Gå til innhold

Filmprat.


Gjest Bruker-127711

Anbefalte innlegg

Da har du automatisk god smak i film :)

 

Ghibli filmene er herlige, har samlet på de en stund men har ikke alle enda. Får en herlig følelse i meg av å se de filmene. Min Nabo Totoro er noe av det vakreste jeg har opplevd, og Princess Mononoke la meg langflat.

Takk det samme Steve. :) Whisper of the Heart er også veldig følelsesladet film.

 

Studio Ghibli har gjennom sine filmer gitt meg de største filmopplevelsene. Fra den lykkeligste gladfølelse (Whisper of the Heart :) ) til den tristeste tåreperser (Grave of the Fireflies :cry: ). Klarer ikke å rangere de filmene, alle er så bra (er vel 17 tror jeg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du automatisk god smak i film :)

 

Ghibli filmene er herlige, har samlet på de en stund men har ikke alle enda. Får en herlig følelse i meg av å se de filmene. Min Nabo Totoro er noe av det vakreste jeg har opplevd, og Princess Mononoke la meg langflat.

Takk det samme Steve. :) Whisper of the Heart er også veldig følelsesladet film.

 

Studio Ghibli har gjennom sine filmer gitt meg de største filmopplevelsene. Fra den lykkeligste gladfølelse (Whisper of the Heart :) ) til den tristeste tåreperser (Grave of the Fireflies :cry: ). Klarer ikke å rangere de filmene, alle er så bra (er vel 17 tror jeg).

De to har jeg tilgode å se :) Jeg kjøper dvd'ene ettersom jeg finner de i likt coverdesign og det er en stund siden jeg har sett noen jeg ikke har hos Outland.

Lenke til kommentar

Har nettopp satt igang Rock n´Rolla på den nye TV´en og jeg blir bare mer og mer fornøyd jo mer jeg bruker den. Greit nok at den var fenomenal til å spille med, men bildene fra Blu-Ray er så rene, skarpe og flytende at jeg ikke klarer å gjøre noe annet enn å nyte filmen 300%.

 

Nå skal jeg bare hente pølsene så er vi i gang.

Lenke til kommentar

Har nettopp satt igang Rock n´Rolla på den nye TV´en og jeg blir bare mer og mer fornøyd jo mer jeg bruker den. Greit nok at den var fenomenal til å spille med, men bildene fra Blu-Ray er så rene, skarpe og flytende at jeg ikke klarer å gjøre noe annet enn å nyte filmen 300%.

 

Nå skal jeg bare hente pølsene så er vi i gang.

 

Det flotte er at med plasmaskjermer så tar det rundt 100-200 timer før bildet virkelig sier pang, så du har enda mer i vente :D

 

Lurte på om jeg skulle ta å se Lock, stock @ two smokin' barrels ikveld. Hørt mye bra om den.

Endret av djing0
Lenke til kommentar

Med RocknRola har du noe å glede deg til, den var en smule spesiell, men jeg likte den veldig, veldig godt.

 

Jeg ble skuffa. Litt sånn Guy Ritchie vet hva som er suksessen hans og dermed blir det kjedelig. Lock Stock & 2 smoking Barrels er en kremfilm djing0. En av mine absolutte favoritter, hvor gullkornene og den svarte humoren kommer som perler på en snor.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder ti-årets beste film så finnes det flere kandidater å velge mellom.

IMHO er både Matrix og Fight Club bedre filmer enn TDK.*

Ringenes Herre-trilogien sett under ett er også jævlig bra.

 

 

*1999 hører også til ti-året som gikk.

Nei 99 hører ikke til dette tiåret selvfølgelig :)

 

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9....det er ti tall...et tiår :)

Pisj. Ikke prøv deg med sånn tallogikk. Det er jo ikke som matematikk er en eksakt vitenskap :p

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder ti-årets beste film så finnes det flere kandidater å velge mellom.

IMHO er både Matrix og Fight Club bedre filmer enn TDK.*

Ringenes Herre-trilogien sett under ett er også jævlig bra.

 

 

*1999 hører også til ti-året som gikk.

Nei 99 hører ikke til dette tiåret selvfølgelig :)

 

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9....det er ti tall...et tiår :)

Pisj. Ikke prøv deg med sånn tallogikk. Det er jo ikke som matematikk er en eksakt vitenskap :p

Hehe. Sent på natta når jeg skrev så skrev mest for å telle over selv og faktisk se at jeg hadde rett hehe :p

Men sånn utenom at de ikke var i dette tiåret er jeg glatt enig med at Matrix og Fight Club er langt bedre enn Teh Dark Knight. Dette tiåret syns jeg stort sett har vert filmer som går fort i glemmeboka. Dette tiåret beste film for min del står mellom Memento og WALL-E.

