Gå til innhold

Hva slags achievements liker/misliker du?


Hva slags achievements liker/misliker du?  

  1. 1. Hvilke(n) type(r) achievements liker du minst?

    • Collecting
      21
    • X antall kills i MP
      31
    • X antall MP matcher
      27
    • Ranked MP
      33
    • Runde spill på høyeste vanskelighetsgrad
      7
    • Altfor lette achievements
      6
    • Multikriterieachievements (krever at du gjør mange forskjellige ting for å låses opp)
      12
    • Annet
      6
  2. 2. Hvilke(n) type(r) achievements liker du best?

    • Collecting
      20
    • X antall kills i MP
      12
    • X antall MP matcher
      7
    • Ranked MP
      5
    • Runde spill på høyeste vanskelighetsgrad
      29
    • Lette achievements, yay!
      23
    • Multikriterieachievements (krever at du gjør mange forskjellige ting for å låses opp)
      25
    • Annet
      21


Anbefalte innlegg

Det finnes mange typer achievements, noen er frustrerende og irriterende, mens andre er morsomme å jobbe mot og man strekker armene i været av glede når de låses opp.

 

Dette avhenger selvfølgelig også av hvilket spill man spiller, og hva man liker å gjøre i disse spillene. For eksempel vil mange synes det bare er moro å drepe 10000 motstandere i spill som GoW, Halo, CoD og andre toppspill, mens 10000 kills i et spill med elendig MP og lite community bare er håpløst og kjedelig.

 

Personlig misliker jeg sterkt alle achievements som dreier seg om å samle all mulig dritt som utviklerne legger igjen rundt omkring i spillet. Tanken bak er vel å oppmuntre spilleren til å utforske hele spilleområdet, men for meg ødelegger dette hele opplevelsen da jeg ofte må bruke en guide for å få med meg alle, og disse guidene har en tendens til å inneholde spoilere.

Jeg elsker å utforske store spillverdener, men jeg liker å gjøre det på mine egne premisser.

 

Jeg er også motstander av Ranked MP-achievements. Tanken bak dette er nok at man ikke skal kunne jukse seg til disse ved å booste med venner, men jeg synes det er ufint å tvinge spillere til å spille mot fremmede for å låse opp achievements. Dette fører ofte til ubehagelige opplevelser, da det er mange ufyselige mennesker på Xbox LIVE. Dessverre. Jeg vil mye heller spille mot venner og ha en morsom, sosial og hyggelig opplevelse, enn å bli kjeftet på av ukjente. Det optimale er jo om disse achievementene teller på tvers av Ranked og Player, da har man liksom muligheten til å velge selv.

 

Av achievements jeg liker er de vanskelige høyt oppe på listen. F.eks. Call of Duty-achievements er beryktet og respektert for sine til tider umenneskelige vanskelighetsgrader. Det føles alltid godt å få disse, selv om (eller nettopp på grunn av at) man banner og sverter litt underveis.

 

Jeg liker også de svært lette, ettersom disse har gitt meg mange spillopplevelser jeg aldri hadde fått hvis ikke det ga lette poeng. Open Season er et eksempel på slikt. Morsomt spill, lette achievements. En hyggelig kveld eller to med laidback gaming så har man 1000 uten å måtte gjøre så mye for det.

 

Hva synes dere, ærede gamer.no-medlemmer? Si gjerne i fra dersom det er flere svaralternativer dere synes bør være med..

 

EDIT: minor typo

Endret av This is David
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine favoritter er uten tvil å runde spillet på høyeste vanskelighetsgrad, samt x antall ting man må gjøre for achievements. F.eks drepe fiender med div våpen og bruke egenskaper x antall ganger.

Achievements som troner lengst ned på listen min er uten tvil MP achievements. Makan til møl. Mange online communties dør fut fort på de ikke så store spilltitlene. F.eks F.E.A.R 2 og Condemned 2.

 

Er ingen motstander av lette achievements, det er herlig med litt hjernedød spilling. Valgte å ikke stemme på det fordi det er midt på treet. Som du nevner over, det er fantatisk å få til skikkelig harde achievements som Veteran på CoD.

