Gå til innhold

Aldersgrense til Mass Effect?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den engelske utgaven du linker til er vurdert av BBFC, som har kommet frem til at spillet passer for spillere fra 12 år og oppover. Dette gjelder i Storbritannia, da BBFC vurderer innholdet i spill før de slippes ut i engelske butikkhyller. Utgaven hos Absoluttspill er vurdert av PEGI, som vurderer spillinnhold for hele det europeiske markedet, og det er deres vurdering som gjelder her i Norge.

Det vi ser på er altså to forskjellige organisasjoner. Den ene vurderer spill før de slippes i Storbritannia, den andre konsentrerer seg om hele verdensdelen.

Skrevet (endret)

Aldersgrense på Mass Effect er 12 i England, de bruker et annet rating system og har dermed ikke samme aldersgrense som vi har her på alle spill.

Ah... litt sent, snkupo sa det før meg.

Endret av Erik
Skrevet

Det er vel ikke slik at aldersgrenser på spill spiller så stor rolle på alt annet enn det det står Grand Theft Auto på her på berget, og når man uansett har netthandel er det ikke store problemer å omgå eventuelle butikkansatte som bare gjør jobben sin hvis man er for ung uansett.

(Nå ønsker jeg ikke å skape noen diskusjon om det i denne tråden)

Skrevet

18+, ja, for voldsinnholdet.

Man kan være temmelig ufyselig (f.eks. henrette noen ubevæpnete sivile i løpet av spillet) hvis man vil. Likevel synes jeg aldersgrensen er litt drøy.

Skrevet

Man kan være temmelig ufyselig (f.eks. henrette noen ubevæpnete sivile i løpet av spillet) hvis man vil. Likevel synes jeg aldersgrensen er litt drøy.

Nei, 18+ PGA en liten sexscene og litt "side-boob". På den britiske står det "containse a minor sex-scene" eller noe sånt. Ikke noe du ikke finner i en film med 7 års grense :lol:

Skrevet

Så valgmuligheten til å henrette eller redde ubevæpnete sivile passer for sekstenåringer?

Skrevet

Så valgmuligheten til å henrette eller redde ubevæpnete sivile passer for sekstenåringer?

Går jo ann å sette det til 16+ eller noe da. Dog jeg selv synes at den beste aldersgrense for dette spillet enten er 18 eller 16.

Om ikke jeg husker feil så leser du jo et på stygge ting i de rutene og loggene som kommer opp også.

Skrevet

Er jo umoralsk lesbiskaliensex i dette spillet! Ikke rart det er vurdert til å være 18+ kan jo ikke la slikt påvirke de unge skrøpelige sinnene der ute :p

Er det samme som at de fleste skatespillene har 16+ pga. musikk med fæle tekster. I Norge er disse aldersgrensene anbefalte grenser og ikke lovfestet som i England. Det er opp til bransjen selv å sørge for å håndheve aldersgrensene for å slippe å bli utsatt for det massivt utdaterte regelverket som brukes til å vurdere film.

Skrevet

Mens selvmordsbombing i Burnout 3 (du skal sprenge og ødelegge så mange biler i trafikken som mulig, og hører sirener når du er ferdig), er mer 3+ ifølge PEGI :unsure:

Skrevet
Skjul

Nei, 18+ PGA en liten sexscene og litt "side-boob".

Da hadde det vel blitt markert på boksen. På min er det bare en knytteneve (vold).

Jeg vet ikke om det er tragisk eller morsomt at "sexen" i dette spillet faktisk provoserer noen.

Skrevet
Er jo umoralsk lesbiskaliensex i dette spillet! Ikke rart det er vurdert til å være 18+ kan jo ikke la slikt påvirke de unge skrøpelige sinnene der ute :p

Er det samme som at de fleste skatespillene har 16+ pga. musikk med fæle tekster. I Norge er disse aldersgrensene anbefalte grenser og ikke lovfestet som i England. Det er opp til bransjen selv å sørge for å håndheve aldersgrensene for å slippe å bli utsatt for det massivt utdaterte regelverket som brukes til å vurdere film.

Ja, jeg husker på SSX on tour (var det ikke det det het), var så dritt, de sensurerte jo hell på run to the hills av Iron maiden. bare, we gave him (stilhet) but when it came.

Skrevet

I Norge er det ikke aldersgrense på spill. Aldersgrensen som står på spill er bare anbefalt og veiledende. Men jeg anbefaller absolutt ikke yngre barn og unge å spille spill som ikke passer for deres alders gruppe. Stikkordet her er vel foreldre ansvar.

Skrevet
I Norge er det ikke aldersgrense på spill. Aldersgrensen som står på spill er bare anbefalt og veiledende. Men jeg anbefaller absolutt ikke yngre barn og unge å spille spill som ikke passer for deres alders gruppe. Stikkordet her er vel foreldre ansvar.

Nåja, de ber nå om bevis på at jeg er 18 hver gang jeg prøver å kjøpe et spill med 18 års grense. Dette skjer på alle spillbutikker både i Bergen, Bodø og Oslo.

Skrevet

Det er butikk policy, ikke lovpålagt. Det vil si de kan nekte å selge det til noen under den anbefalte aldersgrensen, men de gjør ikke noe straffbart om de gjør det. I motsetning til f.eks. alkohol eller tobakk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...