Gå til innhold

Vanskeligste retro spillet du har spillt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

En del C64 spill var farlig vanskelige, men det er så pass lenge siden at jeg ikke husker alle, eller hva de heter. MEN!

 

Det var et pirat spill jeg ikke husker navnet på. Du var en kar med gråe klær, svart kappe og et sverd. Skipet var såpass stort at det kunne ha plass til 3-4 supertankere (seriøst!). Det var helt fortlatt (untatt en havfrue i den ene kaptein lugaren, for båten hadde ikke bau, bare kaptein lugarer i begge ender). Ble jaget land og strand av en hvit og en lyse grønn djevel som fløy etter deg. Slo du dem med sverdet ble de om til en grå sky og fløy ut av bildet, bare for å komme tilbake igjen. Døde du kom det stort dødning hode på skjermen og plukket deg opp med skjelett neven sin, og lo godt (uten lyd).

 

Vi fattet null og niks! Manual? Hadde det ikke. Intuitivt brukergrensesnitt inne i spillet? HALLO! Dette var C64. Google? uhm, nei, ikke i '91.

 

Og kan vel nevne Olli & LIsa. Du spilte Ollie, skulle hjelpe et snilt spøkelse med å drive de slemme spøkelsene ut av slottet sitt. For dette trengte han en magisk drikk som Lisa (kjæresten din) skulle koke i sammen. Okay, du begynte i nivå 1, og hoppet (du kunne ikke sloss) over de andre spøkelsene, plukket opp dingsen, og snek deg tilbake til Lisa. Alt skjedde på den samme skjermen.

 

Problemet var at du ikke hadde helse, en kvart pixel kom borti et slemt spøkelse og du "døde" eller fikk en K.O. Et annet artig triks var at for å finne den 7'ende dingsen (av gudene vet hvor mange), måtte du navigere deg gjennom nivå 1, 2, 3, 4, 5, 6 - plukke tingen opp på slutten av nivå 7, også navigere hele rekka tilbake. Ingen heartstone eller teleport eller noe som lignet! Ikke Healthbar engang!! Hva @£$&% gir du meg?! Og jeg kom til nivå 7 eller 8, men da var det pokker meg ta slutt. GAWD!!

 

Så vi spoler litt frem til Amiga 1200.

 

Jurassic Park - Vanskelig og vi kom aldri i mål, men det var vel fordi spillet hadde en bug i seg. Kunne ikke akkurat google oss frem til en patch i den tida der :p Vi skulle krysse en elv, måtte svømme ut til en liten båt, men strømmen i elva tok oss av gårde og vi døde i en foss. På vei til båten fant vi en del av veien hvor godeste Dr Grant forsvant "under" veien. Regnet med at en åre eller en sprek liten påhengsmotor skulle ha ligget der.

 

Desert Strike - kom i mål, med cheats XD. Etter mye om og men klarte vi første oppdrag/brett, men kort inne i andre oppdrag døde vi. Titt og ofte.

 

Lemmings 2 - kom ikke i mål, ikke på en eneste verden en gang! Hadde dårlige forutsettninger for å gå igjennom spillet uansett, da kopien var av tvilsom kvalitet og opphav. 10 år etterpå fulgte jeg en youtube link og fikk passet påskrevet: "Don't copy that floppy!"

Lenke til kommentar

En del C64 spill var farlig vanskelige, men det er så pass lenge siden at jeg ikke husker alle, eller hva de heter. MEN!

 

Det var et pirat spill jeg ikke husker navnet på. Du var en kar med gråe klær, svart kappe og et sverd. Skipet var såpass stort at det kunne ha plass til 3-4 supertankere (seriøst!). Det var helt fortlatt (untatt en havfrue i den ene kaptein lugaren, for båten hadde ikke bau, bare kaptein lugarer i begge ender). Ble jaget land og strand av en hvit og en lyse grønn djevel som fløy etter deg. Slo du dem med sverdet ble de om til en grå sky og fløy ut av bildet, bare for å komme tilbake igjen. Døde du kom det stort dødning hode på skjermen og plukket deg opp med skjelett neven sin, og lo godt (uten lyd).

