Gå til innhold

Den store kaffetråden!


Eplefe

Anbefalte innlegg

Onkelen min har en ganske flott helautomatisert kaffemaskin. Man velger styrke og størrelse, og maskinen kverner bønner for deg. Alt du trenger å gjøre er å plassere koppen din i riktig posisjon og la det sorte gullet flomme. Jeg har lagt min elsk på steameren som sitter på også, varm melk med skum på et blunk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligger på sofaen og kjeder meg litt på morgenkvisten, så da slenger jeg inn et lite innlegg om at jeg helt klart foretrekker kaffen min sterk og svart. På jobb går det med en god del kaffe når jeg er inne på pause, og effekten merkes når man får innpå 4-5-6 kopper med svart krutt grytidlig på morgenkvisten =D

Lenke til kommentar

Drikker stort sett svart kaffi, hender eg har i litt melk, mest for å kjøle den ned litt. Klarar ikkje å drikke glovarm drikke, uansett kva det er. Sukker i kaffien har eg aldri likt.

 

Nokon som tilfeldigvis har testa Bialetti Mukka Express?

 

Har lenge vurdert berre ein (Moka Express), dei er jo også veldig billige (har sett dei til rundt 250 kr her i landet). Mukka Express derimot kan sjå ut til at er litt verre å få tak i.

Endret av Einride
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Det vil jo alltid være folk som glemmer at smak er subjektivt, da. ;)

 

Når jeg flyttet hjemmefra var det et must med en anstendig kaffetrakter og ei espressokanne, så jeg fikk meg en Moccamaster til overraskende 599,- samt ei..err...Bialetti espressokanne til 301,- eller hva det var. Så langt ingen nedturer, heldigvis.

Saken med Moccamaster, slik jeg har forstått det, er først og fremst at den er den eneste(?) trakteren på markedet som er godkjent av Norsk Kaffeinformasjon. Jeg mener, foreldrene mine har enda sin Moccamaster som de kjøpte for omtrent 20 år siden, og den trakter enda strålende bra. Det sier vel sitt? ^_^

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det er heldigvis ikke den eneste som er godkjent av NKI.

Følgende maskiner og modeller er godkjente:

 

* Kenwood, mod. CM 900 og CM 901

* Moccamaster, alle modeller

* Melitta Excellent Steel og Melitta Aroma Excellent Steel Thermo

* OBH Nordica King of Coffee mod 2353, 2354, 2379 og 2380.1

* Severin, mod. KA 5700 og KA 5740

 

Det jeg liker best ved Moccamaster, er at de har hatt samme design i over 20 år, så hvis noe skulle gå istykker på maskinen min, er det veldig lett å skaffe nye deler.

 

Det samme gjelder alle "kaffe"-ting jeg har, både presskannen og kaffekannen min er kjente merker, da er det lett å skaffe reservedeler.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Selv hadde jeg presskanne i begynnelsen av hybellivet, men fant fort ut at jeg ikke orket tankene på å måtte koke opp vann i kjele bare for å ta meg en liten kopp til frokost ol.

Gleden var stor når jeg fikk min egen kaffetrakter av merket Bosch, selv om jeg nok ikke får full uttelling i forhold til smak ol.

 

Bilde av trakteren min, snippet fra elkjop.no

Skjul
tka1410v_mx.jpg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg startet å drikke kaffe da jeg fikk meg sommerjobb med nattskift. Gikk rett på svart kaffe og har stort sett holdt meg til det siden. Den eneste andre kaffedrikken jeg har likt er espresso. Til daglig drikker jeg som oftest filterkaffe fra termos, pulverkaffe funker også i ei knipe.

Lenke til kommentar

Vi fikk servert espressoshots på skolen en dag, en "kompis" av meg som er barrista bor rett oppi høgget. Jeg tok fem shots (det er en ganske høy dose koffein har jeg forstått) og en jentunge insisterte på at hun skulle ha åtte, for det var ca. en full kaffekopp av typen hueg. Vi måtte, sakte men sikkert, forklare henne at hun faktisk kunne dø av en så stor dose med koffein. Heh..

 

Og, det kalles ikke espressoshotd fordi de inneholder alkohol, de kalles espressoshots fordi de er små nok til å passe i et middels stort shotglass. :p

 

Forøvrig, jeg jakter på store kaffekopper (0,4 l eller større), noen som vet hvor jeg kan finne? 8D

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Dette her er et veldig seriøst spørsmål, selv om det kanskje ikke virker sånn. Jeg drikker mye kaffe om dagen (kanskje rundt 1 liter), og fant ut at espresso er helsefarlig i lengden. Jeg er alene og bruker ofte en espressokanne for å lage kaffe fordi jeg aldri får bra resultat når jeg trakter en kopp kaffe i en kaffetrakter. 

 

Vet noen om det er noe annet enn filteret som gjør filterkaffe til et sunnere alternativ? Kan jeg filtrere espressoen gjennom et filter før jeg drikker den for å gjøre den sunnere? 

 

Takk! :)

Lenke til kommentar

Dette her er et veldig seriøst spørsmål, selv om det kanskje ikke virker sånn. Jeg drikker mye kaffe om dagen (kanskje rundt 1 liter), og fant ut at espresso er helsefarlig i lengden. Jeg er alene og bruker ofte en espressokanne for å lage kaffe fordi jeg aldri får bra resultat når jeg trakter en kopp kaffe i en kaffetrakter. 

 

Vet noen om det er noe annet enn filteret som gjør filterkaffe til et sunnere alternativ? Kan jeg filtrere espressoen gjennom et filter før jeg drikker den for å gjøre den sunnere? 

 

Takk! :)

Du kan legge 1 aeropress filter i espressokanna di. Vet ikke hvilken kanne du har. Jeg tror ikke du skal være veldig redd for å drikke ufiltret kaffe. Bli heller veganer, da er helseeffekten mer dramatisk bedre.

Vi har foresten en mer aktiv kaffetråd her jeg anbefaler du heller bruker https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=606900&page=1

Endret av winb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...