Gå til innhold

Tiårets beste spill (30-21)


Anbefalte innlegg

Endelig begynner jeg å kjenne igjen flere av titlene. GTA IV er det ingen tvil om at fortjener en plass her, især når en leser begrunnelsene. Jeg har spilt det litt de siste dagene, etter at jeg var i New York for tre uker siden, og det å faktisk kjenne seg igjen opptil flere plasser med til tider latterlige detaljer er ikke annet enn vannvittig. Liberty City er og blir en vannvittig imponerende verden, særlig i de nyeste utvidelsespakkene hvor taket bokstavelig talt er løftet(helikoptere kan fyl meget mye høyere i TBoGT).

Halo: CE var min introduksjon til forrige generasjons spill, konsoller og FPS. Jeg spilte aldri noe særlig GoldenEye eller Perfect Dark, det nærmeste må ha vært FPS-segmentene i Banjo-Tooie fra samme utvikler(Rare), så det å hoppe rett til perfeksjon er ikke annet en fornøyelig å lese i etterkant. Jeg har ikke tall for hvor mange ganger jeg har spilt igjennom eller hvor mange timer jeg har lagt i Combat Evolved, men det er mange nok til å rettferdiggjøre en topp 30-plass med god margin.

Bioshock var en selvskreven klassiker fra første stund, og har gitt en atmosfære jeg har til gode å føle i noe annet spill per i dag. Den herlige følelsen av at du er låst inne i en by under vann, uansett hva du måtte ønske, gir deg et annet perspektiv på oppgaver, og hvordan du kan takle dem. Skulle likt å se Bioshock bygd på Frostbite - kast en granat feil eller bruk telekinese på et vindu, og boom! Vannet fosser inn. Sa noen en våt drøm? Høhøhø.

Det siste jeg har noe særlig forhold til er Half-Life 2, som jeg egentlig forventet å se høyere oppe. Hver gang jeg reinstallerer et spillkompatibelt OS på en PC er det alltid Half-Life 2 som innstalleres først, uten unntak. Rett og slett fordi det er så himla morsomt! Gøye våpen, morsom historie, Ravenholm, gravity gun og en milliard andre grunner gjør det til et av de top 5 FPSene jeg har spilt opp igjennom årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne sett Resident Evil 4 på topp 10 men at den bare er på listen er vel greit nok. Man kommer jo aldri til enighet når det gjelder slike lister. For egen del ville nok min egen subjektive listen på de resterende plasser fått plass til Valkyria Chronicles, Shadow of the Colossus, Ratchet and Clank Tools of destruction, Phoenix Wright: Trials and Tribulations, Final Fantasy IX (2000), Tony Hawk 3 og Kingdom Hearts 2 for å nevne noen i farta.

 

Tror nok dessverre kun får se Ratchet og Clank og Shadow of the colossus av følgende titler, om noen i det hele tatt. Men kanskje jeg blir overrasket.

Endret av Quagles
Lenke til kommentar

Deilig å se oppskrytte Half Life 2 så langt nede på listen. Det betyr vel forhåpentligvis at et av "NOLF'ene" havner høyest oppe i FPS-rangeringen.... :p

 

Positivt overrasket at tidenes mest oppskrytte spill, GTA4 havner såpass langt ned på lista også. Faktisk så har vel de fleste oppskrytte spillene de siste 10 årene blitt nevnt allerede? Det er jo et veldig godt tegn. Eneste som jeg umiddelbart kommer på er Diablo 2.... vel World of Warcraft også, selvsagt... og Gears of War. Kan vel fort bli en del, da.

 

Interessant at "årets beste spill" bare havner på 26. plass også, spesielt siden så mange av anmelderne hadde den på første plass. Betyr det at 2009 var et dårlig spillår? Bra det havner bak Baldur's Gate 2, da....

 

Kan virke som Bioware kommer til å raske med seg en del i toppen ettersom jeg regner med at Mass Effect, KOTOR 1 og Baldur's Gate 2 fremdeles gjenstår. Civ 4 definitivt, sikkert World of Warcraft og Diablo 2 også. Mafia. Kritikeryndlingene Beyond Good and Evil og Psychonauts kan vel også fort dukke opp, selv om de fikk overraskende dårlige karakterer hos Gamer. Har vel for mange adventure-elementer til å havne på listen. En Bethesda-tittel kommer sikkert, hvis ikke to. Deus Ex kommer garantert. World of Goo kanskje? For smalt muligens.

 

Morsomt med lister! B)

Lenke til kommentar

Det betyr vel forhåpentligvis at et av "NOLF'ene" havner høyest oppe i FPS-rangeringen.... :p

 

Det fortjener de i så fall. NOLF2 synes jeg er tidenes beste FPS. NOLF1 er ikke mye dårligere.

 

Spiller det enda jeg! Beste spillet som finns! Vis du vil spille på nettet nå da må du laste ned en mod. (finnes på unityhq.net)

 

Er vel rundt 12 støkker som forsatt spiller det på nettet. Jeg er en av døm.... Satser på at det blir med!

Lenke til kommentar

Dety er mange store titler som i mine øyne er ganske oppskrytt, Halo, Gears of War, endel av Final Fantasy-spillene, Shadow of the colossus, delvis HL2 osv. Men jeg må ærlig innrømme at jeg synes ikke GTA IV er så veldig oppskrytt, når jeg prøvde det forventet jeg egentlig at det var en ny middelmådig pluss oppskrytt tittel, men det var ganske god underholdning. Kanskje ikke en event på linje med Jesu gjenkomst, som man fikk inntrykk av på noen anmeldelser, men et bra spill som trekker deg inn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...