Lenke til kommentar

Med RocknRola har du noe å glede deg til, den var en smule spesiell, men jeg likte den veldig, veldig godt.

 

Jeg ble skuffa. Litt sånn Guy Ritchie vet hva som er suksessen hans og dermed blir det kjedelig. Lock Stock & 2 smoking Barrels er en kremfilm djing0. En av mine absolutte favoritter, hvor gullkornene og den svarte humoren kommer som perler på en snor.

 

Helt enig. Snatch er også en perle, men Rock 'n Rolla føltes mer som melking av Guy Richie-humoren enn noe annet.

 

Hva årets film angår, så er det et veldig vanskelig valg, med tanke på at min hukommelse ikke strekker seg så veldig langt tilbake i tid. Men fire filmer som jeg husker godt er Cloudy with a chance of meatballs, Inglorious Basterds, The Damned United og Moon.

 

Cloudy with a chance of meatballs er den første animerte filmen på veldig lenge som fikk meg til å le høylytt. Glad for at dama valgte den, for den var genial. Sulten av å se den ble jeg også, så vi måtte stoppe midt i så jeg kunne varme opp restene fra middagen. :)

 

Inglorious Basterds traff mitt filmhjerte på rett plass. Tarantino har gjort det igjen. Trenger ikke å si noe mer.

 

The Damned United var en trepoenger som overrasket meg kraftig. Erkebritisk dialekt og en tragikomisk historie, akkompagnert av flott skuespill gjorde denne filmen til en av mine favoritter i år.

 

Moon så jeg her om dagen, så mitt inntrykk av den er fortsatt friskt i minnet, og jeg likte det jeg så. Jeg koser meg alltid når jeg ser Sam Rockwell på lerrettet, eller skjermen for den saks skyld, og han skuffet ikke i Moon heller.

 

 

Inglorious Basterds rager nok hakket høyere over de andre på min liste, men det er ikke mye om å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke hun var så pen egentlig, men smilet hennes var som av en annen verden. :love: Etter å ha sett filmen en gang til, denne gangen i 3D, så oppgraderer jeg karakteren til 5.

 

De to har jeg tilgode å se :) Jeg kjøper dvd'ene ettersom jeg finner de i likt coverdesign og det er en stund siden jeg har sett noen jeg ikke har hos Outland.

Da har du to fantastiske filmopplevelser i vente.

 

Vet ikke hvordan jeg skal klare å velge årets film, det er så utrolig mange å ta av. Ikke husker jeg alle som kom dette tiåret heller. Foreløpig går min stemme til Sen to Chihiro no Kamikakushi (Chihiro og Heksene) :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

<snip>

Dette tiåret syns jeg stort sett har vert filmer som går fort i glemmeboka. Dette tiåret beste film for min del står mellom Memento og WALL-E.

Nja... er ikke helt enig.

Hvor mange skikkelig store filmer husker du fra 90-tallet? 80-tallet?

 

Men det demonstrerer poenget ditt at jeg ikke kom på Memento før du nevnte den. Var sikker på at den var eldre.

 

Men, ti filmer fra denne siden av 2000 som (imø) er bedre enn TDK:

 

Moon (fantastisk skuespill, men med digre plotthull)

Der Untergang

Memento

Infernal Affairs (orginalen til The Departed)

Oldboy (den beste i Vengeance-trilogien)

Chihiro og Heksene

Ringenes Herre (alle tre i ett)

No Country for Old Men

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

Letters from Iwo Jima (Clintern's aller beste)

 

og ikke glem storfilmen: Gladiator

 

I tillegg er det lassevis med skikkelig gode filmer. Og mange skikkelig elendige som mange så.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Jeg syntes ikke hun var så pen egentlig, men smilet hennes var som av en annen verden. :love: Etter å ha sett filmen en gang til, denne gangen i 3D, så oppgraderer jeg karakteren til 5.

Var det stor forskjell på 2D og 3D? Ble håret blåst enda mer bakover?

Lenke til kommentar

Nja... er ikke helt enig.

Hvor mange skikkelig store filmer husker du fra 90-tallet? 80-tallet?

