Gå til innhold

Leserne har kåret tiårets beste spill


Anbefalte innlegg

Hvorfor flest spill på listen er av nyere dato? Vell.. vi kan ihvertfall konkludere med at spillutviklingen ikke går fremover! Nei de gamle 2D spillene kan man aldri slå uansett hvor mye man prøver.. er ikke det typisk.

 

Jeg skjønner at dere koste dere med Baldurs Gate og Zelda Majoras Mask men er det virkelig ingen moderne spill som klarer å gi dere den følelsen igjen? Ingen? Selv har jeg spilt over 500 timer med Battlefield 2 (uten at der er så gammelt tough) men ville fortsatt plassert Call of Duty: Modern Warfare på en høyere rangering. Hvorfor? Fordi mye fungerer bedre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsom lesing :) Selv om det alltid vil være uenighet om en slik liste synes jeg den stort sett var bra.

 

At det er flere nye spill er vel heller ikke så rart i og med at de fleste husker disse bedre. Selv har jeg spilt i kanskje 20 år og jeg husker selvfølgelig Baldurs Gate 2, men jeg spilte på den tiden mer FPS og RTS og gikk dermed delvis glipp av BG2. Derimot har jeg spilt Mass Effect, jeg synes det var et meget godt spill og et greit valg til å toppe listen.

 

Samtidig er nye spill er ofte mer tilgjengelig, og de er i mange tilfeller faktisk bedre på mange måter enn de gamle spillene. Selv om Civilization 1 og Championship Manager 1/2 kanskje er de spillene jeg har brukt mest tid på, kan jeg lett se at Civ 4 og FM 10 er bedre spill. For min del gjelder feks det samme for Oblivion/Morrowind. Siden jeg ikke prøvde Morrowind før etter at jeg hadde prøvd Oblivion så virket dessverre bare Morrowind litt gammeldags. Jeg spilte heller ikke Fallout 1/2 før ca når Fallout 3 skulle komme ut. Dessverre så har man med tiden fått høye forventninger til spill og gamle spill faller ofte igjennom når det kommer til blant annet grafikk.

 

Sist, synes jeg det var veldig koselig at nesten alle spillene på listen var PC-spill, eller i det minste spill som også kom ut på PC. Slik jeg leser det, så mener Gamer.nos lesere at PCen har de beste spillene :)

Lenke til kommentar

Vil si meg enig i svært mange av disse nominasjonene, selvom jeg svært gjerne ville sett Battlefield 1942 litt lenger opp enn 44. plass! Finnes det egentlig et bedre 2. verdenskrig spill? Når det er sagt var jeg veldig spent på, som nevnt over, Heroes of Might and Magic 3 - men etter en rask wikisjekk, skjønner jeg hvorfor ikke spillet ligger på denne lisa over hva vi gamers har gjort det siste tiåret, Heroes kom nemlig i februar '99.

Lenke til kommentar

Likte ikke resultatet på denne listen, for å være ærlig. Ocarina of Time på en 30. plass?

 

Det var altså Majora's Mask som var på 30. plass.

 

Ah! Dumme meg, leste det som "tidenes beste spill".

 

 

Mass Effect, tiårets mest overrated spill?

 

Må si meg enig, der. absolutt ikke verdt en første plass. Syns det virker som de mest omtalte stor tittlene som det har vært snakk om i det siste har fått de gamle perlene til å have litt i skyggen.

Lenke til kommentar

Morsom lesing :) Selv om det alltid vil være uenighet om en slik liste synes jeg den stort sett var bra.

 

At det er flere nye spill er vel heller ikke så rart i og med at de fleste husker disse bedre. Selv har jeg spilt i kanskje 20 år og jeg husker selvfølgelig Baldurs Gate 2, men jeg spilte på den tiden mer FPS og RTS og gikk dermed delvis glipp av BG2. Derimot har jeg spilt Mass Effect, jeg synes det var et meget godt spill og et greit valg til å toppe listen.

