Gå til innhold

Hvorfor er digital distribusjon så vanskelig?


Anbefalte innlegg

Kjøper som regel kun spill på Steam om det er supertilbud der. Har sendt mail til Steam da prisendringen dollar -> Euro ble innført, men hørte aldri noe. Steam feier alt dette under teppet og ler hele veien til banken...

 

EDIT: Var en skikkelig fin stabel med spill i et av de små bildene på artikkelens første side, da. :)

Endret av Kharan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin artikel!

 

Å kjøpe spill via digital distribusjoner å betale alt for mye for et mye mindre og dårligere produkt. Spesielt om en tenker på STEAM, ingen fysisk vare,dyrere og STEAM sine sære kopi/sikkerhet system.

 

Er mye pga dette jeg bare ler når folk forsvarer det elendige pc spill salget med å forsvare at mange/fleste kjøper via digital distribusjon.....for det kan vel ikke være så mange idioter der ute?

 

Eneste digitale distribusjon "butikken" som er bra er som nevnt i artikelen gog.com det er en genial butikk!!

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Kom til å tenkte på hva Leonard Nimoy sa til meg i Civilization 4:

 

"Everything is worth what its purchaser will pay for it."

- Publius Syrius

 

Disse problemene vil vedvare så lenge folk faktisk betaler prisen Steam og andre distributører har på spillene. Så lenge de har profitt, så trenger de jo ikke å bry seg.

Lenke til kommentar

Tror nok du er litt kortsynt når du sier at det er umulig å forstå hvorfor steam er dyrere. Hvis jeg ikke tar helt feil så nevner du faktisk årsaken selv. Det er såpass enkelt at siden de opererer kontinentalt så må også prisene operere sånn. Det finnes ingen steam-norge butikk som kan justere prisene individuelt i forhold til det norske markedet.

 

Spillindustrien i Norge har i det siste utvidet seg såpass mye at konkurransen begynner å trykke på prisene, noe som har ført til at vi ligger lavere enn gjennomsnittet for Europa. Vi er bare blitt uheldige her til lands siden de bestemte seg for å splitte opp operasjonen. Hadde de holdt seg på globalt eller gått helt ned til nasjonalt nivå så ville nok spilla hatt en mer appelerende pris for oss.

Lenke til kommentar

Først litt pirk: Uttrykket går "Mange bekker små .... " ikke "Mange elver små ..."

--

 

Tror det er utgiver som ønsker forskjellig pris, utgivelsesdato osv, ikke nødvendigvis den digitale butikken. Problemet er at de gir etter for for utgivers krav.

Men det er en stor fordel med digital distribusjon, de blir ikke utsolgt. Skulle kjøpe Dragons Age i nyttårs helgen og var innom fire forskjellige butikker (i sandefjord, hvor jeg bor) som selger spill. Ingen hadde det inne. Da endte jeg noe motvillig opp med å kjøpe det fra Steam, fordi jeg skulle ha det "med en gang". Sjekket D2D først, men der fikk jeg ikke kjøpt :(

Alle disse "sperrene" peker kun i en rettning, utgiver og distributør ønsker full kontroll helt inn på våres spillmaskin(er).

 

Digitale butikker har begynt å ødelegge for seg selv, da jeg vil eie og ha full kontroll på det jeg har kjøpt, og dette har jeg ikke. Så jeg er på vei tilbake til fysiske kopier, eller å kjøpe direkte fra produsent uten for mye ekstra tull (men dette gjelder stort sett kun mindre produsenter). Men problemet med fysiske kopier er at butikkene har lite og dårlig utvalg, etter min erfaring. Og når jeg har bestemt meg for å kjøpe ett spill så vil jeg stort sett ha det så raskt som mulig, da blir ikke Play.com bra nok selv om de kanskje er veldig billig/billigst.

 

At GoG.com er "best i klassen" vil jeg tro har mye å gjøre med at de selger gamle spill. Vil tro at rettighetshaver ser på inntekter her i fra kun som en bonus. Hvis GoG skulle vise seg å bli en stor melkeku så vil jeg tro at de urimlige kravene begynner å gjøre sitt inntog der også.

 

Skulle vært morro å høre hva forbrukerområdet har å si om dette temaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974asdfnb

Flott artikkel, som så mange andre har sagt her!