Joda, det er mange krutegode filmer tiåret som gikk, men ikke noen som jeg husker så godt som filmene fra 80 og 90-tallet

 

80-tallet:

Indiana Jones and the Raiders Of The Lost Ark

Indiana Jones and the Temple Of Doom

Indiana Jones and the Last Crusade

The Shining

Raging Bull

Back To The Future

Full Metal Jacket

The Elephant Man

Star Wars Empire Strikes Back

Star Wars Return Of The Jedi

Die Hard

Platoon

Stand By Me

The Goonies

Terminator

Scarface

The Thing

Min Nabo Totoro

Rain Man

First Blood

Predator

90-tallet:

Shawshank Redemption

Terminator 2

Forrest Gump

Pulp Fiction

Schindler's Liste

GoodFellas

Fight Club

The Matrix

The Silence Of The Lambs

Se7en

American History X

Saving Private Ryan

Reservoir Dogs

Braveheart

Fargo

Princess Mononoke

Heat

The Big Lebowski

Lion King

Good Will Hunting

Hunt For Red October

 

Er ihvertfall noen jeg kommer på...(måtte bare sjekke at de tilhørte de riktige tiårene :))

Lenke til kommentar

Joda, det er mange krutegode filmer tiåret som gikk, men ikke noen som jeg husker så godt som filmene fra 80 og 90-tallet

Jeg husker mest de halv-dårlig og de skikkelig dårlige B-filmene fra 80- og 90-tallet. Sikkert fordi det ikke var kino der jeg bodde, men vi hadde VHS :)

Og parabol med The SciFi-channel :D

Lenke til kommentar

Så jeg skjønner det slik at Moon er noe jeg bør se? Hva handler den om?

 

Sam Rockwell er genial som Chuck Berry i Confessions of a Dangerous Man. En herlig film, og som også bidro til at jeg fikk enda mer sansen for George Clooney. Og apropos ham, så reklame for en film ved navn Menn som stirrer på geiter eller noe slikt, hvor han hadde hovedrollen. Den så innmari artig ut, jeg elsker slike humoristiske vinklinger på "topphemmelig" amerikansk praksis, det være seg innenfor politikken, militæret eller noe annet.

Lenke til kommentar

District 9 "plager" meg faktisk enda.

 

Ikke bare slutten, men hele ideen bak - symbolikken i romvesnene ("aliens", som jo betyr "flyktning" på engelsk) og enkelte skjebner blant de utenomjordiske. Jeg så den uten tekst tilogmed, og gikk dermed glipp av hva de sa. Allikevel - eller kanskje derfor - fikk filmen en dimensjon jeg ikke trodde den hadde.

 

Ingenting er vel verre enn å være fanget og ikke kan gjøre deg forstått.

 

For ikke å snakke om hvordan romvesnene blir skyflet inn i egne leire, å unngå symbolikken i denne filmen burde være kriminelt.

Filmen er utrolig sterk og god, kjente flere ganger at jeg ikke så på aliens men forskjellige minoritèts-grupper (i form av rettigheter, ikke folketall) og det gjorde meg veldig skamfull på menneskehetens vegne.

 

Så Planet 51, og til og med den er ikke ueffen når det gjelder behandling av fremmede folkegrupper.

Den snur hele greia med å gjøre et menneske til et "fremmed" vesen på en fremmed planet, og selv om filmen kanskje er veldig klisjèfylt og kanskje til og med "umoden" med tanke på at den kanskje er rettet mot barn i størst grad så funket det for meg.

 

Og parabol med The SciFi-channel

 

*Savn* :(

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Da har du automatisk god smak i film :)

 

Ghibli filmene er herlige, har samlet på de en stund men har ikke alle enda. Får en herlig følelse i meg av å se de filmene. Min Nabo Totoro er noe av det vakreste jeg har opplevd, og Princess Mononoke la meg langflat.

Takk det samme Steve. :) Whisper of the Heart er også veldig følelsesladet film.

 

Studio Ghibli har gjennom sine filmer gitt meg de største filmopplevelsene. Fra den lykkeligste gladfølelse (Whisper of the Heart :) ) til den tristeste tåreperser (Grave of the Fireflies :cry: ). Klarer ikke å rangere de filmene, alle er så bra (er vel 17 tror jeg).

De to har jeg tilgode å se :) Jeg kjøper dvd'ene ettersom jeg finner de i likt coverdesign og det er en stund siden jeg har sett noen jeg ikke har hos Outland.

 

Stemmer at det er 17stk! jeg har en plakat med alle covrene på :p og vi har flere filmer i hus, både jeg og brodern er instillt på og ha hversin kolleksjon med ghibli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...