 

Vi fattet null og niks! Manual? Hadde det ikke. Intuitivt brukergrensesnitt inne i spillet? HALLO! Dette var C64. Google? uhm, nei, ikke i '91.

Blackwyche

 

Lenke til kommentar

En del C64 spill var farlig vanskelige, men det er så pass lenge siden at jeg ikke husker alle, eller hva de heter. MEN!

 

Det var et pirat spill jeg ikke husker navnet på. Du var en kar med gråe klær, svart kappe og et sverd. Skipet var såpass stort at det kunne ha plass til 3-4 supertankere (seriøst!). Det var helt fortlatt (untatt en havfrue i den ene kaptein lugaren, for båten hadde ikke bau, bare kaptein lugarer i begge ender). Ble jaget land og strand av en hvit og en lyse grønn djevel som fløy etter deg. Slo du dem med sverdet ble de om til en grå sky og fløy ut av bildet, bare for å komme tilbake igjen. Døde du kom det stort dødning hode på skjermen og plukket deg opp med skjelett neven sin, og lo godt (uten lyd).

 

Vi fattet null og niks! Manual? Hadde det ikke. Intuitivt brukergrensesnitt inne i spillet? HALLO! Dette var C64. Google? uhm, nei, ikke i '91.

Blackwyche

 

HAHAHA! Genialt! Ikke det at jeg gidder å spillet det nå, men artig å i det minste vite litt mer om "et av livets store mysterier". :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Husker et spill som var på pappa sin PC for lenge siden, man var en dude som stod på ski nedover en bakke. Man måtte styre unna steiner, trær, hus og lignende, men etterhvert kom et monster å spiste meg.

Visste ikke meningen med spillet, og jeg visste heller ikke hvordan jeg skulle komme meg unna monsteret. Godt mulig jeg ikke hadde fått med meg en slags boostknapp eller noe sånt. Vanskelig var det, fordi jeg aldri vant :p

Lenke til kommentar

Startropics.

Et spill som har gjort barndommen bra, samt jævlig fustrerende til tider.

Starten av spillet er lett. Men da man har spilt en stund, kommer fustrasjonen.

Fks den delen der man må skrive inn en kode. Koden finner du ikke i spillet. og siden vi ikke hadde internett på den tiden, og ikke tilgang til Nintendo power

Lenke til kommentar

Haha. Det spilte jeg også en god del xifi.

Kom meg aldrig unda monsteret jeg heller:/

 

Banjo tooie er også et vanskelig spill.

Ikke umulig, bare jævlig forvirrende.

(prøv og klare spillet 100% uten walktrough. Alle puslespillbrikker og noter ++ Det går ikke

 

Banjo kazooie går greit. Det klarer jeg 100% på under 5 timer.

 

Sorry dobbelpost. Den første posten var ikke engang meningen og sende inn. Dritt mobil :p

Endret av Nazomi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-77do0b

De første Leisure Suit Larry-spillene. Kopibeskyttelsen var et helvete å komme seg gjennom særlig mtp. at vi kun var 9-10år og faktisk ikke skjønte at det var kopibeskyttelsen som vi brukte timesvis på å prøve å komme oss gjennom :p

Lenke til kommentar

De første Leisure Suit Larry-spillene. Kopibeskyttelsen var et helvete å komme seg gjennom særlig mtp. at vi kun var 9-10år og faktisk ikke skjønte at det var kopibeskyttelsen som vi brukte timesvis på å prøve å komme oss gjennom :p

 

LSL1 skipper du de ved å trykke ALT+X, i LSL3 CTRL+ALT+X. :)

 

Husker jeg fikk vite det av en kompis for .. mer enn 20 år siden eller noe da vi satt og spilte Amiga. ;)

