Gå til innhold

Hva mener du er tiårets beste spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sendt inn liste men føler også att jeg kan poste min topp 15 liste her (mange som er spente på hva som kommer nå tenker jeg) :)

 

Okei, lets go:

 

1. Civilization IV (PC)

2. Forza Motorsport 3 (360)

3. Rallysport Challenge 2 (Xbox)

4. Gran Tourismo 4 (Ps2)

5. Final Fantasy IX (Ps2)

6. Football Manager 2010 (PC)

7. Ratchet and Clan Size Matters (Ps2)

8. Call of Duty Modern Warefare (360)

9. Halo 2 (Xbox)

10. SW Knights of the Old Republic (Xbox)

11. Uncharted Drakes Fortune (Ps3)

12. Gears Of War (360)

13. God Of War (Ps2)

14. Jak & Daxter 1 (Ps2)

15. Super Mario Brothers Wii Edition (Wii)

Endret av whackedorange
Lenke til kommentar

Ikke veldig enig med så mange her inne, uten at det er så veldig overraskende. :p Merkelig hvor mange som elsker grunne åpen verden actionrollespill, om man kan kalle det det.

 

Her er min topp 15 liste, som faktisk inneholder spill fra hvert år på 2000-tallet. De første ti synes jeg var ganske greie å plukke ut, men så er det vel 20 spill bak der igjen som like gjerne kunne vært på plassene 10-15.

 

1. Civilization 4 (2005)

Ingen over, ingen ved siden av. En bauta i spillhistorien, og jeg blir aldri lei dette spillet. Fremdeles det spillet jeg spiller mest år etter år. Spillet er så bra at jeg egentlig ikke savner noen Civilization 5. Kombinert med Beyond the Sword er dette det nærmeste perfekt man kan komme.

 

2. Baldur's Gate 2: Shadows Of Amn (2000)

Dette spillet introduserte meg mer eller mindre til rollespillsjangeren, hvis vi ser bort fra noen halvgode spill på 90-tallet, som aldri engasjerte meg. Baldur's Gate 2 er enormt stort, og det virker som Bioware la ned sjel i hvert eneste quest, og hvert eneste hjørne, noe jeg savner veldig i deres nyere spill. Man kunne vel glatt bruke rundt 200 timer på dette spillet, og når historien og karakterene er bortimot det beste som noensinne har kommet ut i spillform, så må man bare bli betatt. Det som er dumt er at alle rollespill vil for alltid bli sammenlignet med dette spillet, for jeg tviler på om det noensinne kommer et rollespill i nærheten av dette. Go for the eyes, Boo!

 

3. The Longest Journey: Dreamfall (2006)

Jeg både hater og elsker Ragnar Tornquist og Funcom. Elsker de for å ha gitt ut en historie så fantastisk som dette eventyret er, og hater de for at de ikke har gitt oss en slutt på historien. Hun som har stemmen til Zoe burde også fått en spilloscar. Makan til fantastisk stemmegivning.

 

4. Wizardry 8 (2001)

Hvor skal man begynne? Er det noen som har spilt dette spillet? Tidenes nest beste rollespill i mine øyne. Først om fremst er dette et veldig taktisk spill, med uendelig antall valg av klasser, raser og egenskaper. Det er gigantisk, har tidenes beste dialogsystem (hvorfor i granskauen er det ingen som har kopiert dette systemet?), og har utrolig smidig og deilig gameplay. Er vel den mest fortjente 9.1 Gamespot noensinne har gitt, og denne gangen var det ikke fordi de ble betalt, siden utvikler Sir-Tech var konkurs allerede før spillet var ferdig, men allikevel klarte de å gi det ut, og til gjengjeld så polert. Fantastisk.

 

5. Tales of Monkey Island (2009)

Mens alle gnålte om Dragon Age, var det gjensynet med Monkey Island som var fjorårets beste opplevelse for meg. Når de har hentet tilbake alle de fantastiske stemmeskuespillerne fra Curse of Monkey Island, så er det jo en sikker vinner fra starten. Spillet begynner småpent, før det tar helt av i episode 3, i det som må være det mest humoristiske stykket spillhistorie siden Grim Fandango. Når det da i tillegg skifter totalt ham i episode 4 og 5 til en mye mørkere Monkey Island, ala det vi så i Monkey Island 2, som kanskje er et av mine topp 5 favorittspill gjennom alle tider, ja da får jeg frysninger. Jeg vil ha mer!