 

De siste månedene har jeg også irritert meg over alt dette, i tillegg til dagens spillindustri generelt. Jeg syns alt bare handler om grafikk, utseende, store eksplosjoner, syk fysikk ovs. istedet for å fokusere på ting som historie, gameplay, stemning og kanskje litt humor. Så jeg har funnet en.. nei to enkle løsninger på problemet: De kalles Indie og Retro. Spesielt når det gjelder indie-sjangeren finner du utrolig mange spill som i hvert fall klarer å fengsle meg i timevis, og som regel er de enten gratis eller til samme pris uansett hvor du bor i verden.

Sitter og håper på en renessanse innenfor spillkulturen nå, hvor vi kan gjenoppdage hvor bra spill faktisk kunne være for 10-20 år siden :) (og at dette vil gå hardt inn på kapitalistgigantene som tenker mer på hva vi gir dem enn hva de gir oss.)

 

Viva la revolution! :ph34r:

Endret av Slettet+8974asdfnb
Lenke til kommentar

Dette er nok stort sett grunnet lokale utgivere/selgere vil jeg tro, impulse er jo i teorien latterlig mye bedre enn steam på pris, men der er stort sett annenhver release kun gyldig i nord amerika og canada. Dette er ikke noe stardock vil, men de blir tvunget av produsentene, som igjen har så mange forskjellige salgsavtaler rundt om i verden at det blir helt håpløst.

 

Jeg er overbevist om at en del av problemene vi har med piratkopiering skyldes forholdene artikkelen beskriver.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle nevne at Colin Dirt 2 koster nå £17,50 = 166.57 NOK etter å ha brukt paypal kontoen. http://www.direct2drive.co.uk/8769/product/Buy-DiRT-2-Download . For de som er intresert i dette.

 

Men helt enig med amnge av dere andre her. Vi som bor i Norge, skulle fått velge valutta, om vi vil betela moms på det vi kjøper. I tilegg så er jeg usmakelig irritert på dem som ikke slipper spilla likt over heler verden, eller kun har tilbud i visse områder.

Lenke til kommentar

Et annet potensielt problem og en grunn til at jeg synes det burde vært billigere er rundt usikkerheten. La oss si du står med en liste over 100 spill 10 år i framtiden, kjøpt og betalt ifra steam. Steam går konkurs, hva skjer da med spilla du har kjøpt tidligere, vil det fortsatt være muligheter til å spille det?

 

En fysisk kopi har ikke dette problemet i så stor grad, har du et spill, så har du det så lenge det ikke er noen riper i cden eller annet som feiler. 10 år frem i tid kan det godt tenkes jeg vil ta fram noen gamle klassikere fra 2009, og da synes jeg det er mindre risiko å ha det som en fysisk kopi.

 

Dessverre handler spillindustrien alt for mye om penger, og det kan man jo ikke gjøre noe med. Fordi de har muligheten utnyttter de det før noe skjer som lar det i lengden ikke være lønnsomt lenger, f.eks at folk nekter å kjøpe for så høye priser eller søksmål. Nå går det litt off topic men nå som de økonomiske tilstandene er slik utnytter både steam og spillprodusentene seg av hva som de tjener mest på. Økonomien gjør at de stoer spillselskapene ikke har råd til å ta risikoer og må kjøre sikre kort de vet oppnår gode salgstall, dermed stor fokusering på grafikk og oppfølgerer som man vet selger. Kreativitet virker nesten som et glemt ord, fordi man knapt kan ta sjansen på om det blir vellykket eller ikke. Her kan man bare ta en titt på wii. Wii sports har vel nermeer 60 mill solgt, wii fit 23m solgt. Okami wii edition, 300,000 eksemplarer solgt. Muramasa 180,000 solgt hvor de 2 siste står med gode anmeldelser. Wii carnival games solgt 3.35m kopier og står med en metacritic på 56. Okami og Muramasa med henholdsvis 90 og 81.

 

Finnes masse av prakteksempler, men det viser bare at man kan lage dårlige spill og likevel tjene grynistedenfor å tenke kreativt og underholdende.

 

Poenget er enkelt at spillindustrien, selv om det kommer mye bra så er det mye som ikke helt stemmer i denne industrien.

Lenke til kommentar

Flott artikkel, som så mange andre har sagt her!

 

De siste månedene har jeg også irritert meg over alt dette, i tillegg til dagens spillindustri generelt. Jeg syns alt bare handler om grafikk, utseende, store eksplosjoner, syk fysikk ovs. istedet for å fokusere på ting som historie, gameplay, stemning og kanskje litt humor. Så jeg har funnet en.. nei to enkle løsninger på problemet: De kalles Indie og Retro. Spesielt når det gjelder indie-sjangeren finner du utrolig mange spill som i hvert fall klarer å fengsle meg i timevis, og som regel er de enten gratis eller til samme pris uansett hvor du bor i verden.

