Gå til innhold

Informasjon om Nintendo DSi - Ute 3.april


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt kjapt skrevet dette her...

 

Byggekvaliteten til DSi er meget god, men føles litt billig ut når du holder maskinen. Den matte finishen viser ingen fingertrykk eller merker. En del knapper og indikatorer er oppdaterte og flyttet, til det bedre. Den beste oppdateringen her er styrekorset som nå kan brukes til noe fornuftig i forhold til DS Lite. Vil si den er noe bedre enn originale DS også, men denne er det lenge siden jeg prøvde. Har den ikke for hånden akkurat nå.

 

Volumet er flyttet til venstre side og er oppdatert med to knapper istedet for et hjul. Alle vet jo hvor plagsomt det er å få justert volumet riktig her. Endelig er dette løst. Strømknappen er også flyttet, denne gang nede til venstre for trykkskjermen. Det er sikkert fullt mulig å trykke denne ved et uhell, men ikke like stor sjanse som på originale DS. Og siden den da ikke slår av maskinen direkte er det ikke et stort problem, bare om du spiller. For å slå den av må du holde den inne. Trykker du en gang blir du tatt til DS-menyen.

 

Lyden og skjermen er forbedret også. Skjermen er mer lyssterk, men det øverste valget blir nesten for lyst. Samtidig som det tapper batteriene kjapt, gjerne 3-4 timer. Nivå 4 er bra nok. Høyttalerne er noe bedre nå, lyden er litt dypere og klarere. Musikkspilleren er også ganske grei, men det er dumt at den ikke støtter MP3.

 

Kameraet er faktisk bedre enn forventet. Noe rundt et mobilkamera, altså ikke som de dyreste mobilene. Programvaren for å manipulere bildene er sikkert kjekk for de mindre og det er nok av muligheter.

 

Grensesnittet

DSi sitt grensesnitt minner veldig om Wii sitt, bare enda enklere. Systemet er stort sett ganske responsiv og gjennomført. Store knapper gjør at du lett kan bruke fingrene for å trykke på dem. Det er nesten så jeg ønsker at dette grensesnittet burde være på alle DS-systemene, for straks den bruker den gamle, ser man hvor dårlig det er. Dette skjer blant annet når du bruker DS Download & Play.

 

post-17-1096897096_thumb.jpg

 

En positivt oppdateringer er også støtte for WPA og WPA2. Fungerer meget bra. Dette gjøres på avanserte innstillinger i Connection Settings.

 

post-17-1096897011_thumb.jpg

 

DSi Shop

Som lovet får du 1000 Nintend Points gratis. I første post står det hvilke spill som er tilgjengelig. Eneste som er gratis er nettleseren Opera. Denne har fått en ganske stor oppgradering og er langt bedre enn det til DS og DS Lite. Jeg har ikke fått testet noen av spillene som er tilgjengelig ennå. Grensesnittet her er også veldig likt Wii.

 

post-104-1096897413_thumb.jpg

post-184-1096899294_thumb.jpg

post-76-1096899544_thumb.png

post-190-1096900552_thumb.jpg

 

 

Sluttord

Det er helt klart at DSi er en verdig oppgradering av Nintendo DS. Merkelig hvordan Nintendo klarer å få oss til å oppgradere hver gang. De vet hvor knappene våre sitter. Etter å ha spilt GTA i en halvtimes tid er jeg meget fornøyd med maskinen. Om den er verdt oppgraderingen fra DS Lite, helt klart. Maskinvaremessig er den bedre på alle måter, bortsett fra GBA-porten som mangler..