 

6. Star Wars: Knights Of The Old Republic (2003)

Alle har vel spilt dette, og jeg trenger vel ikke engang nevne den scenen i dette spillet som sikker har gitt alle frysninger på ryggen. Glimrende historie, HK-47, og dramatikk helt til slutt gjorde vel sitt til at Bioware nå holder på å lage kanskje historiens største MMORPG.

 

7. Mafia: The City Of Lost Heaven (2002)

Der GTA-serien har gått mest på å være bajas, så kom Mafia som en bombe i 2002, med realistisk gameplay, historie som holder deg på tærne og en nydelig by som du virkelig får lyst til å utforske. Jeg elsket de trege bilene og politiet som hisset seg opp om du kjørte på rødt lys, og synes det er synd at press fra GTA-kidsen har ført til at 2'eren får et mer arkadepreg over seg. (Håper jeg tar feil, men skeptisk etter videoene jeg har sett)

 

8. Vampire: The masquerade - Bloodlines (2004)

Half Life 2 skulle til å komme ut, og dette spillet hadde blitt utsatt fordi Valve nektet Troika å gi ut et spill på HL2-motoren før HL2 faktisk kom ut. Kanskje like greit, fordi spillet var fylt av bugs ved release, men om man ser bort fra det, så viste et fantastisk rollespill seg. Jeg aner ikke hvorfor ingen kjøpte dette spillet, men det var vel litt som med Wizardry 8, ingen hørte om det. Troika gikk til slutt konkurs, akkurat som med altfor mange selskaper som lager bra spill. Dette spillet er virkelig et herlig rollespill for voksne, og hotellscenen i spillet er kanskje det skumleste som noensinne har blitt gitt ut i spillform. Det viste virkelig hvordan avanserte fysikkmotorer faktisk kan heve spillopplevelsen.

 

9. No One Lives Forever 2: A Spy In H.A.R.M's Way (2002)

Det kommer utrolig mange FPS-spill, og 99% av dem er elendige i mine øyne, fordi de legger null vekt på historie og karakterer. NOLF derimot, hadde masse av begge, og er helt fantastisk å spille, pluss at det er bøttevis av humor her. I en sjanger som er så populær så kan jeg ikke fatte at ikke flere har spilt de to spillene om Cate Archer.

 

10. Sam & Max Season 2 (2008)

Sam & Max-spillene var vel kanskje de mest humoristiske spillene som ble gitt ut på forrige tiår. Sesong to var vel en tanke bedre enn sesong en. Jeg er vel også svak for ultravoldelige hvite kaniner... Eventyrspill på sitt beste!

 

11. Syberia (2002)

Syberia ser helt fantastisk ut. Musikken er helt fantastisk. Stemmeskuespillet er ikke like fantastisk, men historien da, historien. Dette er pek & klikk eventyr som i gode gamle dager. Eventyrspillsjangeren har aldri vært død. Lenge leve eventyrspill! Da jeg sa at Gamestop ikke hadde gitt en mer fortjent 9.1 enn til Wizardry 8, så tar jeg det litt tilbake, siden dette også helt fortjent fikk 9.1. Det fikk til og med en 9'er fra Gamer... Hvor er det på deres liste, huh, huh, huh? :p

 

12. Dragon Age (2009)

Ja, Dragon Age har et glimrende gameplay. Det er akkurat som Baldur's Gate 2, men dessverre så er historien kanskje den dårligste Bioware har lagd, og NPC'ene er også ganske uinteressante. Sidequestene er også elendige. Dette spillet havner på lista fordi det er et glimrende taktisk rollespill, og har utrolig mengder interessant dialog sammenlignet med alt annet (Bortsett fra nevnte Baldur's Gate 2).

 

13. Mass Effect (2007)

Et veldig interessant eksperiment fra Bioware, dette. Historien er ganske bra, med noen bra karakterer. Dessverre er historien altfor kort, og gameplayet ganske håpløst i mine øyne på XBOX'en, men heldigvis kom det til slutt på PC også! Kort oppsummert er hovedquestet veldig bra, men kort. Spennende historie helt til slutt. Sidequestene er helt forferdelige....

