Gå til innhold

Disse spillene gleder vi oss til


Anbefalte innlegg

Sånn jeg ser det, er det bare PC versjonen som gjelder for BF 1943... La den ligge da om du ikke er enig.

 

Så gjelder det også for deg å slutte å lese norske horrible nettnyhets-sider, og starte å lese kvalitets-nettsider som Kotaku istedenfor:

 

"This Is Vegas Publishers: This Is Not Cancelled"

1. For min egen del er det bare PC-versjonen som gjelder, da jeg hverken har 360 eller ps3. Men det endrer ikke det faktum at for de fleste så er 1943 allerede gitt ut. Så enkelt er det bare. PC-eierne vet dette altfor godt, så da er det ikke noe å skrive om.

2. Jeg setter heller min lit på at andre retter meg når jeg tar feil, som du her gjorde. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Big aim

 

Nei, eg gløymte det ikkje, eg synest berre ikkje det er ein spesielt god RPG, og definitivt ikkje grensesprengande. Oblivion er stort, detaljert, og polert. Det er eit brukbart action-spel, men som RPG synest eg det er ganske svakt. Eg kan nemne nokre grunnar:

 

* Stor spelverd, men med eit veldig homogent, autogenerert preg. Utforsking er lite belønnande, sidan nesten alt du finn er generert på bakgrunn av nivået ditt. Det spelar med andre ord lita rolle om du legg ut mot dei fjerne fjella eller om du surrar rundt utanfor byen.

 

* Karakterutvikling er øydelagt, det å gå opp i nivå fører deg ikkje vidare mot å klare måla dine. Du kan klare det samme om du er på nivå 1 eller 30. Det står på skjermen at du har blitt sterkare, men i realiteten er der ingen slik klar tendens. Du har kanskje blitt meir spesialisert i ei eller anna retning. Kanskje har du blitt svakare.

 

* Du har moglegheita til å stige i sosial status, men spelverda reagerar ikkje truverdig på det. Om du er ein av dei øvste leiarane i samfunnet, snakkar folk til deg på akkurat samme måten som dei gjorde i starten, før du hadde nokon status.

 

* Jamnt over, føler eg ikkje at eg påverkar spelverda noko særleg. Dette er truleg eit utslag av eit design-valg frå Bethesda si side, der dei ikkje ønsker å stenge dører, men halde alle moglegheiter opne til ei kvar tid. Det høyrast kanskje positivt ut, men fører dessverre til at konsekvensen av det spelaren gjer må vere svært begrensa.

 

* Spelet held meg i handa heile tida, og sørger for at alt eg møter er rundt det samme nivået som meg sjølv. Dette er sikkert kjempebra om du skal sette opp Counterstrike-konkurranser, men ikkje i ein åpen RPG. Det er både lite truverdig, og lite spennande. Og det bidreg til at utforsking er keisamt.

 

 

Alt i alt, gir dette for meg ei ganske lite truverdig spelverd, som eg ikkje klarar å leve meg inn i. Spelet er stort og pent, men keisamt. Det er synd, for eg hadde verkeleg store forventningar til det. Morrowind var ganske bra, og om dei hadde klart å behalde det som var bra der, samstundes som dei retta på feila, kunne Oblivion blitt uhyre bra. Dessverre lagde dei større feil enn dei fjerna.

 

Det er no i alle fall mi meining, men du skal sjølvsagt få lov til å like spelet fortsatt. :) Det hadde definitivt nokre positive kvalitetar, men dessverre fungerte det ikkje for meg, og svekka tilliten min til Bethesda kraftig. Dette var nok mykje av grunnen til at det tok sopass lang tid før eg skaffa meg Fallout 3. Det, derimot, har til no overraska positivt, og har gjenoppretta trua mi på at Bethesda kan lage gode RPGar, om dei berre vil.

 

Kay

Lenke til kommentar
Hva med Ratchet & Clank - a crack in Time?

Det er jo den utgivelsen jeg gleder meg mest til, etter de fantastiske utgivelsene Tools of Destruction og Quest for Booty.

