

Og hva som kan gjøres:

 

1) ikke behandle kunder som kriminelle. At visse tiltak settes inn er OK (cd-key osv for online spilling/kun 1 person online per konto er gode eksempler), men nett tilgang for å spille ett singelplayer spill? Selv syns jeg det var frustrerende å måtte starte på nytt i Mass Effect 2 fordi save gamet mitt hadde DLC og det krevde tilgang til nett, noe jeg ikke hadde siden jeg flyttet forrige helg. Men jeg fikk iallefall spille, takk gud.

 

2) Ikke gi ett produkt som er dårligere enn piratversionen, de stiller allerede dårligere pga pris. Men å gi ett produkt med fiktige hindringer som piratene greier å fjerne blir litt merkelig. Jeg skal betale for å få ett dårligere produkt? Greit å betale for å slippe å være pirat, men å måtte få ett dårligere produkt med på kjøpet henger ikke på greip.

 

3) EA/Bioware har begynt med koder/dlc fra dag en som man får om kan har kjøpt det lovlig. Joda hackere finner sikkert en vei rundt dette også men det er iallefall ett skritt i riktig retning. Akkurat nå fungerer DRM slik at de som kjøper det lider under det, de som laster ned merker ikke noe til det. De bør heller prøve å belønne de som kjøper spillene deres, ikke straffe de.

Lenke til kommentar

Jeg har nok syndet nok til å forstå hvorfor de gjør dette, men dette var ikke akkurat hva jeg kaller den perfekte løsningen. Å miste progresjon pga av nett feil er jo helt bakvendt. Kanskje noe lignende som en steam release hadde vært tingen da steam bruker jo å fungere "ok" i offline modus!. Nei er vanskelig når man skal selv prøve å tenke ut en løsning :). Dessverre er det langt mellom mine PC spill kjøp for SP only. PC'n er mest brukt til flerspiller mens jeg tror jeg (dessverre) kommer til å bruke mer penger på xbox spill som jeg vil ha for singleplayer som AC2, Ghostbusters m.m.

Endret av Keylar
Lenke til kommentar

Ketle, de har brukt ett halvt år på å modifisere spillet til å kjøre på PC, noe som involverer betydelige utgifter, lønninger er tross alt en av de største utgiftene til slike bedrifter. Så, først er det ett halvt år med lønninger til hele utvikler teamet. Så er det lisensen til DRM systemet. Nøyaktig hvor kommer ekstra inntektene på konsoll versjonen inn? De tjener ikke mer på ett eksemplar solgt til 360/PS3 enn PC, ekstra kostnaden på konsoll spill går til eieren av den aktuelle plattformen.

 

Lønnskostnader er signifikant for enhver utvikling, men "å porte" et spill gjøres stort sett av et lite team utviklere hvor all grafikk, gameplay, .. allerede er ferdig. Forskjellen mellom en 360 versjon og en PC versjon regnes heller ikke som allverdens. Hovedproduktet har allerede vært gjennom QA for ps3/360, bugfikser av det som ble funnet der er allerede i kodebasen. Noe QA for PC er det selvsagt, men mye mindre enn for ps3/360.

 

2) Ikke gi ett produkt som er dårligere enn piratversionen, de stiller allerede dårligere pga pris. Men å gi ett produkt med fiktige hindringer som piratene greier å fjerne blir litt merkelig. Jeg skal betale for å få ett dårligere produkt? Greit å betale for å slippe å være pirat, men å måtte få ett dårligere produkt med på kjøpet henger ikke på greip.

 

3) EA/Bioware har begynt med koder/dlc fra dag en som man får om kan har kjøpt det lovlig. Joda hackere finner sikkert en vei rundt dette også men det er iallefall ett skritt i riktig retning. Akkurat nå fungerer DRM slik at de som kjøper det lider under det, de som laster ned merker ikke noe til det. De bør heller prøve å belønne de som kjøper spillene deres, ikke straffe de.

 

EA/Bioware sin strategi synes jeg ikke er så ille, det er en gulrot istdf pisk policy. EA/Bioware går vel noe langt med in-game advertising av DLC riktignok, ha fyren i camp'en i DA:O var irriterende.

Endret av Stig
Lenke til kommentar

Gulrot i staden for pisk er nok måten å gjere det på, ja. Ikkje fordi det å kjøpe eit spel i utgangspunktet er ei handling som fortener ekstra påskjønning, det burde faktisk vere normalen, men fordi den elendige pisken kun treff dei betalande kundane.

 

Ellers vil eg seie at eg er skeptisk til Steam òg. Det å ha rettane mine til å spele spel eg har kjøpt kontinuerleg evaluert av eit selskap i USA er ikkje so veldig fristande for meg.

 

Eg likar gog.com sin måte å gjere ting på. Gode prisar, ingen DRM, du kan laste ned spelet so mange gongar du vil, og du får ofte med ekstramateriale. Butikken er so venleg og bra, at eg har vanskeleg for å forstå at nokon kan mislike han. Og det trur eg er det mest effektive tiltaket mot piratkopiering.