 

14. Icewind Dale 2 (2002)

Det siste spillet som kom på Infinity-motoren, og også det spillet som ser best ut grafikkmessig. Nesten så jeg skulle ønske det kom flere spill på denne motoren, men vi får glede oss over det som var. Icewind Dale 2 er det desidert beste Icewind Dale-spillet, og har en helt grei historie, men først og fremst er det kanskje mest for fansen.

 

15. Broken Sword: The Sleeping Dragon (2003)

Det tredje Broken Sword-spillet er det første der de bruker 3D, og det funker helt okay synes jeg, selv om mange klagde over det og bruken av kasse-puslespill, men det synes jeg også var helt greit. Historien synes jeg er veldig bra, selv om den er litt over the top på slutten, men den er i alle fall sammenhengende i motsetning til fireren. Rolf Saxon kunne nesten tatt spillet opp på topp 15-listen min alene. Han -er- George Stobbart.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

1. Championship Manager Season 03/04

2. The Elder Scrolls IV: Oblivion

3. Halo: Combat Evolved

4. Heroes of Might and Magic III: Complete

5. Guitar Hero 2

6. Saints Row 2

7. Team Fortress 2

8. FIFA 10

9. Mass Effect

10. Dragon Age: Origins

11. Dead Rising

12. GTA III

13. Brütal Legend

14. Portal

15. Age of Empires II: The Conquerors

 

 

Min liste er som følger. Å jada, her er nok mange uenige, og det er mange som uenige, men jeg skal fortsatt prøve å begrunne hvorfor jeg synes disse er de 15 beste spillene i forrige tiår.

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

15. Age of Empires II: The Conquerors

RTS-sjangeren har etter min mening bare blitt verre med årene. Legendariske titler som StarCraft, AoE og Command and Conquer: Red Alert 1 og 2 gruser alle RTS-spill som har kommet etter dem. Det av de spillene som fortjener å komme inn på lista er etter min mening Conquerors-ekspansjonen til Age of Empires 2, et spill som dessverre er for gammelt til å komme med. Hadde det vært utgitt etter 2000 hadde det lett landet over de fleste spillene på denne lista. Ekspansjonen er ikke mye dårlige, og når jeg skal telle tilbake på timene jeg har brukt trenger jeg ikke klokke, men snarere en kalender, og desto viktigere, det har vært dagesvis med moro, som jo tross alt er det spill handler om.

 

14. Portal

Hvordan har det seg at et spill som rundes på ca. tre timer kommer med når tiårets beste spill skal oppsummeres? Utviklerne må gjøre mye riktig på den korte tida spillet varer, og du verden som Valve leverer! Her er det ikke et eneste feilgrep. Humoren er fantastisk, vanskelighetsgraden utvikler seg på en enestående måte, konseptet er fantastisk og stemningen er upåklagelig. Man vet at man har et oppdrag å fullføre når man utforsker de sterile omgivelsene og finner rom som er både rustne og skitne og har blod på veggene. En ukjent person har vært gjennom den hinderløypa du nå forserer før deg, og de har ikke spart på bevisene. Blodrøde og maniske beskjeder skjender den ellers plettfrie verden og gjør det klokkeklart at det ikke bare er et lite eksperiment som skal utføres, men en kamp for livet. Ferden gjennom de tomme fasilitetene til Aperture Science er en av de morsomste, mest fengende, mest velutførte og mest spennende spillopplevelsene jeg noensinne har hatt. At dette kan kjøpes sammen med resten av Orange Box for prisen av ett spill er helt latterlig.

 

13. Brütal Legend

Et av de spillene de aller færreste vil ha på listene sine, men jeg elsker det allikevel. Tim Schafer har kanskje ikke Valve-heten som kreves for å gjøre at kontrollsystemet sitter som støpt, men når det gjelder stemning og humor er han i den absolutte verdenstoppen. Alt i universet til Brütal Legend har sine røtter til metallmusikken, og som blodfan av metall elsker jeg det. Her er det referanser til alt du måtte ønske at beinhard metall-goodness fra A til Å og tilbake igjen. Dette spillet skal uansett ha mest ros for lyden. Soundtracket er det beste jeg har hørt i noe spill, og jeg setter en krone på at det kommer aldri til å toppes. Stemmeskuespillet er fantastisk, og guder som Lemmy, Ozzy og Rob Halford kommer til sin rett gjennom vellagde og morsomme figurer. Hovedpersonen Eddie Riggs, med Jack Blacks stemme, stjeler derimot showet. I dette spillet finner du det du måtte ønske av godbiter, selv om det nok kreves en viss interesse for metall for å nyte fullt ut. En verdig hyllest til en bauta av en musikksjanger er det uansett.