Har allerede forhåndsbestilt Crack in Time, Uncharted2 og Assassins Creed2, så får vel bare smøre meg med tolmodighet. I mellomtiden får jeg bare håpe at Bethesda klarer å bli ferdig med Fallout3 DLC-pakkene til PS3.

 

Men skuffende at Ratchet & Clank ikke var på lista

Ser også frem til dette, storkost meg igjennom de to foregående PS3-utgivelsene og har tro på at A Crack in Time blir enda bedre.

 

Bortsett fra Ratchet & Clank blir det nok anskaffelse Rock Band: The Beatles, CoD: Modern Warfare 2 og Dragon Age: Origins, så får jeg se an om det kommer noen skikkelig bra coop-spill i tillegg.

Lenke til kommentar

Disse gleder jeg meg til. Et av dem er på vei med posten da. Alt kommer jo ikke i høst heller da. Men men..

 

 

Aliens vs Predator - Likte 2'ern godt.

Batman Arkham Asylum - Blir veldig bra om ikke det blir for ensformig.

Beyond Good & Evil 2 - Fikk ikke spilt eneren mye, men virket artig.

Bioshock 2 - /win

Brutal Legend - /epic

Castlevania: Lords of Shadow - (savner å piske skjeletter:p)

Dante's Inferno - Bra trailer, noen som har lest boken?

Doom 4 ?

Dragon Age Origins Collector's Edition - Må bli bra

Final Fantasy XIII (13)

Final Fantasy XIV (14) - mmorpg? /venneløs (igjen:p)

God Of War III Seff

James Cameron's Avatar: The Game - Har ikke sett filmen, men tøft navn da!:p

Overlord 2 - (på med i posten)

Ratchet and Clank: A Crack In Time - Kun spilt Tools of Destruction (ikke ferdig enda), men utrolig tøft.

Red Dead Redemption - Gta+western = win? håper det.

Uncharted 2: Among Thieves - Ikke ferdig med eneren, men underholdende, blir kjøp.

 

Sum 9213 kr :cry:

Glad ikke alt kommer ut samtidig. Hadde gått personlig konkurs. Nettopp kjøpt ps3, og har hatt litt kjøpedilla.

 

Edited: typo

Endret av Gorzun
Lenke til kommentar
Nei, eg gløymte det ikkje, eg synest berre ikkje det er ein spesielt god RPG, og definitivt ikkje grensesprengande

 

Du trenger ikke like spillet naturligvis, men mye av teknologien bak Oblivion er faktisk grensesprengende som feks den kunstige intelligensen.

 

Spør du meg er Oblivion ti ganger så mye RPG enn hva KOTOR er :)

Endret av Big aim
Lenke til kommentar

Personlig gleder jeg mest til Dragon Age, Uncharted 2 og Assassins Creed 2 (er i tillegg interessert i Borderlands) av de som står her, men hvis Risen kommer i år er det nok høydepunktet for meg. Gleder meg også til Dvinity 2 som forhåpentligvis kommer i September.

 

OT:

Det er lenge siden jeg har vært i en Oblivion diskusjon må jeg si, men når en dukker opp kan jeg ikke dy meg.

Oblivion var et pent og morsomt spill. Noen ordentlig RPG kan ikke jeg kalle det derimot (bare min mening selvsagt). For meg er det to ting som definerer RPG: Karakterutvikling og "Valg og konsekvenser" (bedre kjent som CnC).

 

Veldig få spill har begge deler. Da må man tilbake til gode gamle slagere som Planescape:Torment og lignende, og selv da er CnC for det meste overfladisk). The Witcher gjorde et veldig godt forsøk i nyere tid. Det er ikke mulig å få virkelig CnC med den kunstige intelligensen vi har i dag. Det er umulig å få spillverden til å reagere på alt spilleren gjør.

 

Likevel er det viktig å ha illusjonen av det, og det var her Oblivion falt gjennom for min del.

Man kunne gjøre alt. Ingen brydde seg om du var leder i alle laugene. Interaksjonen med NPCene ble redusert til et mislykket minispill. Alt ble kunstig.