Endret av Sadfez
Lenke til kommentar

Jeg rett og slett hater MP achievements, de burde vært seperate fra single player sine. Hvis folk vil kunne makse ut 1000 i et spill og er tvunge til å gjøre mp for det syns jeg det er litt dumt. Spesielt spill som Rainbow six vegas 1, der nesten alt går i mp. uff:/

 

Liker at man får en achievement for vært kapittel man fullfører, gjør at man føler det ikke blir for lenge mellom vær. Liker som sadfez sier, typisk collectable, drepe så så mange med hvert move /våpen. Det mest standarde.

Lenke til kommentar

Enig med Sadfez der! Å få en achievement for å ha runnet spillet på det høyste vanskelighetsgraden sier noe om deg som spiller, enten du er god eller bare har spilt igjennom spillet flere ganger. Selv om jeg ikke har klart Call of Duty 3 på Veteran, støtter jeg slike achievements på det høyeste!!

 

Jeg elsker også å samle ting i spill. For eksempel orb-hunting i Crackdown, skyte duer i GTA IV o.l. Cog tags i Gears synes jeg ikke kan sammenlignes fordi det er for få av dem og at dette er ett spill med en mindre verden enn de to nevnte.

 

Er egentlig ikke fan av multiplayer achievements i det hele tatt jeg, og da spesielt ikke ranked! For min egen del elsker jeg fotballspillet FIFA, men jeg suger i det! Så å vinne kamper online er vanskelig for meg, derfor er det rett og slett umulig å vinne turneringer for å få en achievement... Noen kan man booste med venner, andre kan man ikke det. Jeg synes det er gøy å samle achievements, men ikke å booste flere timer bare for å få én liten en til 5G :(

Lenke til kommentar

Er enig med det de fleste sier her, spesielt trådstarter.

 

Å lete etter ting er som regel dritt, men det kommer helt an på hvordan spillet er lagt opp. Hvis man f. eks alltid vil ha litt hjelp i spillet (f. eks at det er merket av på kartet hvor et objekt befinner seg, og så må du lete det fram), så kan det være kjempegøy, men som regel så er utviklere late, og den eneste måten du virkelig kan få til å finne alle, vil være å bruke en guide. Det gidder jeg ikke. Spill som har gjort dette bra er for eksempel beyond good and evil (ikke 360 spill riktignok), og bully. I begge spilla kan du låse opp muligheten til å få se hvor hemmeligheter ligger på kartet, senere i spillet. Man må fortsatt lete litt da.

 

MP achievements er som regel hat uansett, siden det ofte ødelegger fokuset i spillet. Kanskje hvis det er en achievement for å bare bruke et visst våpen f. eks, så vil en person gjøre en dårlig jobb for laget sitt pga han bare fokuserer på å gjøre achievementen. Dem som jeg hater aller mest er egentlig sånne som vil at man skal vinne x ganger på rad, som i street fighter.

 

Achievement for å runne spillet på vanskelig er alltid bra, samme er acheivements som får deg til å runde spillet om igjen, eller gjøre morsomme ting, eller lette ting.

Lenke til kommentar

Jeg mener et spill burde ha minst 500 GS for å runde singleplayer. Om ikke blir det for slik at jeg bare slenger meg på MP hele tiden.

 

Som Gorm sier, er lete etter og (de fleste) MP achievements dritt. Gears of war 2 har mange kjipe MP-achievements som ødelegger litt av spillegleden. Men MP-achievements slik som "Party like it's 1999," vinn x kamper, vinn xx kamper liker jeg :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at collecting-achievements til tider kan virke veldig ødeleggende og føre til at man tyr til guide full av spoilers, men synes de fungerer fint hvis det er slik at de innsamlede tingene forblir innsamlet etter gjennomspilling, slik at man kun kan finne nye i neste gjennomspilling. Gears of War har for eksempel dette, der du kan finne noen i første omgang samtidig som du låser opp insane vanskegrad og deretter finne flere/resten under gjennomspilling på insane. Også slik Tales of Vesperia har løst det, ved å kunne overføre så godt som alt av info/collectibles/items til neste gjennomspilling, synes jeg er utmerket.