 

12. GTA III

Jeg måtte plukke ut et av GTA-spillene, og da ble det GTA III, spillet som revolusjonerte serien. Det er nok flere valgmuligheter og morsomme kjøretøy i Vice City og San Andreas, men GTA III står klokkeklart som det spillet som bergtok meg med friheten og grafikken man ble servert. Jeg spilte det når jeg såvidt var rundet ti, altså et par år for mye under spillets anbefalte aldersgrense, men det ga jeg greit faen i, og den dag i dag er jeg glad for det. Fra før av hadde jeg spilt GTA II, men dette var helt andre boller. Dette var en ekte og levende verden hvor man hadde muligheten til å gjøre hva man ville. Jeg spilte dette i utallige timer. Aldri har det vært så gøy å bare løpe rundt å gjøre faenskap til krampa eller trøttheten tar deg. Vice City og San Andreas var som sagt friere, men følelsen av å spille et spill som GTA III for første gang kan ikke beskrives. Dette bør stå som en milepæl i spillhistorien som et av de teknisk beste spillene som noensinne er utgitt.

 

11. Dead Rising

Dette er spillet som for alvor viste meg hva den såkalte "Next Generation" dreide seg om. Bare tanken på å få et helt kjøpesenter og alt i butikkene til sin disposisjon var helt hinsides før Capcom kom på banen med dette spillet. Jeg husker når jeg hadde spilt gjennom spillets introsekvens og for første gang fikk prøve meg på det spillet handler om, å slakte zombier. Herregud, hvor mange zombier det var! Man føler seg for alvor hjelpesløs når man ikke kan se mer enn to meter framfor seg på grunn av mengden levende døde. Etter et par oppdrag bestemte jeg meg for å lete rundt etter noen morsomme våpen, men her kommer enda et av spillets geniale aspekter frem. Etter å ha sett på kartet fant jeg våpenbutikken. Ypperlig, tenkte jeg og brøytet meg frem gjennom zombiemassene, men neida. Det var ikke så enkelt. Inne i våpensjappa er det en sprøyte gal psykopat. Persongalleriet i Dead Rising er utrolig forseggjort, og den ene gjenlevende er galere enn den andre. Sekvensene før og etter man har beseiret dem er noe av det sykeste jeg har sett, og de fleste som har spilt spillet vet hva jeg mener når jeg nevner for eksempel Adam the Clown. Bassgitar og bowlingkule to the face! Bare i Dead Rising... Venter spent på oppfølgeren.

 

10. Dragon Age: Origins

Dette spillet har jeg fortsatt tilgode å spille ferdig. Det er massivt! Hva rollespill angår er Dragon Age noe av det mest gjennomførte jeg har lagt nevene mine på. Alle valg du tar har noe å si, og historien er utrolig gripende. Hver klasse og rase har sin egen lille unike historie, som legger mange timer med gjenværende gaming på de titalls timene jeg allerede har brukt på min Mage. Du skal ha mye tid på hendene for å oppleve alt i Dragon Age, men spillet gir deg all den motivasjon du måtte trenge for å gjøre det. Dette er hva rollespill dreier seg om, og bare det faktum at BioWare har utviklet det er et argument for dets kvalitet. Rollespillkunst av ypperste klasse.

 

9. Mass Effect

Enda mer BioWare, gitt. Dette er definisjonen på en cinematisk spillopplevelse. Historien er en prisvinnende spillefilm verdig og dybden er upåklagelig. Du spiller som Shepard, et lite menneske ute i det store rom, med et fyrverkeri av et romskip og status som Spectre å vise til. Nå skal du redde alt fra den åpenbare undergang. Rollespillelementene her er like gode som Dragon Age, og igjen får valgene du tar konsekvenser for den videre opplevelsen i både dette spillet og de to neste i serien. Samtalene du har med NPCer har aldri vært gjort bedre, kampsystemet er intrikat og man blir knyttet til kompanjongene sine på en måte jeg aldri har opplevd før eller siden. Oppfølgeren blir antakeligvis det beste spillet i 2010, kjenner jeg BioWare rett.