 

Kay

Lenke til kommentar

Man skulle tro dette var en dårlig spøk... Så utrolig stort salgstap dette vil gi Ubisoft. Antagelig mer enn piratkopiering - som skjer uansett. Kommer sikkert før utgivelse som vanlig.

 

For meg er det i alle fall uaktuelt å kjøpe et spill som bare kanskje virker, og om det virker kan det bare installeres noen få ganger. Videre er det nødvendig at serveren opprettholdes... Vil det skje om ti år? Moro å arkivere gode spill når de er fullført og kanskje ta dem frem igjen om mange år og mimre. Dette lar seg ikke gjøre med slik DRM.

 

Skulle gjort som EA. Dragon Age er eksempelvis 100% DRM fritt, men belønner kjøpere med ekstra fine ting som kan låses opp med engangskode. Samt gjerne andre fine effekter (actionfigur, kart, foto, effekter etc).

 

Selv Apple har fjernet DRM på iTunes. Våkne Ubisoft.

Lenke til kommentar

For noe piss.

 

Hvis de ikke vil ha folk som piratkopierer spillene sine så får de vel enten legge ved noen koder som folk har kommet inn på her, eller starte med unike produktnøkkeler som ikke kan genereres på noen måte. Vi lever ikke i 1990 lengre.

 

Du kan ha så mange og så lange produktnøkler som du bare vil, problemet er at en crack går forbi akkurat den sjekken. Hvis vi holder aktivering via internett unna, så var det vanlig å enten slå av sjekken (den aksepterer alle serials), ha forhåndsutfylt serial eller å gi et par serials i "releasenotes".

 

For å unngå aktivering over nett så kan man enten 1) slå av internett og håpe på at offline funker fint med en offline crack, 2) redigere hosts-fila, 3) lure spillet til å tro det har allerede aktivert seg i cracken.

 

Felles for alle metoder så krever det en crack for å få spillet til å fungere for pirater. Og det er her Satans medhjelper, SecuRom og lignende kommer inn. I et plain program så er maskinkoden synling for alle. I enkleste form er sjekken rett og slett noe sånt som if (ok) { ok til å spille } else { ikke ok, exit }. Da er det bare å forandre den jmp (asm) til å alltid gå til "ok til å spille" delen.

 

Jeg er langt fra en ekspert, men mitt inntrykk er at det SecuRom gjør er å obfuskere maskinkoden slik at den må gå gjennom en SecuRom loader før spillet er klart. I denne loaderen sjekker den om 0-level driveren til SecuRom er lastet og installert, eventuelle CD/DVD-plater er i drevet, serials er inne, sjekke aktiveringsstatus mot sentrale servere. Her er det bare fantasien som setter grenser. En exploit i driveren til SecuRom, og du får en dacapo på Sony rootkit. Om loaderen sier at alt er ok, så kan selve maskinkoden til spillet pakkes opp og deretter kan spillet kommunisere med SecuRom så mange ganger den vil for å sjekke om at alt er OK.

 

Slik som Ubisoft planlegger for AC2, så skyter de seg rett og slett i hodet. Det virker som om de ønsker å provosere kundene sine.

 

1) Piratene får et suverent bedre produkt _uten_ å bruke ett rødt øre på det.

2) Det blir en selvforsterkende "Streissand-effekt". Desto mer de sloss mot folket, desto hardere blir folket mot Ubisoft of AC2.

 

Ble litt langt, men føler at dette Ubisoft gjør er å tøye strikken så mye at det blir et heftig blåøye når den fyrer tilbake på seg selv.

Lenke til kommentar

Herregud noe så dumt. Det kommer helt sikkert pirat-løsning på dette umiddelbart, så da blir det faktisk fordelaktig for spilleren å velge den.

 

Om jeg kjøper dette så skal jeg utvilsomt gjøre hva som helst for å komme meg rundt dette dumme systemet, og når du må cracke spill du har kjøpt er det noe feil ute å går.

Lenke til kommentar

Ja, dette vil jo ramme de som ikke har greie på cracking, dvs. de som ikke er pirater. Men det er en håpløs situasjon, for brukerne er ikke noe bedre enn produsentene. På den ene siden har man en gjeng med kynikere som vil tjene mest mulig penger koste hva det koste vil og på den andre siden en gjeng med kynikere som vil bruke minst mulig penger og har null respekt for andres åndsverk. Jeg har ærlig talt vanskelig for å sympatisere med noen av dem.

Lenke til kommentar

Steam skal i alle fall ha kudos for å advare kundene sine! (Nederst til høyre på vedlagte bilde.)

 

3rd-party DRM: UBISOFT REQUIRES A PERMANENT HIGH SPEED INTERNET CONNECTION AND CREATION OF A UBISOFT ACCOUNT TO PLAY THIS VIDEO GAME AT ALL TIMES.

 

Ikke synlig nok... burde poppe opp under betalingen og...

Lenke til kommentar

Er jo stort sett bare hos Steam at man faktisk får vite dette. Ellers fant jeg kun dette hos Platekompaniet:

Online Service Platform: Spillet kan knyttes opp mot Ubisofts unike Ubi.com-konto.

Fant ingen info om dette hos andre som selger spillet på nettet, så er nok mange som kommer til å få seg en på trynet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...