I tillegg har vi en verden bestående av parker med ruiner strødd tilfeldig omkring, en GPS som tok vekk enhver følelse av utforskning, og et noe mislykket forsøk på tilfeldig dialog om "mudcrabs".

Karakterutvikling ble også hevet ut av vinduet når man blir oppfordret til å forbli på level 1 for å lettere komme seg gjennom spillet.

Og da har jeg ikke en gang kommet inn på banditter som, kledd i den beste rustningen som finnes, lopper deg for småpenger.

 

Forresten var det ikke en gang virkelig Radiant AI i spillet. Det ble tatt ut, og NPCene endte opp med forutsigbare rutiner bestående av å gå fra vegg til vegg. Dette fantes forresten i en forbedret versjon i det første Gothic spillet flere år tidligere.

 

Oblivion er et flott spill med mods, men jeg syns alltid det er litt morsomt når folk som ikke har spilt særlig mange RPG før tror det er Guds gave til menneskeheten.

Ha det gøy med spillet. Det er ingen som tvinger deg til å endre mening. Men når du hevder at det er et forbilde for en sjanger det egentlig ikke tilhører får du litt motstand fra nerder som meg. :p

 

(Er vel ikke mer nerd enn andre som gidder å registrere seg på et spillforum for blant annet å diskutere hva som definerer sjangere. :) )

Endret av Nether
Lenke til kommentar
Oblivion er et flott spill med mods, men jeg syns alltid det er litt morsomt når folk som ikke har spilt særlig mange RPG før tror det er Guds gave til menneskeheten.

Ha det gøy med spillet. Det er ingen som tvinger deg til å endre mening. Men når du hevder at det er et forbilde for en sjanger det egentlig ikke tilhører får du litt motstand fra nerder som meg.

 

Dette får virkelig bli din mening. Oblivion er ikke Guds gave til menneskeheten, men det er et fantastisk solid spill RPG :p

 

Nerder definierer ikke sjangere alene, og faktum er at Oblivion fungerer som et flott RPG for den store majoriteten. Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg kan digge "mainstream". For tiden spiller jeg Morrowind som heller ikke er perfekt, men et solid spill det er det. Kan forsåvidt forstå at gamle fans har grodd fast i en tilnærming til sjangeren, men tilnærmingen er ikke en gudegitt sannhet av den grunn. Personlig setter jeg pris på mange av systemene som kritiseres, men det er og blir en personlig smak - ikke sjangerbestemmende i seg selv. RadiantAI ble vel redusert et hakk pga ulike problemer, men det var ikke mindre grensesprengende av den grunn med tanke på det tidligere sammenligningsgrunnlaget. Todd Howard om RadiantAI m.m:

 

What do you think was the greatest new development(s) of The Elder Scrolls games over the years? (3D environments, lip-syncing audio dialog, physics, etc.) --> also: non-appearance related developments. Actual gameplay changes, or developments in Bethesda’s approach to the series?

Technically, it’s fully realized 3D environments. I think the main character and story in our games is the world around you. What the flowers look like, the chairs, the castles, you name it. Exploring that world is the key driving force, and as 3D graphics have gotten better, so have the games. People usually scoff the importance of graphics, but I feel it’s probably the number one thing in a game like this. It immediately puts you in another world, it suspends your disbelief and makes it feel new, or amazing, whatever you want to call it. We obsess over the world detail, and the art and technology to make that happen. Number two, I’d put the Radiant AI in Oblivion. It’s a really amazing system, and we only scratch the surface of it. What we could do with NPCs made the world come alive finally. Prior to that it was just ‘people as menus.’ They stand in place and you go up and click them. They felt totally dead. As far as gameplay, it’s old now, but the switch from an XP system to a skill reward system in Daggerfall really sets the series apart. The whole idea of getting better at actions as you do them becomes the ultimate gameplay carrot. I think if you put those things together, vibrant world to explore and improvement through action, you get the heart of the series. It just has a certain flow about playing it I love.