 

8. FIFA 10

Jepp. Årets versjon av FIFA er faktisk på åttende plass på min liste. Selve spillet er kanskje ikke så fryktelig forskjellig fra de to tidligere utgivelsene, men dette spillet har noe som løfter det opp til nye høyder: Pro Club Championship. Jeg er så heldig at jeg er med i en klubb som gjør det godt og kommer godt overens. Dette har ført til et par hundre timer med skjermfotball over internett de siste månedene. Grunnen til at dette spillet kommer så høyt er delvis på grunn av hvor bra EA Sports har fått til å lage et fotballspill, og delvis på grunn av folkene jeg spiller med. Vinn og tap med samme sinn? Ikke her. Dette er ekte følelser i spillform. FIFA får deg til å føle glede eller sinne på en måte ingen andre spill klarer. Ingenting er bedre enn å sette en suser i krysset på overtid, til din og dine lagkameraters glede. Jublinga man deler sammen over headsettet et en oppvisning i alt som er herlig med spill. Dessverre er det det helt motsatte når du får suseren i eget nett, men det er derfor FIFA er så bra.

 

7. Team Fortress 2

Igjen, et spill som karer seg til en meget respektabel plass på grunn av folkene man deler spillopplevelesen med. TF2 er det mest balanserte spillet jeg har spilt. Her er det ferdighetene til individene som avgjør. Et godt oppsatt lag med folk som vet hva de gjør kan rævkjøre et annet lag på noen få minutter, og når du og et par gode venner står for størstedelen av rævkjøringa er det ekstra gøy, men det kan ikke måle seg med moroa av en god runde Capture the Flag med to helt jevne lag, hvor kampen strekker seg ut i flere timer før et lag endelig får det avgjørende overtaket. Valve tar enda en plass på listen på grunn av et spill som er omtrent uten feil. Jeg kan faktisk ikke helt sette fingeren på hvorfor jeg ikke spiller dette mer. Dette er ren, blodig moro. Valve forøvrig skal ha et stort pluss for "Meet the X"-filmene som introduserer oss for de forskjellige klassene.

 

6. Saints Row 2

"GTA-klonen" Saints Row 2 havner såpass høyt oppe på grunn av at det gjør alt GTA IV gjorde feil. Innfører humor og frihet i et sandkassespill. GTA IV er etter min mening et spill som er blottet for moro, mye grunnet den helvetes mobiltelefonen og et par irriterende NPCer for mye. Saints Row 2 er ikke det. Hvor GTA IV er realistisk viser Volition RockStar fingeren og gjør alt så hysterisk overdrevet at det blir gøy. Mengden valgmuligheter i dette spillet er vanskelig å begripe. Vil du kle deg i en trenchcoat og fint lite mer? Vær så god. Vil du blotte deg for gamle mennesker iført nevnte trenchcoat? Vær så god. Vil du surfe på et biltak i 100 kilometer i timen? Vær så god. Dette er ikke et spill, dette er en faenskapssimulator, og du blir belønnet for ethvert lite stykke helvete du skaper. Sykt? Mye mulig, men dette er gøy, og bør spilles av alle som spiller GTA IV og savner lekenheten til San Andreas. Her er det noe for enhver smak, bortsett fra om du er litt kjedelig :p

 

5. Guitar Hero 2

Guitar Hero-bølgen har skylt over oss alle i dette tiåret, og det er ikke uten grunn. Dette er spillserien som definerer ordet mestringsfølelse, og aller best er oppfølgeren til originalen. Konseptet er kjent for de fleste, men låtutvalget og spillmotoren i dette spillet overgår alt annet. Alle som satt i timesvis for å få fem stjerner på den og den sangen eller bare å i det hele tatt komme gjennom frustrasjonsmagneten Jordan på Expert vet hvilken timesluker Guitar Hero 2 er. Igjen, flere hundre timer av mitt liv har gått med på å bli bedre til å trykke på noen knapper i en bestemt rekkefølge, men jeg angrer ikke et sekund, for dette er et det soleklart beste spillet i en serie som definerte en hel sjanger.