 

Samtidig er nye spill er ofte mer tilgjengelig, og de er i mange tilfeller faktisk bedre på mange måter enn de gamle spillene. Selv om Civilization 1 og Championship Manager 1/2 kanskje er de spillene jeg har brukt mest tid på, kan jeg lett se at Civ 4 og FM 10 er bedre spill. For min del gjelder feks det samme for Oblivion/Morrowind. Siden jeg ikke prøvde Morrowind før etter at jeg hadde prøvd Oblivion så virket dessverre bare Morrowind litt gammeldags. Jeg spilte heller ikke Fallout 1/2 før ca når Fallout 3 skulle komme ut. Dessverre så har man med tiden fått høye forventninger til spill og gamle spill faller ofte igjennom når det kommer til blant annet grafikk.

 

Sist, synes jeg det var veldig koselig at nesten alle spillene på listen var PC-spill, eller i det minste spill som også kom ut på PC. Slik jeg leser det, så mener Gamer.nos lesere at PCen har de beste spillene :)

 

Om du mener eldre spill "faller igjennom" fordi de ikke har god nok grafikk, så er du ingen ekte gamer. Grafikk er noe av det minst viktige ved et spill.

Lenke til kommentar

Hvorfor flest spill på listen er av nyere dato? Vell.. vi kan ihvertfall konkludere med at spillutviklingen ikke går fremover! Nei de gamle 2D spillene kan man aldri slå uansett hvor mye man prøver.. er ikke det typisk.

 

Jeg skjønner at dere koste dere med Baldurs Gate og Zelda Majoras Mask men er det virkelig ingen moderne spill som klarer å gi dere den følelsen igjen? Ingen? Selv har jeg spilt over 500 timer med Battlefield 2 (uten at der er så gammelt tough) men ville fortsatt plassert Call of Duty: Modern Warfare på en høyere rangering. Hvorfor? Fordi mye fungerer bedre!

 

Grunnen til dette er enkel. Spill i dag er dummet ned, simplifisert og skapt for å appellere til så mange som mulig. Spillutviklere vet at den gjennomsnittlige gameren i dag har et "attention span" på linje med en fireåring, og må innrette seg deretter. Alt fra barnebarn til bestemødre skal kunne sette seg foran skjermen (nintendo den største synderen akkurat her).

 

Det er bare å se på spillene til BioWare, og deres dragning fra komplekse rollespill til rene action rpg.

 

Selvfølgelig er det unntak (som bekrefter regelen), men det ville vært interessant å vite hvor mange som har fullført f.eks. Dragon Age av de 3,5 mill som kjøpte spillet.

Lenke til kommentar

Morsom lesing :) Selv om det alltid vil være uenighet om en slik liste synes jeg den stort sett var bra.

 

At det er flere nye spill er vel heller ikke så rart i og med at de fleste husker disse bedre. Selv har jeg spilt i kanskje 20 år og jeg husker selvfølgelig Baldurs Gate 2, men jeg spilte på den tiden mer FPS og RTS og gikk dermed delvis glipp av BG2. Derimot har jeg spilt Mass Effect, jeg synes det var et meget godt spill og et greit valg til å toppe listen.

 

Samtidig er nye spill er ofte mer tilgjengelig, og de er i mange tilfeller faktisk bedre på mange måter enn de gamle spillene. Selv om Civilization 1 og Championship Manager 1/2 kanskje er de spillene jeg har brukt mest tid på, kan jeg lett se at Civ 4 og FM 10 er bedre spill. For min del gjelder feks det samme for Oblivion/Morrowind. Siden jeg ikke prøvde Morrowind før etter at jeg hadde prøvd Oblivion så virket dessverre bare Morrowind litt gammeldags. Jeg spilte heller ikke Fallout 1/2 før ca når Fallout 3 skulle komme ut. Dessverre så har man med tiden fått høye forventninger til spill og gamle spill faller ofte igjennom når det kommer til blant annet grafikk.