 

Forøvrig setter jeg veldig pris på følgende tilnærming til serien:

 

Have previous Elder Scrolls games had an effect on the development of later Elder Scrolls games? And if so, what are some examples?

Of course. So much of what we do is a reaction to the last game. Just listening to people’s experiences with the previous game flavors what we do with the next one. If you look at Oblivion, the big new things, like the AI or the combat, were a reaction to the key criticisms of Morrowind. At the same time, we really try to do something new in each game. We want to keep the series fresh and usually start a game by trying to make the ‘end-all-be-all RPG’, regardless of what came before. I stay away from +1 sequels. Meaning, ‘it’s just like that game – plus this.’ I think that’s a good way to burn out your franchise. Most fans will usually ask for more skills or more races, things like that. But I don’t see those kinds of things adding to the experience. I wouldn’t add a race, I would ask ‘how can playing an Orc be even more unique?’ It’s about meaningful choice, not more choice.

Hele intervjuet.

 

P.S. Diskusjonen dreide vel opprinnelig rundt BioWare Vs. Bethesda og i den forbindelse vil jeg påpeke at Oblivion er og blir mye mer RPG enn KOTOR/Mass Effect m.fl. Knights of the old republic feks spilte mer som et actionspill med rollespillelementer enn et fullblods RPG. Jeg satte dog enorm pris på det for det det var, så får vi håpe deres nye spill lever opp til forventningene.

 

"It's all subjective".

Endret av Big aim
Lenke til kommentar

Hehe. Vi får nok være enige om å være uenige. Flott du har det gøy med spillet. Jeg hadde også det morsomt med det, tro meg. :)

Men det er et faktum at Gothic hadde "levende" NPCer noen år før Oblivion kom ut. Til og med litt før Morrowind kom ut med sine Wikipedia NPCer.

 

Var mer fornøyd med Fallout 3. Hatet hovedhistorien, men i alle sideoppgavene kunne man se at Bethesda virkelig prøvde å ta til seg kritikken de fikk fra Oblivion. Spesielt følte jeg at utforskning ble belønnet i Fallout 3 i motsetning til Oblivion. Det gjorde meg mye mer positiv med tanke på Elder Scrolls 5. Og ja, jeg kommer til å kjøpe ES 5. :)

 

---------------------------------------------------------

Synes ikke Bioware lager de beste RPGene nå (spiller KOTOR og ME mer for historien).

Jeg tenker mer på spill som de gamle Fallout spillene og Planescape:Torment.

Jeg håper Age of Decadence kan bli et friskt (eller gammelt rettere sagt) pust i sjangeren.

PS:T var min beste spillopplevelse, og jeg håper at noe lignende kommer igjen. Det er slitsomt å være tilhenger av en nisjesjanger, tro meg. :p

Heldigvis liker jeg de fleste sjangere, deriblant sandkasse spill som Bethesda lager.

Vil bare ikke at nye RPG utviklere skal tro at alle spill må være av den typen.

Det er et marked for intrikate dialoger og isometrisk styresett også. Med lavere budsjett har man råd til å sikte seg vekk fra massemarkedet.

 

Uansett, dette er langt fra emnet. Var bare morsomt å diskutere litt.

 

Sier meg enig i de som synes Risen skulle vært oppført. Hvis feilene fra Gothic 3 har blitt rettet opp kan det bli et utrolig flott spill.

Lenke til kommentar

Ah, Radiant AI, ja. Eg hugsar at det var ein av tinga der var knytta stor spenning til før utgivelse, men når spelet kom, såg eg verkeleg ikkje mykje av det. Som Nether seier, NPCar med eigne daglege rutiner, eksisterte allereie i ein betre versjon i Gothic-spela. I tillegg synest eg NPCane der er vesentleg meir truverdige og levande. I Oblivion får eg ei sterk kjensle av at alle karakterane berre er kulissar som eksisterar utelukkande for mi skuld. Dei i Gothic klarar i mykje større grad å skape ein illusjon av å ha eigne intensjonar, og eigne liv, der eg ikkje nødvendigvis er hovudpersonen. Og so har dei det heller ikkje med plutseleg å skifte dialekt og stemme. :p

 

Men eg skal vere med på at NPCane i Oblivion var ei forbetring over dei i Morrowind. NPCane i Morrowind var i all hovudsak reine hypertekst-terminalar.