 

4. Heroes of Might and Magic III: Complete

Denne samlepakken inneholder selve HoMM3 og alle ekspansjoner, og er igjen det beste spillet i en allerede glitrende serie. Når jeg beveger meg oppover listen finner jeg spillene som har konsumert mest av min tid, og derfor er dette såpass høyt. Når man har alle campaignene i alle ekspansjonene å boltre seg i, samt flere titalls brett å spille scenario på har man mye å ta seg til om man vil runde alt, spesielt med tanke på at et enkelt brett kan ta flere timer å fullføre alene. Jeg er ikke i nærheten av å ha spilt hele spillet, men det får være like greit. Dette er så massivt at det ikke finnes ord.

 

3. Halo: Combat Evolved

Halo... Dette var det første spillet jeg spilte på en konsoll jeg eide selv. Det fulgte med Xboxen jeg fikk til jul i 2003, etter at jeg endelig hadde overbevist min kjære mor at det var en god idé å kjøpe spillkonsoll. Ordet "god" blir en aldri så liten underdrivelse i mitt hode, for å si det mildt. Jeg skjønte ikke hvor legendarisk bra dette var før min ørtende gjennomspilling på Legendary. Etter å ha kikket på nivået til andre konsoll-FPSer der ute så jeg hvilket gullkorn av et spill dette var, og er forplantet i hodet mitt som det kjæreste konsollminnet jeg har. Dette er min personlige inngang til gaming og starten på en hobby som har loppet meg for tusenvis av kroner og en bunke spill som opptar tre hylleseksjoner, ikke medregnet konsollene i seg selv. Jeg er dette spillet evig takknemlig, og egentlig burde det fått en hedersplass foran alle, men når tiåret skal oppsummeres havner det på vemodig vis på tredjeplassen, men det snuser toern i toern, for å si det på den måten.

 

2. The Elder Scrolls IV: Oblivion

Her har vi både det første spillet jeg kjøpte til Xbox 360 i juni 2006 og selve grunnen til at jeg blåste bort 4000 kroner av konfirmasjonspengene mine på konsollen. Lommeboka mi ville henvist dette og Halo til hatplassen av alle hatplasser, men jeg er heldigvis litt mer (u?)fornuftig enn som så. Starten på Oblivion er rimelig grell. Du våkner opp i en celle med en frekktass av en alv på andre siden av fengselskorridoren. Plutselig kommer selveste keiser Uriel Septim inn i cellen, og vips, så er det i gang. En flukt gjennom noen ruiner, huler og et kloakksystem senere, og det er tid for den mest magiske opplevelsen noe spill har gitt meg. Det øyeblikket hvor man først kommer ut i dagslys. Om du var en av de som var så uheldig at det var dårlig vær eller natt når du gikk ut av kloakkrøret har du min dypeste medfølelse, for å gå ut i plettfritt solskinn og se det nydelige landsskapet, full av forventninger til det som ligger foran deg, det kan ikke beskrives. Lysten til å se hva Oblivion virkelig handler om blir plutselig borte, og alt du vil gjøre er å løpe rundt og utforske den gigantiske spillverdenen. Jeg spilte gjennom spillet med alle rasene og alle klassene, samt et par custom classes. På det meste fikk jeg samlet opp så mye som 350 timer på en enkelt save. Det faktum at resten av spillet innfrir forventningene som umiddelbart bygget seg opp når så sollyset for første gang gjør at andreplassen kan forsvares.

 