Sitter og håper på en renessanse innenfor spillkulturen nå, hvor vi kan gjenoppdage hvor bra spill faktisk kunne være for 10-20 år siden :) (og at dette vil gå hardt inn på kapitalistgigantene som tenker mer på hva vi gir dem enn hva de gir oss.)

 

Viva la revolution! :ph34r:

Litt off topic, men måtte smile litt av den siste delen der, har ikke kjøpt et "nytt storspill" på veldig lenge nå (byttet dog til meg dragon age hos gamestop). Sitter å koser meg med mye gammel moro på nes, snes, gb(c/a), psx og pc. Tidløs kvalitet! :p

 

Jeg liker å spille gode spill, både nye og gamle, men jeg synest det grafiske er for oppskrytt og hypet om dagen. Ikke at jeg har noe i mot at et spill ser bra ut, det bare betyr ikke en shait hvis gameplay, story ol. ikke holder mål. Da blir det som å få servert en vanvittig flott kake, og i det man setter i gaffelen for å ta en bit, ramler den sammen som en halvslapp ballong...plastic fantastic ftl.

Lenke til kommentar

Veldig interessant og bra skrevet artikkel. Kjenner meg igjen i mye av det, særlig den delen som handler om "virtuelle penger" som er en tungvindt og unødvendig omvei (synes jeg). At store firmaer som Microsoft "reserverer" pengene våre er jo ganske kynisk.

 

Sitter nå og sjekker ut gog.com , tror jeg skal kjøpe Fallout 2, nettstedet har jo veldig fornuftige priser. :)

Lenke til kommentar

Nok en gang: Flott artikkel!

 

Selv er jeg storforbruker av Steam. Har omtrent hele spillkatalogen min der. Begynte å handle hos de når prisene enda var i dollars og har etter at de gikk over til Euro bare bitt tennene sammen mens jeg håper på bedring.

 

Nye spill, særlig A-spill, er som det blir sagt her dyrere på Steam enn i butikk. Likevell handler jeg på Steam. Dette gjør jeg fordi DRM'en på enkelte spill har gjort det nærmest umulig å få innstallert noe fra en fysisk plate. I to tilfeller måtte jeg bare gi opp og gå tilbake til butikken med spillet. Men butikken vill jo selvsagt ikke ta tilbake et produkt som er åpnet, så da er jo krangelen igang. Handler jeg på nett så får jeg iallefall installert spillet smertefritt. Med andre ord så ser jeg på de ekstra 150,- kr som en imstallasjonsavgift. Uff da:)

 

For øvrig kan jeg nevne at spill aom ikke er produsert av Valve som regel kan startes uten å starte Steam. Dette fordi de som regel kommer med sin egen DRM og de begrensninger den gir. Men det blir en egen debatt.

 

Minner også om tråden Looks like $1 = €1 after all som har holdt seg på førstesiden på Steam sitt forum siden Juli 2007 og er oppe i 7426 svar og er fremdeles aktiv. Går jo ann å håpe på bedre tider :)

Lenke til kommentar

Så fremt det er mulig, unngår jeg konsekvent handel av spill i nedlastbar form. Dette fordi jeg ikke får følelsen av å virkelig eie et spill om jeg ikke har en boks med spill og manual i, som jeg kan sette i hylla eller gjemme vekk oppe på loftet når jeg er ferdig med det. Det samme gjelder forøvrig musikk; jeg handler CD-er rett som det er, men kunne aldri tenkt meg å betale for nedlastbare AAC- eller MP3-filer.

 

I tilfeller hvor utgiver ikke gir oss andre alternativer, laster jeg selvfølgelig ned spill (Xbox Live Arcade og PlayStation Network er konkrete eksempler på dette), men føler meg likevel litt snytt når jeg ikke får noe håndfast ut av handelen. Dessuten mener jeg det er forkastelig at mange av disse spillene faktisk ikke kan spilles når man ikke er koblet opp mot internett.