Å få gullmedalje i alle events i Amped 3 er også et eksempel på noe liknende, og dette ble min første 1000/1000 i sin tid og fryktelig, fryktelig tilfredsstillende. :D

 

Så jeg stemte dette forutsatt at spillet ikke krever at du samler inn alt på én gjennomspilling og ikke fører noen "journal" over hva du har samlet inn ved tidligere gjennomspillinger.

 

Edit: Neei, så stemte jeg omvendt av hva jeg mente. Leste feil i pollen. Arrrgh

Endret av Simen
Lenke til kommentar

Jeg hater virkelig oppnåelser som denne - OG JEG DRIVER FAKTISK MED DEN D:

 

Obsessive - 100G

 

While connected to Xbox LIVE, play the game for once a day for 100 days

 

Fra Brothers in Arms: Hell's Highway. Kan trøste meg med at 800 av dem er lette å få tak i.

Lenke til kommentar

Jeg liker achievements som er koblet til singel player-biten.

 

MP krever først og fremst en god MP, noe som er mangelvare i de fleste spill som har MP. Har opplevd flere spill hvor flerspillerdelen fyller over halve achlevementlista men hvor flerspillerdelen er utilgjengelig.

Jeg bryr meg fint lite om å få full GS i alle spill, men jeg liker alikevel å vite at hvis jeg virkelig gidder så kan jeg legge mye tid i spillet og få en achievement, noe som jo ikke blir mulig når de krever noe som ikke funker.

 

Achievements som gir deg en innføring i spillet er også greit - Left 4 Dead lærer deg rett og slett å spille spillet riktig ved hjelp av achievements og det er en hyggelig ting, særlig når spillet fungerer best med flerspiller. Det spillet har også en annen achieevemnttype jeg setter pris på - drep så og så mange.

 

Kort fortalt: Jeg hater MP-achievements i spill hvor MP kun er laget som en gimmick, og jeg liker achievements som berømmer deg for å spille spillet.

Lenke til kommentar
Achievements som både gir deg noe å jobbe for, og "makes sense" fra spillerens synspunkt er det jeg liker best. De med 10-25G er som regel de morsomste.

 

Problemet er at noen utviklere syns enkelte achievements er verdt 50 G - og alt du har gjort er å gjøre en grunnleggende spillmekanikk du alikevel må lære deg - mens andre syns du skal spille i månedsvis og gir deg 10 G for jobben.

Savner en viss standard for gamerscore-verdien.

 

fint med achievements som er logiske ja, men det kan være morsomt med achievements som er litt mer ulogiske og merkelige. som å knerte Cat-woman 9 ganger i LEGO: Batman.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Hater MP Achivements både Ranked og Player.

CoD4 har veldig bra ordning med achivements fordi der er alle på singleplayer og det både collecting og vanskeligste grad og mye annet bra.

Orange Box har veldig mange brae, krevende og artige achivement.

Collectables kan gå an men det må være grenser hvor mange, I GTAIV er det 200 duer og det bare orker jeg ikke men i GoW2 er helt greit ordnet fordi der er det 42 collectables (trur jeg).

mener det meste som andre har sagt og synes det digg og rune spillet og har fått rundt 400 uten å ha prøvt på det.

men det må være noen som er skikkelige vanskelige og krever å være tålmodig for det en achievement er å ha OPPNÅDD noe.

Fallout 3 har noen som er i det letteste laget men questene kan ta sykt lang tid

Lenke til kommentar

Synes Fallout 3 sine achievements er perfekte. En god blanding av collecting(som faktisk er mulig uten guide i tilegg) og quest-achievements. Det er jo et rollespill, så at man får achievements for de store questene og ikke de små er helt greit for min del. Synes ikke Fallout 3 sine er noe som tar sykt lang tid. Trenger du disse Karma-achievementene så er det bare å save når du er i nærheten av levelen også loader du for å endre karmaen lett flere steder, også levler du opp tilslutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...