Gå til innhold

Hva mener du er tiårets beste spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var min liste sendt inn. Jeg mistenker at det er et lass med titler jeg har glemt, og det var ikke akkurat mangel på spill fra høsten '09 eller fra Valve.

 

Her er min fulle liste med argumentasjon om hvorfor de er på lista:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

1. Portal. Valve forteller ikke historien i sine spill, de viser. Og dette fungerer utmerket i en verden hvor du tilsynelatende er det eneste mennesket frem til du finner en rekke gjemmesteder. Portal er også opphavet til den mest kjente nyere nerdevitsen om kake og sannheten, og spillets korte lengde er spillets store styrke, og taler andre spill midt i mot. Ingen dødpunkter eller meningsløse dialoger - bare en simpel spillmekanikk og verdens galeste robot (tiårets beste karakter?).

 

2. Grand Theft Auto San Andreas

Et spill som bød på en gedigen porsjon underholdning, og den gode historien var bare halvparten av spillet man fikk servert. Dusinvis med ting å bruke pengene sine på (fra underbukser med hjertemønster til gullfelger på bilen sin), virkelig gode karakterer (med virkelig gode stemmeskuespillere) og et omfattende område med 3 byer, hvor også ødemarka var verdt besøk etter besøk.

 

3. Team Fortress 2

Spillets elleville humor og tegneserielignende grafikk virker kanskje sært og barnslig, men få onlineskytere er så balansert og gjennomførte som dette spillet. Team Fortress 2 er det spillet jeg med sikkerhet kan si er det spillet jeg har spilt lengst, med over 600 timer spilt.

 

4. Silent Hill 2

En utrolig historie fortalt i en utrolig verden, hvor ingen ting er som de ser ut til. Selv fiendene er laget etter hovedpersonen James' egen underbevissthet, og de enkle spillmekanikkene gir deg en følelse av å alltid være både ensom og svak. Den ekstreme atmosfæren gjør spillet til noe helt eget, og det er den skumleste spillopplevelsen jeg har hatt noen sinne.

 

5. Batman: Arkham Asylum

En ting er en ekstrem kjærlighet for godt og variert gameplay satt ut i system, en annen ting er en ekstrem respekt for kildematerialet sitt og lisensen man besitter. Du føler virkelig at du er Batman og ikke en kjeft kan gjøre noe med det - selv om mange heldigvis prøver.

 

6. Half-Life 2

Du vet ikke hva som har skjedd og hvorfor du våkner opp på et tog på vei til City 17, men du gjør det og menneskene trenger din hjelp. Og det gir du dem, med et godt lydbilde og et herlig våpen du bruker til alt det burde brukes til, og alt du ikke burde bruke det til. Noen som sa "skyte malingspann på zombier"? Spillet har et vidt spenn av områder som byr på forskjellige opplevelser, fra ødemarka til trange tunneller og en oppriktig skremmende udød by.

 

7. WarCraft III Reign of Chaos

Blizzard kapret meg virkelig med dette spillet, og enspillerdelen er fengende den dag i dag. Historien er god, rasene er spennende og humoren som gjerne kan ligge litt skjult er til tider hysterisk.

 

8. S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl

Mye kan (og bør) sies om den tekniske kvaliteten på spillet, men så fort jeg ble sugd inn i Chernobyl greide jeg aldri å komme helt vekk derfra. Utrolig stemning kan gjøre underverker, og underverker gjør det virkelig i S.T.A.L.K.E.R., som byr på en verden du virkelig vil sette pris på å mislike.

9. Okami

Spennende spillmekanikk, nydelig grafikk og halvgal sidekick ga Okami noe helt særegent og flott. Morsomt og spennende spill fra ende til annen, men det er den særegne interaktiviteten som får spillet til å blomstre.

10. Borderlands

Ikke den mest intrikate eller minneverdige historien (desverre - og den starter veldig godt), men Borderlands er spillet som byr på det evige suget etter the next big thing i form av våpen. Herlig halvhåndtegnet celshadinggrafikk kombinert med herlig humor og en fargerik verden med gale fiender gjør Borderlands til et skjeldent gjennomført spill.

 

11. Ratchet & Clank

Våpen på andre siden av grensen for hva man forventer, gode plattformspillløsninger og to gode hovedkarakterer gjør Ratchet & clank til en duo jeg alltid liker å henge meg på.

 

12. BioShock

En spennende setting, en god historie og en pen verden sørget for at BioShock stakk seg ut i mengden. Ikke alt var like bra utført, men spillet tjener stort på stemning.

 

13. Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Ikke like bra som Metal Gear Solid, men spillets historie og karaktergalleri er allikevel veldig minneverdig. En flott deskripsjon av starten på Metal Gear-universet.

 

14. Left 4 Dead 2

Høsten 2009 var virkelig gull for min del, og samarbeidsspillet Left 4 Dead 2 bød på de virkelig store panikkangstøyeblikkene i det du så dine tre medoverlevnde forsvinne i en sky av oppkast, syre og brann mens du ligger på bakken under en Hunter og håper noen streifskudd skal ramme ham nok til å redde deg. Sjeldent har det blitt skreket så mye i 4 mikrofoner samtidig. Når spillet i tillegg byr på god humor og spennende spillmoduser er det en fin apokalypse man får ta del i.