 

Noen positive sider ved dette ser jeg likevel, digital distribusjon gjør det langt enklere for oss å gjenoppleve aldrende klassikere, og er en ypperlig måte å få spillene ut blant gamere som gikk glipp av dem da de var ferske. At utgiverne benytter digital distribusjon i tillegg til tradisjonell distribusjon, ser jeg veldig lyst på, men den dagen spillbutikkene, boksene og manualene forsvinner, da griner jeg.

Lenke til kommentar

Flott artikkel, men eg vil gjerne få setje fingeren på nokre ting:

 

Identiske prisar over heile verda er mest for ein luksus å rekne. Dei fleste varer kostar meir i Noreg enn i USA, og det må vi finne oss i. Sidestillinga av dollar og euro er likevel for dryg, ettersom ho fører til ein prisauke på heile 50 %. Her må bransjen rydde opp.

 

At spel ofte er dyrare ved digital enn fysisk distribusjon, er mindre forståeleg. Samstundes må vi hugse at prisar vert fastsette av kva folk er villige til å betale, ikkje kva det har kosta å gje dei produktet. Mange ser nok på ein handfast kopi som ei bør snarare enn noko optimalt, og vil gladeleg punge ut litt ekstra for eit lettvint alternativ. Dermed er det plutseleg ikkje så rart at dei digitale distributørane kan operere med såpass høge prisar likevel.

 

GOG er ein suveren spelbutikk, men han har trass alt berre eldre spel i katalogen sin. Snarare enn at dei som står bak han har forstått noko som andre ikkje har, er det slik at det er såpass vanskeleg å skape interesse for desse spela at slike tiltak må til for å trekkje kjøparar. GOG er ikkje det spor meir idealistisk orientert enn Steam og resten av konkurrentane. Dei er like reinspikka kapitalistiske, alle saman.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt handler om penger.

 

Min teori om hvorfor distributørene lager sine egne valuta er at da tenker ikke kunden så mye over det å bruke penger han ikke har et forhold til. Det går igjen og igjen. The Sims har Sims poeng. Microsoft har MS poeng. Second Life har Linden. Ved å konvertere kroner og dollar til en fiktiv valuta, senker produsenten terskelen for at kunden bruker penger. Målet er å få kunden til å miste oversikt og bruke mest mulig penger.

 

Det hadde vært enkelt å prise likt for alle, men fordi noen land er rikere enn andre er det penger å hente. Melkes det som melkes kan. Steam sin $40 = €40 er et skrekkeksempel. Vi har mer å rutte med, derfor må vi betale mer.

 

Good Old Games er et flott eksempel på hvordan digital distribusjon bør gjøres. Denne måten å selge spill på er fortsatt temmelig ny. Det vil utvilsomt komme flere konkurrenter etter hvert, og prisene og vilkårene vil bli bedre.

 

Når det gjelder Steam, så avstår jeg fra å kjøpe nye spill der av prinsipp. Prisingen er hinsidiges. Splitter nye spill kjøper jeg ofte fra utlandet, da særlig fra Asia. Det er ofte rimeligere enn i Norge, og i hvert fall rimeligere enn digital distribusjon.

Endret av Zarunil
Lenke til kommentar

Kjøper nesten aldri spill før de har gått ned i verdi på play jeg og da kjøper jeg sjeldent spill det ble 2 spill det siste året :whistle:

Og MW2 var et av dem som jeg allerede kjeder meg halvt ijæl med alle de små 1337 kidsa som har for mye tid.

 

Heldigvis brukte jeg aldri mer enn 67 kroner på steam de fortjener ikke mine penger, har HAlf Life 2 som jeg fikk av en venn som hadde et eksemplar ekstra og CS1.6 tenker aldri på at jeg eier de spillene, vis noen spurte om hav jeg hadde ville jeg hoppet glatt over dem.

 

Digital utgivelser er for meg et ikke tema, kan miste internett i flere dager ingen spilling, hva om steam går konkurs får jeg mine spill da? Hva om jeg laster ned mer enn 3 ganger elelr installerer for den sakens skyld.

 

PC spill industrien graver sin egen grav med denne heksejakten på pirater, jeg tror denne heksejakten har gjort flere spillere til pirater siden de ikke gidder dette BS'et til utgiverne. Jeg vil ikke ha spill som overvåker meg på pcen jeg vil ikke ha programmer som bestemmer over hva slags programmer jeg skal ha på pcen.

 

Skjønner ikke at folk ennå kjøper på steam jo de har noen gode tilbud det skal de ha men sånn sett over ett ser jeg ikke noen lyspunkt som skygger over alle de dårlige punktene på listen.

Endret av Zimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...