Gå til innhold

Den store kaffetråden!


Eplefe

Anbefalte innlegg

coffee_by_arTisTinDaMaKing.jpg

Kaffe

Kaffe er en drikk laget av steinene (det vi kaller bønnene) av kaffeplantene. Disse er omgitt av fruktkjøtt og skall som skrelles vekk før steinen tørkes og brennes (og males, eventuelt, for de som foretrekker ferdigmalt kaffe).

 

Den eldste historien om kaffe er 1500 år gammel, og fra Etiopia. Den handler om en gjeter som oppdager at geitene oppfører seg rart etter at de spiste en plante med røde bær. De fikk ikke sove om kvelden. Han fortalte dette til en munk, forsøkte å helle varmt vann over bærene. Munkene hadde tidligere hatt problemer med å holde seg våkne under bønnestundene, men ikke etter at de begynte å drikke dette avkoket.

coffee_by_SuzyTheButcher.jpg

Kaffe ble solgt som avføringsmiddel på apotek, og hadde i tillegg mange (motstridende) virkninger. For de av oss som drikker mye kaffe virker nok mye av dette rimelig sinnsvakt.

 

«kaffe hjelper mot luft i tarmene, den styrker leveren og gallen, lindrer vassrsott, renser blodet, beroliger maven, skjerper appetitten, men kan også dempe den, holder én våken, men kan også virke søvndyssende, den roer ned hissige temperament, og motsatt heter opp kjølig natur»

 

Time_for_Coffee_Break_by_ninazdesign.jpg

 

Norge ligger på tredjeplass av kaffekonsum/innbygger, kun overgått av Finland og Danmark (henholdsvis 10,1 og 9,7kg pr. person), med et konsum på 9,5kg kaffe per innbygger.

 

Den dyreste kaffen er trolig Kopi luwak, som koster over 1.000 USD pr. kg, denne er laget av avføringen til et mårlignende dyr som kun spiser de beste bærene på kaffeplantene, og bønnene går uforstyrret gjennom systemet. Så plukkes de opp, vaskes og tørkes og brennes som vanlige bønner. Det lages kun ca. 250kg av denne kaffen årlig. En kopp av denne koster rundt 60,- i USA (tilgjengeligheten i Norge vet jeg ingenting om, og finner heller ikke noen informasjon om det).

coffee_by_nemeziz.jpg

 

Forskerne er stort sett enige om at et moderat inntak av kaffe ikke er skadelig, men kan ha en effekt mot kreft (moderat inntak er mellom 500-600mg daglig, altså 6-7 kaffekopper). Kaffe kan føre til høyt kolesterol, på grunn av to kjemiske forbindelser i bønnene, men dette motvirkes enkelt ved å bruke trakter eller håndfiltrere kaffen, da disse stoffene blir igjen i filteret.

 

Kaffe inneholder masse antioksidanter, som som kjent har en positiv innvirkning på helsen, og jevnt kaffeinntak forebygger diabetes 2.

 

Coffee_by_Hammond22.jpg

Kaffeoppskrifter

Cappucino

1/3 espresso

1/3 varm helmelk

(eller annen melk med

rundt 3% fett, dette

gjelder alle kaffedrikker

med melk)

1/3 melkeskum

 

Skummet skal øverst. En myk og herlig kaffedrikk, italienerens frokostdrikk.

Kan pyntes med sjokoladepulver og kanel oppå skummet. Nam!

 

 

Café Mocha

2/3 varm helmelk

1/3 espresso

 

Putt ca. to spiseskjeer sjokoladesirup i bunnen av glasset før du heller

kaffe og melk i glasset. Du kan og bruke hvit sjokoladesirup for å lage en

(duh) hvit Café Mocha.

 

 

Kom igjen, folkens. Snakk om alt som har med denne edle drikk å gjøre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel egentlig likt kaffe ganske lenge, og min favorittkaffe er helt klart cappucino (det skal sies at jeg ikke har smakt så mange forskjellige kaffetyper.) Vi har alltid slitt med at vi aldri kan ha laget god kaffe, og hvis jeg skulle smake kaffe som var over den normale traktekaffeen, måtte jeg ty til det svindyre "Kaffebrenneriet." Heldigvis kjøpte pappa denne nydeligheten for litt over en måned siden: :love:

 

Du kan si at omtrent alt som kommer ut av den maskinen er gull! (Bruker dyre bønner, though)

Lenke til kommentar
Bra tiltak!

Jeg vurderte faktisk å lage en tråd om dette selv, men jeg la fra meg tanken pga. manglende kunnskap om feltet.

 

Nå vil jeg at du skal anbefale meg noe å lage;

Kun med en presskanne og vannkoker.

 

B)

Har du en liten gryte og en stekeplate òg? For du kan lage melkeskum for hånd. Det er faktisk ikke så vanskelig i det hele tatt når det er helmelk man bruker. ;)
Lenke til kommentar
Jeg mener at det bare er svart kaffe man kan kalle kaffe.
Men du tar feil. :]

Forøvrig kalles kaffedrikker som skal serveres i høye glass for nettopp det - kaffedrikker. Men man kan fint si man skal ha seg en kopp kaffe og ha oppi både fløte og sukker uten at det forandrer navnet. Men nå har både café latte, cappucino, café mocha og espresso egne navn, men de er like fullt kaffe/kaffedrikker. Folk som sier espresso er mindre kaffe enn svart traktekaffe er de som aldri har sittet og dirret av for mye koffein i kroppen etter to femdoble espressoer.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det bare er svart kaffe man kan kalle kaffe.
Men du tar feil. :]

Forøvrig kalles kaffedrikker som skal serveres i høye glass for nettopp det - kaffedrikker. Men man kan fint si man skal ha seg en kopp kaffe og ha oppi både fløte og sukker uten at det forandrer navnet. Men nå har både café latte, cappucino, café mocha og espresso egne navn, men de er like fullt kaffe/kaffedrikker. Folk som sier espresso er mindre kaffe enn svart traktekaffe er de som aldri har sittet og dirret av for mye koffein i kroppen etter to femdoble espressoer.

Da er vi enige om at vi er uenige, eller hva? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...