Gå til innhold

Er dette fremtidens spillplattform?


Anbefalte innlegg

Tja, om de kjører en strøm med UDP-pakker (som vanligvis brukes ved video/lydoverføring) og heller har en sekundær strøm som har TCP med de 'viktige' dataene (slik som spillerens posisjon osv) vil det jo kunne fungere selv med en relativt beskjeden oppstrømsdel av en ADSL-linje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg stiller meg også litt skeptisk til dette, men likar absolutt ideen! Håpar det kjem til Norge så vi faktisk kan få prøve det ut. Gamer skulle fått testa ut dette og slengt ut ein artikkel :)

 

Stakkars CS-folket, fins jo dei som klagar når FPSen dippar under 90 så eg er spent på korleis det skal gå med dei når det gjeld latencyen her.

Lenke til kommentar
Tja, om de kjører en strøm med UDP-pakker (som vanligvis brukes ved video/lydoverføring) og heller har en sekundær strøm som har TCP med de 'viktige' dataene (slik som spillerens posisjon osv) vil det jo kunne fungere selv med en relativt beskjeden oppstrømsdel av en ADSL-linje.

 

Joda, men det hjelper jo veldig hvis visualiseringen lagger lenge etter inputet ditt da :p Da blir det som når du spiller crysis med dårlig maskin og tripple buffering slått på. Seigt som faen.

Lenke til kommentar

Håper ikke dette tar over for vanlige konsoller og fysiske medier du selv kan "eie" og ta med deg rundt omkring. Selv bor jeg hele sommeren i Sverige ute på landet der er det er umulig å få kraftig linje uansett. Håper virkelig ikke jeg blir sittende uten spill hver eneste sommer om noen få år. Er mye greier å ha spillene på et medium du kan ha i ditt eget hus. Er ikke interessert i å streame alle spillene mine fra servere i flere hundre mil unna. Spillene jeg kjøper er mine og skal ligge pent i hylla eller harddisken på maskinen min. Ikke på gigantiske servere i Berlin, Tokyo Sydney eller New York.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Et greit konsept, men hva skjer når de en vakker dag skrur av tjenesten?

 

Jeg er glad i å eie min egne spill, slik at jeg en vakker dag kan gå tilbake å spille dem.

Dersom man har kjørt alle spillene sine gjennom dette sitter man der uten noenting en dag. Det er forøvrig grunnen til at jeg er skeptisk til at utviklingen går mot mer og mer DLC og halvferdige versjoner av spill på disk også.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som er så spesielt med dette. Det finnes flere liknende tjenester som man kan få idag. Personlig prøvde jeg ut et slikt system for 4-5år siden.

 

Det å bruke tynnklienter for spill har alltid hatt de samme problemene.

 

1.

Krever en ekstremt stabil båndbredde, noe ingen ISPer (iallefall i Norge) har klart å levere enda.

Skal man overføre musebevegelser og tastaturtrykk så må det være tilnærmet 0 pakketap og svar/lyttetidene kan kun være på et par ms før du merker det. Sammenlign det som å skulle få 4-5 i ping til en gameserver.

 

2.

Fleste spill er ikke beregnet/optimalisert for å kjøre på en terminalserver. Mengder med crash og bugs og stadig servere som blir tatt ned osv. De fleste spill er også såpass krevende at du sjeldent klarer å presse mange spill sesjoner per server. Med andre ord, du krever et stort antall servere for å tilfredstille brukermassen noe som setter prisen høyere enn det de fleste ønsker å betale. Regner med at en ny aktør på markedet vil forsøke å bruke reklame både i og utenfor spillet for å dekke noen av kostnadene.

 

Uansett. Tanken er selvfølgelig god. Det funker faktisk relativt greit på RTS/RPG spill, men håpløst på FPS med mindre du er nabo til sentralen din.

 

Et greit konsept, men hva skjer når de en vakker dag skrur av tjenesten?

 

Jeg er glad i å eie min egne spill, slik at jeg en vakker dag kan gå tilbake å spille dem.