 

Sist, synes jeg det var veldig koselig at nesten alle spillene på listen var PC-spill, eller i det minste spill som også kom ut på PC. Slik jeg leser det, så mener Gamer.nos lesere at PCen har de beste spillene :)

 

Om du mener eldre spill "faller igjennom" fordi de ikke har god nok grafikk, så er du ingen ekte gamer. Grafikk er noe av det minst viktige ved et spill.

 

Uenig, det klart spill kan være helt sinnsyk gode selv om de har dårlig grafikk. Har selv bestillt Baldurs Gate I og II med expansionpakkene og akter gå igjennom de slik at jeg kan uttale meg, men ikke du kom her og definer hva en gamer er. Det finne variasjoner i alt, også i gaming. Jeg er like mye gamer som deg om jeg bare spiller Crysis? Eller om jeg bare spiller Fotball Manager..?

 

 

 

 

 

 

Hvorfor flest spill på listen er av nyere dato? Vell.. vi kan ihvertfall konkludere med at spillutviklingen ikke går fremover! Nei de gamle 2D spillene kan man aldri slå uansett hvor mye man prøver.. er ikke det typisk.

 

Jeg skjønner at dere koste dere med Baldurs Gate og Zelda Majoras Mask men er det virkelig ingen moderne spill som klarer å gi dere den følelsen igjen? Ingen? Selv har jeg spilt over 500 timer med Battlefield 2 (uten at der er så gammelt tough) men ville fortsatt plassert Call of Duty: Modern Warfare på en høyere rangering. Hvorfor? Fordi mye fungerer bedre!

 

Grunnen til dette er enkel. Spill i dag er dummet ned, simplifisert og skapt for å appellere til så mange som mulig. Spillutviklere vet at den gjennomsnittlige gameren i dag har et "attention span" på linje med en fireåring, og må innrette seg deretter. Alt fra barnebarn til bestemødre skal kunne sette seg foran skjermen (nintendo den største synderen akkurat her).

 

Det er bare å se på spillene til BioWare, og deres dragning fra komplekse rollespill til rene action rpg.

 

Selvfølgelig er det unntak (som bekrefter regelen), men det ville vært interessant å vite hvor mange som har fullført f.eks. Dragon Age av de 3,5 mill som kjøpte spillet.

 

Pengene ligger i spill som er simplifisert og dummet ned, men jeg håper at det fortsatt gis ut komplekse og "dype" spill. Selv har jeg spilt igjennom Dragon Age flere ganger, men ser ikke på meg selv som en så kompleks spiller ettersom jeg kan nyte rene action spill og. Men skjønner hva du mener, men hva er kriteriene her? Hva er et kompleks rollespill for eksempel?

Lenke til kommentar

Litt overrasket over at Half Life 2 kom så høyt, spillet hadde bra grafikk men samtidig en veldig linær historie, jeg hadde inntrykk av at de fleste var enige i at det ikke helt var like bra som all hypen skulle ha det til.

 

Personlig gikk jeg lei etter 2 timers spilling, fordi det i bunn og grunn bare var et godt gammeldags skytespill, som brakte veldig lite nytt til bordet. Jeg kunne skjønt at folk hadde dette spillet på listen sin i tiden rett etter utgivelsen, men så mange år etterpå forstår jeg ikke helt at dette er tilfelle.

 

Må si jeg føler at Gamer.no sin egen liste er mer troverdig, men det skulle kanskje bare mangle :)

 

Uansett, gøy med lister!

Lenke til kommentar

Synes lista heller viser et godt bilde av folkene som som leser Gamer.no, så godt som alle sjangere er representert i større eller mindre grad. Ser både action, strategi, platformspill, adventure og rollespill. Alle kan ikke være enig i lista siden det er veldig individuelt hva man synes er best, jeg hadde selv bare tre titler på min liste som kom med. Og føler det ikke er noen vits og krangle siden det aldri vil komme til noen fasit uansett. Men som sagt den viser bare at Gamer.no som spillside og community har klart og nå fram til omtrent alle typer spillere uansett om de er "mainstream" eller "hardcore" eller midt i mellom, og er hvis man ser det på den måten en veldig god liste.