1. Championship Manager Season 03/04

Da var vi kommet til førsteplassen. Denne var det aldri noen tvil om. Ta spilltimene jeg brukte på Oblivion, følelesene jeg fikk fra FIFA, den enorme mengden valgmuligheter man har fra Saints Row 2 eller Mass Effect, hvor gjennomført Portal er og gang hele sammensuriumet med ti, så har du det CM03/04 er for meg. Her snakker vi ikke hundrevis av timer. Her snakker vi måneder med sammenhengende spilling. Her snakker vi tolv sesonger med Alta IF for å ta dem til finalen i Champions League for tredje året på rad. Jeg har tatt over klubber fra alle nivåer i alle verdenshjørner, til og med et par landslag. Fellesnevneren for alt dette er at jeg ikke har gitt meg før jeg er best. Alle klubbene i spillet skal ha muligheten til å vinne alt, og det skulle jeg bevise. Dette er spillet som fikk meg til å sitte oppe til de sene nattestimer med en notatblokk for å utvikle taktikker, sette opp treningsprogrammer til absolutt alle spillerne mine, finne svakheter i laget og speide etter talenter og stjerner som kunne gjøre laget mitt det lille hakket bedre. Det finnes ingen andre spill jeg har fått et så autistisk forhold til, og du verden så deilig det er å feie motstanderen av banen i sesongens avgjørende kamp, og akk så frustrerende når man taper, etter alt arbeidet man har lagt inn i å bli best. Dette spillet går man rett og slett ikke lei av. Når jeg hadde bygget superlaget over alle superlag sjokkerte jeg alle og gikk over til tabelljumboen for å prøve å erobre tronen fra laget jeg hadde gjort så godt som uslåelig. Lidenskap eller avhengighet, litt av begge deler, men summen av de to er akk så deilig.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Ikke veldig enig med så mange her inne, uten at det er så veldig overraskende. :p Merkelig hvor mange som elsker grunne åpen verden actionrollespill, om man kan kalle det det.

 

Her er min topp 15 liste, som faktisk inneholder spill fra hvert år på 2000-tallet. De første ti synes jeg var ganske greie å plukke ut, men så er det vel 20 spill bak der igjen som like gjerne kunne vært på plassene 10-15.

 

1. Civilization 4 (2005)

Ingen over, ingen ved siden av. En bauta i spillhistorien, og jeg blir aldri lei dette spillet. Fremdeles det spillet jeg spiller mest år etter år. Spillet er så bra at jeg egentlig ikke savner noen Civilization 5. Kombinert med Beyond the Sword er dette det nærmeste perfekt man kan komme.

 

.............

 

15. Broken Sword: The Sleeping Dragon (2003)

Det tredje Broken Sword-spillet er det første der de bruker 3D, og det funker helt okay synes jeg, selv om mange klagde over det og bruken av kasse-puslespill, men det synes jeg også var helt greit. Historien synes jeg er veldig bra, selv om den er litt over the top på slutten, men den er i alle fall sammenhengende i motsetning til fireren. Rolf Saxon kunne nesten tatt spillet opp på topp 15-listen min alene. Han -er- George Stobbart.

 

 

For en liste, skulle nesten tro jeg hadde skrevet den selv :)

De jeg er mest uenige i er nok Dragon Age og Mass Effect, men du har trukket fram de samme negative tingene med disse spillene som jeg tenker selv. Så jeg ville nok byttet disse med Deus Ex og Gothic 2

 

 

Edit:

Listen min ble ganske annerledes når jeg så sjekket litt nøyere: (var en del av de som jeg ikke har spilt nok, men som jeg vet er bra)

 

1. Civilization 4 (2005)

2. Gothic 2 (2003)

3. Deus Ex (2000)

4. Thief 2 (2000)

5. Baldur's Gate 2: Shadows Of Amn (2000)

6. Star Wars: Knights Of The Old Republic (2003)

7. Vampire: The masquerade - Bloodlines (2004)

8. The Elderscrolls III: Morrowind (2002)

9. The Witcher (2007)

10. Rome: Total War (2004)

11. Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay (2004)

Et veldig oversett spill! Fantastisk atmosfære.

12. Max Payne (2001)

13. No One Lives Forever 2: A Spy In H.A.R.M's Way (2002)

14. Diablo II (2000)

15. Battlefield 1942 (2002)

 

 

hmmm. ble vanskeligere og vanskeligere etter 2004 å finne spill som jeg synes er bra. Kvaliteten har nok gått ned... De beste kom jo ut rundt 1999/2000. Synd at man ikke kan ha med 1999, da hadde listen sett ganske annerledes ut med spill som:

 

System Shock 2 (tidenes beste spill i mine øyne),

Unreal Tournament,

Sid Meier's Alpha Centauri,

Freespace 2,

Planescape: Torment,

Age of Empires II: The Age of Kings,

Homeworld

 

Hvor har det blitt av alle de bra spillene de siste årene?

