Gå til innhold

Lyset av eller på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er noe jeg ble informert om ganske tidlig av foreldrene mine som viste meg et medisinskt blad når jeg var mindre så det går kun på husken, men uansett er det ihvertfall sikkert at det er større sjanse for epileptiske anfall (ja epilepsi kan ramme folk som ikke har hatt det tidligere) når man spiller i et mørkt rom.

 

Epilepsi er ikke en sykdom, men symptom på forskjellige tilstander som har det til felles at de leder til en anfallsvis funksjonsforstyrrelse i hjernen. Årsaken til epilepsien varierer fra person til person, og kan være nær sagt alle former for sykdom eller skade av hjernen. I over halvparten av tilfellene klarer en imidlertid ikke å påvise noen sikker årsak. Et epileptisk anfall er uttrykk for en forbigående funksjonsforstyrrelse i hjernen. Denne skyldes en plutselig og ukontrollert forstyrrelse av hjernebarkens elektriske aktivitet. Alle mennesker kan i prinsippet få et epileptisk anfall under spesielle påkjenninger eller ved visse sykdommer. Personer med epilepsi har en lavere anfallsterskel enn andre, og har derfor tendens til gjentatte anfall.

 

-Epilepsi.no-

 

Også for såkalt simulation sickness:

 

Simulation sickness, or simulator sickness, is a condition where a person exhibits symptoms similar to motion sickness caused by playing computer/simulation/video games.[1]

 

The most common theory for the cause of simulation sickness is that the illusion of motion created by the virtual world, combined with the absence of motion detected by the inner ear, causes the area postrema in the brain to infer that one is hallucinating and further conclude that the hallucination is due to poison ingestion. The brain responds by inducing nausea and mass vomiting, to clear the supposed toxin.[7] According to this theory, simulation sickness is just another form of motion sickness.

 

The symptoms are often described as quite similar to that of motion sickness. Some can range from headache, drowsiness, nausea, dizziness, vomiting and sweating. A research done at the University of Minnesota had students play Halo for less than an hour, and found that up to 50 percent felt sick afterwards.[10]

 

In a study conducted by U.S. Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences in a report published May 1995 titled "Technical Report 1027 - Simulator Sickness in Virtual Environments", out of 742 pilot exposures from 11 military flight simulators, "approximately half of the pilots (334) reported post-effects of some kind: 250 (34%) reported that symptoms dissipated in less than 1 hour, 44 (6%) reported that symptoms lasted longer than 4 hours, and 28 (4%) reported that symptoms lasted longer than 6 hours. There were also 4 (1%) reported cases of spontaneously occurring flashbacks".[11][12]

 

However, the phenomenon was well known in popular culture before it was known as simulation sickness. In the 1983 theatrical flop Joysticks, the manager and grandson of the owner of a local video arcade claims "The reason why I never play any of these games, well, they make me physically ill. I mean, every time I look in one of the screens, they make me dizzy".

.

 

Noe av dette står i samtlige spill-hefter som følger med spill i dagens marked.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Dimmet. Det vil si, har ikke lamper nok til at det skal bli kjempelyst, pæra på "mamma-datter" lampen min har gått så har bare den "datterlampa" på full peis vendt mot taket. I tillegg har jeg ei bordlampe bak skjermen vendt mot veggen for lys bak skjermen. Det skal visstnok være godt for hodet at det er lyst bak og i bakgrunnen for skjermen generelt.

Lenke til kommentar

Dimmet. Det vil si, har ikke lamper nok til at det skal bli kjempelyst, pæra på "mamma-datter" lampen min har gått så har bare den "datterlampa" på full peis vendt mot taket. I tillegg har jeg ei bordlampe bak skjermen vendt mot veggen for lys bak skjermen. Det skal visstnok være godt for hodet at det er lyst bak og i bakgrunnen for skjermen generelt.

 

Noe det samme her.

 

Hvor har du hørt at det skal være godt for hodet?

Jeg ser vi er oppvokst i samme fylke så kanskje det er lokalt folke-vett eller hva man skal kalle det? :p

Lenke til kommentar

Svak belysning da det er skadelig for øynene å spille i et bekmørkt rom.

 

Det stemmer ikke ifølge mine kilder. Hvor har du det fra?

 

Jeg har alltid hørt på min mor fra jeg var liten med det om skjermer og mørke rom. Derfor gamet/sett på tv med lyset på.

 

Det viser seg imidlertid at det ikke er skadelig for synet å sitte ved en skjerm i et mørkt rom, dette kom nettopp fram i nyere forskning. (har ikke link).

 

Uansett har jeg normalt lys i rommet og en sånn avlang kontorlampe som lyser bak skjermen.

Jeg synes ivertfall det er mest behagelig med lys på.

Ser foresten film med lyset av ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...