Endret av Kuma
Lenke til kommentar

Folk vil alltid være uenige med slike lister.

Selv er jeg noe uenig i at Mass Effect kommer så høyt opp som på 1.plass. Jeg har selv spillt gjennom spillet og kost meg utrolig mye med det. En plass på topp 10 mener jeg det fortjener, men ikke førsteplass.

Greia er at hvis 260 personer mener det bør være på minst 10. plass, ja, da får spillet minst 6 poeng fra hver av de 260 leserne, altså 1560 poeng totalt. Mass Effect fikk 877 poeng, altså har det i snitt fått 3,37 poeng - som tilsvarer 13. plass på en individuell topp 15-liste.

 

Mass Effect fikk forøvrig bare fem førsteplasser, men var til gjengjeld representert på 85 individuelle lister, med veldig mange plasseringer på topp 10. Da vinner man :-)

 

Annen fun fact: Det ble stemt på totalt fem ulike Trackmania-spill. Dersom disse leserne hadde gått sammen om å stemme på samme spill, så hadde ett av Trackmania-spillene havnet på topp 50.

 

Og: Heroes of Might and Magic III fikk forøvrig 161 poeng, men ble diskvalifisert fordi det kom ut i 1999. Poeng som definitivt kunne kommet til nytte andre steder.

Endret av TST
Lenke til kommentar

Dessverre så har man med tiden fått høye forventninger til spill og gamle spill faller ofte igjennom når det kommer til blant annet grafikk.

 

Om du mener eldre spill "faller igjennom" fordi de ikke har god nok grafikk, så er du ingen ekte gamer. Grafikk er noe av det minst viktige ved et spill.

 

Så fordi man synes god grafikk gjør spill bedre så er man ingen gamer? Da er jeg nok ikke noen "ekte" gamer i dine øyne (uten at det bekymrer meg stort). Jeg er enig i at grafikk på langt nær ikke er nok til å lage et godt spill og at man kan lage gode og morsomme spill uten grafikk ala Crysis. Det er også en del eksempler på gamle spill som fremdeles tåler tidens tann.

 

Samtidig vil jeg påstå at en del gamle spill kommer til kort i forhold til nye spill på en del områder. Ett av områdene er grafikk, men historiefortelleing, voice acting, AI, brukergrensesnitt, multiplayer, co-op osv er andre områder mange nye spill slår mange gamle spill ned i støvlene rett og slett fordi teknologien og spillgeneren har utviklet seg.

 

Å si at grafikk ikke er viktig er i mine øyne like dumt som å si at man foretrekker VHS-kvalitet fremfor HD i forhold til film. Selv om filmen er den samme, er opplevelsen forbedret gjennom at bilde og lyd er bedre. God grafikk gjør gode spill bedre. I mine øyne tjener spill som for eksempel Gears of War, Uncharted, Team Fortress 2, Bioshock, Mirrors Edge, World of Goo, Lego-spillene på god grafikk og i mange tilfeller en særegen grafisk stil. Jeg tror ikke disse spillene hadde vært like bra med grafikk ala 1980.

Lenke til kommentar

Neinei og atter nei... Mass effect på topp? Spilt det og ville nok ikke si at den er på topp. Greit det er bra, veldig bra faktisk. Men ikke god nok til å sitte på toppen av tronen. Min mening though.

 

Jeg må nok ikke si meg helt enig med det du sier oyvind. Jo grafikk er kult nok det, den teller så klart men ikke så veldig mye for min del. Spill som CS er godt eksempel på dette. Jeg savner de gode klassiske spillene sin sjarm og tiltrekkningskraft som rett og slett disse nye spillene mangler. Kunne ikke brydd meg mindre om spillet har den grommeste grafikken når spillet har dårlig mekanikk i form av bevegelighet etc.

Endret av DagensDag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...