 

15. We <3 Katamari

Sprø humor, herlig grafikk og design samt noe helt annerledes å gjøre på skjermen ga meg virkelig noe å henge fingrene i. Jeg måtte alltid rulle èn stjerne til.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Slik ble min liste omsider:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

1. Warcraft III: Reign of Chaos

2. Warcraft III: The Frozen Throne

3. World of Warcraft

4. Diablo II

5. Sly 3: Honor Among Thieves

6. The Elder Scrolls IV: Oblivion

7. The Longest Journey: Dreamfall

8. Lost Odyssey

9. Portal

10. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

11. Dragon Age: Origin

12. Little Big Planet

13. Braid

14. Mount & Blade

15. Super Smash Bros: Melee

 

Noen vil kanskje stusse litt her og der, men sånn er det. Skjønner godt at jeg fremstår som en Warcraft/Blizzard fanboy, men det skal nevnes at jeg var mektig usikker på om WoW og D2 skulle kapre 3. og 4. plassen. 1 og 2 var de enkleste å bestemme, 6-11 var vanskeligere, mens siste delen av lista gikk greit. Topp 5 var

derimot forhåndsbestemt.

 

Er masse som "burde" være på liste som jeg aldri har hatt tid, eller klart å ta initiativ til å spille gjennom. Håper å endre det snart, dog. Denne lista er mest sannsynlig helt annerledes om et par år.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Dette er noko av det vanskelegaste eg har vore borte i, men enda opp med denne lista:

 

1. Diablo 2

2. Half-Life 2

3. Gothic 2

4. WarCraft 3 - Reign of Chaos

5. Gears of War 2

6. Resident Evil 4

7. Mass Effect

8. Portal

9. Gothic 3

10. The legend of Zelda - Twilight Princess

11. LittleBigPlanet (PS3)

12. Mafia: The City of Lost Heaven

13. Super Mario Galaxy

14. Metroid Prime

15. The Legend of Zelda - Wind Waker

 

Det er nok ein del som er gløymt og noko eg kjem til å angre på, men sånn er det nok med dei alle fleste sine lister! :)

Lenke til kommentar

1: Shin Megami Tensei:Persona 4

2: Diablo 2

3: Battlefield 2

4: Chrono Cross

5: Devil May Cry 3

6: Pokemon Gold/Silver

7: Valkyrie Chronicles

8: Uncharted 2: Among thieves.

9: World of Warcraft

10: Deus EX

11: Bioshock

12: Final Fantasy X

13: Tales of The abyss

14: Jak and Daxter

15: Ratchet and Clank

 

Kommer sikkert til å skrive om hvorfor dette er min top 15 liste, men det får bli i morgen :/

Lenke til kommentar

Shin Megami Tensei:Persona 4

Jeg hadde totalt puttet dette spillet på lista mi, men jeg har dessverre ikke spilt det selv, men har alikevel hatt over 100 timer med dette spillet. Giantbomb.com <3

 

Det er sent på kvelden nå altså, men det her må du forklare meg en gang til. Du har ikke spilt dette spillet selv, men har "hatt" over 100 timer med det? I senga da eller? Unskyld meg hvis det gir mening til alle andre, skal legge meg nå :)

Lenke til kommentar

Siden det er gøy å dele, slik ble min liste:

 

1. Deus Ex

2. Baldur's Gate 2: Shadows of Amn

3. Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

4. Mass Effect

5. GTA IV

6. Halo: Combat Evolved

7. Gothic

8. Eternal Darkness: Sanity's Requiem

9. Zelda: Wind Waker

10. Halo 3

11. Gears of War

12. GTA: Vice City

13. Ninja Gaiden Black

14. Dark Age of Camelot

15. World of Warcraft

Lenke til kommentar

Liten oppdatering her. Har fått inn over 260 topp 15-lister, og er godt i gang med å lage den endelige topp 50-listen. Har for øyeblikket 170 bidrag igjen. Informerer på nytt når jeg er halvveis.

 

... jeg misunner deg ikke jobben med å gå gjennom dem og regne ut poengsummen.

^ What he said.

 

Så... til neste gang så kanskje dere setter opp en form med 15 nummererte og tomme inputbokser, eller?

Lenke til kommentar
Så... til neste gang så kanskje dere setter opp en form med 15 nummererte og tomme inputbokser, eller?

Vi var inne på tanken. Utfordringen er at folk har et uendelig antall måter å skrive et spillnavn feil på, i tillegg til at mange nominerer spill som ble lansert både før og etter det siste tiåret. Så en hel del manuell jobb måtte uansett gjøres i etterkant.

 

Vi endte derfor opp med at vi like gjerne kunne gjøre alt manuelt denne gangen. Så får vi se om vi kan gjøre det smartere en annen gang.

Lenke til kommentar

Vi var inne på tanken. Utfordringen er at folk har et uendelig antall måter å skrive et spillnavn feil på...

Kjent problem. Slet med noe tilsvarende på jobb. Selv om det der er snakk om noe så trivielt som egennavn på personer, så er det selvsagt umulig å ha det fullstendig automatisk fordi folk er a) totalt dyslektiske og b ) ingen tolker instruksjonene likt, så "fornavn etternavn", "etternavn fornavn", kun "fornavn" eller kun "etternavn" er selvsagt helt vilkårlig.

For ikke å glemme mellomnavn.

 

Løsningen for oss ble å lage et alias-system hvor vi tok utgangspunkt i de ordentlige navnene (eksempel "Per Hansen"), og hvis inntastet eller opplastet navn var ukjent ("p.hansen"), så fikk brukerne opp en liste alternativer hvor de måtte velge riktig navn. Koblingen "p.hansen"=="Per Hansen" ble lagret, og gikk automatisk igjennom neste gang.

Denne løsningen fungerer som bare pokker, men må selvsagt justeres manuelt en gang i blant (når "Per Hansen" får sparken, firmaet engasjerer "Pål Hansen" i stedet, og noen bruker "p.hansen" om igjen).

 

/jobbprat av

 

*edit* jævla "b"+")" smilie

Endret av Miles Teg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...