Gå til innhold

Vanskeligste retro spillet du har spillt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, for å ikke spore av tråden..

 

Henta Gradius III (wii virtual console) til SNES i formiddag. Leste at det var ett av de beste og vanskeligste skytespillene.

Og sann mine ord, jeg kom aldri halvveis i førstebanen på Normal engang. Gikk ned til Easy så greide jeg et par levels + en boss. Tenk at det har en HARD difficulty også.

 

Det er typen shoot'em up som R-type, alt man kommer borti tar livet av en umiddelbart, fra vegger til kuler eller fiender. Og man samler orbs som dropper fra fiendene som lar deg switche mellom diverse powerups du har bestemt på forhånd eller shield.

 

Her er en bra review

http://wii.ign.com/articles/782/782732p1.html

 

Ellers må vel Castlevania 2: Simon's Curse (NES) nevnes. Ikke nødvendigvis fordi det er ekstremt vanskelige monstre, men brettene i seg selv er mere fienden. Og spillmekanikken, at man blir knocket et stykke bakover når man treffer et monster, som 90% ender med fall ned i en avgrunn, og enkelte flying monstre flyr AKKURAT for høyt til å nå med pisken, så man må hoppeslå, eller akkurat for lavt til å nå når man croucher og slår.

Det har også så sykt obskure puzzles som at man skal holde nedoverknappen i 10 sekunder på en helt tilfeldig plass for å aktivere en Orb som er i inventory for å komme seg videre. Eller sitte på en anna plass i 10 sekunder så en virvelvind plutselig kommer og plukker deg opp. Og det er INGEN hint ingame til dette. Bare en ting for å få folk til å kjøpe game guides på 80-tallet mistenker jeg. Umulig å vite om eller finne ut selv. Men jeg og lillebror fullførte det med walkthrough fra Gamefaqs :p

 

Castlevania 3 er også dritvanskelig, både med mengden monstre rundt, at prosjektiler man kan slå ut av lufta ofte kommer litt for høyt eller for lavt til å whippe. At man "alltid" hopper på et prosjektil og dette i avgrunnen, frequent boss/minibossfights midt i brettene, og mye backtracking når man dør.

 

Mega Man 1-6 er jo legendariske sadist-spill.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Vel, for å ikke spore av tråden..

 

Henta Gradius III (wii virtual console) til SNES i formiddag. Leste at det var ett av de beste og vanskeligste skytespillene.

Og sann mine ord, jeg kom aldri halvveis i førstebanen på Normal engang. Gikk ned til Easy så greide jeg et par levels + en boss. Tenk at det har en HARD difficulty også.

 

Det er typen shoot'em up som R-type, alt man kommer borti tar livet av en umiddelbart, fra vegger til kuler eller fiender. Og man samler orbs som dropper fra fiendene som lar deg switche mellom diverse powerups du har bestemt på forhånd eller shield.

 

Her er en bra review

http://wii.ign.com/articles/782/782732p1.html

 

Ellers må vel Castlevania 2: Simon's Curse (NES) nevnes. Ikke nødvendigvis fordi det er ekstremt vanskelige monstre, men brettene i seg selv er mere fienden. Og spillmekanikken, at man blir knocket et stykke bakover når man treffer et monster, som 90% ender med fall ned i en avgrunn, og enkelte flying monstre flyr AKKURAT for høyt til å nå med pisken, så man må hoppeslå, eller akkurat for lavt til å nå når man croucher og slår.

Det har også så sykt obskure puzzles som at man skal holde nedoverknappen i 10 sekunder på en helt tilfeldig plass for å aktivere en Orb som er i inventory for å komme seg videre. Eller sitte på en anna plass i 10 sekunder så en virvelvind plutselig kommer og plukker deg opp. Og det er INGEN hint ingame til dette. Bare en ting for å få folk til å kjøpe game guides på 80-tallet mistenker jeg. Umulig å vite om eller finne ut selv. Men jeg og lillebror fullførte det med walkthrough fra Gamefaqs :p

 

Castlevania 3 er også dritvanskelig, både med mengden monstre rundt, at prosjektiler man kan slå ut av lufta ofte kommer litt for høyt eller for lavt til å whippe. At man "alltid" hopper på et prosjektil og dette i avgrunnen, frequent boss/minibossfights midt i brettene, og mye backtracking når man dør.

 

Mega Man 1-6 er jo legendariske sadist-spill.

 

Av Mega Man-spillene, så er det vel egentlig bare Mega Man 1 som er helt sadistisk, fra 2-eren er de vel ganske enkle er min erfaring. Dog enig med deg i Castlevania 2, det spillet er brutalt om man ikke bruker guide. Det finnes dog hint om hva du skal gjøre i spillet, men pga dårlig oversettelse så er det veldig vanskelig å forstå (og man må jo også finne de bøkene for å få hintet, som i seg selv er vanskeligere enn det burde være). Castlevania 3 dog, er helt sinnsykt vanskelig. Ingenting å si på det.