Dersom man har kjørt alle spillene sine gjennom dette sitter man der uten noenting en dag. Det er forøvrig grunnen til at jeg er skeptisk til at utviklingen går mot mer og mer DLC og halvferdige versjoner av spill på disk også.

 

Det er aldri snakk om å "kjøpe" spillene via en slik tjeneste. Juridisk så leier du tilgang til spillene og har ingen rettigheter utover dette.

 

Dette er egentlig old news da andre leverer slike tjeneste allerede, kanskje ikke like bra som dette men ligger endel klipp på Youtube hvor folk kjører Crysis på netboks etc.

 

http://www.streammygame.com/smg/index.php

 

Streammygame har ikke egne servere med spill. Men du kan installere programmet på din stasjonære pc og deretter streame det til laptopen (funker veldig bra over LAN).

Er egentlig bare en fjernstyringsprogram som de har optimalisert for spill og gjort nesten uavhengig av innstillinger på nettverket.

Endret av ZaiRoX
Lenke til kommentar

Tenk å kunne betale en fast pris i mnd og du får da tilgang til et gigantisk spill bibliotek som oppdateres kontinuerlig...hører ut som en våt drøm.

 

Evnt i fremtiden super maskiner som driver spill som streames til din enhet i stua som er også en superkraftig maskin. Det kan være en fremtid som ikke er umulig...

Lenke til kommentar
Tenk å kunne betale en fast pris i mnd og du får da tilgang til et gigantisk spill bibliotek som oppdateres kontinuerlig...hører ut som en våt drøm.

 

Evnt i fremtiden super maskiner som driver spill som streames til din enhet i stua som er også en superkraftig maskin. Det kan være en fremtid som ikke er umulig...

 

Nja, da må først spillprodusentene bremse ned på grafikkutviklingen. Så lenge det eskaleres med ny hardware så vil man aldri kunne lage en "supermaskin" for spill.

Endret av ZaiRoX
Lenke til kommentar
Dette er egentlig old news da andre leverer slike tjeneste allerede, kanskje ikke like bra som dette men ligger endel klipp på Youtube hvor folk kjører Crysis på netboks etc.

 

http://www.streammygame.com/smg/index.php

Jeg mener å huske at ATi snakket om noe lignende da de lanserte radeon 4870X2 kortene sine. De skulle lage en serverpark med flust av slike kort og annen AMD hardware for å tilby streaming av spill.

Lenke til kommentar
Tenk å kunne betale en fast pris i mnd og du får da tilgang til et gigantisk spill bibliotek som oppdateres kontinuerlig...hører ut som en våt drøm.

 

Evnt i fremtiden super maskiner som driver spill som streames til din enhet i stua som er også en superkraftig maskin. Det kan være en fremtid som ikke er umulig...

 

Nja, da må først spillprodusentene bremse ned på grafikkutviklingen. Så lenge det eskaleres med ny hardware så vil man aldri kunne lage en "supermaskin" for spill.

 

Ser det litt lenger frem i fremtiden jeg da, en gigantisk serverpark med supermaskiner som kan gi fotorealistiske spill som en bare kan drømme om å ha i sin egen stue da maskinene koster bunkevis med penger.

 

Gamers kjøper ikke spillmaskiner lenger men en opplevelse eller tilgang rett og slett til spill. Den dagen båndbrede ikke er topic lenger...en god stund til for å si det slik.

Lenke til kommentar

Den ekstremt kraftige spillserveren må i alle fall ligge i Norge for at norske brukere skal kunne benytte seg av dette. Uten at jeg gidder å regne på lyshastighet og avstand vil jeg tippe at man ikke bør være lenger unna enn 100 mil fra serveren for å ikke oppleve lag, og det er i teorien. Real-time streaming over lange avstander vil aldri være perfekt hele tiden. Jeg tror det er mer realistisk at det kan funke LAN-nivå eller litt større. For eksempel at et borettslag har en kraftig spillserver i kjelleren som beboerne kobler seg til.

Endret av Kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...