 

Å slippe å slå av maskinen for å bytte spill og justere lysstyrke er en velkommen funksjon. Dette er noe som er det beste med DSi etter min mening. Og å kunne få musikk og bilder uten bruk av homebrew er også noe jeg tror en del vil sette pris på. Selv om homebew i disse dager er meget enkelt å få til. Det er noe jeg kommer til å se på senere.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Mine inntrykk:

Det første som slår meg er overflaten på DSi. Den er altså matt. Fingermerker og slikt plagte meg egentlig aldri noe særlig på DS Lite, spesielt ikke da innsiden var matt. Nå er overflaten ikke lenger glatt, og hele maskinen ser litt simplere ut. Dette er forsåvidt greit nok. Nintendo har attpåtil gjort overflaten litt gummi-aktig, som en keeperhanske (i mangel av bedre sammenligninger). Dette gjør at konsollen gir veldig mye friksjon mot fingrene, enda mer om du er litt småsvett i hendene. Og om det kommer en liten skrape på overflaten, blir den veldig synlig. Jeg foretrakk den blanke overflaten til DS Lite.

 

Knappene har også blitt endret på. Alle har blitt mye kortere, og gir ikke like mye etter som de forrige. Dette gjør at det er mye vanskeligere å gli tommelen fra en knapp til en annen. Dessuten har styrekorset fått samme endring, samtidig som det nå er mindre, og plassert nærmere bunnen av DSen. Dette gjør den litt mindre behagelig å bruke (da du må bøye tommelen lenger "innover"), samtidig som det er vanskeligere å trykke skrått på den. DSen har også blitt tynnere, slik at pekefingrene treffer L- og R-knappene på en annen måte. Er usikker på om jeg foretrekker endringen eller ei, må nok spilles en stund til.

 

Resten ved DSi er utelukkende positivt. Skjermene er større og lysere. Man har nå mulighet til å hoppe til hovedmenyen uten å slå av maskinen. Man har innebygget flashminne og rom for SD-kort. Kamera-funksjonene er morsomme og enkle å bruke. Den har lengre stylus.

 

Det aller beste med hele maskinen er allikevel noe helt annet: DSiWare. Nå har man altså mulighet til å laste ned mye forskjellig software til DSen. Den har f.eks. en web-browser som faktisk er helt grei. Man kan også laste ned en rekke spill, som f.eks. WarioWare Snapped. Dette gjør altså DSen til mye mer enn den "simple" spillkonsollen den tidligere var. Nå har man en maskin med webbrowser, mp3-spiller og "tusenvis" av spill i en pakke. Dessuten er jeg overbevist om at den vil emulere GBA/NES/SNES-spill innen et halvt år.

Lenke til kommentar
Gamestop, sorry^^

(tilbudet er at du får en DSi for 400kr hvis du gir dem en DSlite og 3 DS spill).

 

Drøyer nok da med å kjøpe en DSi, siden det er ikke noe must-buy enda :) Men det kommer vel spill om ikke så lenge.

 

Hvor lenge varer det tilbudet, og er det noen DS spill man ikke kan bytte inn?

Lenke til kommentar
Gamestop, sorry^^

(tilbudet er at du får en DSi for 400kr hvis du gir dem en DSlite og 3 DS spill).

 

Drøyer nok da med å kjøpe en DSi, siden det er ikke noe must-buy enda :) Men det kommer vel spill om ikke så lenge.

 

Hvor lenge varer det tilbudet, og er det noen DS spill man ikke kan bytte inn?

 

 

det var preorder tilbud

Lenke til kommentar

Jeg fikk tak i den på fredag etter å ha benyttet meg av tilbudet til Gamestop. Storfornøyd med maskinen så langt. :) Musikkavspilleren er den beste forbedringen etter min mening. Den har god kvalitet på lyden, og det er artig å modifisere sangene mens man spiller dem.

 

Akkurat nå er jeg mest spent på hva hardwaren til DSi er god for. Gi meg DSi-eksklusive spill nå!

Lenke til kommentar
Akkurat nå er jeg mest spent på hva hardwaren til DSi er god for. Gi meg DSi-eksklusive spill nå!

 

Hehe.. Det tar nok litt tid vil jeg tru, men det gleder jeg meg til også.

Er også veldig fornøyd med DSi. Storkost meg med GTA Chinatown i mange timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...