Endret av krist2
Lenke til kommentar

Den Lengste Reisen kom nok ut før 2000.

 

Det er vel forsåvidt riktig når det gjelder den norske tittelen, men i og med at den internasjonale utgaven "The Longest Journey" kom i 2000, burde det ikke da være mulig å nominere det? Men ser at jeg ikke burde brukt den norske tittelen.

Endret av Galten
Lenke til kommentar
Hvor har det blitt av alle de bra spillene de siste årene?

 

Det er jo kommet mange! Hvor har du vært? ;):p

 

Vet jo at det har kommet bra spill, men ingen som fenger meg som de spillene jeg har nevnt gjorde. Dette var spill der du faktisk kunne ha en innvirkning og finne litt andre måter å gjøre ting på. Mange spill nå til dags er veldig rett frem, liten bevegelsesfrihet. Har vel en del med at mange av de er laget med tanke på konsoll

Lenke til kommentar

01. - 2000 - Age of Empires II: The Conquerors

02. - 2000 - Pokémon Gold/Silver

03. - 2008 - Super Smash Bros Brawl

04. - 2009 - Call of Duty: Modern Warfare 2

05. - 2008 - Mirror's Edge

06. - 2007 - Call of Duty 4: Modern Warfare

07. - 2004 - Spyro: A Hero's Tail

08. - 2007 - Age of Empires III: The Asian Dynasties

09. - 2004 - World of Warcraft

10. - 2009 - Pokémon Platinum

11. - 2008 - Star Wars: The Force Unleashed

12. - 2003 - Sim City 4

13. - 2008 - Spore

14. - 2005 - Battlefield 2

15. - 2002 - Battlefield 1942

Lenke til kommentar

OK etter mye frem og tilbake har da jeg også kommet frem til en liste. Dette var utrolig mye vanskeligere enn jeg trodde, og det er så og si ingenting som skiller de beste.

 

1. The Legend of Zelda: Majoras Mask

2. Age of Empires II: The Conquerors Expansion

3. Pókemon Gold

4. Mount & Blade

5. The Witcher

6. Broken Sword: The Shadow of the Templars - Director's Cut (Wii)

7. Dragon Age: Origins

8. Banjo Tooie

9. The Elder Scrolls III: Morrowind

10. Portal

11. Mass Effect

12. The Elder Scrolls IV: Oblivion

13. Half-Life 2

14. Assassins Creed 2

15. Final Fantasy X

 

Her er noen av de uheldige spillene som tilfeldigvis ikke klarte å klatre helt opp, men som like gjerne kunne vært der. I tilfeldig rekkefølge.

 

The Legend of Zelda: Twilight Princess

GTA: San Andreas

Tales of Monkey Island

Broken Sword 3: The Sleeping Dragon

The Longest Journey: Dreamfall

Prince of Persia: The Sands of Time

Resident Evil 4

Thief II: The Metal Age

Gothic 3

Shadow of the Colossus

Call of Duty 4

Lenke til kommentar

Ja, hvis dette var vanskelig kan du tenke deg at en personlig topp 50 hadde blitt nesten håpløst og tilfeldig nedover.

Tilfeldig hadde det ikke blitt, jeg hadde litt over 50 kandidater jeg sjonglerte med når jeg skulle lage denne listen. Det vanskelige var å ekskludere spill og skille ut de topp 15. Var egentlig kun de 6 første jeg var 100% sikker på. Fra 6. til 25. plass er det nesten ingenting som skiller spillene. Tror faktisk det hadde vært enklere for meg å lage en topp 50. :)

Lenke til kommentar

Fra 6. til 25. plass er det likevel 20 poeng som skiller spillene, noe som betyr at om du bytter om på de to så vil du i praksis kunne gi "feil" spill samme vekt som 20 brukere som har det på 50. plass. Da er det ikke like bagatellmessig hvordan man plasserer spillene igjen. Meningen med en slik liste er jo ikke å ramse 15 spill man liker godt, men å rangere de 15 beste spillene en har spilt det siste tiåret på rettferdig og presist vis ovenfor en selv.

 

Jeg synes i hvert fall det er er en irrelevant liste om en plutselig skal nevne 35 perifere titler en egentlig ikke har et nærmere forhold til enn at de kan være på tilfeldige plasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...