 

Som sagt tidlegare, alt var ikkje dårleg i Oblivion. Det er stort. Spelmotoren er temmeleg bra. I tillegg var der ein ting som faktisk har noko med RPG-sjangeren som eg likte: enkelte av oppdraga var oppfinnsomme og bra laga. Spesielt hugsar eg eit oppdrag som hadde med eit maleri å gjere, som verkeleg overraska meg. :)

 

Når det gjeld KOTOR, er det ein heilt annan type RPG, men om ein skal samanlikne, synest eg det er mykje betre. Der er fleire viktige RPG-element som verkeleg fungerar i KOTOR:

1. Historia er engasjerande og godt fortalt.

2. Det klarar å gi eit inntrykk av at valga mine faktisk spelar ei rolle.

3. Karakterutviklinga fungerar, og eg fekk verkeleg ei kjensle av at karakteren min vart sterkare.

4. NPCane er interessante.

 

På minussida skal det seiast at det er temmeleg lineært, og at ein del av områda er ganske korridoraktige. Men som sagt, er dette ein litt annan type RPG enn TES og Gothic. Sterkare fokus på historiefortelling har det med å føre med seg større linearitet.

 

Novel, Oblivion er og blir eit omstridt spelt, som det har vore sidan det kom ut. Spelpressa skamroste det, men på foruma har der vore mange harde diskusjonar, og det ser ikkje ut til at det skal ta slutt heilt enno. So på eit nivå kan ein i alle fall kalle det eit engasjerande spel.

 

Men i dag skal eg spele vidare på Fallout 3, som eg faktisk synest er temmeleg bra. Kva synest de andre om det spelet?

 

 

EDIT: Eg trur eg må lære meg å bruke mindre tid på innlegga mine...Nether klarte visst å snike inn svar på spørsmålet mitt før det vart stilt. :)

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Laber interesse for Max Payne 3 virker det som. Skyldes det at det er en annen utvikler som står bak spillet nå? ;)

 

Med tanke på hvem utvikler som har tatt over så gjør det nok ikke det.

For min del er problemet at de nesten ikke har har kommet et pip om spillet, særlig med tanke på hvor nært det er utgivelse, og det handler om at et lass med andre spill har vært flinkere til å fange min oppmerksomhet samt virker litt mer spennende enn en tredjepersonskytter.

Lenke til kommentar

Fallout 3 er godt nok, men har absolutt ikke engasert meg like mye som Oblivion (som jeg har spilt mer eller mindre siden mars 2006). Er nok en større fan av TES universet og dens verden.

 

Godt at vi i alle fall kan enes om å være uenige :p

 

Apropos Risen ser jeg spillet er med på Snorre Bryne sin liste. Kan bli bra dette:

 

De tyske rollespillveteranene Piranha Bytes, som står bak «Gothic»-serien, kommer her med en helt ny rollespillserie som stadig flere har begynt å glede seg til. I starten av spillet skylles din rollespillfigur i land på øya Faranga, der handlingen finner sted. Gjennom spillets løp vil stadig større deler av øya åpne seg opp, og du blir pent nødt til å involvere deg i konflikten mellom to krigende parter på øya - og i bakgrunnen lurer en vulkan som når som helst kan eksplodere. Mye av det som gjør spillet så spennende, er den store friheten du har i spillet, samtidig som de velprøvede rollespillelementene fra «Gothic»-serien er i behold.

Artikkel

Lenke til kommentar

Kanskje på tide å heller starte en egen diskusjonstråd for rolllespillutviklere? :)

 

Takk for linken Big aim!

 

Sånn generelt savner jeg plutselig (kom nettopp over en annen fyr her som savnet det) masse info om strategispillet R.U.S.E. som skulle komme ut i år.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...