Lenke til kommentar

Ja det var vel sånn at man gir en greie til en fyr i kirkegården så får man et hint. Men who knew that, liksom..Wii-utgaven har for øvrig fått en liten korrekturlesning, så mange av de store skriveleifene er fikset. Ødelegger mye av sjarmen, da.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Gate of Thunder (turbografix-16) er også på wii virtual console. En annen av sadist-typen shoot'em ups.

 

 

Men dette var på CD, og har FANTASTISK soundtrack, så bra at man har lyst å spille bare for å høre mere metal-musikk!

Men også utrolig vanskelig med å dodge kuler og ikke komme borti noe annet. Ekstrem grafikk også.

 

TG16 var mest en nord-amerikansk konsoll, egentlig en japansk konsoll som het NEC PC Engine som fikk nytt navn og utseende for USA-markedet, og slo veldig godt an der.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Vel, for å ikke spore av tråden..

 

Henta Gradius III (wii virtual console) til SNES i formiddag. Leste at det var ett av de beste og vanskeligste skytespillene.

Og sann mine ord, jeg kom aldri halvveis i førstebanen på Normal engang. Gikk ned til Easy så greide jeg et par levels + en boss. Tenk at det har en HARD difficulty også.

 

Det er typen shoot'em up som R-type, alt man kommer borti tar livet av en umiddelbart, fra vegger til kuler eller fiender. Og man samler orbs som dropper fra fiendene som lar deg switche mellom diverse powerups du har bestemt på forhånd eller shield.

 

For de som liker vanskelige shoot 'em ups, anbefaler jeg følgende spill (alle kan kjøres i MAME):

 

DoDonPachi

ESP Ra.De.

Dangun Feveron

Guwange (også på Xbox Live Arcade)

Progear

DoDonPachi Dai Ou Jou

Ketsui: Kizuna Jigoku Tachi

Espgaluda

Battle Garegga

Armed Police Batrider

Battle Bakraid

Dimahoo

Dragon Blaze

Giga Wing

 

Ellers må vel Castlevania 2: Simon's Curse (NES) nevnes.

 

Simon's Quest. Og jeg mener fortsatt at alle hint man trenger finnes i spillet (om enn noe vanskelig å finne/tyde).

Endret av Dr. B. Rumlebass
Lenke til kommentar

Bruker aldri MAME, da jeg ikke takler å spille konsollspill/arcadespill med tastatur. Det føles bare max feil.

 

Jeg kjøpte en Wii classic controller-USB converter boks på eBay fra Mayflash, men den virker visst ikke på Windows 7 64-bit, enda det står på boksen at den skal virke. Den nekter å kjenner igjen driveren enda jeg har prøvd driverne på nettsida deres og compatibility modes.

 

Trenger en NES/SNES type pad for PC. Ikke xbox 360 kontrollern, den er for stor og kladdete.

 

Har forresten 2 arcade-stikker også, en Hori EX2 og en Madcatz SF4 tournament edition til Xbox360, men de orker jeg ikke gjøre plass til foran PC'n.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

DeathSmiles er nydelig. Ganske utrolig at et så "japansk" spill dukket opp her i vesten overhodet. Synd med slowdowns når det går hett for seg, men det hadde jo arcade-maskinene også.

 

Jeg lo godt når når jeg så at sistebossen het TyrannoSatan.

 

Å spille DeathSmiles på lvl 999, passe småfull, er det nærmeste jeg kommer nirvana.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Synes Super R-Type fortjener å nevnes. Helt klart et av de vanskeligste og mest frustrerende spillende jeg har spilt. Var rimelig tilfreds når jeg endelig hadde greid å spille gjennom det.

 

Lenke til kommentar

DeathSmiles er nydelig. Ganske utrolig at et så "japansk" spill dukket opp her i vesten overhodet. Synd med slowdowns når det går hett for seg, men det hadde jo arcade-maskinene også.

 

Slowdowns ble fjernet i den amerikanske utgivelsen, og så gjenopprettet med en patch etter mye klaging. Jeg har hørt at spillet var helt umulig enkelte steder uten slowdowns.

 

kommer forresten ut i løpet av høsten fra samme utgiver. Endret av Dr. B. Rumlebass
Lenke til kommentar

Nå er jo bare 21 år, men noe som var svært vanskelig er ninja gaiden 1 til xbox, gir bare opp.

Var et Nintendo 64 spill hvor du spilte ei kjerring som skal redde noen folk, et 2.5 d spill, mange fiender som hadde runde huer eller noe.

 

Satt iallefall alltid fast på en del av spillet, var noe olympisk greier og jeg forsto aldri hvordan jeg kunne løpe fort, eller noe.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...