Lenke til kommentar

De første Leisure Suit Larry-spillene. Kopibeskyttelsen var et helvete å komme seg gjennom særlig mtp. at vi kun var 9-10år og faktisk ikke skjønte at det var kopibeskyttelsen som vi brukte timesvis på å prøve å komme oss gjennom :p

 

Kopibeskyttelse? Var vel heller en form for alderstest slik at kidsa ikke skulle få spille. Jeg og min fetter memoriserte de til slutt. :cool:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Husker et spill som var på pappa sin PC for lenge siden, man var en dude som stod på ski nedover en bakke. Man måtte styre unna steiner, trær, hus og lignende, men etterhvert kom et monster å spiste meg.

 

Det var vel ikke meningen at man skulle stikke ifra monsteret? Det var jo en "mål-port" man kjørte gjennom og så var det ferdig. Men om man skippa denne og rant videre så kom monsteret? Har også hørt det om boosteknappen i ettertid dog, hva skjer når man evt kommer lenger?

 

EDIT: Det heter forøvrig SkiFree http://en.wikipedia.org/wiki/SkiFree

Endret av Zerqent
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Og selvsagt har vi jo Lemmings 2. Nå snakker vi vanskelig. :)

Indeed! Hadde det på SNES, men klarte aldri å runde det.

Hadde tatt alle brettene i alle verdenene, men ikke med nok overlevende lemmings til å låse opp "slutten". (aner ikke den dag i dag hva som skjer når man klarer det... note to self: søke på youtube...)

 

Det må ha vært Moktar eller Fox eller "Reven" eller hva det heter :ph34r:

 

http://www.youtube.com/watch?v=gIZRbThWeVk

Ja det er faktisk ganske vanskelig også når jeg tenker meg om.

Spesielt brett 8 (djevelens verk!) og 9, som må tas sammenhengende pga at det ikke er noen passordblokk i 9. Det at det er pigger i taket på slutten av 9 som er nesten umulig å ikke hoppe opp i gjør heller ikke saken bedre.

Er dog lagt ifra umulig med litt tålmodighet - har rundet det et par ganger. Det meste av spillet er enklere enn de to brettene, og musikken er jo episk. :)

 

For min del må det vel bli Bubsy eller Zombies: Ate My Neighbors.

Det er ikke det at størsteparten av disse er så skrekkelig vanskelig, men at siste del (siste 4 brettene + sluttbossen i Zombies, og romstasjon-brettet i Bubsy) er så og si umulig å klare ved å starte der med passord (for få liv i Bubsy, og Zombies? Røde kjempemaur + vannpistol = FAIL), så man må i praksis runde dem fra begynnelse til slutt for å hamstre nok "proviant" (liv i Bubsy, og våpen/items i Zombies) til å fullføre slutten.

 

Super Mario Bros 2 (aka The Lost Levels - ikke SMB2 "USA" som er basert på Doki Doki Panic, det er ganske enkelt) er vel også verdt å nevne.

Endret av forbjok
Lenke til kommentar

Startropics.

Et spill som har gjort barndommen bra, samt jævlig fustrerende til tider.

Starten av spillet er lett. Men da man har spilt en stund, kommer fustrasjonen.

Fks den delen der man må skrive inn en kode. Koden finner du ikke i spillet. og siden vi ikke hadde internett på den tiden, og ikke tilgang til Nintendo power

 

Koden er 747 - og den ville du fått opp om du dyppet det brevet som følger med spillet i vann, da kommer det opp på brevet. Så du trengte ikke noe Nintendo Power. Enig i at spillet er brukbart vanskelig dog.

 

Ellers støtter jeg et par andre spill som er nevnt, som Rygar og Zombies ate my Neighbour. Dog er det flere spill som nevnes her som egentlig er ganske enkle, som feks Skifree, Bubsy og Faxanadu. Men alt avhenger vel av hvor lenge det er siden man har spilt de.

 

Vanskeligste spillet jeg har spilt er forøvrig F-Zero GX til gamecube og Ninja Gaiden/Shadow Warriors til Nes!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...